Sida 4 av 5

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 25 jul 2019 23:30
av fth
HelectriC skrev:
Haha, fan vad trött jag måste varit sist jag var där, märkte inget konstigt. Ska skrämma barnen lite när vi kör inom där senare nästa vecka :lol:
:D :D

Är dom i rätt ålder så bör några anekdoter om stället under resan kunna få dom i rätt sinnesstämning ;)

/fth

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 26 jul 2019 07:42
av Hedman
fth skrev:
HelectriC skrev:
Haha, fan vad trött jag måste varit sist jag var där, märkte inget konstigt. Ska skrämma barnen lite när vi kör inom där senare nästa vecka :lol:
:D :D

Är dom i rätt ålder så bör några anekdoter om stället under resan kunna få dom i rätt sinnesstämning ;)

/fth
Vi upplevde det inte det som läskigt, däremot lättsamma skratt av trötta chaufförer när vi stannade till i vintras, denna firma borde etablera sig på Gotland :lol:

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 26 jul 2019 08:44
av fth
Jaså, är vi på den nivån nu, då kontrar jag med följande bild från Berlin:
D336B9AC-FFDB-4E5A-B2DD-5191C961EFAE.jpeg
:D

/fth

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 26 jul 2019 10:32
av frippe
fth skrev:
HelectriC skrev:
Haha, vad är så läskigt med Beelitz? Fin plats, schysst restaurang. Har iofs inte varit där när det är mörkt. Kommer det zombies då eller vad händer?
Vi var där mitt på dagen, hela familjen reagerade på samma sätt, kalla kårar direkt.

Sen hördes det dämpade skrik och jämmer från parken runt sjukhuset, då åkte vi vidare :D

Detta var alltså innan vi googlade historiken.

/fth
Den delen som fortfarande använda i Beelitz inom sjukvården håller på med rehabilitering för neurologiska sjukdomar och parkinson.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 29 jul 2019 22:30
av HelectriC
Nu på vägen upp igen har det inte varit alls samma tryck på SuC som vi hade förra veckan söderut. Skönt att det verkar ha varit några dagar bara med många som skulle ladda. Däremot är det väldigt tydligt att det kommit betydligt fler tyska teslor. Tidigare år har det varit väldig två tyska teslor att se, nu är det iaf 50% av de vi sett.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 30 jul 2019 09:44
av Kriper
Vi var till Brighton och vände i början av juli. Färden gick från Ingarö, via Öresundsbron och vidare genom Danmark och Tyskland till Calais i Frankrike där vi tog färjan över. I England laddade vi fullt i Maidstone så kunde köra till Brighton och tillbaka till Maidstone. Hemresan gick nu via Belgien och Holland där SuC, till skillnad från i Tyskand som ofta ligger i anslutning till McDonalds, här var placerade vid trevliga hotell med fina restauranger. Inga köer vid SuC någonstans och den utbyggda SuC i Köge är verkligen imponerande att skåda.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 30 jul 2019 12:49
av Hedman
fth skrev:
Jaså, är vi på den nivån nu, då kontrar jag med följande bild från Berlin:
D336B9AC-FFDB-4E5A-B2DD-5191C961EFAE.jpeg
:D

/fth
Haha ja den firman finns även i Garmisch, där en ganska rolig restaurang finns efter vägen, Mukkefuck :lol:

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 30 jul 2019 13:32
av EnTraktor
EnTraktor skrev:
jonsalgerier skrev:
Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Igår ryktades det att elen är betald och idag är Poznan igång igen efter nästan 2 månader.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 30 jul 2019 13:47
av TiborBlomhall
20190729_140221.jpg
Alla fyra laddarna upptagna i Senj, Kroatien. Min trea skymtar i bakgrunden där den väntar på sin tur. En Model S står också utanför bild och väntar.

Förutom få platser är det dessutom många som lämnar bilen lite extra länge på laddning medan de tar en promenad in till staden eller tar ett dopp i badet precis bredvid. Underbart ställe att ha laddarna på.

(Dock fick man hicka när man såg att infarten till arean där laddarna står är med bom och parkeringsbiljett. Killen vid utfarten vinkade dock bara förbi oss utan att ta betalt, laddar man bilen slipper man betala P-avgift.)

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 23 aug 2019 13:22
av EnTraktor
Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 23 aug 2019 17:57
av e5m1r
Märkligt tesla bör veta att den ör offline

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 03 okt 2019 12:25
av EnTraktor
EnTraktor skrev:
Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.
Efter att ha varit igång i ca 6 veckor är Poznan avstängd igen.
Bild

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 03 okt 2019 13:26
av kenny
EnTraktor skrev:
Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.

Hur hanterade du detta? Eller du rullade inte in med så låg laddning att du var "fast"? Det är en sak som slog mig nämligen när jag var ute och körde genom Europa nu ganska nyligen. Jag kom ofta fram till laddarna med väldigt god marginal, för god skulle jag påstå. Men de som rullar fram med 2-5%, det känns lite farligt, om laddaren inte skulle funka? Det är kanske ytterst ovanligt dock.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 03 okt 2019 14:09
av EnTraktor
kenny skrev:
EnTraktor skrev:
Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.

