Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SuCs med kö i Europa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 23 jul 2019 09:56

HelectriC skrev:
Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)


Fördelen för Ionity är ju att de kommer ha mycket bättre genomströmning då de går ut med att det skall vara vinstdrivande, dvs kommer prissättningen justeras till den grad att de flesta inte laddar där om de absolut inte behöver. Om stationerna är fulla finns det finansiellt intresse i att bygga ut eller höja priserna, båda resulterar i mer sannolikhet för lediga laddare

Jag är rätt säker på att en väldigt stor del av laddande Teslor på SuC inte behöver ladda där för att fortsätta sin långresa och om det var dyrt att ladda på SuC hade de hellre valt andra alternativ. Vissa laddar högre än de behöver när de väl stannar och vissa stannar vid SuC för det är antingen gratis eller billigare än långsamladdning på destinationen/hemma. Den senare effekten kommer nog slå hårt mot SuC nu när Model 3an är här.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2047
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav hooked » 23 jul 2019 10:20

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)


Fördelen för Ionity är ju att de kommer ha mycket bättre genomströmning då de går ut med att det skall vara vinstdrivande, dvs kommer prissättningen justeras till den grad att de flesta inte laddar där om de absolut inte behöver. Om stationerna är fulla finns det finansiellt intresse i att bygga ut eller höja priserna, båda resulterar i mer sannolikhet för lediga laddare

Jag är rätt säker på att en väldigt stor del av laddande Teslor på SuC inte behöver ladda där för att fortsätta sin långresa och om det var dyrt att ladda på SuC hade de hellre valt andra alternativ. Vissa laddar högre än de behöver när de väl stannar och vissa stannar vid SuC för det är antingen gratis eller billigare än långsamladdning på destinationen/hemma. Den senare effekten kommer nog slå hårt mot SuC nu när Model 3an är här.


Fast fördelen med Tesla är att man kan ladda BÅDE på Teslas nätverk samt Ionity och övriga snabbladdare, vilket då blir maximal flexibilitet. Vill man inte köa och betala så är det bara att ladda sin Tesla på Ionity om det nu råkar vara ledigt där samtidigt som det är fullt på Teslas laddare.

Tror nog de flesta som laddar på Teslas nätverk gör det för att man måste på långresa just nu samt att många nya frälsta Model 3 ägare är ute på långresa. Semestertider nu i juli är såklart värsta scenariot då "alla" ska ut och köra långt.

Inga Model 3 har gratis laddning förutom ett fåtal som fick 6 månader gratis så tror inte många okynnesladdar även om man har en pott med 150 mil att tillgå. Den sparar man till den behövs.

Rapporter jag har läst är väl också mest att Norrmän överbefolkar laddarna från Oslo ner mot kontinenten. De hamnar knappast i kategorin som laddar lokalt...
hooked
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 23 jul 2019 10:29

hooked skrev:Fast fördelen med Tesla är att man kan ladda BÅDE på Teslas nätverk samt Ionity och övriga snabbladdare, vilket då blir maximal flexibilitet. Vill man inte köa och betala så är det bara att ladda sin Tesla på Ionity om det nu råkar vara ledigt där samtidigt som det är fullt på Teslas laddare.

Tror nog de flesta som laddar på Teslas nätverk gör det för att man måste på långresa just nu samt att många nya frälsta Model 3 ägare är ute på långresa. Semestertider nu i juli är såklart värsta scenariot då "alla" ska ut och köra långt.

Inga Model 3 har gratis laddning förutom ett fåtal som fick 6 månader gratis så tror inte många okynnesladdar även om man har en pott med 150 mil att tillgå. Den sparar man till den behövs.

Rapporter jag har läst är väl också mest att Norrmän överbefolkar laddarna från Oslo ner mot kontinenten. De hamnar knappast i kategorin som laddar lokalt...


Ja men du får ingen ruttplanering i Teslan på Ionitys stolpar eller andra 100+ kW laddare (något Tesla borde fixa för övrigt) så det är extremt inflexibelt. Då måste man själv hålla på och mecka fram sin färdplan och laddstopp.

Om Tesla tog 5 kr/kWh för alla är jag rätt säker på att det skulle finnas gott om plats för tillväxt på nuvarande laddare och vi skulle inte prata om några direkta köer. Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2047
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare fth » 23 jul 2019 10:46

OfarligTesla skrev:Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.

Det tror jag inte alls, iaf inte om jag är typisk Tesla långkörare, jag stannar bara kortast möjliga tid för att på effektivaste sätt ta mig till nästa laddare eller till destinationen, och min bild är att alla andra jag pratat med om detta (här och IRL) gör likadant.

