Sida 3 av 6

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 02 jul 2019 12:40
av Viper
Skaulo hade varit smidigt att ha. Ska göra Töre -> Kiruna om någon vecka ... Men ja, det går ändå.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 02 jul 2019 12:42
av Bod
Xeik skrev:Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.

Modigt! :)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 02 jul 2019 14:11
av Xeik
Bod skrev:
Xeik skrev:Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.

Modigt! :)


Hade varit modigare om alternativ fattats. Men nu finns det ju nödlösning i Arvidsjaur, om än långsammare sådana.
Så allt på ett kort var lite överdrivet ;)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 02 jul 2019 16:49
av Johan84
Står då i supercharger appen att den ska va igång från 30/6. Stämde när det gällde norrköping 29/6 men helt klart ingen garanti.

Nu är det bara markarryd vi väntar på som jag tänkte prova nästa vecka om den är igång =)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 02 jul 2019 18:33
av JFAH
Laban skrev:
Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.


Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.

Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 02 jul 2019 20:20
av Bjelke
JFAH skrev:
Laban skrev:
Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.


Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.

Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?

Har mina rötter i Strömsund så mycket gärna! :)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 03 jul 2019 12:44
av Laban
JFAH skrev:Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?


Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.

Sen är det svårt med den typen av samhällen. Jokkmokk har gått från 8300 invånare 1970 till 5000 2018, i Pajala är det ännu värre med 11800 invånare 1970, 6000 2018.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 03 jul 2019 13:37
av mickeisol
Laban skrev:
JFAH skrev:Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?


Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.

Sen är det svårt med den typen av samhällen. Jokkmokk har gått från 8300 invånare 1970 till 5000 2018, i Pajala är det ännu värre med 11800 invånare 1970, 6000 2018.


Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).

Strömsund skulle vara bra.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 03 jul 2019 17:28
av Laban
mickeisol skrev:Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).


Sant. Men med V3 supercharger så behöver det kanske inte nödvändigtvis finnas någon verksamhet i närheten. Men jag tänkte som sagt kort vs långsiktigt främst. Börja med Jäkkvikk, Abisko alt Riksgränsen så att Sverige-Norge fungerar utan problem. Strömsund eller något i närheten känns också naturligt med 29 mil mellan Östersund och Storuman. Sen kan man fylla på efter det. Att jag personligen hade haft mest nytta av en laddare i Pajala är en annan femma.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 04 jul 2019 06:57
av Laban
Nu är det en röd plupp på kartan för SuC'n i Arvidsjaur. Har för mig att någon på FB rapporterade att den var igång redan för några dagar sedan men nu är det alltså även officiellt. Rättning, det var nog i denna tråd jag såg det.