Sida 3 av 3

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 11 sep 2019 20:49
av taliz
Verdi skrev:
Jag snabbladdar aldrig annars. Två ggr i påskas och så ett 20-tal i sommar och en gång sen vi kom hem.
Exakt. Därför fick du din 2% range-drop just efter de där 20-talet ggr i somras.
Mjukvaran tyckte då det var lämpligt att utöka buffert helt enkelt.
(Spekulation som sagt).

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 11 sep 2019 22:19
av Gustafsson
Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 11 sep 2019 22:22
av Verdi
Gustafsson skrev:
Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Är ju endast TeslaFis loggningar och baserar sig på typical range.

Min teori/farhåga är väl att batteriet gått extra varmt vid laddning då min kompressor inte haft full funktion.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Postat: 11 sep 2019 22:39
av Gustafsson
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Är ju endast TeslaFis loggningar och baserar sig på typical range.

Min teori/farhåga är väl att batteriet gått extra varmt vid laddning då min kompressor inte haft full funktion.
värme är ju mindre bra....