Ny SuC i Norrland

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av _TonyV »

Bra då står inga teslor hos Handlarn där framöver och laddar på svindlande 10A /220V :-)
Seriöst så är den bra för oss icke Tesla ägare..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av lano »

Det tar sig.
031F32DF-4292-457C-A12F-73E8EB45BEDD.jpeg
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av Laban »

Ingen grå plupp på kartan trots att de har kommit så långt. Då blir man lite nyfiken om det händer något på fler ställen också, låt säga Abisko/Björkliden/Riksgränsen trakten, Pajala alt Pello osv.. :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av BrooklynS »

Ryktet säger Riksgränsen men jag undrar verkligen om det stämmer. I så fall tror jag destinationsladdare.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av Laban »

BrooklynS skrev:
Ryktet säger Riksgränsen men jag undrar verkligen om det stämmer. I så fall tror jag destinationsladdare.
Har inte hört något om placering men att det ska komma en laddare i trakterna känns ganska givet med tanke på avstånden mellan laddarna i Norge och Poultikasvaara, har hört rykten om det också ska väl tilläggas :-). Frågan är när. Var det är lämpligast låter jag vara osagt. Det är 16 mil från Poultikasvaara till Abisko, 20 mil till Riksgränsen. Sen är det 8 mil från Abisko till Narvik där det finns CCS laddare. 16 mil känns ganska lagom vintertid så varför inte Abisko. Men det är ganska vanligt med norrmän i Riksgränsen så det skulle säkert bli en skjuts för det området om man fick dit en SuC. Å andra sidan hade det kanske varit minst lika bra om inte bättre med 10+ destinationsladdare istället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av BrooklynS »

Laban skrev:
BrooklynS skrev:
Ryktet säger Riksgränsen men jag undrar verkligen om det stämmer. I så fall tror jag destinationsladdare.
Har inte hört något om placering men att det ska komma en laddare i trakterna känns ganska givet med tanke på avstånden mellan laddarna i Norge och Poultikasvaara, har hört rykten om det också ska väl tilläggas :-). Frågan är när. Var det är lämpligast låter jag vara osagt. Det är 16 mil från Poultikasvaara till Abisko, 20 mil till Riksgränsen. Sen är det 8 mil från Abisko till Narvik där det finns CCS laddare. 16 mil känns ganska lagom vintertid så varför inte Abisko. Men det är ganska vanligt med norrmän i Riksgränsen så det skulle säkert bli en skjuts för det området om man fick dit en SuC. Å andra sidan hade det kanske varit minst lika bra om inte bättre med 10+ destinationsladdare istället.
24 mil Puoltikasvaara-Narvik. Det borde en Tesla klara även vintertid. ;)

Ja vi får se vad som händer. Jag tror inte på snabbladdare i alla fall med tanke på hur många som faktiskt har det som resmål. Men ett hyfsat antal destinationsladdare typ 2 borde det finnas marknad för.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av EnTraktor »

Laban skrev:
Ingen grå plupp på kartan trots att de har kommit så långt. Då blir man lite nyfiken om det händer något på fler ställen också, låt säga Abisko/Björkliden/Riksgränsen trakten, Pajala alt Pello osv.. :-)
Planerade SuC uppdateras ca 1-2 gånger per år, inte när dom börjar byggas. Däremot är det inte ovanligt att det dyker upp laddare på kartan som ej var med som planerade, när dom väl är igång.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av Laban »

BrooklynS skrev:
24 mil Puoltikasvaara-Narvik. Det borde en Tesla klara även vintertid. ;)

Ja vi får se vad som händer. Jag tror inte på snabbladdare i alla fall med tanke på hur många som faktiskt har det som resmål. Men ett hyfsat antal destinationsladdare typ 2 borde det finnas marknad för.
Laddarna i Narvik är dock inte Tesla laddare. Innhavet - Poultikasvaara är 37 mil. Och jag tror att Tesla vill bygga ett komplett SuC nätverk och inte förlita sig på andra laddare. Åtminstone inte i dagsläget.

Sen är 24 mil trots allt ganska långt om man har ex en X75D eller en SR+, -20C och snö på vägen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av BrooklynS »

Sant. Jag trodde att Narvik var SUC... men de verkar stå längre norrut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av EnTraktor »

Nu är Jäckvik igång!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Ny SuC i Norrland

Inlägg av M455E »

Nu verkar Superchargern i Riksgränsen vara flyttad till Björkliden (i texten men ej på kartplaceringen). Är dock fortfarande Q3 2021 som gäller.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Skriv svar