600 mil på SuC och 2% degradering.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av mati »

Kan det inte vara så att du genom många SuC-laddningar har fått ett obalanserat batteri helt enkelt? Det känns för mig mer logiskt än att ditt batteri har degraderat under semestern.
Jag har upptäckt motsatsen, jag har fått mer räckvidd efter semestern. Har laddat fullt ett antal gånger och nästan tömt batteriet en gång. Det har jag aldrig gjort tidigare. Tydligen var det nyttigt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Kan det inte vara så att du genom många SuC-laddningar har fått ett obalanserat batteri helt enkelt? Det känns för mig mer logiskt än att ditt batteri har degraderat under semestern.
Jag har upptäckt motsatsen, jag har fått mer räckvidd efter semestern. Har laddat fullt ett antal gånger och nästan tömt batteriet en gång. Det har jag aldrig gjort tidigare. Tydligen var det nyttigt. :)

Kanske. Får hoppas på det.

Är lite kluven efter resan till Spanien. Dels så går bilen otroligt bra på kontinentens tysta asfalt. Finns kraft och räckvidd så det blir över. Dock så bokade vi inte hotell med destinationsladdning så vissa dagar fick vi stanna och ladda när vi inte hade behov av att stanna och ladda. Och i Spanien hade vi några mil in till Girona där närmaste SuC låg. Visserligen gjorde vi en utflykt dit en dag men vi kunde ju inte gärna lämna bilen på SuC hela tiden så vi fick vänta ut laddningen efter själva utflykten. Var rätt segt med två barn som inte hade jättestor lust att sitta stilla där...

Som det är nu (med punkterat andrahandsvärde) så kostar varje mil 16:- i minskat garanterat återköpspris. I privata pengar så är det typ 10:-/milen vilket är vad en privat dieselbil kostar... Leasingen på i3:an går ut i mars nästa år och jag är lite inne på att köpa en dieselkombi med dragkrok som ersättare. Den kommer rulla kanske 1000 mil per år här hemma. Då kanske man kan ta den på Europa-semestern. Gör inte så mycket om man skrapar fälgar eller annat heller. Och så får man tillbaka lite frihet. SuC i Frankrike var fasiken inte så trevliga alla ggr. Man blir lite låst. Hade vi varit bara vuxna hade det gått superbra men med två barn som inte direkt äter vad som helst så är det ett stressmoment att hitta mat som de godkänner. Eftersom vi gillar Spanien (min fru är spanskalärare och talar flytande spanska) så blir det onekligen mycket motorväg i Frankrike.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Yrsir »

Jag råkade precis ut för samma sak efter 500 mil på tre veckor i Frankrike med 90% laddning med SuC. Ett plötsligt och snabbt tapp, inte 2% men typ 1,3 %. Får se om det beror på obalans eller om det var snabbladdning i värmen som gjorde det...
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av josve »

Yrsir skrev:
Jag råkade precis ut för samma sak efter 500 mil på tre veckor i Frankrike med 90% laddning med SuC. Ett plötsligt och snabbt tapp, inte 2% men typ 1,3 %. Får se om det beror på obalans eller om det var snabbladdning i värmen som gjorde det...
Personligen tror jag att man mår bättre av att helt enkelt sluta analysera hur batteriet mår.
Absoluta merparten av alla här som kör Tesla kommer bytt bil ett flertal gånger innan eventuell degradering av batteriet skulle blivit ett praktiskt problem.

Kör och var glad och njut av era bilar istället.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av DSV »

Gör en balansering alltid att man får mer räckvidd? Jag trodde det innebar att visad räckvidd blir mer sann, dvs det vore möjligt att långkörningarna nu gjort batteriet mer balanserat och den accumulerade degraderingen gör sig till känna med kortare visad räckvidd som följd. Den totala degraderingen verkar ju trots allt rimlig.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Yrsir »

josve skrev:
Personligen tror jag att man mår bättre av att helt enkelt sluta analysera hur batteriet mår.
Absoluta merparten av alla här som kör Tesla kommer bytt bil ett flertal gånger innan eventuell degradering av batteriet skulle blivit ett praktiskt problem.

Kör och var glad och njut av era bilar istället.
Håller med! Men är man lite nördig så är man...
:D Jag tycker egentligen att det är fantastiskt hur bra batterierna håller, det gör det bara ännu roligare att hålla lite koll.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Yrsir »

DSV skrev:
Gör en balansering alltid att man får mer räckvidd? Jag trodde det innebar att visad räckvidd blir mer sann, dvs det vore möjligt att långkörningarna nu gjort batteriet mer balanserat och den accumulerade degraderingen gör sig till känna med kortare visad räckvidd som följd. Den totala degraderingen verkar ju trots allt rimlig.
Det kan mycket väl stämma. Jag hade nästan obefintlig degradering i typ 1500 mil före resan, så sannolikt var det bara sanningen som kom ikapp...
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

josve skrev:
Yrsir skrev:
Jag råkade precis ut för samma sak efter 500 mil på tre veckor i Frankrike med 90% laddning med SuC. Ett plötsligt och snabbt tapp, inte 2% men typ 1,3 %. Får se om det beror på obalans eller om det var snabbladdning i värmen som gjorde det...
Personligen tror jag att man mår bättre av att helt enkelt sluta analysera hur batteriet mår.
Absoluta merparten av alla här som kör Tesla kommer bytt bil ett flertal gånger innan eventuell degradering av batteriet skulle blivit ett praktiskt problem.

Kör och var glad och njut av era bilar istället.

Det är klart men jag personligen tycker ändå det är lite jobbigt att veta att jag numera har ett 2% sämre batteri än för några veckor sedan. Även om det inte spelar någon roll...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
josve skrev:
Yrsir skrev:
Jag råkade precis ut för samma sak efter 500 mil på tre veckor i Frankrike med 90% laddning med SuC. Ett plötsligt och snabbt tapp, inte 2% men typ 1,3 %. Får se om det beror på obalans eller om det var snabbladdning i värmen som gjorde det...
Personligen tror jag att man mår bättre av att helt enkelt sluta analysera hur batteriet mår.
Absoluta merparten av alla här som kör Tesla kommer bytt bil ett flertal gånger innan eventuell degradering av batteriet skulle blivit ett praktiskt problem.

Kör och var glad och njut av era bilar istället.

Det är klart men jag personligen tycker ändå det är lite jobbigt att veta att jag numera har ett 2% sämre batteri än för några veckor sedan. Även om det inte spelar någon roll...
Det handlar ju inte heller så mycket om den förlorade räckvidden utan om vetskapen att batteriet läcker som ett såll. Min S90D hade redan efter mindre än ett halvår tappat ungefär 5-6kWh utav de ursprungligen 82 tillgängliga. De kom aldrig tillbaka heller, det var alltså inte pga obalans eller temperatur. Även om det inte gjorde mig nånting i vardagen så märktes det, och det var lite jobbigt. Också med tanke på att så många teslaägare påstår att deras bilar minsann nästan inte har tappat nånting alls trots att de har kört en miljon mil, typ. Nu verkade det som att degraderingen stannade av i min bil, det blev alltså inte så mycket värre. Och det är väl så det funkar. Men visst blir man lite nojig och tror att bilfan ger upp vilken dag som helst när degraderingen går så snabbt i början.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Remuz »

Just 90batteriet hade ju galen degradering i början. Jag hade runt 77kWh efter 4000mil på ett år. Min 100 har 1.3% degradering på 3000mil och ett år, men hela 1.3% kom precis i början. Har inte hänt något alls på senaste månaderna
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Just 90batteriet hade ju galen degradering i början. Jag hade runt 77kWh efter 4000mil på ett år. Min 100 har 1.3% degradering på 3000mil och ett år, men hela 1.3% kom precis i början. Har inte hänt något alls på senaste månaderna
Sant. 90-batteriet var nog ett riktigt skitbatteri. Det finns väl en anledning att det inte finns kvar. Som sagt, jag hade bara 75-76kWh kvar efter ett halvår och 1500 mil. I praktiken är det alltså inte så hemskt mycket mer användbar kapacitet än i en S75D, men till ett avsevärt högre inköpspris. Och det är ju lite surt, även om det inte påverkar användbarheten i någon större utsträckning. Verdi hade ju också en S90D tidigare, med lite samma bekymmer om jag minns rätt. Så sett förstår jag mycket väl att han är lite extra observant nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Remuz skrev:
Just 90batteriet hade ju galen degradering i början. Jag hade runt 77kWh efter 4000mil på ett år. Min 100 har 1.3% degradering på 3000mil och ett år, men hela 1.3% kom precis i början. Har inte hänt något alls på senaste månaderna
Sant. 90-batteriet var nog ett riktigt skitbatteri. Det finns väl en anledning att det inte finns kvar. Som sagt, jag hade bara 75-76kWh kvar efter ett halvår och 1500 mil. I praktiken är det alltså inte så hemskt mycket mer användbar kapacitet än i en S75D, men till ett avsevärt högre inköpspris. Och det är ju lite surt, även om det inte påverkar användbarheten i någon större utsträckning. Verdi hade ju också en S90D tidigare, med lite samma bekymmer om jag minns rätt. Så sett förstår jag mycket väl att han är lite extra observant nu.
Jag är rätt road av siffror så jag har alltid hållit på. Hade konto på spritmonitor.de när jag hade dieselbil och loggade alla tankningar t ex. Även när jag köpte min första bil 1998 så nollade jag trippmätaren vid varje tankning och räknade ut förbrukningen. Tänkte att jag skulle upptäcka om det började bli nåt fel snabbare då... :D

Vi får se hur det går. Hade ju noll degradering de första 2000+ milen. Sen började det degradera lite efter första SuC-besöken i påskas. Men det återhämtade sig en aning innan det tappade 4-5 km innan semestern.

