Sida 11 av 11

Re: SuCs med kö i Europa

InläggPostat: 23 aug 2019 16:57
av e5m1r
Märkligt tesla bör veta att den ör offline

Re: SuCs med kö i Europa

InläggPostat: 03 okt 2019 11:25
av EnTraktor
EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.


Efter att ha varit igång i ca 6 veckor är Poznan avstängd igen.
Bild

Re: SuCs med kö i Europa

InläggPostat: 03 okt 2019 12:26
av kenny
EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.



Hur hanterade du detta? Eller du rullade inte in med så låg laddning att du var "fast"? Det är en sak som slog mig nämligen när jag var ute och körde genom Europa nu ganska nyligen. Jag kom ofta fram till laddarna med väldigt god marginal, för god skulle jag påstå. Men de som rullar fram med 2-5%, det känns lite farligt, om laddaren inte skulle funka? Det är kanske ytterst ovanligt dock.

Re: SuCs med kö i Europa

InläggPostat: 03 okt 2019 13:09
av EnTraktor
kenny skrev:
EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.



Hur hanterade du detta? Eller du rullade inte in med så låg laddning att du var "fast"? Det är en sak som slog mig nämligen när jag var ute och körde genom Europa nu ganska nyligen. Jag kom ofta fram till laddarna med väldigt god marginal, för god skulle jag påstå. Men de som rullar fram med 2-5%, det känns lite farligt, om laddaren inte skulle funka? Det är kanske ytterst ovanligt dock.


Jag brukar ha som mål att komma fram med ca 8-10% laddning när jag kör i områden där jag känner mig bekväm med laddning. Utanför SuC eller i områden med begränsad snabbladdning brukar jag försöka ha mycket större marginaler och räckvidd till minst en nödlösning om planerad laddning ej skulle fungera. I just detta fall skulle jag komma fram med ca 30% kvar enligt navigatorn. Det hade precis hade kommit nån uppdatering som påverkade laddhastigheten ville jag testa detta och ville därför komma fram med så låg laddning som möjligt. Så sista 20-30km innan laddning började jag missbruka gaspedalen och körde stundtals 150-170km/h. Kom fram med "bara" 20% och märker då att laddaren är stendöd. Personalen på macken kommer ut och säger att Tesla ej betalat för elen och erbjuder ett 3-fas uttag. Jag kollar plugshare och ser att det finns en Greenway Chademo/CSS/50kW laddare några mil längre fram. Tackar personalen på macken och kör vidare till Greenway laddaren i mycket, mycket lugnare tempo och kommer fram med ca 12% batteri kvar. Greenway laddaren låg vid en restaurang så det blev en mycket bättre lunch än vad macken kunde erbjudit, så allt slutade bra.

Hade jag inte buskört och kommit fram med 30% som navigatorn räknat ut, så hade jag haft ett större utbud av "nödladdare" och eventuellt kunnat nå målet i Lodz utan att ladda om jag kört väldigt lugnt. Nu blev jag mer eller mindre begränsad till en nödladdare, vilken som tur var fungerade och var ledig.