Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SuCs med kö i Europa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare jpetters » 11 jul 2019 12:05

När jag körde upp till Stockholm från Schweiz söndag/måndag var det ordentligt tryck på laddarna i Tyskland och Sverige. Fick köa för första gången vid Toftaholm. Det var tre bilar i kö när jag åkte.
Bild
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Referralkod: johan1662

Inläggav Teslaägare HelectriC » 22 jul 2019 21:02

Har nu kört i Europa för femte året i rad med Tesla och i år är det första gången jag faktiskt märker att kapaciteten är på gränsen vid ca 90% av superchargers i Tyskland. Har kommit in som sista eller näst-sista bil på flera stationer med resultatet att effekten ofta varit ordentligt begränsad. Några få gånger har jag fått full kräm, men som oftast fått komma som nr2 på ett par. Detta är ju inte så kul och gör att det för första gången inte längre är helsmidigt att bilar runt med Tesla :( Övriga laddare som jag sett har ofta inte haft någon eller kanske en annan elbil som laddat (liknande situation som vi tidigare år haft på SuC). Antagligen blir det lika mycket tryck på Ionity och övriga stolpar om några år, men just nu hade man nästan önskat sig en CCS-kompatibel bil. Kanske ska fundera på det till nästa år om jag har samma bil då.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (nån gång till sommaren 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Byton, Fiat 500 la prima, Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 22 jul 2019 21:17

jpetters skrev:Bild

Vem har tagit med mini teslan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Referralkod: esmir2564

Inläggav Teslaägare Verdi » 22 jul 2019 21:34

Förra veckan när vi åkte söderut var det inga problem på nån SuC. Var nån jag undvek för att den nästan var full. Men i övrigt var vi nästan ensamma överallt. Hoppas det går lika bra norrut nästa vecka. Vi åker dock genom Frankrike mestadels. Känns som om de flesta åker mot alperna och Kroatien-hållet.

Lite oroande utveckling ändå. Får se vad som händer till nästa sommar. Gillar det här med bilsemester. Allt har gått över förväntan. Men blir det krångel så köper vi nog en billigare dieselkombi att ha som "andrabil" och på bilsemestern. Typ en XC70 eller Mercedes E220d. Visst är Teslan skön att köra men det ska ju vara rimligt också.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jpetters » 22 jul 2019 21:42

Jag installerade CCS kitet på min S mest för att fler alternativ till nästa bilsemester. Eftersom jag ändå har betald SuC på den bilen spelar ju elkostnaden ingen större roll.
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Referralkod: johan1662

Inläggav Teslaägare Verdi » 22 jul 2019 22:24

jpetters skrev:Jag installerade CCS kitet på min S mest för att fler alternativ till nästa bilsemester. Eftersom jag ändå har betald SuC på den bilen spelar ju elkostnaden ingen större roll.

Jag ska in och få CCS i september. Så nästa år kan jag ladda på Ionity och annat också. Men har ju gratis SuC så helst vill man ju att SuC ska funka. Är smidigare med integrationen i navin också.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 jul 2019 22:27

Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Elof » 22 jul 2019 22:32

OfarligTesla skrev:Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.

Då byter du till förbränningsmotor alltså?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 jul 2019 22:38

Elof skrev:
OfarligTesla skrev:Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.

Ne, något annat på el, E-tron (eller annat kul som hunnit släppas) kanske om de lyckas få in Ionitys laddare i GPSen för ruttplanering.

Om nu inte någon annan kommer med nivå 3 autonom körning för motorväg innan Tesla, då kan det till och med bli förbränningsmotor om det krävs.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 23 jul 2019 08:56

OfarligTesla skrev:
Elof skrev:

Ne, något annat på el, E-tron (eller annat kul som hunnit släppas) kanske om de lyckas få in Ionitys laddare i GPSen för ruttplanering.

Om nu inte någon annan kommer med nivå 3 autonom körning för motorväg innan Tesla, då kan det till och med bli förbränningsmotor om det krävs.

Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (nån gång till sommaren 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Byton, Fiat 500 la prima, Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers