Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av Jerker »

Eftersom jag har hängt här ett tag så vet jag en del om hur man bäst laddar på en SuC, något som jag tror att många nya Teslaägare inte gör. Som Tibor påpekar i sin nyhetsartikel idag så är bara 1/4 dela av alla Teslaägare medlem här. En del av de övriga är säkert medlemmar i olika FB-grupper, men långt ifrån alla. Särskilt inte nu när model 3 sälj i så stora volymer.

Jag åkte förbi SuC i Norrköping igår och kunde konstatera att det stod rätt många bilar och laddade. Dock stod fler och delade på ett laddpar än vad som var nödvändigt. En hel rad med två par var tom medan det stod 4 bilar på en annan. En halv sekund övervägde jag att svänga in och berätta för dem hur det fungerar.

Det är lite synd att Tesla inte informerar om hur man bäst optimerar sin laddning vid SuC. Kollade just i manualen med det står inget där om att stolparna hänger ihop parvis och delar på en laddare osv. När man har en så smart lösning, varför lyfter man inte fram detta och förklarar. Man får ju istället Teslaägare som blir besvikna på laddhastigheten.

(Jo, jag vet, kan ju ha varit så att när de ställde sig där så fanns inga lediga par och så lämnade de bilen och under tiden åkte de andra bilarna osv.)
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av loftux »

Inte så lätt att se vilka som är ett par, siffrorna är inte så stora.
På de SuC som jag testat (bara 3 än) så är paret i de som är "kör-in" efter varandra, inte vid varje sida, vilket var vad jag först trodde.
Men så är det inte visst alltid?

Så även om vetskapen om att det arbetar i par kommer ut, är det inte lätt att se paret alla gånger.
Kanske märka ut med tydliga siffror på marken?
Tydliga färgmarkeringar?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av HelectriC »

Eftersom allt bak Tesla är så smart, så borde det inte vara omöjligt att få upp en rekommendation när man kör in på vilken stolpe man ska ställa sig. Då har det räknats ut map vilka övriga som står där, hur mycket dom redan laddat, hur mkt man själv behöver för att ta sig vidare etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av Elbilisten »

HelectriC skrev:
Eftersom allt bak Tesla är så smart, så borde det inte vara omöjligt att få upp en rekommendation när man kör in på vilken stolpe man ska ställa sig. Då har det räknats ut map vilka övriga som står där, hur mycket dom redan laddat, hur mkt man själv behöver för att ta sig vidare etc.
Eftersom bilarna känner av om släpfordon är påkopplat och man inte kan ladda på samtliga platser utan att koppla lös släpfordon kan man även låta systemet ta detta i beaktning.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av default »

HelectriC skrev:
Eftersom allt bak Tesla är så smart, så borde det inte vara omöjligt att få upp en rekommendation när man kör in på vilken stolpe man ska ställa sig. Då har det räknats ut map vilka övriga som står där, hur mycket dom redan laddat, hur mkt man själv behöver för att ta sig vidare etc.
Helst skulle ju dessutom själva laddaren lysa upp eller visa ditt regnummer eller liknande när man rullar in på SuC. Allt data finns ju redan som sagt var. Just det där med vem som snart har laddat klart är ju ovärderlig information om man har brådis. Förvånad att Tesla inte gjort mer redan.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av kenny »

Jerker skrev:
När man har en så smart lösning, varför lyfter man inte fram detta och förklarar.
På vilket vis är det en smart lösning? Jag tycker det är dålig lösning faktiskt, en smart lösning hade varit en som inte kräver att användaren tar speciell hänsyn till vilken plats dom ska behöva stå på när alla platser är visuellt lika (jag syftar då på samma effekt i alla stolpar). Det enda sättet den är smart på är väl att den sparar pengar vid konstruktionen av laddstationerna, jag tycker själv det är ganska värdelöst faktiskt att man ska behöva tänka på det.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av olarsson »

