Sida 3 av 3

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 27 apr 2020 17:42
av B99
Är det verkligen rätt att permanenta Skaulo? Såg den mer som en nödlösning. Borde det inte vara lämpligare i Gällivaretrakten? Problemet är väl att det inte finns någon naturlig plats längs E10 med någon slags service.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 29 apr 2020 13:43
av Daf
Det är väl anledningen just till placeringen bredvid kafeet i Puoltikasvaara. För färd mot Kiruna och Norge är placering utmärkt men för allt annat dåligt. För mig som ofta åker Gällivare tor är det en nätt omväg på 10 mil, Gällivare saknar snabbladdare. Bäst lösning är väl en Supercharger i själva Gällivare också, inte i stället för. Om P-vaara finns kvar är det ingen nackdel att Gällivare är 10 km från E10

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 25 jul 2020 23:58
av BrooklynS
Daf skrev:
Det är väl anledningen just till placeringen bredvid kafeet i Puoltikasvaara. För färd mot Kiruna och Norge är placering utmärkt men för allt annat dåligt. För mig som ofta åker Gällivare tor är det en nätt omväg på 10 mil, Gällivare saknar snabbladdare. Bäst lösning är väl en Supercharger i själva Gällivare också, inte i stället för. Om P-vaara finns kvar är det ingen nackdel att Gällivare är 10 km från E10

Puoltikasvaara var ett smart val, SuC skall ju serva långresenärer, inte lokalt boende. Töre ligger bra till. Stenbron hade varit kalas för många, men då hade sträckan till Abisko kanske blivit lite för lång.

Tornedalen har det svårt, Pajala hade onekligen varit ett bra ställe.