Sida 2 av 2

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 13 dec 2019 06:31
av Bjelke
NEO skrev:
Walker skrev:
abagewitz skrev:
Hut ser man om den förvärmer?
Det dyker upp en dialogruta där det står något i stil med att bilen förrekonditionerar batteriet inför laddning.
Sedan låter det ju som om det startat en jetmotor.
För oss om har Ludi+ kan vi se batteritemp genom att starta Ludi+. Jag tycker det borde finnas en funktion i alla Teslor att se batteritemp, det är en extremt relevant information för den som kör jämfört med att ha pruttprogram ...
Håller verkligen med, och informationen finns ju redan liksom...

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 13 dec 2019 09:23
av jesper998
Kirre skrev:
Delade du laddare med någon annan? Det brukar vara så i Upplands Väsby...
Ja, det var fullbelagt. Men varken kallt batteri eller att man delar laddare förklarar varför effekten sjunker konstant. Jag är bara nyfiken på varför det är så :)

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 13 dec 2019 11:59
av Kirre
jesper998 skrev:
Kirre skrev:
Delade du laddare med någon annan? Det brukar vara så i Upplands Väsby...
Ja, det var fullbelagt. Men varken kallt batteri eller att man delar laddare förklarar varför effekten sjunker konstant. Jag är bara nyfiken på varför det är så :)
Då skulle jag säga att dina siffror är helt normala.
Att effekten sjunker beror på att batteriet fylls på med elektroner och då det blir trängre och trängre för dessa att få plats. Går helt enkelt inte att "trycka in dem" i samma takt som när batteriet är lite laddat.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 11 jan 2020 13:36
av roder99
roder99 skrev:
Var där förra helgen och laddade långsamt. Stod vid lastdörren in till restaurangen (4A?). La in Fullerö på GPS och körde från Gävle. Kom fram med ca 45% och fick 38 kW. Jag har stått där på samma plats tidigare också i varmare utetemperatur och lägre % och fått 38 kW. Det är något som är sönder som är trasigt :-)
Kollade i morse på mobilen att laddningen gått bra i natt. Visade sig att batteriet slutat att ta emot laddning efter att ha fått i ca 80 km i batteriet. Började på ca 200 km. Gick inte att få fart på laddningen. Åkte till superchargern på Gävle bro och laddade med endast 3 kW. Ringde supporten och de konstaterade att batteriet bara var 4 grader Celsius och att värmningen inte fungerade.

Jag blev ombedd att stanna och ladda ett tag till för att se om laddhastigheten gick upp. Efter ca 2 timmar på superchargen hade jag fått i 30 km i batteriet. Jag körde en sväng på en mil och kom tillbaka. Nu laddade bilen med 8 kW. Åkte hem och testade och ladda med UMC:n på 13 A enfas vilket fungerade.

Mest troligt är att värmningen av batteriet inte fungerade när jag köpte CPO-bilen av tesla i maj 2019. Supporten skulle skicka ett ärende till Upplands Väsby för bokning av kontroll av funktionen.

Går värmningen att laga eller blir det batteribyte?

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 11 jan 2020 13:58
av Yxel
Jag har för mig att värmepaketet går att byta separat.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 11 jan 2020 17:42
av roder99
Yxel skrev:
Jag har för mig att värmepaketet går att byta separat.
Googlade lite. http://www.fixyourtesla.com/s/Coolant-H ... place.html

Är det detta de ska göra kanske man kan ta en kaffe och sitta och vänta.

Re: Superchargerladdare övertäckta i Fullerö

Postat: 11 jan 2020 23:47
av abagewitz
abagewitz skrev:
Jag har en S85D från 2015. Finns funktionen på en så gammal bil? Jag har aldrig upplev det du beskriver. Bara att den låter som ett jetplan på sommaren när den laddar när det är varmt ute.
Nån som vet om det finns/fungerar på S85D från 2015? Aldrig sett meddelandet...