Bra Bjorn! Då kanske vi kan begrava den här diskussionen en gång för alla.Bjorn skrev:Jag trodde absolut att det var som du beskriver eftersom det var så jag uppfattade Elon när de skickade brev till några i USA som bara laddade på SUC.e5m1r skrev:Det där är fel användning av SuCZalman3 skrev:Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Kollade nu vad det står på hemsidan:
Supercharger Fair Use Policy
Introduktion
Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.
Free Supercharger följde med förare
Moderator: Redaktion
Re: Free Supercharger följde med förare
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Free Supercharger följde med förare
Det är ju för att folk i städer vardagsladdar på superchargers som vi nu inte längre har fri Supercharging och att de tar bort det på gamla bilar.
Är i Oslo nu och är lite överraskad av hur dåligt det är med laddstolpar, fortfarande. På Svenska Scandichotell är det ju självklart med ladduttag numera men här finns det inte. De hänvisar till diverse snabbladdarparker istället. Men en snabbladdare är ju förlorad tid medan ett litet vägguttag ger tillräckligt när bilen bara står.
Är i Oslo nu och är lite överraskad av hur dåligt det är med laddstolpar, fortfarande. På Svenska Scandichotell är det ju självklart med ladduttag numera men här finns det inte. De hänvisar till diverse snabbladdarparker istället. Men en snabbladdare är ju förlorad tid medan ett litet vägguttag ger tillräckligt när bilen bara står.
Re: Free Supercharger följde med förare
Att ladda på en SuC är förmån för dig som tesla ägare men även för mig som är på genomresa och jag skulle vara milt utryckt riktigt sur om mitt stopp var osmidigare för att du är snålkenny skrev:Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?e5m1r skrev:Det där är fel användning av SuCZalman3 skrev:Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.LarsL skrev:Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Har du ingen hemma laddare gå till en annan laddare hyr garage med laddare lös det på annat sätt än att blockera en laddare för folk som är på genomresa.
Hör gör jag ingen skillnad om det är en fri SuC bil eller inte reglerna för SuC är tydliga och bara för att du inte åker dit på det betyder inte det är OK
Jag önskar att tesla geotaggade SuC och stängde av ägare som missköter sig men det sätter bland annat GDPR stopp för.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Free Supercharger följde med förare
GDPR sätter inte stopp för det, men du behöver ge ditt medgivande..
Free Supercharger följde med förare
Om du laddar på lokal laddare och du tycker det är OK hade du gett medgivandeA76 skrev:GDPR sätter inte stopp för det, men du behöver ge ditt medgivande..
Men tesla skulle kunna lägga till det lote snyggt i användaravtalet för mobile access och app
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Free Supercharger följde med förare
Det konstaterades ju svart på vitt fyra inlägg upp att även officiellt så håller inte ditt resonemang. Att du och jag sen har olika åsikt i sakfrågan är en annan sak. Dock gör du antaganden som är helt tagna ur luften, jag laddar inte på SuC för att jag är snål, utan för att jag inte har någon hemmaladdare. Man kan ju föra argumentet att det är snålare att ladda hemma eftersom det är billigare. Dessutom har jag inga fria mil så jag får betala, och för det tredje så laddar jag ganska sällan på SuC eftersom jag tex har Ionity och Circle K närmre som jag gladeligen betalar för.e5m1r skrev:Att ladda på en SuC är förmån för dig som tesla ägare men även för mig som är på genomresa och jag skulle vara milt utryckt riktigt sur om mitt stopp var osmidigare för att du är snålkenny skrev:Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?e5m1r skrev:Det där är fel användning av SuCZalman3 skrev:Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.LarsL skrev:Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Har du ingen hemma laddare gå till en annan laddare hyr garage med laddare lös det på annat sätt än att blockera en laddare för folk som är på genomresa.
Hör gör jag ingen skillnad om det är en fri SuC bil eller inte reglerna för SuC är tydliga och bara för att du inte åker dit på det betyder inte det är OK
Jag önskar att tesla geotaggade SuC och stängde av ägare som missköter sig men det sätter bland annat GDPR stopp för.
Det är helt orimligt att man ska ha som krav på sig att skaffa tex ett garage med laddplats bara för att man köpt en elbil. Tänk på mig då som kommer och ska ladda på en snabbladdare för att jag har inget annat val och du står och tar upp den på din nöjesresa? Ska jag bli sur över det då?
Men du kanske tycker det är bättre då att Tesla spärrar antalet SuC mil då så att man bara kan ladda "på genomresa" och så kan du definiera vad en genomresa är, hur många man gör per år och vad som då är rimliga antal mil som tillåts på en SuC? Och så vi andra som faller utanför din definition får köpa fossilbilar istället, det är ju bättre.
Senast redigerad av kenny, redigerad totalt 1 gånger.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Free Supercharger följde med förare
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Free Supercharger följde med förare
Jag döööör!kenny skrev:Tars skrev:
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Free Supercharger följde med förare
Åka för att ladda bilen! Vilket fossilbilshelvete det låter som, att köra till macken och tanka.
Model Y LR.
Model S70D
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Free Supercharger följde med förare
Vad gör man inte för att slippa tanka fossilt.frippe skrev:Åka för att ladda bilen! Vilket fossilbilshelvete det låter som, att köra till macken och tanka.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Free Supercharger följde med förare
Jaha ja. Bara för att man nu inte kör fossilbil, så betyder det ju inte att man inte kan ha helt förhistoriska åsikter
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Free Supercharger följde med förare
GreenMachine skrev:Jaha ja. Bara för att man nu inte kör fossilbil, så betyder det ju inte att man inte kan ha helt förhistoriska åsikter
MeanMachine
Re: Free Supercharger följde med förare
Tesla har uppenbarligen ändrat policy något i samband med borttagandet av fri SuC vilket jag helt missatkenny skrev:Det konstaterades ju svart på vitt fyra inlägg upp att även officiellt så håller inte ditt resonemang. Att du och jag sen har olika åsikt i sakfrågan är en annan sak. Dock gör du antaganden som är helt tagna ur luften, jag laddar inte på SuC för att jag är snål, utan för att jag inte har någon hemmaladdare. Man kan ju föra argumentet att det är snålare att ladda hemma eftersom det är billigare. Dessutom har jag inga fria mil så jag får betala, och för det tredje så laddar jag ganska sällan på SuC eftersom jag tex har Ionity och Circle K närmre som jag gladeligen betalar för.e5m1r skrev:Att ladda på en SuC är förmån för dig som tesla ägare men även för mig som är på genomresa och jag skulle vara milt utryckt riktigt sur om mitt stopp var osmidigare för att du är snålkenny skrev:Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?e5m1r skrev:Det där är fel användning av SuCZalman3 skrev:Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Har du ingen hemma laddare gå till en annan laddare hyr garage med laddare lös det på annat sätt än att blockera en laddare för folk som är på genomresa.
Hör gör jag ingen skillnad om det är en fri SuC bil eller inte reglerna för SuC är tydliga och bara för att du inte åker dit på det betyder inte det är OK
Jag önskar att tesla geotaggade SuC och stängde av ägare som missköter sig men det sätter bland annat GDPR stopp för.
Det är helt orimligt att man ska ha som krav på sig att skaffa tex ett garage med laddplats bara för att man köpt en elbil. Tänk på mig då som kommer och ska ladda på en snabbladdare för att jag har inget annat val och du står och tar upp den på din nöjesresa? Ska jag bli sur över det då?
Men du kanske tycker det är bättre då att Tesla spärrar antalet SuC mil då så att man bara kan ladda "på genomresa" och så kan du definiera vad en genomresa är, hur många man gör per år och vad som då är rimliga antal mil som tillåts på en SuC? Och så vi andra som faller utanför din definition får köpa fossilbilar istället, det är ju bättre.
Men oavsett tappar SuC sina fördelar om folk ska laddar för att de bor nära en SuC
Nu var det inget personligt angrepp och jag ber om ursäkt om det uppfattades så.
Jag tycker lika om alla som använder SuC för ”hemmaladdning”
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Free Supercharger följde med förare
Tror inte att det är någon här som tycker att SuC är, eller ska användas som den enda laddningen men eftersom antal och tillgänglighet till laddare inte växer i takt med antalet bilar så är det väl inte så konstigt att det blir så. Jag har själv ingen möjlighet att ladda hemma just nu och jag känner många (mig inkluderat) som aldrig skulle köpa en Tesla om det inte varit för SuC.
