Nya Supercharger i Danmark

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av krabbe »

Skal man åka mot Tyskland i Semestern, har det nu blivit lättare at nå Hamburg / Herzsprung.

Nya Supercharger har öppnat i Nørre Aslev, inte langt från färjan i Gedser eller Rödby, då slippar man den långa tur över Storebæltsbron

http://www.teslamotors.com/da_DK/findus ... percharger
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av root »

Och i navigatorn:
alslev.jpg
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av root »

Jag har kört flera gånger mellan Köge och Hamburg med 90% laddning. Det fungerar utmärkt, man kommer fram med 30-40 km. Men det är helt perfekt att det finns en laddare här. Om det regnar, är kallt, snöar eller är andra konstiga förhållanden är det kanske vanskligt att ta Hamburg på en laddning från Köge.
phasebox.se
P85D
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av vigge50 »

Det låter bra, förenklar vägen ner till Europa
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av matbl »

Perfekt. Men frågan blir då, når man den direkt från toftaholm? Eller får man ta ett kortare mellanstopp också?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av root »

Jag skulle nog toppa upp i Köge och sedan ladda 90% i Alslev. Om du övernattar på Toftaholm har du ju 90% när du startar. Sedan 28 mil till Köge. Om det strular kan man alltid svänga in om Lödde.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av Martinen »

Nån som testat om trip plannern planerar rutten via rödby om man ska till Hamburg eller om den fortfarande kör ju Jylland?
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av root »

Den drar alltid över Jylland. Det är mycket längre, och ganska tråkig sträcka.

Tripplannern är supermesig. Om man tex laddar 75% och skall åka 5 mil så föreslår den att man vänder om och laddar fullt. Jag använder den inte själv utan skriver in resmålet och tar sedan bort laddarna.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av Martinen »

root skrev:
Den drar alltid över Jylland. Det är mycket längre, och ganska tråkig sträcka.

Tripplannern är supermesig. Om man tex laddar 75% och skall åka 5 mil så föreslår den att man vänder om och laddar fullt. Jag använder den inte själv utan skriver in resmålet och tar sedan bort laddarna.
Ja det är lite roligt när den ber en vända och köra tillbaka.
Men det är ju fortfarande en betafunktion.
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av Olof Borjesson »

Navigatorn föreslog mig att ta en avstickare på sex mil tur och retur för att stanna i noll minuter på en supercharger. Dessutom tror den att det går en bro mellan Göteborg och Fredrikshamn. Den blir säkert bättre efter några uppgraderingar, men än är den inte färdig.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av leiflodde »

Jag tycker även Tesla är en beta version och har kört med navigator i de senaste bilarna sen 2006 och tycker att den borde vara bättre och förra veckan fick jag 2 olustiga omvägar och här var det på vägar som det verkligen var rakt fram.

Först trodde jag att det var problem med olycka fler liknade men körde ändå närmsta vägen och inga sådana problem utan bara full fart framåt och jag har fått detta flera ggr.

På bifogade bild finns det klart att det är omvägar.
Påväg till Karlskrona
Påväg till Karlskrona
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av Martinen »

leiflodde skrev:
Jag tycker även Tesla är en beta version och har kört med navigator i de senaste bilarna sen 2006 och tycker att den borde vara bättre och förra veckan fick jag 2 olustiga omvägar och här var det på vägar som det verkligen var rakt fram.

Först trodde jag att det var problem med olycka fler liknade men körde ändå närmsta vägen och inga sådana problem utan bara full fart framåt och jag har fått detta flera ggr.

På bifogade bild finns det klart att det är omvägar.
Den har gjort samma med mig.
Jag skulle till Karlskrona från skurup, och den ville att jag skulle köra via Växjö.

Dom borde gå över helt på Google maps. Mer likt som i telefonen. Den är inte helt perfekt den heller, men funkar oftast bra och är duktig på att ange alternativa rutter.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av leiflodde »

Kommer en till från senaste veckan och är E6 förbi Landskrona där den ville åka en lustig omväg.

Jag har ännu inte nämnt problemet för Tesla så det har inte haft möjlighet att kommentera detta problem.
P_20150622_073829.jpg
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av bladh »

Hmm... Största upphovet till eventuell räckviddsångest tycks komma från Tesla. Blir lite av en självuppfyllande profetia när inbyggda navigeringen rekommenderar omvägar.
Vi får väl hjälpa dem att utveckla vidare så att dessa problem försvinner. Var/till vem på Tesla skickar ni feedback om sånt här?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av Martinen »

Dom säger att man ska kunna ta det med vem som helst där så går dom vidare med det.
Jag är inte helt nöjd med det svaret och misstänker att det Är lätt att det bara hamnar i någons mailbox. Dom har kontaktformulär på hemsidan, och där kan man välja att lämna feedback. Förhoppningsvis hamnar det rätt då.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av dstr »

bladh skrev:
Hmm... Största upphovet till eventuell räckviddsångest tycks komma från Tesla. Blir lite av en självuppfyllande profetia när inbyggda navigeringen rekommenderar omvägar.
Vi får väl hjälpa dem att utveckla vidare så att dessa problem försvinner. Var/till vem på Tesla skickar ni feedback om sånt här?
Använd röststyrningen "report bug", tala in ditt meddelande. Samtidigt tas en screenshot på skärmen osv.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av bladh »

dstr skrev:
bladh skrev:
Vi får väl hjälpa dem att utveckla vidare så att dessa problem försvinner. Var/till vem på Tesla skickar ni feedback om sånt här?
Använd röststyrningen "report bug", tala in ditt meddelande. Samtidigt tas en screenshot på skärmen osv.
Smidigt som ett MC-batteri ju!
Det ska jag testa om (när?) jag råkar ut för någon bug.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av leiflodde »

Nu är detta ingen ny station i Danmark (Middelfart) men har laddat där några ggr och funderade på de olika skyltarna och 6 av platserna har den blåa skylten och 2 den röda, varför denna skillnad i skyltning?
P_20150724_122403.jpg
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nya Supercharger i Danmark

Inlägg av danni »

Den röda skylten säger konstigt nog inget om vad som är tillåtet och inte tillåtet på platsen. Men jag vet från diskussioner på TMC att det inte är helt ovanligt att vissa platser på superchargers är skyltade så att andra bilar som inte laddar också ska få stå där (ibland bara i 15 minuter, ibland i 45 minuter), troligen som en kompromiss antingen med platsens ägare (som inte vill riskera att kunder utan Tesla blir utan parkeringsplats) eller kanske lokala regler.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar