Kommersiella "Superchargers"?
Moderator: Redaktion
Kommersiella "Superchargers"?
Jag hade en diskussion i helgen med min svärfar kring laddningsstationer i Sverige. Tesla bygger ju som vi alla vet upp ett stort världsomspännande nät av superchargers vilket är super. Som jag förstått det så är det är väl tänkt att andra tillverkare skall kunna nyttja stationerna mot en kostnad längre fram men just nu är inga andra bilmärken tillåtna.
Tesla bygger dock inte superchargers i Sverige i samma takt som i t.ex. Norge och gissningsvis beror detta till stor del på att det säljs fler Teslor i Norge (bättre rabatter, subventioner o.s.v.). Detta blir ett litet moment 22 då antalet superchargers är en stor faktor när man vill locka över fossilförare.
Bensinstationer finns lite överallt där det är lönsamt och detta borde även vara sant för en laddningsstation. Kanske inte idag med tanke på att det bara rullar ett hundratal Teslor i Sverige men om Elons vision om en miljon Teslor år 2020 (och med fem+ miljoner konkurrerande bilar) så kan det nog absolut vara lönsamt. Det bör vara enklare att starta en laddstation än en bensinstation då elnätet redan är rikstäckande (stort sett) och för en bensinmack så måste man gräva ner tankar med tillstånd o.s.v. som följd.
Min förhoppning är väl att Teslas superchargers lägger grunden för detta och att Teslas snabbladdarteknik blir standard för all elbilsladdning. Att Tesla dessutom öppnar upp för andra tillverkare så fort standarden är given lär snabba på det hela ytterligare.
Nån som vet om de redan etablerade leverantörerna av bränsle; Shell, Statoil, OKQ8 etc. funderat på att utöka sina stationer med egna "Superchargers" då de redan har en bra spridning?
Tesla bygger dock inte superchargers i Sverige i samma takt som i t.ex. Norge och gissningsvis beror detta till stor del på att det säljs fler Teslor i Norge (bättre rabatter, subventioner o.s.v.). Detta blir ett litet moment 22 då antalet superchargers är en stor faktor när man vill locka över fossilförare.
Bensinstationer finns lite överallt där det är lönsamt och detta borde även vara sant för en laddningsstation. Kanske inte idag med tanke på att det bara rullar ett hundratal Teslor i Sverige men om Elons vision om en miljon Teslor år 2020 (och med fem+ miljoner konkurrerande bilar) så kan det nog absolut vara lönsamt. Det bör vara enklare att starta en laddstation än en bensinstation då elnätet redan är rikstäckande (stort sett) och för en bensinmack så måste man gräva ner tankar med tillstånd o.s.v. som följd.
Min förhoppning är väl att Teslas superchargers lägger grunden för detta och att Teslas snabbladdarteknik blir standard för all elbilsladdning. Att Tesla dessutom öppnar upp för andra tillverkare så fort standarden är given lär snabba på det hela ytterligare.
Nån som vet om de redan etablerade leverantörerna av bränsle; Shell, Statoil, OKQ8 etc. funderat på att utöka sina stationer med egna "Superchargers" då de redan har en bra spridning?
Senast redigerad av chpaulin, redigerad totalt 1 gånger.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Kommersiella Superchargers
En del energibolag bygger redan snabbladdare, men inte superchargers. Vissa gratis än så länge, men Fortum m.fl. Tar betalt (överpris enligt mig, men det är en annan diskussion)
Vissa av dessa är placerade vid bensinstationer. Har inte hört att någon specifik kedja har planer på att bygga laddare vid sina stationer, men om dom för det så blir det nog ett samarbete med någon av de stora energi-aktörerna.
Utomlands har jag sett att an del företag byggt ett ganska stort nät med snabbladdare. Som du säger är det ett problem att ingen vill bygga laddare förrän det finns många bilar och folk vill inte köpa bilar förän det finns laddare.
Det finns plats för mycket mer laddare, men jag tycker att det redan i dagsläget är väldigt väl utbyggt i stora delar av Sverige. Finns såklart mycket kvar att göra, men det är en bra grund för att kunna skaffa sig en elbil.
Vissa av dessa är placerade vid bensinstationer. Har inte hört att någon specifik kedja har planer på att bygga laddare vid sina stationer, men om dom för det så blir det nog ett samarbete med någon av de stora energi-aktörerna.
Utomlands har jag sett att an del företag byggt ett ganska stort nät med snabbladdare. Som du säger är det ett problem att ingen vill bygga laddare förrän det finns många bilar och folk vill inte köpa bilar förän det finns laddare.
Det finns plats för mycket mer laddare, men jag tycker att det redan i dagsläget är väldigt väl utbyggt i stora delar av Sverige. Finns såklart mycket kvar att göra, men det är en bra grund för att kunna skaffa sig en elbil.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Låter som en bra idé! Dom måste väll börja sprida sina risker och ta betalt för el.chpaulin skrev:Nån som vet om de redan etablerade leverantörerna av bränsle; Shell, Statoil, OKQ8 etc. funderat på att utöka sina stationer med egna "Superchargers" då de redan har en bra spridning?
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Tror att ytterst få av dom har kapacitet för en supercharger utan att behöva dra dit ny högspänning.Ragnarferdinand skrev:Låter som en bra idé! Dom måste väll börja sprida sina risker och ta betalt för el.chpaulin skrev:Nån som vet om de redan etablerade leverantörerna av bränsle; Shell, Statoil, OKQ8 etc. funderat på att utöka sina stationer med egna "Superchargers" då de redan har en bra spridning?
Men det är såklart ingen dum idé om någon av dom hoppar på detta. Så fort en av dom gör det så lär dom andra haka på.
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Preem har snabbladdare på prov på några stationer runt om i Sverige. Åtta stationer om jag inte minns fel.
Läste om det i höstas och då var det sagt att det skulle vara gratis att ladda, sedermera kosta en 60-90 kr för 30 minuter (tidsbaserat, som i parkering, inte hur mycket energi man "tankar"...)
_Antar_ att det fortfarande är gratis, men inte säker på det.
*EDIT*
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=29&t=588
Läste om det i höstas och då var det sagt att det skulle vara gratis att ladda, sedermera kosta en 60-90 kr för 30 minuter (tidsbaserat, som i parkering, inte hur mycket energi man "tankar"...)
_Antar_ att det fortfarande är gratis, men inte säker på det.
*EDIT*
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=29&t=588
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Intressant Det kändes ju givet att bensinbolagen borde hoppa på tåget på ett eller annat sätt då de redan är strategiskt utplacerade.Werzion skrev:Preem har snabbladdare på prov på några stationer runt om i Sverige. Åtta stationer om jag inte minns fel.
Läste om det i höstas och då var det sagt att det skulle vara gratis att ladda, sedermera kosta en 60-90 kr för 30 minuter (tidsbaserat, som i parkering, inte hur mycket energi man "tankar"...)
_Antar_ att det fortfarande är gratis, men inte säker på det.
*EDIT*
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=29&t=588
Någon som har nyttjat dem? Hur snabba är de i relation till Superchargers?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Åtminstone några, t ex den på Norr Mälarstrand i Stockholm betalas via Fortum.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Visserligen inga Superchargers men I södra sverige kommer det upp många laddstationer på Statoil mackar i samarbete med Öresundskraft och Clever vet inte vad kostnaden är än. Men bli iallafall enkelt att använda då det är samma laddkort på alla. Blir en laddstation från ABB som har en 43 KW AC, en CCS och en Chademo. Laddnätverket iallafall i södra Sverige börjar bli ganska bra nu.
https://www.statoil.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html
https://blixtgordon.files.wordpress.com ... e-2015.jpg
https://www.statoil.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html
https://blixtgordon.files.wordpress.com ... e-2015.jpg
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Detta ser ju bra ut särskilt för alla som inte har tillgång till SuC. Ingen kioskvältare för Teslaförare kanske men ett bra komplement. Kanske ladda för några tior och slippa en omväg på en halvtimma då och då.
För att det ska fungera och folk vågar lite på det nog för att köpa en bil i Leaf-klassen för att ha på längre resor, tror jag att de i början måste ha minst tre sen helst 6-8 laddplatser på varje ställe så att man kan lite på att nån är eller blir ledig inom rimlig tid. För att få det lönsamt behöver de elbilsfolk som betalar för det.
Smart av Tesla att ha både laddare och bil i samma pris
Smart av Tesla att sätta dem i flock och inte en och en med 5 mils mellanrum
För att det ska fungera och folk vågar lite på det nog för att köpa en bil i Leaf-klassen för att ha på längre resor, tror jag att de i början måste ha minst tre sen helst 6-8 laddplatser på varje ställe så att man kan lite på att nån är eller blir ledig inom rimlig tid. För att få det lönsamt behöver de elbilsfolk som betalar för det.
Smart av Tesla att ha både laddare och bil i samma pris
Smart av Tesla att sätta dem i flock och inte en och en med 5 mils mellanrum
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: Kommersiella "Superchargers"?
En minst lika viktig detalj i utbyggnaden av laddmöjligheter är hur de tar betalt. I min världsbild skall det gå att betala på plats med kreditkort på samma sätt som för bensin. Allt annat krångel hämmar utvecklingen... Skall själv till Finland i sommar där det finns massor av Chademo, men jag har ingen finsk mobiltelefon som verkar krävas för betalningen...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Skulle vilja testa en CCS kontakt. Vet ni någon i Stockholmsområdet som fungerar?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Finns det adapter för att koppla CSS till tesla?Bod skrev:Skulle vilja testa en CCS kontakt. Vet ni någon i Stockholmsområdet som fungerar?
Re: Kommersiella "Superchargers"?
det var ju snabbt som en SC... Eller nähä, de har inte heller tänkt på Tesla?Generellt kan man säga att det går att ladda bilens batteri till 80 % på under 30 min. Från 80 till 100 % tar det lite längre tid.
Re: Kommersiella "Superchargers"?
Inga SC men ändå en bra satsning som stöttar elbilsåkande
Pressmeddelande | 2015-06-17 | 08:35
Vattenfall laddar Mall of Scandinavia med 27 nya stolpar
Vattenfall har fått i uppdrag av Unibail-Rodamco att installera 27 laddstolpar i nya Mall of Scandinavia I Arenastaden, Solna. Den enskilt största affären när det gäller laddstolpar på ett och samma ställe.
Vattenfall levererar en komplett lösning av 27 laddstolpar och smart betalningslösning till den publika parkeringen i garaget i nya Mall of Scandinavia. Inget annat köpcentrum i Sverige kommer att ha så många möjligheter att erbjuda laddning av bilar, vilket ligger väl i linje med Vattenfalls strävan att med eldrivna transporter skapa tystare och renare stadsmiljöer.
- För oss betyder det mycket att Unibail-Rodamco väljer oss för en så stor installation. Det visar på stort förtroende och att vi är en komplett leverantör med rätt typ av tjänster för nya etableringar inom fastighets- och byggsektorn, säger Erik Hagland, Head of Business Sales Vattenfall Nordic.
För Unibial-Rodamco, Europas ledande fastighetsbolag inom kommersiella lokaler och en av Europas största ägare av stora köpcentrum, betyder det här att man uppfyller alla krav för miljöcertifieringen BREEAM nivå Excellent.
Pressmeddelande | 2015-06-17 | 08:35
Vattenfall laddar Mall of Scandinavia med 27 nya stolpar
Vattenfall har fått i uppdrag av Unibail-Rodamco att installera 27 laddstolpar i nya Mall of Scandinavia I Arenastaden, Solna. Den enskilt största affären när det gäller laddstolpar på ett och samma ställe.
Vattenfall levererar en komplett lösning av 27 laddstolpar och smart betalningslösning till den publika parkeringen i garaget i nya Mall of Scandinavia. Inget annat köpcentrum i Sverige kommer att ha så många möjligheter att erbjuda laddning av bilar, vilket ligger väl i linje med Vattenfalls strävan att med eldrivna transporter skapa tystare och renare stadsmiljöer.
- För oss betyder det mycket att Unibail-Rodamco väljer oss för en så stor installation. Det visar på stort förtroende och att vi är en komplett leverantör med rätt typ av tjänster för nya etableringar inom fastighets- och byggsektorn, säger Erik Hagland, Head of Business Sales Vattenfall Nordic.
För Unibial-Rodamco, Europas ledande fastighetsbolag inom kommersiella lokaler och en av Europas största ägare av stora köpcentrum, betyder det här att man uppfyller alla krav för miljöcertifieringen BREEAM nivå Excellent.
Installerat 13,2 kWp solceller