Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v73

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Per Gustafsson 67
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 okt 2019 06:37

Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v73

Inlägg av Per Gustafsson 67 »

Hej
Jag har tillgång till 63A på min gård som ligger utmed väg 73 där det saknas laddstationer i närheten. (Ösmo)
Hur gör jag för att erbjuda / sälja laddning till
teslakunder och hur långt kommer jag på 63A
Huvudsäkring vad gäller laddar - alternativ?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Svenssons »

Tror inte att det är särskilt lätt att sälja per kWh och för att få ekonomi i det krävs annan verksamhet i anknytning till laddplatserna som går att tjäna pengar på.

63A ger inte heller särskilt mycket effekt. Det blir max 43 kW vilket inte ens är fullt en långsam snabbladdare. Misstänker också att ni vill nyttja lite effekt till annat än att ladda en bil.

En DC laddare kostar nog från 50k och uppåt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av mati »

En trevlig idé, men som Svenssons säger så blir detta kanske inte särskilt intressant för varken dig eller någon elbilist så länge det inte finns något annat tidsfördriv eller fik i närheten. Svårt att tjäna pengar på det. En ensam laddare med 40kW nyttjar man bara i yttersta nödfall, dvs när man verkligen inte kan ta sig fram annars. Dessutom säger du att du vill erbjuda laddning enbart för teslakunder (varför?), vilket minskar dina möjligheter ytterligare. Jag skulle tro att det är just ägare till elbilar med mindre räckvidd och långsammare laddning (som e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf osv) som skulle kunna vara intresserade av att ladda hos dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Jerker »

Nu kommer det ju alltfler bilar med 11-22 kW AC-laddning, och som Zoeägare så kan jag säga att alla laddpunkter är ju välkomna. Så en AC-dubbelstolpe med lastbalansering som ger 22 kW om en laddar och 11 kW var till två skulle funka.

Men det blir ju ingen ekonomi i det, utan det skulle vara som service för oss elbilister.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Klintan »

11-22 kW AC-stolpe är ju trevligt, men då ska det finnas något att göra under tiden. Café? Att ta betalt för laddningen blir nog inte lönsamt utan mer som en service. Swishbetalning på några tior?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Widolf »

Det kan vara intressant i vissa fall då det inte finns så många andra möjligheter att ladda i den delen av landet.
Många som åker till/från Gotland och exv Polen.

Erbjuder man något annat i samband, kanske det kan vara intressant. Exv fika/mat.

Bor själv i Nynäs...
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Jojo »

Du kan ju prata med Tesla (om det nu går få tag på någon... :roll: ) och sätta upp Destination Charger. Då finns Du även med på deras karta och i bilens navigator.
Per Gustafsson 67
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 okt 2019 06:37

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Per Gustafsson 67 »

Tack för er input.
Idén är att erbjuda servicen då jag själv planerar inköp av just en Tesla och då samtidigt kanske kunnat fått sponsring på installationskostnad samt att jag anser att laddnätet för Tesla är undermåligt i våra trakter. Ser mest att nätet är utbyggt mot norra delen av Sthlm och i city samt utmed E4:an idag. Nynäshamn är en svart fläck vad det verkar.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av EnTraktor »

Då Tesla är en bil som har 30-50 mil räckvidd, så är Teslas laddnät främst avsett för långresor och inte för vardagsladdning.
En elbil ska helst laddas nattetid så att man startar med full laddning på morgonen. Då behöver man normalt sett inte ladda under dagen.
Så en elbilsägare i Stockholm, Uppsala eller Eskilstuna som åker till/från, eller på nått sätt passerar Nynäshamn, kommer normalt ej ha behov av laddning.
Den som mot förmodan kommer behöva laddning kommer inte ställa sig i 3-4-5 timmar på en 11/22kW laddare utan söka upp en snabbladdare som ger 50-150kW.
Att köra elbil är inte alls samma sak som att köra fossilbil, mer som att äga en mobil, när det gäller laddning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Jerker »

EnTraktor skrev:
Då Tesla är en bil som har 30-50 mil räckvidd, så är Teslas laddnät främst avsett för långresor och inte för vardagsladdning.
En elbil ska helst laddas nattetid så att man startar med full laddning på morgonen. Då behöver man normalt sett inte ladda under dagen.
Så en elbilsägare i Stockholm, Uppsala eller Eskilstuna som åker till/från, eller på nått sätt passerar Nynäshamn, kommer normalt ej ha behov av laddning.
Den som mot förmodan kommer behöva laddning kommer inte ställa sig i 3-4-5 timmar på en 11/22kW laddare utan söka upp en snabbladdare som ger 50-150kW.
Att köra elbil är inte alls samma sak som att köra fossilbil, mer som att äga en mobil, när det gäller laddning.
Ja, om man bara pratar Tesla, men just Zoe är en bil som man gärna stannar 1 timme med om det finns 22 kW att ladda med, eller 30 minuter om det räcker till att ta en till en plats att ladda där det finns mat, toa etc.
Per Gustafsson 67
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 okt 2019 06:37

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Per Gustafsson 67 »

Ok- visst har Tesla en vettig räckvidd, men har själv varit med om att taxi från Arlanda nekat körningen till Nynäshamn av den anledningen att de måste ha räckvidd för att ta sig till Södertälje för vidare laddning och det är ytterligare tre mil åt fel håll i jämförelse mot Sthlm city.
Så jag hävdar fortfarande behovet utmed väg 73.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av fth »

Per Gustafsson 67 skrev:
Ok- visst har Tesla en vettig räckvidd, men har själv varit med om att taxi från Arlanda nekat körningen till Nynäshamn av den anledningen att de måste ha räckvidd för att ta sig till Södertälje för vidare laddning och det är ytterligare tre mil åt fel håll i jämförelse mot Sthlm city.
Så jag hävdar fortfarande behovet utmed väg 73.
Behovet finns säkert där, men det kommer inte att fyllas av en destinationsladdare, det behövs i så fall en snabbladdare, precis som många har skrivit. Destinationsladdare <=22kW använder man enbart när man har något annat ärende på destinationen och kan passa på att ladda lite när man ändå måste parkera bilen.

Jag tror väldigt få är intresserade av att stanna och långsamladda i någon/några timmar om det inte finns någon annan anledning att vara på platsen, t.ex. köpcentrum, restaurang, café, turistattraktion, badstrand, etc.

Med det sagt, under förutsättning att du kan erbjuda något sådant, så tror jag inte Tesla är främmande för att sponsra och sätta upp destinationsladdare hos dig, men avtalet reglerar då också att du inte får ta betalt för elen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Per Gustafsson 67
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 okt 2019 06:37

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Per Gustafsson 67 »

Du har nog rätt där- låter inte heller som någon ekonomisk ekvation att upplåta plats , mer trafik i området utan att åtnjuta någon ekonomisk fördel.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av fth »

Per Gustafsson 67 skrev:
Du har nog rätt där- låter inte heller som någon ekonomisk ekvation att upplåta plats , mer trafik i området utan att åtnjuta någon ekonomisk fördel.
Starta ett café med närodlat (och gott!) utbud och erbjud Tesla-laddning så kommer iaf jag och tar en fika ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av [JM] »

Jag har sett någon på Uppladdning.nu som lagt upp sin egen laddare och skrivit att den är till för besökande gäster.
Du skulle i princip kunna sätta upp en eller två Tesla WC hos dig och skriva in informationen på Uppladdning.nu och ange att du erbjuder laddning mot betalning osv.
Sen om det finns ekonomi i det hela eller ej det får du räkna på :D

Edit:
Hittade personen/laddpunkten i fråga:
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... 1601ddc88b
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av evilirish »

Tidigare kunde man få laddarna gratis av Tesla om man inte tog extra betalt för strömmen, vet inte om det gäller längre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av mati »

[JM] skrev:
Jag har sett någon på Uppladdning.nu som lagt upp sin egen laddare och skrivit att den är till för besökande gäster.
Det finns fler sådana. Jag har också satt upp mig på uppladdning.nu. Men det är enbart av nördiga skäl. Hittills är det ingen som har stannat och laddat hos mig. De som har laddat har alltid varit på besök hos oss, och de hade ju fått ladda i alla fall. Samtidigt skulle jag aldrig komma på idén att ta betalt för strömmen. TS är ju ute efter något annat som jag förstår, och det är ju helt legitimt.
Men det är ju ändå självklart man ställer upp ifall någon är i akut behov av ström. Det gör man ju oavsett. Jag har också någon gång fått hjälpa en som hade fått soppartorsk. Men det var förr när man alltid hade lite bensin hemma. Idag skulle jag nog erbjuda skjuts till närmaste mack och samtidigt passa på och försöka konvertera stackarn. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
[JM] skrev:
Hittills är det ingen som har stannat och laddat hos mig.
Jo, jag! 8-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av jonasl »

Clever har väl fortfarande en 50kW laddstation i hamnen? Är rätt säker på att jag sett taxiteslor stå där och tanka.

I övrigt är väl hela Södertörn smått bortglömt när det gäller elbilsladdning.

/också nynäshamnsbo
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Per Gustafsson 67
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 okt 2019 06:37

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Per Gustafsson 67 »

Tack-då har vi samma uppfattning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
[JM] skrev:
Hittills är det ingen som har stannat och laddat hos mig.
Jo, jag! 8-)
Men du var ju på besök. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av PoloPrinsen »

Om du kan kombinera fika vid besökarnas ankomst, billigare parkering för de som ska med färjan, transferkörning till och från färjan samt lite fika när man kommer tillbaka... ja då kanske TS specialitet kan vara att erbjuda kunderna fulladdad bilbatteri vid hemkomst med färjan. Bara elbilar såklart och alla sorters elbilar.

Jag förutsätter att det kan ordnas P-platser på egna marken.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Per Gustafsson 67
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 okt 2019 06:37

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Per Gustafsson 67 »

Ja, det kanske vore intressant för elbillisterna, men jag har ett heltidsarbete också så det finns ingen tid för sånt tyvärr. Detta var mer en tanke som en service till bilister i nöd som inte finner laddplatser än en ideell verksamhet som inskränker på all fritid.
Men jag har nog fått alla svar på min fråga så jag lägger nog ner den tanken.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av PoloPrinsen »

Nänä inte backa ur nu!!!! Involvera ett par tre grabbar i extraknäcket att handtvätta bilarna, koppla in o ur laddkablar samt fixa med kaffekokning och swishfixandet.

Även egna eller nån annan grannes biodlingshonung/gårdspotatis/ägg etc kan vara en del av utbudet...

Lycka till!!!
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Per Gustafsson 67
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 okt 2019 06:37

Re: Vill sälja laddning från vår gård som ligger bra utmed v

Inlägg av Per Gustafsson 67 »

Haha- du är full av idéer - bra där.
Funderar själv på hur jag ska frigöra mer tid att vara i mitt andra hem i Spanien så här års.
Krockar liksom med dessa förslag...
Skriv svar