Free Supercharger följde med förare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av kenny »

Jag tycker det är dags att lätta lite på den här fixeringen vid att alla laddar hemma, det är inte så och kan omöjligen vara så ju fler fossilbilar som ersätts - det kommer bara bli fler och fler i städer utan laddplats som köper Teslor framöver. För min del hade också fri supercharging handlat om tiotusentals kronor per år, som nämnts flera gånger.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av gellerstam »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Drar din S75D bara 1kwh/mil? Låter lite lågt. Du kan nog dubbla din förtjänst med gott samvete.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Du har sparat närmare 40000kr (räknat på en snittförbrukning på 170Wh/km) inte tjänat 23296kr :mrgreen:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av e5m1r »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av kenny »

e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av frippe »

kenny skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?
Nja, Tesla var väldigt tydliga med detta förut, att SuC enbart var för längre resor, bl.a. därför de i Europa t.ex. valt att inte placera SuC inne i större städer utan vid knutpunkter för resor.

Numera när de flesta nya bilar betalar för att använda SuC, dvs. det de laddar eller den tiden de står där minskar kanske den ambitionen något. Men SuC är dyrt för Tesla att bygga, så det har aldrig och kommer aldrig att bli en ersättning för långsammare laddning på natten t.ex.
Model Y LR.
Model S70D
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av juristen »

e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Det får du ju tycka om du vill. Och Tesla får tycka vad de vill också. Men det är inget annat än tyckande. Fri laddning på SUC är villkorslöst, och det är helt upp till var och en att lösa sin laddning utifrån sina egna förutsättningar. Sen är det ju bra att visa hänsyn och använda sunt förnuft så klart, men det är ju också frivilligt.

Bättre att köpa en Tesla och ladda 100% på SUC än att fortsätta köra fossilbil. Tycker jag! :mrgreen:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av frippe »

juristen skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Det får du ju tycka om du vill. Och Tesla får tycka vad de vill också. Men det är inget annat än tyckande. Fri laddning på SUC är villkorslöst, och det är helt upp till var och en att lösa sin laddning utifrån sina egna förutsättningar. Sen är det ju bra att visa hänsyn och använda sunt förnuft så klart, men det är ju också frivilligt.

Bättre att köpa en Tesla och ladda 100% på SUC än att fortsätta köra fossilbil. Tycker jag! :mrgreen:
Jo, men då kanske man inte ska klaga på att Tesla minskar laddstyrkan till bilen eftersom att SuC sliter mer på batterier än långsamladdning. För att skydda batteriet från ägarens användande....
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Bjorn »

e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Jag trodde absolut att det var som du beskriver eftersom det var så jag uppfattade Elon när de skickade brev till några i USA som bara laddade på SUC.
Kollade nu vad det står på hemsidan:
Supercharger Fair Use Policy

Introduktion

Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front. När Supercharger används utanför deras avsedda användningsområde påverkar det andra personers tillgång av Supercharger-tjänster negativt.

Skälig användning av Supercharger

För att säkerställa att Supercharger finns tillgängliga för deras avsedda användningsområde ber vi dig att inte ladda ditt fordon med Supercharger om det används

som taxi
för samåkning (genom Uber, Lyft eller liknande tjänster)
för kommersiell leverans eller transport av varor
för statliga ändamål eller
för annan kommersiell verksamhet.
Om du laddar ditt fordon på ett sätt som inte uppfyller policyn om skälig användning av Supercharger, kommer vi att be dig att sluta med detta. Vi kan även vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att Supercharger finns tillgängliga för deras avsedda användningsområde, t.ex. genom att begränsa eller hindra att Supercharger-stationer används för ditt fordon.

Denna policy gäller för alla Supercharger över hela världen och alla Tesla-fordon, oavsett om de är nya eller begagnade och har köpts från Tesla eller tredje part, som har införskaffats efter den 15 december 2017. Tesla kan välja att undanta vissa Supercharger-stationer eller enstaka resvägar från att omfattas av denna policy, t.ex. för att tillmötesgå specifika lokala omständigheter.