Hur hanterade du detta? Eller du rullade inte in med så låg laddning att du var "fast"? Det är en sak som slog mig nämligen när jag var ute och körde genom Europa nu ganska nyligen. Jag kom ofta fram till laddarna med väldigt god marginal, för god skulle jag påstå. Men de som rullar fram med 2-5%, det känns lite farligt, om laddaren inte skulle funka? Det är kanske ytterst ovanligt dock.
Jag brukar ha som mål att komma fram med ca 8-10% laddning när jag kör i områden där jag känner mig bekväm med laddning. Utanför SuC eller i områden med begränsad snabbladdning brukar jag försöka ha mycket större marginaler och räckvidd till minst en nödlösning om planerad laddning ej skulle fungera. I just detta fall skulle jag komma fram med ca 30% kvar enligt navigatorn. Det hade precis hade kommit nån uppdatering som påverkade laddhastigheten ville jag testa detta och ville därför komma fram med så låg laddning som möjligt. Så sista 20-30km innan laddning började jag missbruka gaspedalen och körde stundtals 150-170km/h. Kom fram med "bara" 20% och märker då att laddaren är stendöd. Personalen på macken kommer ut och säger att Tesla ej betalat för elen och erbjuder ett 3-fas uttag. Jag kollar plugshare och ser att det finns en Greenway Chademo/CSS/50kW laddare några mil längre fram. Tackar personalen på macken och kör vidare till Greenway laddaren i mycket, mycket lugnare tempo och kommer fram med ca 12% batteri kvar. Greenway laddaren låg vid en restaurang så det blev en mycket bättre lunch än vad macken kunde erbjudit, så allt slutade bra.

Hade jag inte buskört och kommit fram med 30% som navigatorn räknat ut, så hade jag haft ett större utbud av "nödladdare" och eventuellt kunnat nå målet i Lodz utan att ladda om jag kört väldigt lugnt. Nu blev jag mer eller mindre begränsad till en nödladdare, vilken som tur var fungerade och var ledig.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 06 jul 2020 12:12
av HelectriC
körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.

Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.

Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).

Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då :)

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 06 jul 2020 12:23
av taliz
HelectriC skrev:
körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.

Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.

Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).

Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då :)
Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.
Samtidigt fanns det gott om ledigt på ionity precis bredvid... norrmännen köar hellre än betalar lite mer.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 06 jul 2020 12:27
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.

Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.

Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).

Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då :)
Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.
Samtidigt fanns det gott om ledigt på ionity precis bredvid... norrmännen köar hellre än betalar lite mer.
ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 06 jul 2020 12:54
av Bjelke
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.

Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.

Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).

Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då :)
Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.
Samtidigt fanns det gott om ledigt på ionity precis bredvid... norrmännen köar hellre än betalar lite mer.
ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.
Det gillar vi! :)

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 06 jul 2020 14:02
av helix
HelectriC skrev:
ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.
Verkar ändå vara hyfsad trafik på Ionity då de hade personal på plats som informerade elbilsägare, med bilar som inte kan ta emot högre effekt, att istället ladda på närliggande laddstationer uppsatta av andra operatörer. Att döma av kommentarerna på deras facebook så är folk både irriterad och förvirrade.
ionity gol.png

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 06 jul 2020 14:06
av HelectriC
de jag körde förbi såg inte ut sådär iaf. Det var kanske 1 bil på några stationer och tomt på några. Men det är ju självklart varierande på dagen/veckan/månad etc.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 05 sep 2020 11:39
av EnTraktor
Nu är Poznan avstängd igen! Troligen september ut.

Bild

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 05 sep 2020 12:53
av heldiggrisen
Jag hoppas Tesla kommer med ett smidigare system för att "reservera" eller shoppa pris på SuC.
Jag kör mycket mellan Malmö Och Lillehammer/Trondheim, och jag brukar stoppa i Falkenberg(Max) och Strömstad(Lösgodis/snus) på vägen upp till Lillehammer.
Nu finns ingen SuC vid strömstad, men Tanum har båda Godisland och SuC, så när jag får min MY, så kommer jag nog att stoppa där isf Strömstad.
Så på vägen norrut har jag bokat in två "måstestopp" medan på turen hem spelar smärre roll.
Jag tänker som så att om Tesla erbjudar bättre pris för att jag väljer en snabbladdare med mindre kö, tex ladda på Nebbenes isf Brummundal eller Uddevalla isf Tanum på väg hem, så kan jo det vara smidigt?
Man slår in hela sin rutt (tex Malmö-Lillehammer) och får valet om att "boka" plats på (i mitt fall) Falkenberg och Tanum, eller man kan låta Tesla bestämma och få billigare pris.
Tesla har jo sjukt mycket data, och kan "gissa" när och var det kan bli problem baserat på historisk data och livetrafik. Om jag slår in Lillehammer på GPSen, så vet Tesla när ungefär jag kommer passera de olika SuC, och kan planera in mig där det kommer att bli bäst plats baserat på min aktuella tid.