Ska EV bara vara ett alternativ för dom som jar villa med ett eluttag på parkeringen ? Givetvis inte, men i storstäderna så finns det inga alternativ. Du kan inte ladda på gatan och att ”hyra ett garage med laddats” går i centrala Stockholm på en sådar 2-4 tusen kr/ månad om det ens är möjligt.
Hela den där SuC-är-bara-för-långresor-och-det-ska-inte-finnas-mitt-i-city-grejen är enligt mig en fullkomlig missbedömning av Elon, men som det verkar så har han åtminstone delvis kommit till insikt med det.
På Arlanda och Schiphol mfl flygplatser så har man ju byggt ”hemliga” SuC för ex Taxi eftersom det finns ett stort behov av att kunna ladda där. Ingen större skillnad på Stockholm, Göteborg eller Malmö City heller för den delen och om du kunde slänga upp tio +150 kW- laddare centralt där så skulle det vara full snurr 24/7.
Ska EV bara vara ett alternativ för dom som jar villa med ett eluttag på parkeringen ? Givetvis inte, men i storstäderna så finns det inga alternativ. Du kan inte ladda på gatan och att ”hyra ett garage med laddats” går i centrala Stockholm på en sådar 2-4 tusen kr/ månad om det ens är möjligt.
Hela den där SuC-är-bara-för-långresor-och-det-ska-inte-finnas-mitt-i-city-grejen är enligt mig en fullkomlig missbedömning av Elon, men som det verkar så har han åtminstone delvis kommit till insikt med det.
På Arlanda och Schiphol mfl flygplatser så har man ju byggt ”hemliga” SuC för ex Taxi eftersom det finns ett stort behov av att kunna ladda där. Ingen större skillnad på Stockholm, Göteborg eller Malmö City heller för den delen och om du kunde slänga upp tio +150 kW- laddare centralt där så skulle det vara full snurr 24/7.
Re: Free Supercharger följde med förare
Nu finns inte dessa ihär ännu men i USA har tesla Urban Chargers vars syfte är just att ladda på tex galleria och liknandeGreenMachine skrev:Tror inte att det är någon här som tycker att SuC är, eller ska användas som den enda laddningen men eftersom antal och tillgänglighet till laddare inte växer i takt med antalet bilar så är det väl inte så konstigt att det blir så. Jag har själv ingen möjlighet att ladda hemma just nu och jag känner många (mig inkluderat) som aldrig skulle köpa en Tesla om det inte varit för SuC.
Ska EV bara vara ett alternativ för dom som jar villa med ett eluttag på parkeringen ? Givetvis inte, men i storstäderna så finns det inga alternativ. Du kan inte ladda på gatan och att ”hyra ett garage med laddats” går i centrala Stockholm på en sådar 2-4 tusen kr/ månad om det ens är möjligt.
Hela den där SuC-är-bara-för-långresor-och-det-ska-inte-finnas-mitt-i-city-grejen är enligt mig en fullkomlig missbedömning av Elon, men som det verkar så har han åtminstone delvis kommit till insikt med det.
På Arlanda och Schiphol mfl flygplatser så har man ju byggt ”hemliga” SuC för ex Taxi eftersom det finns ett stort behov av att kunna ladda där. Ingen större skillnad på Stockholm, Göteborg eller Malmö City heller för den delen och om du kunde slänga upp tio +150 kW- laddare centralt där så skulle det vara full snurr 24/7.
Dessa finns då närmare stadskärnor än SuC
Vi har inte alltid haft laddning hemma och även idag så är det schuko dom gäller hemma och det räcker inte alltid
Behöver jag snabbare laddning så lämnar jag bilen på en parkering 15min gångavstån från mig och hämtar den senare
Ännu snabbare så åker jag upp till bredasten och laddar
Om jag ska söderut så tar jag Lagan SuC den är väldigt nära men jag åker aldrig dit bara för att ladda.
Kan ha att göra med att jag ”skolats in” som tesla ägare under 2015
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se