Re: SuCs med kö i Europa
Postat: 24 jul 2019 22:54
Var?Elix747 skrev:Var kanske orolig i onödan.
.
Var?Elix747 skrev:Var kanske orolig i onödan.
.
Besancon FrankrikeHelectriC skrev:Var?Elix747 skrev:Var kanske orolig i onödan.
.
Ok, Frankrike verkar inte ha samma tryck som Tyskland.Elix747 skrev:Besancon FrankrikeHelectriC skrev:Var?Elix747 skrev:Var kanske orolig i onödan.
.
Har inte sett många Tesla i Frankrike. De flesta på Superchargers (om de inte var tomma). De var dessutom inte ofta franska utan Nederländska, Norska eller ibland Svenska. Superchargers är ca 1kr billigare i Frankrike än i Tyskland (för oss som betalar), men å andra sidan betalar man motorvägsavgift.HelectriC skrev:Ok, Frankrike verkar inte ha samma tryck som Tyskland.Elix747 skrev:Besancon FrankrikeHelectriC skrev:Var?Elix747 skrev:Var kanske orolig i onödan.
.
Jag är vanligtvis inte det minsta känslig och brukar gilla ruiner, men Beelitz är bara obehaglig. Det har också hänt en del riktigt hemska saker där:fth skrev:Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget
/fth
Haha, vad är så läskigt med Beelitz? Fin plats, schysst restaurang. Har iofs inte varit där när det är mörkt. Kommer det zombies då eller vad händer?lcf skrev:Jag är vanligtvis inte det minsta känslig och brukar gilla ruiner, men Beelitz är bara obehaglig. Det har också hänt en del riktigt hemska saker där:fth skrev:Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget
/fth
https://www.abandonedberlin.com/2014/08 ... z.html?m=1
Jag valde den SuCen med flit och tänkte att jag kunde fota lite, men stället hade en så obehaglig vibe att vi bara laddade och tog en kort promenad och åkte vidare.
Hur som helst under en månads roadtrip till Kroatien, 7700 km, 42 SuC laddningar fick vi aldrig vänta på att ladda och delade laddpar bara en gång.
Vi var där mitt på dagen, hela familjen reagerade på samma sätt, kalla kårar direkt.HelectriC skrev:Haha, vad är så läskigt med Beelitz? Fin plats, schysst restaurang. Har iofs inte varit där när det är mörkt. Kommer det zombies då eller vad händer?
Haha, fan vad trött jag måste varit sist jag var där, märkte inget konstigt. Ska skrämma barnen lite när vi kör inom där senare nästa veckafth skrev:Vi var där mitt på dagen, hela familjen reagerade på samma sätt, kalla kårar direkt.HelectriC skrev:Haha, vad är så läskigt med Beelitz? Fin plats, schysst restaurang. Har iofs inte varit där när det är mörkt. Kommer det zombies då eller vad händer?
Sen hördes det dämpade skrik och jämmer från parken runt sjukhuset, då åkte vi vidare
Detta var alltså innan vi googlade historiken.
/fth
HelectriC skrev:Haha, fan vad trött jag måste varit sist jag var där, märkte inget konstigt. Ska skrämma barnen lite när vi kör inom där senare nästa vecka
Vi upplevde det inte det som läskigt, däremot lättsamma skratt av trötta chaufförer när vi stannade till i vintras, denna firma borde etablera sig på Gotlandfth skrev:HelectriC skrev:Haha, fan vad trött jag måste varit sist jag var där, märkte inget konstigt. Ska skrämma barnen lite när vi kör inom där senare nästa vecka
Är dom i rätt ålder så bör några anekdoter om stället under resan kunna få dom i rätt sinnesstämning
/fth
Den delen som fortfarande använda i Beelitz inom sjukvården håller på med rehabilitering för neurologiska sjukdomar och parkinson.fth skrev:Vi var där mitt på dagen, hela familjen reagerade på samma sätt, kalla kårar direkt.HelectriC skrev:Haha, vad är så läskigt med Beelitz? Fin plats, schysst restaurang. Har iofs inte varit där när det är mörkt. Kommer det zombies då eller vad händer?
Sen hördes det dämpade skrik och jämmer från parken runt sjukhuset, då åkte vi vidare
Detta var alltså innan vi googlade historiken.
/fth
Haha ja den firman finns även i Garmisch, där en ganska rolig restaurang finns efter vägen, Mukkefuckfth skrev:Jaså, är vi på den nivån nu, då kontrar jag med följande bild från Berlin:
/fth
Igår ryktades det att elen är betald och idag är Poznan igång igen efter nästan 2 månader.EnTraktor skrev:Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).
Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan .
/Jons
Efter att ha varit igång i ca 6 veckor är Poznan avstängd igen.EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.
Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.
EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.
Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.
Jag brukar ha som mål att komma fram med ca 8-10% laddning när jag kör i områden där jag känner mig bekväm med laddning. Utanför SuC eller i områden med begränsad snabbladdning brukar jag försöka ha mycket större marginaler och räckvidd till minst en nödlösning om planerad laddning ej skulle fungera. I just detta fall skulle jag komma fram med ca 30% kvar enligt navigatorn. Det hade precis hade kommit nån uppdatering som påverkade laddhastigheten ville jag testa detta och ville därför komma fram med så låg laddning som möjligt. Så sista 20-30km innan laddning började jag missbruka gaspedalen och körde stundtals 150-170km/h. Kom fram med "bara" 20% och märker då att laddaren är stendöd. Personalen på macken kommer ut och säger att Tesla ej betalat för elen och erbjuder ett 3-fas uttag. Jag kollar plugshare och ser att det finns en Greenway Chademo/CSS/50kW laddare några mil längre fram. Tackar personalen på macken och kör vidare till Greenway laddaren i mycket, mycket lugnare tempo och kommer fram med ca 12% batteri kvar. Greenway laddaren låg vid en restaurang så det blev en mycket bättre lunch än vad macken kunde erbjudit, så allt slutade bra.kenny skrev:EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.
Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.
Hur hanterade du detta? Eller du rullade inte in med så låg laddning att du var "fast"? Det är en sak som slog mig nämligen när jag var ute och körde genom Europa nu ganska nyligen. Jag kom ofta fram till laddarna med väldigt god marginal, för god skulle jag påstå. Men de som rullar fram med 2-5%, det känns lite farligt, om laddaren inte skulle funka? Det är kanske ytterst ovanligt dock.