Sida 1 av 2

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 10:38
av EnTraktor
jesper998 skrev:
Laddade vid fullerö igår, startade på ca 80kW vid 5% och slutade på ca 38kW vid 66%, var ensam på "paret". Ganska dålig fart, vad beror det på? Hinner inte laddarna ladda sig ordentligt innan det kommer en ny "kund"?
Samma fråga i massa trådar varje höst/vinter. Låga laddhastigheter beror generellt på kallt batteri.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 10:54
av Nico
jesper998 skrev:
Laddade vid fullerö igår, startade på ca 80kW vid 5% och slutade på ca 38kW vid 66%, var ensam på "paret". Ganska dålig fart, vad beror det på? Hinner inte laddarna ladda sig ordentligt innan det kommer en ny "kund"?
Får man fråga om du hade ställt in destinationen till denna laddare i GPS? :)

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 10:58
av tor
Långsam laddnig kan även bero på att laddaren är delvis paj. Jag har fått samma problem (sillekrog) och då bytt laddare. Hoppade direkt upp från ca 70 till över 120 kw.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 12:47
av Richardk
För att du troligtvis laddat ner ny mjukvara med strypt laddhastighet.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 13:10
av jesper998
Nico skrev:
Får man fråga om du hade ställt in destinationen till denna laddare i GPS? :)
Kanske att batteriet inte var helt varmt, körde ca 30 minuter innan laddning med navigering till vald supercharger. Tänkte mest att det konstiga var att den började på ca 80kW (vilket iofs är lågt redan från början) och sedan konstant minskade under hela laddtiden. Borde inte batteriet bli varmt/värmas under tiden man laddar? Utetemperatur var ca 0 grader.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 13:12
av slugger75
Det var flera gånger i somras då jag inte fick full kräm där. Då var batteriet inte kallt.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 13:29
av roder99
Var där förra helgen och laddade långsamt. Stod vid lastdörren in till restaurangen (4A?). La in Fullerö på GPS och körde från Gävle. Kom fram med ca 45% och fick 38 kW. Jag har stått där på samma plats tidigare också i varmare utetemperatur och lägre % och fått 38 kW. Det är något som är sönder som är trasigt :-)

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 16:01
av fth
Jag laddade en liten stund där i lördags, rullade in med typ 50% och fick drygt 100kW från start, dvs som förväntat.

Jag hade kört från 20km norr om Gävle, dvs varmt batteri, dock inte SuC inställd i GPS (hade räknat med att slippa ladda, men blötsnön drog mer än beräknat så jag fegade ur :) ).

Första stolpen mot utfarten.

/fth

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 16:02
av fth
P.S. jag har alltid fått normal effekt i Fullerö, jag har alltså inte upplevt de problem som beskrivs i tråden.

/fth

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 23:05
av wector
Laddade där en sväng i söndags. Varmt batteri redan från Stockholm. Kom fram med 20% och fick ~130kW till en början. Alltså helt normalt. Tror det var från 3a.

En halvtimmes körning räcker inte med den temperatur som råder om bilen har stått under natten tex.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 09 dec 2019 23:11
av David D
Jag körde till Roskilde från Stockholm igår. I Ödeshög fick jag 70 kW på första laddaren trots att jag var ensam på paret. Bytte laddare och fick direkt 142 kW.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 10:02
av jesper998
Laddade vid Upplands Väsby och fick exakt samma beteende. Började på kanske 70kw och slutade på 35kw. 45 minuter körtid innan med supercharger inknappad som destination i navigeringen. Jag kan köpa att man inte får full effekt om inte batteriet är varmt, men i så fall borde väl effekten öka under tiden man laddar varefter batteriet blir varmt av laddningen?

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 10:23
av Kirre
jesper998 skrev:
Laddade vid Upplands Väsby och fick exakt samma beteende. Började på kanske 70kw och slutade på 35kw. 45 minuter körtid innan med supercharger inknappad som destination i navigeringen. Jag kan köpa att man inte får full effekt om inte batteriet är varmt, men i så fall borde väl effekten öka under tiden man laddar varefter batteriet blir varmt av laddningen?
Delade du laddare med någon annan? Det brukar vara så i Upplands Väsby...

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 11:52
av Walker
Inte alltid den förvärmer före SuC. När jag kör till Enköping förvärmer den aldrig. Någon annan gång har det också klickat (glömt var och när)

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 14:42
av Erhafal
Walker skrev:
Inte alltid den förvärmer före SuC. När jag kör till Enköping förvärmer den aldrig. Någon annan gång har det också klickat (glömt var och när)
Min förvärmer alltid inför laddning i Enköping.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 19:56
av abagewitz
Hut ser man om den förvärmer?

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 19:59
av Walker
abagewitz skrev:
Hut ser man om den förvärmer?
Det dyker upp en dialogruta där det står något i stil med att bilen förrekonditionerar batteriet inför laddning.
Sedan låter det ju som om det startat en jetmotor.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 20:01
av Walker
Erhafal skrev:
Walker skrev:
Inte alltid den förvärmer före SuC. När jag kör till Enköping förvärmer den aldrig. Någon annan gång har det också klickat (glömt var och när)
Min förvärmer alltid inför laddning i Enköping.
Märkligt. Just Enköping, nada för mig. Provat ca 5 ggr.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 20:10
av NEO
Walker skrev:
abagewitz skrev:
Hut ser man om den förvärmer?
Det dyker upp en dialogruta där det står något i stil med att bilen förrekonditionerar batteriet inför laddning.
Sedan låter det ju som om det startat en jetmotor.
För oss om har Ludi+ kan vi se batteritemp genom att starta Ludi+. Jag tycker det borde finnas en funktion i alla Teslor att se batteritemp, det är en extremt relevant information för den som kör jämfört med att ha pruttprogram ...

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 12 dec 2019 22:05
av abagewitz
Jag har en S85D från 2015. Finns funktionen på en så gammal bil? Jag har aldrig upplev det du beskriver. Bara att den låter som ett jetplan på sommaren när den laddar när det är varmt ute.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 13 dec 2019 06:31
av Bjelke
NEO skrev:
Walker skrev:
abagewitz skrev:
Hut ser man om den förvärmer?
Det dyker upp en dialogruta där det står något i stil med att bilen förrekonditionerar batteriet inför laddning.
Sedan låter det ju som om det startat en jetmotor.
För oss om har Ludi+ kan vi se batteritemp genom att starta Ludi+. Jag tycker det borde finnas en funktion i alla Teslor att se batteritemp, det är en extremt relevant information för den som kör jämfört med att ha pruttprogram ...
Håller verkligen med, och informationen finns ju redan liksom...

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 13 dec 2019 09:23
av jesper998
Kirre skrev:
Delade du laddare med någon annan? Det brukar vara så i Upplands Väsby...
Ja, det var fullbelagt. Men varken kallt batteri eller att man delar laddare förklarar varför effekten sjunker konstant. Jag är bara nyfiken på varför det är så :)

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 13 dec 2019 11:59
av Kirre
jesper998 skrev:
Kirre skrev:
Delade du laddare med någon annan? Det brukar vara så i Upplands Väsby...
Ja, det var fullbelagt. Men varken kallt batteri eller att man delar laddare förklarar varför effekten sjunker konstant. Jag är bara nyfiken på varför det är så :)
Då skulle jag säga att dina siffror är helt normala.
Att effekten sjunker beror på att batteriet fylls på med elektroner och då det blir trängre och trängre för dessa att få plats. Går helt enkelt inte att "trycka in dem" i samma takt som när batteriet är lite laddat.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 11 jan 2020 13:36
av roder99
roder99 skrev:
Var där förra helgen och laddade långsamt. Stod vid lastdörren in till restaurangen (4A?). La in Fullerö på GPS och körde från Gävle. Kom fram med ca 45% och fick 38 kW. Jag har stått där på samma plats tidigare också i varmare utetemperatur och lägre % och fått 38 kW. Det är något som är sönder som är trasigt :-)
Kollade i morse på mobilen att laddningen gått bra i natt. Visade sig att batteriet slutat att ta emot laddning efter att ha fått i ca 80 km i batteriet. Började på ca 200 km. Gick inte att få fart på laddningen. Åkte till superchargern på Gävle bro och laddade med endast 3 kW. Ringde supporten och de konstaterade att batteriet bara var 4 grader Celsius och att värmningen inte fungerade.

Jag blev ombedd att stanna och ladda ett tag till för att se om laddhastigheten gick upp. Efter ca 2 timmar på superchargen hade jag fått i 30 km i batteriet. Jag körde en sväng på en mil och kom tillbaka. Nu laddade bilen med 8 kW. Åkte hem och testade och ladda med UMC:n på 13 A enfas vilket fungerade.

Mest troligt är att värmningen av batteriet inte fungerade när jag köpte CPO-bilen av tesla i maj 2019. Supporten skulle skicka ett ärende till Upplands Väsby för bokning av kontroll av funktionen.

Går värmningen att laga eller blir det batteribyte?

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 11 jan 2020 13:58
av Yxel
Jag har för mig att värmepaketet går att byta separat.