Laddningsalternativ

Vi uppmuntrar kommersiell användning av Tesla-fordon om lämpliga laddningslösningar används. Kontakta din lokala försäljningskontakt för att ta reda på mer om fordons- och laddningsalternativ som uppfyller dina behov. Kontakta charginginstallation@tesla.com om du har frågor som avser laddningsmöjligheter i ditt hem.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av juristen »

Bjorn skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Jag trodde absolut att det var som du beskriver eftersom det var så jag uppfattade Elon när de skickade brev till några i USA som bara laddade på SUC.
Kollade nu vad det står på hemsidan:
Supercharger Fair Use Policy

Introduktion

Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.
Bra Bjorn! Då kanske vi kan begrava den här diskussionen en gång för alla. :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av LarsL »

Det är ju för att folk i städer vardagsladdar på superchargers som vi nu inte längre har fri Supercharging och att de tar bort det på gamla bilar.

Är i Oslo nu och är lite överraskad av hur dåligt det är med laddstolpar, fortfarande. På Svenska Scandichotell är det ju självklart med ladduttag numera men här finns det inte. De hänvisar till diverse snabbladdarparker istället. Men en snabbladdare är ju förlorad tid medan ett litet vägguttag ger tillräckligt när bilen bara står.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av e5m1r »

kenny skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?
Att ladda på en SuC är förmån för dig som tesla ägare men även för mig som är på genomresa och jag skulle vara milt utryckt riktigt sur om mitt stopp var osmidigare för att du är snål
Har du ingen hemma laddare gå till en annan laddare hyr garage med laddare lös det på annat sätt än att blockera en laddare för folk som är på genomresa.
Hör gör jag ingen skillnad om det är en fri SuC bil eller inte reglerna för SuC är tydliga och bara för att du inte åker dit på det betyder inte det är OK
Jag önskar att tesla geotaggade SuC och stängde av ägare som missköter sig men det sätter bland annat GDPR stopp för.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av A76 »

GDPR sätter inte stopp för det, men du behöver ge ditt medgivande.. ;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Free Supercharger följde med förare

Inlägg av e5m1r »

A76 skrev:
GDPR sätter inte stopp för det, men du behöver ge ditt medgivande.. ;)
Om du laddar på lokal laddare och du tycker det är OK hade du gett medgivande Bild
Men tesla skulle kunna lägga till det lote snyggt i användaravtalet för mobile access och app
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av kenny »

e5m1r skrev:
kenny skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?
Att ladda på en SuC är förmån för dig som tesla ägare men även för mig som är på genomresa och jag skulle vara milt utryckt riktigt sur om mitt stopp var osmidigare för att du är snål
Har du ingen hemma laddare gå till en annan laddare hyr garage med laddare lös det på annat sätt än att blockera en laddare för folk som är på genomresa.
Hör gör jag ingen skillnad om det är en fri SuC bil eller inte reglerna för SuC är tydliga och bara för att du inte åker dit på det betyder inte det är OK
Jag önskar att tesla geotaggade SuC och stängde av ägare som missköter sig men det sätter bland annat GDPR stopp för.
Det konstaterades ju svart på vitt fyra inlägg upp att även officiellt så håller inte ditt resonemang. Att du och jag sen har olika åsikt i sakfrågan är en annan sak. Dock gör du antaganden som är helt tagna ur luften, jag laddar inte på SuC för att jag är snål, utan för att jag inte har någon hemmaladdare. Man kan ju föra argumentet att det är snålare att ladda hemma eftersom det är billigare. Dessutom har jag inga fria mil så jag får betala, och för det tredje så laddar jag ganska sällan på SuC eftersom jag tex har Ionity och Circle K närmre som jag gladeligen betalar för.

Det är helt orimligt att man ska ha som krav på sig att skaffa tex ett garage med laddplats bara för att man köpt en elbil. Tänk på mig då som kommer och ska ladda på en snabbladdare för att jag har inget annat val och du står och tar upp den på din nöjesresa? Ska jag bli sur över det då?

Men du kanske tycker det är bättre då att Tesla spärrar antalet SuC mil då så att man bara kan ladda "på genomresa" och så kan du definiera vad en genomresa är, hur många man gör per år och vad som då är rimliga antal mil som tillåts på en SuC? Och så vi andra som faller utanför din definition får köpa fossilbilar istället, det är ju bättre.
Senast redigerad av kenny, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Tars »

Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av kenny »

Tars skrev:
Bild
:D

Bild
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Tars »

kenny skrev:
Tars skrev:
Bild
:D

Bild
Jag döööör! Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av frippe »

Åka för att ladda bilen! Vilket fossilbilshelvete det låter som, att köra till macken och tanka. :lol:
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Tars »

frippe skrev:
Åka för att ladda bilen! Vilket fossilbilshelvete det låter som, att köra till macken och tanka. :lol:
Vad gör man inte för att slippa tanka fossilt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av GreenMachine »

Jaha ja. Bara för att man nu inte kör fossilbil, så betyder det ju inte att man inte kan ha helt förhistoriska åsikter :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av NEO »

GreenMachine skrev:
Jaha ja. Bara för att man nu inte kör fossilbil, så betyder det ju inte att man inte kan ha helt förhistoriska åsikter :lol: :lol: :lol:

MeanMachine :lol:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av e5m1r »

kenny skrev:
e5m1r skrev:
kenny skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?
Att ladda på en SuC är förmån för dig som tesla ägare men även för mig som är på genomresa och jag skulle vara milt utryckt riktigt sur om mitt stopp var osmidigare för att du är snål
Har du ingen hemma laddare gå till en annan laddare hyr garage med laddare lös det på annat sätt än att blockera en laddare för folk som är på genomresa.
Hör gör jag ingen skillnad om det är en fri SuC bil eller inte reglerna för SuC är tydliga och bara för att du inte åker dit på det betyder inte det är OK
Jag önskar att tesla geotaggade SuC och stängde av ägare som missköter sig men det sätter bland annat GDPR stopp för.
Det konstaterades ju svart på vitt fyra inlägg upp att även officiellt så håller inte ditt resonemang. Att du och jag sen har olika åsikt i sakfrågan är en annan sak. Dock gör du antaganden som är helt tagna ur luften, jag laddar inte på SuC för att jag är snål, utan för att jag inte har någon hemmaladdare. Man kan ju föra argumentet att det är snålare att ladda hemma eftersom det är billigare. Dessutom har jag inga fria mil så jag får betala, och för det tredje så laddar jag ganska sällan på SuC eftersom jag tex har Ionity och Circle K närmre som jag gladeligen betalar för.

Det är helt orimligt att man ska ha som krav på sig att skaffa tex ett garage med laddplats bara för att man köpt en elbil. Tänk på mig då som kommer och ska ladda på en snabbladdare för att jag har inget annat val och du står och tar upp den på din nöjesresa? Ska jag bli sur över det då?

Men du kanske tycker det är bättre då att Tesla spärrar antalet SuC mil då så att man bara kan ladda "på genomresa" och så kan du definiera vad en genomresa är, hur många man gör per år och vad som då är rimliga antal mil som tillåts på en SuC? Och så vi andra som faller utanför din definition får köpa fossilbilar istället, det är ju bättre.
Tesla har uppenbarligen ändrat policy något i samband med borttagandet av fri SuC vilket jag helt missat
Men oavsett tappar SuC sina fördelar om folk ska laddar för att de bor nära en SuC

Nu var det inget personligt angrepp och jag ber om ursäkt om det uppfattades så.
Jag tycker lika om alla som använder SuC för ”hemmaladdning”
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av GreenMachine »

Tror inte att det är någon här som tycker att SuC är, eller ska användas som den enda laddningen men eftersom antal och tillgänglighet till laddare inte växer i takt med antalet bilar så är det väl inte så konstigt att det blir så. Jag har själv ingen möjlighet att ladda hemma just nu och jag känner många (mig inkluderat) som aldrig skulle köpa en Tesla om det inte varit för SuC.

Ska EV bara vara ett alternativ för dom som jar villa med ett eluttag på parkeringen ? Givetvis inte, men i storstäderna så finns det inga alternativ. Du kan inte ladda på gatan och att ”hyra ett garage med laddats” går i centrala Stockholm på en sådar 2-4 tusen kr/ månad om det ens är möjligt.

Hela den där SuC-är-bara-för-långresor-och-det-ska-inte-finnas-mitt-i-city-grejen är enligt mig en fullkomlig missbedömning av Elon, men som det verkar så har han åtminstone delvis kommit till insikt med det.

På Arlanda och Schiphol mfl flygplatser så har man ju byggt ”hemliga” SuC för ex Taxi eftersom det finns ett stort behov av att kunna ladda där. Ingen större skillnad på Stockholm, Göteborg eller Malmö City heller för den delen och om du kunde slänga upp tio +150 kW- laddare centralt där så skulle det vara full snurr 24/7.
Skriv svar