Sida 1 av 6

Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 10:23
av bylund
Två nya superladdare tillagda på kartan. Target opening by end 2019.
laddare.png


Särskilt Skaulo har jag saknat. Yttäckningen i Sverige börjar bli bra med dessa, så sedan kan man börja förtäta.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 10:31
av Laban
Kan tillägga att det finns CCS laddare i Narvik samt Arjeplog så det är alltså redan möjligt att köra till Norge båda dessa vägar när Skaulo, Arvidsjaur är igång. 50 kW är i alla fall inte total katastrof, man får synka med lunch/middag.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 10:33
av NEO
Laban skrev:Kan tillägga att det finns CCS laddare i Narvik samt Arjeplog så det är alltså redan möjligt att köra till Norge båda dessa vägar när Skaulo, Arvidsjaur är igång. 50 kW är i alla fall inte total katastrof, man får synka med lunch/middag.


Så man kan alltså redan idag köra Stockholm-Bodø utan SuC i Arvidsjaur? Klarar man sig till Arjeplog?

Vill inte direkt köra någon annan väg än Skellefteå-Arvidsjaur-Arjeplog-Bodø.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 11:00
av Verdi
Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?

Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal. :)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 11:05
av OfarligTesla
Verdi skrev:Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?

Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal. :)


Kanske blir en på varje plats? :p

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 11:07
av Laban
MDurante skrev:Så man kan alltså redan idag köra Stockholm-Bodø utan SuC i Arvidsjaur? Klarar man sig till Arjeplog?


Från ?

Avstånden är enligt följande:

Luleå - Arvidsjaur - 16 mil
Skellefteå - Arvidsjaur - 13 mil
Arjeplog (CCS) - Storjord - 16 mil
Arvidsjaur - Storjord - 25 mil

Töre - Skaulo - 21 mil
Skaulo - Narvik (CCS) - 25 mil

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 11:10
av Laban
verdi skrev:Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?

Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal. :)


Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 11:30
av Vasp
Bra att det verkar ska byggas i Norra delen av landet. Arvidsjaur är en bra och logisk placering.

Skaulo förstår jag däremot inte. Visst som en kompromiss mellan Gällivare och Svappvaara funkar det men finns absolut inget att fördriva tiden med i den byn.

Allt som finns är en ica-butik. Utöver det är det skralt.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 07 jun 2019 11:43
av Laban
Vasp skrev:Bra att det verkar ska byggas i Norra delen av landet. Arvidsjaur är en bra och logisk placering.

Skaulo förstår jag däremot inte. Visst som en kompromiss mellan Gällivare och Svappvaara funkar det men finns absolut inget att fördriva tiden med i den byn.

Allt som finns är en ica-butik. Utöver det är det skralt.


Kanske blir en V3 charger ?

Re: Arvidsjaur och Skaulo

InläggPostat: 08 jun 2019 10:31
av Laban
Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.


Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.