Sida 1 av 3

600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 10:57
av Verdi
Har varit ute på långtur till Spanien som jag skrivit en del om. Kom nu hem igår och får se en rejäl degradering. Finns det hopp om att den återhämtar sig lite? Var rätt extremt också med väldigt varmt väder och körde den även nästan tom upprepade ggr. Rullade oftast in till SuC med under 5%. Kom hem igår med 2% så det borde väl inte vara obalanserat?

Nu blir det nog ingen mer SuC förrän nästa sommar. :) Känns som att SuC är rena döden för batteriet iaf.

Att den tappat 3,3% på 3400 mil är väl iofs inget konstigt dock?

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 11:12
av Gustafsson
Min tycks ha tappat ca 5 km på snart 4000 mil. Använder SuC ca 1/3 av tiden, dvs ganska mycket. Laddar dock oftast bara så länge laddhastigheten är över 90 kW, sen drar jag till nästa SuC.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 11:14
av Zalman3
Har tappat ca 10km på ca 8500 mil och har till ca 95% laddat på SuC.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 11:42
av Delta1
Var kan man se detta?

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 12:13
av Remuz
Delta1 skrev:
Var kan man se detta?
Teslafi om man betalar 50dollar per år :)

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 12:27
av taliz
Ganska annorlunda körmönster antar jag?
Skulle gissa på att det kommer gå tillbaka efter ett tag när bilen kalkylerat om enligt dina vardagsresor.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 19:09
av ml42
Kan det vara så att degraderingen är värst i början? Min tappade 11km på de första 2 åren (10000mil) och därefter inget det sista (senaste) året. Jag använder väldigt lite SuC om nu det har nån betydelse. En annan tanke jag haft är om dom inte skruvat upp effekten onödigt mycket på nya versionen av SuC. Jag har ju max 120kW på min. Du har väl mer antar jag...?

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 20:10
av Verdi
ml42 skrev:
Kan det vara så att degraderingen är värst i början? Min tappade 11km på de första 2 åren (10000mil) och därefter inget det sista (senaste) året. Jag använder väldigt lite SuC om nu det har nån betydelse. En annan tanke jag haft är om dom inte skruvat upp effekten onödigt mycket på nya versionen av SuC. Jag har ju max 120kW på min. Du har väl mer antar jag...?
Nej det brukar maxa på 113 kW och liknande.

I vilket fall kommer jag antagligen lämna tillbaka bilen efter 3 år så jag bryr mig inte jättemycket. Räckvidden räcker till och blir över. Skulle det knipa får jag väl byta tillbaka till 19".

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 20:15
av Verdi
taliz skrev:
Ganska annorlunda körmönster antar jag?
Skulle gissa på att det kommer gå tillbaka efter ett tag när bilen kalkylerat om enligt dina vardagsresor.
Så kan det vara. Jag räknar med att få tillbaka en del av degraderingen de närmaste veckorna.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 20:16
av dstr
Räckvidden har inget med körmönster att göra.

Sök på "balansera batteriet" här på forumet så får du nog tillbaka det mesta.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 20:25
av mati
Kan det inte vara så att du genom många SuC-laddningar har fått ett obalanserat batteri helt enkelt? Det känns för mig mer logiskt än att ditt batteri har degraderat under semestern.
Jag har upptäckt motsatsen, jag har fått mer räckvidd efter semestern. Har laddat fullt ett antal gånger och nästan tömt batteriet en gång. Det har jag aldrig gjort tidigare. Tydligen var det nyttigt. :)

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 21:43
av Verdi
mati skrev:
Kan det inte vara så att du genom många SuC-laddningar har fått ett obalanserat batteri helt enkelt? Det känns för mig mer logiskt än att ditt batteri har degraderat under semestern.
Jag har upptäckt motsatsen, jag har fått mer räckvidd efter semestern. Har laddat fullt ett antal gånger och nästan tömt batteriet en gång. Det har jag aldrig gjort tidigare. Tydligen var det nyttigt. :)

Kanske. Får hoppas på det.

Är lite kluven efter resan till Spanien. Dels så går bilen otroligt bra på kontinentens tysta asfalt. Finns kraft och räckvidd så det blir över. Dock så bokade vi inte hotell med destinationsladdning så vissa dagar fick vi stanna och ladda när vi inte hade behov av att stanna och ladda. Och i Spanien hade vi några mil in till Girona där närmaste SuC låg. Visserligen gjorde vi en utflykt dit en dag men vi kunde ju inte gärna lämna bilen på SuC hela tiden så vi fick vänta ut laddningen efter själva utflykten. Var rätt segt med två barn som inte hade jättestor lust att sitta stilla där...

Som det är nu (med punkterat andrahandsvärde) så kostar varje mil 16:- i minskat garanterat återköpspris. I privata pengar så är det typ 10:-/milen vilket är vad en privat dieselbil kostar... Leasingen på i3:an går ut i mars nästa år och jag är lite inne på att köpa en dieselkombi med dragkrok som ersättare. Den kommer rulla kanske 1000 mil per år här hemma. Då kanske man kan ta den på Europa-semestern. Gör inte så mycket om man skrapar fälgar eller annat heller. Och så får man tillbaka lite frihet. SuC i Frankrike var fasiken inte så trevliga alla ggr. Man blir lite låst. Hade vi varit bara vuxna hade det gått superbra men med två barn som inte direkt äter vad som helst så är det ett stressmoment att hitta mat som de godkänner. Eftersom vi gillar Spanien (min fru är spanskalärare och talar flytande spanska) så blir det onekligen mycket motorväg i Frankrike.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 22:04
av Yrsir
Jag råkade precis ut för samma sak efter 500 mil på tre veckor i Frankrike med 90% laddning med SuC. Ett plötsligt och snabbt tapp, inte 2% men typ 1,3 %. Får se om det beror på obalans eller om det var snabbladdning i värmen som gjorde det...

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 22:39
av josve
Yrsir skrev:
Jag råkade precis ut för samma sak efter 500 mil på tre veckor i Frankrike med 90% laddning med SuC. Ett plötsligt och snabbt tapp, inte 2% men typ 1,3 %. Får se om det beror på obalans eller om det var snabbladdning i värmen som gjorde det...
Personligen tror jag att man mår bättre av att helt enkelt sluta analysera hur batteriet mår.
Absoluta merparten av alla här som kör Tesla kommer bytt bil ett flertal gånger innan eventuell degradering av batteriet skulle blivit ett praktiskt problem.

Kör och var glad och njut av era bilar istället.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 23:07
av DSV
Gör en balansering alltid att man får mer räckvidd? Jag trodde det innebar att visad räckvidd blir mer sann, dvs det vore möjligt att långkörningarna nu gjort batteriet mer balanserat och den accumulerade degraderingen gör sig till känna med kortare visad räckvidd som följd. Den totala degraderingen verkar ju trots allt rimlig.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 23:34
av Yrsir
josve skrev:
Personligen tror jag att man mår bättre av att helt enkelt sluta analysera hur batteriet mår.
Absoluta merparten av alla här som kör Tesla kommer bytt bil ett flertal gånger innan eventuell degradering av batteriet skulle blivit ett praktiskt problem.

Kör och var glad och njut av era bilar istället.
Håller med! Men är man lite nördig så är man...
:D Jag tycker egentligen att det är fantastiskt hur bra batterierna håller, det gör det bara ännu roligare att hålla lite koll.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 30 jul 2019 23:35
av Yrsir
DSV skrev:
Gör en balansering alltid att man får mer räckvidd? Jag trodde det innebar att visad räckvidd blir mer sann, dvs det vore möjligt att långkörningarna nu gjort batteriet mer balanserat och den accumulerade degraderingen gör sig till känna med kortare visad räckvidd som följd. Den totala degraderingen verkar ju trots allt rimlig.
Det kan mycket väl stämma. Jag hade nästan obefintlig degradering i typ 1500 mil före resan, så sannolikt var det bara sanningen som kom ikapp...

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 31 jul 2019 00:21
av Verdi
josve skrev:
Yrsir skrev:
Jag råkade precis ut för samma sak efter 500 mil på tre veckor i Frankrike med 90% laddning med SuC. Ett plötsligt och snabbt tapp, inte 2% men typ 1,3 %. Får se om det beror på obalans eller om det var snabbladdning i värmen som gjorde det...
Personligen tror jag att man mår bättre av att helt enkelt sluta analysera hur batteriet mår.
Absoluta merparten av alla här som kör Tesla kommer bytt bil ett flertal gånger innan eventuell degradering av batteriet skulle blivit ett praktiskt problem.

Kör och var glad och njut av era bilar istället.

Det är klart men jag personligen tycker ändå det är lite jobbigt att veta att jag numera har ett 2% sämre batteri än för några veckor sedan. Även om det inte spelar någon roll...

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 31 jul 2019 08:19
av mati
Verdi skrev:
josve skrev:
Yrsir skrev:
Jag råkade precis ut för samma sak efter 500 mil på tre veckor i Frankrike med 90% laddning med SuC. Ett plötsligt och snabbt tapp, inte 2% men typ 1,3 %. Får se om det beror på obalans eller om det var snabbladdning i värmen som gjorde det...
Personligen tror jag att man mår bättre av att helt enkelt sluta analysera hur batteriet mår.
Absoluta merparten av alla här som kör Tesla kommer bytt bil ett flertal gånger innan eventuell degradering av batteriet skulle blivit ett praktiskt problem.

Kör och var glad och njut av era bilar istället.

Det är klart men jag personligen tycker ändå det är lite jobbigt att veta att jag numera har ett 2% sämre batteri än för några veckor sedan. Även om det inte spelar någon roll...
Det handlar ju inte heller så mycket om den förlorade räckvidden utan om vetskapen att batteriet läcker som ett såll. Min S90D hade redan efter mindre än ett halvår tappat ungefär 5-6kWh utav de ursprungligen 82 tillgängliga. De kom aldrig tillbaka heller, det var alltså inte pga obalans eller temperatur. Även om det inte gjorde mig nånting i vardagen så märktes det, och det var lite jobbigt. Också med tanke på att så många teslaägare påstår att deras bilar minsann nästan inte har tappat nånting alls trots att de har kört en miljon mil, typ. Nu verkade det som att degraderingen stannade av i min bil, det blev alltså inte så mycket värre. Och det är väl så det funkar. Men visst blir man lite nojig och tror att bilfan ger upp vilken dag som helst när degraderingen går så snabbt i början.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 31 jul 2019 08:25
av Remuz
Just 90batteriet hade ju galen degradering i början. Jag hade runt 77kWh efter 4000mil på ett år. Min 100 har 1.3% degradering på 3000mil och ett år, men hela 1.3% kom precis i början. Har inte hänt något alls på senaste månaderna

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 31 jul 2019 08:34
av mati
Remuz skrev:
Just 90batteriet hade ju galen degradering i början. Jag hade runt 77kWh efter 4000mil på ett år. Min 100 har 1.3% degradering på 3000mil och ett år, men hela 1.3% kom precis i början. Har inte hänt något alls på senaste månaderna
Sant. 90-batteriet var nog ett riktigt skitbatteri. Det finns väl en anledning att det inte finns kvar. Som sagt, jag hade bara 75-76kWh kvar efter ett halvår och 1500 mil. I praktiken är det alltså inte så hemskt mycket mer användbar kapacitet än i en S75D, men till ett avsevärt högre inköpspris. Och det är ju lite surt, även om det inte påverkar användbarheten i någon större utsträckning. Verdi hade ju också en S90D tidigare, med lite samma bekymmer om jag minns rätt. Så sett förstår jag mycket väl att han är lite extra observant nu.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 31 jul 2019 09:58
av Verdi
mati skrev:
Remuz skrev:
Just 90batteriet hade ju galen degradering i början. Jag hade runt 77kWh efter 4000mil på ett år. Min 100 har 1.3% degradering på 3000mil och ett år, men hela 1.3% kom precis i början. Har inte hänt något alls på senaste månaderna
Sant. 90-batteriet var nog ett riktigt skitbatteri. Det finns väl en anledning att det inte finns kvar. Som sagt, jag hade bara 75-76kWh kvar efter ett halvår och 1500 mil. I praktiken är det alltså inte så hemskt mycket mer användbar kapacitet än i en S75D, men till ett avsevärt högre inköpspris. Och det är ju lite surt, även om det inte påverkar användbarheten i någon större utsträckning. Verdi hade ju också en S90D tidigare, med lite samma bekymmer om jag minns rätt. Så sett förstår jag mycket väl att han är lite extra observant nu.
Jag är rätt road av siffror så jag har alltid hållit på. Hade konto på spritmonitor.de när jag hade dieselbil och loggade alla tankningar t ex. Även när jag köpte min första bil 1998 så nollade jag trippmätaren vid varje tankning och räknade ut förbrukningen. Tänkte att jag skulle upptäcka om det började bli nåt fel snabbare då... :D

Vi får se hur det går. Hade ju noll degradering de första 2000+ milen. Sen började det degradera lite efter första SuC-besöken i påskas. Men det återhämtade sig en aning innan det tappade 4-5 km innan semestern.

Och ja, jag hade ju en 90D som tappade nästan varje dag kändes det som. Så lite därför valde jag en 100D eftersom den kan tappa nästan hur mycket som helst utan att det gör något. Men jag tror och hoppas på att den här är bättre.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 31 jul 2019 10:16
av mati
Verdi skrev:
Även när jag köpte min första bil 1998 så nollade jag trippmätaren vid varje tankning och räknade ut förbrukningen...
Hihi, det gjorde jag också. Samtliga tankningar som jag någonsin har gjort finns dokumenterade i en liten röd anteckningsbok. Den ärvde jag från min mamma som gjorde samma sak. Jag hade alltid stenkoll på förbrukningen. Och idag är det lite roligt att gå igenom tankningar som gjordes på 70-talet när jag var liten och bensin kostade några kronor. Nostalgi. :)

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 31 jul 2019 10:36
av Mickep
Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 31 jul 2019 11:22
av mati
Mickep skrev:
Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.