Var ladda Stockholm - Oslo

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Var ladda Stockholm - Oslo

Inlägg av Legato »

Blir första lite längre resan med X100an i nästa vecka. Nu när man har lyxen att kunna välja lite bland Superchargers så tänkte jag höra vilka som rekommenderas längs rutten Stockholm-Oslo...

Arboga blir det nog hursomhelst, men sen är frågan vilken/vilka som är trevliga och har vettigt käk (helst ej BK/McD) av följande:
*Karlstad
*Grums
*Töcksfors
*Jaren, Spydeberg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Re: Var ladda Stockholm - Oslo

Inlägg av Delevi »

Legato skrev:
Blir första lite längre resan med X100an i nästa vecka. Nu när man har lyxen att kunna välja lite bland Superchargers så tänkte jag höra vilka som rekommenderas längs rutten Stockholm-Oslo...

Arboga blir det nog hursomhelst, men sen är frågan vilken/vilka som är trevliga och har vettigt käk (helst ej BK/McD) av följande:
*Karlstad
*Grums
*Töcksfors
*Jaren, Spydeberg
Åkte nästan samma sträcka igår, var till Fredriksstad istället. Åkte hemifrån vid 08.00
Laddade på snabbt i Arboga och käkade en macka och drack kaffe. Körde förbi Karlstad då det bara var 6 laddare och laddade i Grums, på andra sidan motorvägen från Rasta och Burger King men perfekt för att sträcka på benen och toapaus. Nybyggt med riktigt bra tryck i laddarna också, tror det fanns 16 laddare.
1F4412D2-FC09-4A53-81AB-E47EAFD7102A.png
Körde vidare till Töcksfors där laddstationen är precis utanför McDonalds, så fick bli burgare och kaffe och 30 mil laddat.
Sjukt låg förbrukning i Norge lägre hastighet och mycket nedförsbackar gör sitt.
Behövde inte ladda i Norge utan gled tillbaka till Töcksfors för laddning istället, ligger i ett stort handelsområde så passade på att sträcka på benen där.
På hemvägen testade jag att ladda i Karlstad, precis bredvid motorvägen och Max, inte perfekt för att sträcka på benen men duger. Slutligen lite snabbladdning i Arboga innan man kom hem igen vid 22.
Sorry om det blev lite av en reserapport, men det ju ändå för härligt att resa så långt i bil och varken tycka det är jobbigt eller dyrt, bara ett nöje :D
A2B6A074-CCC1-4B2C-B463-192DE386A791.jpeg
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Var ladda Stockholm - Oslo

Inlägg av heldiggrisen »

Om du ska köra mycket i Norge och ladda exklusivt på SuC, så är det Spydeberg som gäller, den ligger på rätt sida staden för dig. Den är urtråkig dock. Annars kan du ladda lite var stans i Oslo, Norge har ett rätt så bra utbyggd laddningsnätvärk.

https://www.ladestasjoner.no/hurtigladi ... adekartet/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var ladda Stockholm - Oslo

Inlägg av Legato »

heldiggrisen skrev:
Om du ska köra mycket i Norge och ladda exklusivt på SuC, så är det Spydeberg som gäller, den ligger på rätt sida staden för dig. Den är urtråkig dock. Annars kan du ladda lite var stans i Oslo, Norge har ett rätt så bra utbyggd laddningsnätvärk.

https://www.ladestasjoner.no/hurtigladi ... adekartet/
Vi ska bara tur och retur till Oslo, så det är dem på listan ovan det står mellan ;) Men då skippar vi Spydeberg iaf då, tack!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var ladda Stockholm - Oslo

Inlägg av Legato »

Delevi skrev:
Legato skrev:
Blir första lite längre resan med X100an i nästa vecka. Nu när man har lyxen att kunna välja lite bland Superchargers så tänkte jag höra vilka som rekommenderas längs rutten Stockholm-Oslo...

Arboga blir det nog hursomhelst, men sen är frågan vilken/vilka som är trevliga och har vettigt käk (helst ej BK/McD) av följande:
*Karlstad
*Grums
*Töcksfors
*Jaren, Spydeberg
Åkte nästan samma sträcka igår, var till Fredriksstad istället. Åkte hemifrån vid 08.00
Laddade på snabbt i Arboga och käkade en macka och drack kaffe. Körde förbi Karlstad då det bara var 6 laddare och laddade i Grums, på andra sidan motorvägen från Rasta och Burger King men perfekt för att sträcka på benen och toapaus. Nybyggt med riktigt bra tryck i laddarna också, tror det fanns 16 laddare.
1F4412D2-FC09-4A53-81AB-E47EAFD7102A.png
Körde vidare till Töcksfors där laddstationen är precis utanför McDonalds, så fick bli burgare och kaffe och 30 mil laddat.
Sjukt låg förbrukning i Norge lägre hastighet och mycket nedförsbackar gör sitt.
Behövde inte ladda i Norge utan gled tillbaka till Töcksfors för laddning istället, ligger i ett stort handelsområde så passade på att sträcka på benen där.
På hemvägen testade jag att ladda i Karlstad, precis bredvid motorvägen och Max, inte perfekt för att sträcka på benen men duger. Slutligen lite snabbladdning i Arboga innan man kom hem igen vid 22.
Sorry om det blev lite av en reserapport, men det ju ändå för härligt att resa så långt i bil och varken tycka det är jobbigt eller dyrt, bara ett nöje :D
A2B6A074-CCC1-4B2C-B463-192DE386A791.jpeg
Tack!

Menar du att man i Grums inte kommer åt mat överhuvudtaget?

Med "Handelsområde" i Töcksfors, menar du då typ köpcenter med Foodcourt? Eller är det typ Mediamarkt, XXL osv utspritt på en stor yta och inga restauranger (bortsett från Donken?).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Var ladda Stockholm - Oslo

Inlägg av Walker »

Jo. Om man tar en liten promenad under E18 kommer man till ett bra lunchhak med goda pizzor.
44AAC873-227C-4BCC-B2B8-5D0E26D9C68E.jpeg
(min fina rödmarkering försvann tydligen, men SuC’en är längst ner i bild och sedan ligger Rasta och Pizzapalatset på andra sidan vägen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var ladda Stockholm - Oslo

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Jo. Om man tar en liten promenad under E18 kommer man till ett bra lunchhak med goda pizzor.
44AAC873-227C-4BCC-B2B8-5D0E26D9C68E.jpeg
(min fina rödmarkering försvann tydligen, men SuC’en är längst ner i bild och sedan ligger Rasta och Pizzapalatset på andra sidan vägen)
Tack!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Var ladda Stockholm - Oslo

Inlägg av Melkin »

Jag körde Sthlm - Drammen i somras och stannade i Arboga, Grums och Töcksfors. Som nämnts ovan är det väl bara McD i Töcksfors, men det finns å andra sidan ett köpcentrum med stor matbutik. Problemet med Grums är i mitt tycke att det går för snabbt att ladda för att det ska vara värt att promenera till matställena. Man hinner ju knappt få maten innan det är dags att gå tillbaka. Jag laddade i några minuter och åkte sedan och parkerade utanför Rasta. Det finns dock många laddare, så om det inte är så många bilar där är det väl okej att stå kvar en stund efter laddning.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Skriv svar