Och ja, jag hade ju en 90D som tappade nästan varje dag kändes det som. Så lite därför valde jag en 100D eftersom den kan tappa nästan hur mycket som helst utan att det gör något. Men jag tror och hoppas på att den här är bättre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Även när jag köpte min första bil 1998 så nollade jag trippmätaren vid varje tankning och räknade ut förbrukningen...
Hihi, det gjorde jag också. Samtliga tankningar som jag någonsin har gjort finns dokumenterade i en liten röd anteckningsbok. Den ärvde jag från min mamma som gjorde samma sak. Jag hade alltid stenkoll på förbrukningen. Och idag är det lite roligt att gå igenom tankningar som gjordes på 70-talet när jag var liten och bensin kostade några kronor. Nostalgi. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Mickep »

Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Mickep skrev:
Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.
De brukar tappa prestanda med tiden. Men det går ju att renovera motorn och återfå originalprestandan.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Mickep skrev:
Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.
Tvärt om på min fossil bil.. De fösta tre åren fick jag fylla på olja en gång mellan service numera behöver jag aldrig göra de.. (jag kör service en gång om året)
Förbrukningen upplever jag som att den har gått ner med åren men där är de mer en känsla inga siffror på de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av kenny »

mati skrev:
Verdi skrev:
Även när jag köpte min första bil 1998 så nollade jag trippmätaren vid varje tankning och räknade ut förbrukningen...
Hihi, det gjorde jag också. Samtliga tankningar som jag någonsin har gjort finns dokumenterade i en liten röd anteckningsbok. Den ärvde jag från min mamma som gjorde samma sak. Jag hade alltid stenkoll på förbrukningen. Och idag är det lite roligt att gå igenom tankningar som gjordes på 70-talet när jag var liten och bensin kostade några kronor. Nostalgi. :)
:shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av LarsL »

Avgasgeneratorer minskar ju i effekt under deras livstid. Det är inte jättemycket och kan vara svårt att upptäcka i vardagen.
Ja, de går att renovera och de kräver service en gång om året men sånt kostar pengar.

Min Leaf har ju tappat SOH ner till 92%, vet inte vad den låg på som ny, men jag upplever ingen dramatisk skillnad i räckvidd. Förmodligen rullar allt på lite lättare nu än när den var helt ny eller så har jag helt enkelt blivit bättre på att köra bil.
Samma kan ju så klart gälla för en avgasbil. Den skulle kunna få lättare att rulla efter några års körning och därmed dra mindre bränsle. Men kanske ändå viktigast hur man kör. Nu när jag kör diesellok så lyckas jag få riktigt bra förbrukningssiffror, mot hur jag mins det förut.
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Grovsnus »

Åkte lite i tyskland/nederländerna/danmark/norge ca 600mil kolla vad som hände mig!
Ca 2-3% på en gång! Laddade bara på snabbladdare till ca 90-95% från ca 10-15% :roll:
Semester.png
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Yrsir »

SR-71-BlackBird skrev:
Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Jag tror du har rätt. Min degradering kom efter förra uppdateringen, kändes helt momentant även om jag inte haft störtkoll de sista 100 milen. Efter uppdatering till 20.4.2 vill säga. Samma med er andra kanske?
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

Yrsir skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Jag tror du har rätt. Min degradering kom efter förra uppdateringen, kändes helt momentant även om jag inte haft störtkoll de sista 100 milen. Efter uppdatering till 20.4.2 vill säga. Samma med er andra kanske?
Ja, jag fick en uppdatering häromdagen också. 2019.24.4.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Snap02 »

mati skrev:
Mickep skrev:
Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.
Vissa Audi bilar (äter) olja. Massa strul med växellådor etc. jag plockade ut en BMW m bil på leasing körde helt utan ett strul i två år. Sedan tog jag ut en VW suv aldrig haft så mycket strul. Hade typ 12 inlämningar på dryga 2 år.

På en fossilbil slits motorerna o dom antingen dricker olja eller behövs servas. Att ett batteri blir något sämre med tiden är normalt, men jag personligen tror att det är mindre att serva, kosta på en tesla, en en fossilbil.

Det vittnar bla om alla taxichaufförer som kört massa mil med bilarna.
Däremot så är det lite småstrul med min bil. Ibland vill inte backspeglarna fällas ut, två gånger har skärmen blivit svart. Som tur var hade jag läst här på
Forumet om det. Skedde på motorväg :lol:
Samt det klassiska lite klent med färg på tröskeln vid insteget till baksätet.

Annars allt kanon speciellt drivlinan.
Nej jag är noll intresserad att gå tillbaka till fossilbilar, samt vilken annan elbil är bättre?
Man kan alltid Få ett mindre bra ex oavsett märke. En BMW jag hade var katastrof, den följande felfri. Vw vill jag inte ens prata om, mer än med min psykiater 8-)
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Skriv svar