600 mil på SuC och 2% degradering.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Jag snabbladdar aldrig annars. Två ggr i påskas och så ett 20-tal i sommar och en gång sen vi kom hem.
Exakt. Därför fick du din 2% range-drop just efter de där 20-talet ggr i somras.
Mjukvaran tyckte då det var lämpligt att utöka buffert helt enkelt.
(Spekulation som sagt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Är ju endast TeslaFis loggningar och baserar sig på typical range.

Min teori/farhåga är väl att batteriet gått extra varmt vid laddning då min kompressor inte haft full funktion.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Är ju endast TeslaFis loggningar och baserar sig på typical range.

Min teori/farhåga är väl att batteriet gått extra varmt vid laddning då min kompressor inte haft full funktion.
värme är ju mindre bra....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar