Ladda vid rätt laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Ladda vid rätt laddare

Inlägg av frippan »

Har varit teslaägare i några månader nu och en sak har fascinerat mig när jag står och laddar.
Det "nya" sättet att bygga laddplatserna så man står två bilar i rad istället för att backa in att ladda så är det väldigt vanligt att folk kommer och parkerar vid den första och inte åker fram till den främre av dem.
Varför gör folk så? Kommer man sen och skall ha plasten framför skall man krångla och backa in framför de, och sen när de är klara så måste de backa ut. :?:
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Ladda vid rätt laddare

Inlägg av loftux »

Men det kanske stod någon framför dem när de kom? ;)
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ladda vid rätt laddare

Inlägg av frippan »

loftux skrev:
Men det kanske stod någon framför dem när de kom? ;)
Då förstår jag, men jag kan sitta i bilen och titta. jag får helt enkelt gå fram och fråga.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Ladda vid rätt laddare

Inlägg av Elmil »

I helgen drog jag en segelbåt från Uddevalla till Karlsborg. Motvind och regn på gång, så vi bestämde oss för ett kort laddstopp vid SuC i Jung, och eftersom den första laddaren sitter så att man kör in på platsen (och gott om utrymme utanför) räknade vi med att det skulle funka med tillkopplad kärra.

Navigatorn visade 5 av 6 lediga platser, och självklart var det den första platsen som var upptagen. :) Jag ska inte klandra MS-föraren, man tar väl oftast den lättast åtkomliga platsen.

Tror jag sett en idé i någon annan tråd om att i navigatorn bli anvisad lämplig plats för att inte dela effekt i onödan, borde gå att även ta hänsyn till platsernas tillgänglighet så att en "lång" plats sparas i mån av tillgång. Dessutom vet ju bilen att släpkontakten är ansluten, och kunde då också t.ex markera långa platser med avvikande färg i navigatorn och varna för parkeringskrångel om det inte finns någon lämplig plats.

Jag orkade i alla fall inte ligga på marken två gånger för att koppla ur och i släpkontakten för att kunna ladda, så det blev en kvart vid Kvänums CCS. :mrgreen:
ModelS-ad i Jung.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda vid rätt laddare

Inlägg av taliz »

Det gick inte svänga in så du kunde ta den längst bort i bild? (Och då troligen blockera 1-2 platser ytterligare)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Ladda vid rätt laddare

Inlägg av Elmil »

taliz skrev:
Det gick inte svänga in så du kunde ta den längst bort i bild? (Och då troligen blockera 1-2 platser ytterligare)
Hade kanske gått, men troligen skulle då samtliga 5 bli blockerade.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda vid rätt laddare

Inlägg av Bjelke »

Elmil skrev:
taliz skrev:
Det gick inte svänga in så du kunde ta den längst bort i bild? (Och då troligen blockera 1-2 platser ytterligare)
Hade kanske gått, men troligen skulle då samtliga 5 bli blockerade.
Episkt! :lol:
Men kanske inte så populärt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda vid rätt laddare

Inlägg av bylund »

Det är väl ok att vara lite ivägen om man håller sig i närheten och håller översikt så att man kan ge plats om det kommer någon fler.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda vid rätt laddare

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Det är väl ok att vara lite ivägen om man håller sig i närheten och håller översikt så att man kan ge plats om det kommer någon fler.
Absolut! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar