Superchargers i Stockholm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av Bjelke »

Eftersom den andra kom före dig (stått längre) så får du det som "blir över " och det kan ibland bli skitlåg
effekt, dessutom (och kanske framförallt) så har du nog lite kallt batteri efter en så pass kort sträcka,
det börjar ju bli kallt ute nu (om du inte stått i varmgarage såklart), kan förbättras om man
lägger in laddaren i navigatorn för då värmer den batteriet inför laddningen :)
Annars vet jag inte...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av helix »

0daytesla skrev:
Är SC Bredden för M3 nedgraderad helgtid?
Har haft tre ganska olika upplevelser här,

Första gången bra kräm på dryga 100kW
Andra gången på runt 60kW och nu tredje försöket har jag första 20 min haft så lite som 28kW. Nu har den precis kommit upp till 64kW

Samtliga tillfällen har varit med ca 200km kvar i ”tanken” och samma körsträcka på väg hit (från innerstan)

Det står en 3a bredvid som stått längre än mig med gissningsvis liknande låga hastighet.

Har dom dragit ned krämen på dessa stationer med flit för att dom inte ”skall” användas av bilägarna utan bara av Tesla själva på arbetstid?
Solklart fall där batteriet är för kallt. Du behöver minst en timmes körning vid rådande temp för att batteriet ska värmas upp. Från innerstan ut till Bredden tar det ju bara 15 minuter om det inte är köer.

Eftersom varken SuC i Bredden vid Max eller den på Service Centret finns med i kartan på Model 3 kan man heller ej navigera dit och det går alltså inte att koppla igång "pre-heat" som man normalt kan göra om man navigerar till en SuC som finns med på kartan och bilen sköter då detta automatiskt.

Att hastigheten stiger från 28kW till 64kW efter en stund är ytterligare ett teckn på att SuC:en värmer ditt batteri successivt. Dock kommer det troligtvis bli så att när batteriet väl är varmt har du så hög SoC att batteriet inte kan ta emot max effekt då "tapering" träder in.

Ska man ladda en Model 3 på Service Centret över en helg så behöver man alltså se till att man kört minst en timme innan man kommer dit för att få hygglig hastighet. Annars får man helt enkelt acceptera att det går lite långsammare. Man skulle också kunna köra 10st 0-100 accelerationer i sträck så värms batteriet snabbare, men då tappar man å andra sidan lite range på köpet så frågan är om det är värt det :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av Gustafsson »

Om problemet bara är att få ström så kan du väl leta upp vilken snabbladdare som helst med telefonen. Det finns en drös sådana ju. Visserligen några kronor dyrare och sannolikt långsammare(50kW) men det går ganska fort att fylla på tillräckligt med ström ändå.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
0daytesla
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 sep 2019 09:23

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av 0daytesla »

helix skrev:
0daytesla skrev:
Är SC Bredden för M3 nedgraderad helgtid?
Har haft tre ganska olika upplevelser här,

Första gången bra kräm på dryga 100kW
Andra gången på runt 60kW och nu tredje försöket har jag första 20 min haft så lite som 28kW. Nu har den precis kommit upp till 64kW

Samtliga tillfällen har varit med ca 200km kvar i ”tanken” och samma körsträcka på väg hit (från innerstan)

Det står en 3a bredvid som stått längre än mig med gissningsvis liknande låga hastighet.

Har dom dragit ned krämen på dessa stationer med flit för att dom inte ”skall” användas av bilägarna utan bara av Tesla själva på arbetstid?
Solklart fall där batteriet är för kallt. Du behöver minst en timmes körning vid rådande temp för att batteriet ska värmas upp. Från innerstan ut till Bredden tar det ju bara 15 minuter om det inte är köer.

Eftersom varken SuC i Bredden vid Max eller den på Service Centret finns med i kartan på Model 3 kan man heller ej navigera dit och det går alltså inte att koppla igång "pre-heat" som man normalt kan göra om man navigerar till en SuC som finns med på kartan och bilen sköter då detta automatiskt.

Att hastigheten stiger från 28kW till 64kW efter en stund är ytterligare ett teckn på att SuC:en värmer ditt batteri successivt. Dock kommer det troligtvis bli så att när batteriet väl är varmt har du så hög SoC att batteriet inte kan ta emot max effekt då "tapering" träder in.

Ska man ladda en Model 3 på Service Centret över en helg så behöver man alltså se till att man kört minst en timme innan man kommer dit för att få hygglig hastighet. Annars får man helt enkelt acceptera att det går lite långsammare. Man skulle också kunna köra 10st 0-100 accelerationer i sträck så värms batteriet snabbare, men då tappar man å andra sidan lite range på köpet så frågan är om det är värt det :)
Utmärkt svar tack för infon! Har haft lite såna funderingar då just denna SC känns lite off The record så att säga!
2019 Model 3 LR+ AWD white 18" Aero
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Superchargers i Stockholm

Inlägg av taliz »

Om det stod en bil "bredvid" använde den antagligen samma laddpar?
I så fall kan låg initial hastighet bero på att den bilen tog majoriteten av all effekt. När sen dess State of charge ökat så pass att den inte längre kan ta så hög effekt, så får du resten. Därmed ökar din hastighet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
CMHW
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 jul 2019 19:18
Ort: Solna

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av CMHW »

Tack för alla svar!
Det var första gången jag frågat här på forumet och jag blev glad för allt engagemang från er alla. Bra klubb!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av Pontus »

CMHW skrev:
Tack för alla svar!
Det var första gången jag frågat här på forumet och jag blev glad för allt engagemang från er alla. Bra klubb!
Bra att du fick de svar du ville ha.
Men sak om forumet ska du veta, man kan inte stänga en tråd bara så där. Nu är det nämligen dax för alla OT diskussioner :)
Som är det tillåtet att ladda på SuC nära sitt hem eller har SuC Arlanda CCS? Eller är Elon bäst för president i USA?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
CMHW
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 jul 2019 19:18
Ort: Solna

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av CMHW »

Det var inte meningen att stänga tråden. Jag ville bara tacka alla som gett många bra svar på min fråga som ny Teslaägare:)
Nu börjar min ”laddnoja” lägga sig inför Göteborgsresa med bilen.
Elon for president diskussionen hakar jag kanske på om den dyker upp ;)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av [JM] »

Frågan är väl om Elon kan göra mest nytta där han är eller som president.
Alternativt att Elon och Trump byter jobb :shock:
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av Trean »

Är SuC Arlanda tillgänglig för alla eller enbart taxi? Har den CCS?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av e5m1r »

Trean skrev:
Är SuC Arlanda tillgänglig för alla eller enbart taxi? Har den CCS?
Enbart taxi men din bil kommer ladda om du ansluter
CCS vet jag inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av wector »

Finns den att välja i Model3's navigation så har den CCS.

Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av bylund »

wector skrev:
Finns den att välja i Model3's navigation så har den CCS.

Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk
Fast den finns inte att välja där, ej heller för Model S och Model X. Den ligger under radarn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Superchargers i Stockholm

Inlägg av [JM] »

Tanken är att taxi ska ladda där och lämna Bredden SuC åt oss andra. Tyvärr är ju 75% av bilarna som laddar i bredden taxi så det är bara å hämnas å ladda så mkt du orkar på Arlanda :twisted:
Skriv svar