Det finns väl väldigt få SuC i Europa som man vill hänga på längre än nödvändigt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2169
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 23 jul 2019 10:55

fth skrev:
OfarligTesla skrev:Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.

Det tror jag inte alls, iaf inte om jag är typisk Tesla långkörare, jag stannar bara kortast möjliga tid för att på effektivaste sätt ta mig till nästa laddare eller till destinationen, och min bild är att alla andra jag pratat med om detta (här och IRL) gör likadant.

Det finns väl väldigt få SuC i Europa som man vill hänga på längre än nödvändigt?

/fth


Folk sitter ju inte direkt kvar i bilarna, de flesta jag ser går in och fikar/äter. Det är vad jag menar med bekvämt, om du behöver stanna i 20 minuter tror jag inte de flesta drar efter precis 20 minuter, det finns helt enkelt inget incitament till det.

När jag laddar är det i princip alltid stor del av samma bilar kvar som när jag kom, och då har jag ändå långsamladdande 75a. Jag märker ju även när jag delar par att många är väldigt högt laddade när jag kommer in och kvar när jag åker.

Som sagt så kommer ju Ionity även ha fördelen med att högre intäkt ger mer pengar för utbyggnad. Hoppas själv att Tesla tar efter det faktiskt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2047
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare MangeT » 23 jul 2019 11:28

Har du fått någon förhöjning av laddhastighet?
Min kom nästan direkt upp i 116kw/h när jag laddade senast i Arboga på väg till Sunne (såg en Norsk Etron vid golfbanan när vi spelade förresten)? Min har tidigare toppat runt 98 kw/h.
Min är en S60D från 2016:
10B25E06-1980-4C5C-B56A-8A5C3DDDB896.jpeg
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
 
Inlägg: 900
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare cesar » 23 jul 2019 17:30

En liten lokal miniuppdatering i ämnet:
Sitter o svettas i kroatien på ön Rab med en 2l Ozujsko framför mig så klagar absolut inte!

Min uppfattning om kö på SUCs genom Tyskland, ner genom Slovenien och Kroatien är:
00000000000 kö!
Kollar jag i appen är ALLA laddare på ALLA närliggande stationer lediga nu också.
På en station (Ljubljana) fick jag NÄsTAN dela laddpar med en annan svenne.
Slår ett slag för nätverket av destinationsladdare också.
På denna ö finns 3st. Jag mailade dessa och fick svar av SAMTLIGA att det bara var att komma och ladda kostnadsfritt (parkering kan ibland kosta någon euro).
Så summerat: Imponerad.
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart med Chrome delete | FSD |
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 jul 2017 12:01
Ort: Växjö
Referralkod: cesar62843

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare fth » 23 jul 2019 18:18

cesar skrev:Så summerat: Imponerad.

Stämmer bra med min erfarenhet de senaste åren, har inte varit ute på långresa ännu i år efter Model 3-invasionen, men tidigare år har det varit väldigt tomt på i princip alla SuC, jag har hittills (ta i trä) aldrig behövt köa och nästan aldrig delat laddpar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2169
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare fth » 23 jul 2019 18:20

fth skrev:
cesar skrev:Så summerat: Imponerad.

Stämmer bra med min erfarenhet de senaste åren, har inte varit ute på långresa ännu i år efter Model 3-invasionen, men tidigare år har det varit väldigt tomt på i princip alla SuC, jag har hittills (ta i trä) aldrig behövt köa och nästan aldrig delat laddpar.

/fth

P.S. Destinationsladdare har jag dock blandade erfarenheter av, många ställen som tillåter ICE-ing, som har ställt ned effekten till oanvändbara nivåer, som försöker ta ohemult betalt för laddning trots uttryckligt förbud i avtalet med Tesla, etc etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2169
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare HelectriC » 23 jul 2019 19:12

fth skrev:
cesar skrev:Så summerat: Imponerad.

Stämmer bra med min erfarenhet de senaste åren, har inte varit ute på långresa ännu i år efter Model 3-invasionen, men tidigare år har det varit väldigt tomt på i princip alla SuC, jag har hittills (ta i trä) aldrig behövt köa och nästan aldrig delat laddpar.

/fth



Så har det varit alla tidigare år för oss också, inte i år! Tyskland har fått många nya Teslor och fler folk från andra länder åker på semester genom Tyskland med sina Teslor. Det är på gränsen just nu, en liten ökning, så blir det tråkigt när man måste stå och vänta för att få ledig plats. Men ner i Kroatien och andra östländer kan jag tänka mig att trycket inte är så högt ännu. Där finns kanske inte så många Teslor ännu.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (nån gång till sommaren 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Byton
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: models4karl och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.