Eller en enkel skylt på varje laddatation som förklarar parvisa systemet, god ladetikett, idle fee etc.
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av Tellus »

Om man ställer sig och delar laddpar, drabbas den som startade laddning först?
Om inte den första drabbas så kan man ställa sig där om man vill ladda saktare för att hinna äta/fika klart innan appen uppmanar att flytta bilen.
Tycker den laddar för fort ibland :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av fth »

Tellus skrev:
Om man ställer sig och delar laddpar, drabbas den som startade laddning först?
Om inte den första drabbas så kan man ställa sig där om man vill ladda saktare för att hinna äta/fika klart innan appen uppmanar att flytta bilen.
Tycker den laddar för fort ibland :)
Tidigare drabbades inte den som kom först, tvåan fick det som ”blev över”. Efter effekthöjningen till 140+kW bör dock även ettan drabbas eftersom det annars inte skulle finnas något alls ”över” till tvåan. Jag gissar att ettan sänks till typ 110kW och tvåan får typ 30kW, är det någon som har testat?

Kabinettet till ett par innehåller ju ett antal moduler, som i sin helhet tilldelas en av stolparna, max effekt per stolpe ändras alltså i diskreta steg, inte kontinuerligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kontakten2

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av kontakten2 »

Jag parkerar och delar par när jag stannar länge för handla etc
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av loftux »

kontakten2 skrev:
Jag parkerar och delar par när jag stannar länge för handla etc
Men då sänker du ju effekten för den som kom först? Så även om det passar dig är det kanske inte optimalt för den som redan står där.

Kanske behövs stolp-par som är markerade som "dela gärna" så man hinner käka/handla.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
kontakten2

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av kontakten2 »

Nej den som kom först får maximalt med effekt. Nästa bil får överskottet
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av frippe »

kontakten2 skrev:
Nej den som kom först får maximalt med effekt. Nästa bil får överskottet
Nja, tror det är något skumt med hur ccs och type2 uttagen är prioriterade. Har varit med om att vara först på ett par, där en model 3 kommer in och kopplar in sig ochnjag med type2 får direkt en lägre effekt. Sedan när model 3 kopplade ur sig steg min effekt direkt.

Men, annars har det alltid varit så som du säger.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av Jerker »

Jag kollade i Norrköping nu. Där är paren på samma sida, så om man ställer sig bakom en bil som redan står och laddar så får man den andra stolpen i samma par. Så man ska stå ensam på en sida för att få maximal effekt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av Gustafsson »

Skulle inte Tesla uppgradera alla laddare så att alla platser kan ladda med full effekt ? Det är iaf en mycket bättre lösning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Skulle inte Tesla uppgradera alla laddare så att alla platser kan ladda med full effekt ? Det är iaf en mycket bättre lösning.
Då skulle det krävas att antal skåp dubbleras. Inte den mest kostnadseffektiva lösningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Okunskap kring SuC-laddning - TCS kan hjälpa?

Inlägg av fth »

Det här skrev jag tidigare i en annan tråd om laddeffekter:
Det finns lite olika uppgifter om detta, men enligt trovärdiga källor innehåller varje SuC i Europa 8 eller 9 moduler à 16.5kW, dvs total effekt 132 eller 148.5 kW.

Den effekten delas mellan två stolpar enligt principen "först till kvarn", dvs den som först kopplar in sig får all effekt som hen kan använda, nummer två får "slumpen", i värsta fall bara c:a 22kW inledningsvis. Kabinetten som används i USA har plats för 12 moduler, om det är samma kabinett i Europa så skulle man alltså kunna fylla på med 3-4 ytterligare moduler, sannolikt utan andra ändringar.

Det skulle ge en total effekt på 198kW, vilket skulle ge bil nummer två minst 88kW från start, en ökning med 75-129%, under förutsättning att laddkurvorna inte ändras.
Detta skulle förstås kraftigt öka genomströmningen på belastade stationer.
Det finns alltså potential att öka effekten till 198kW per par, vilket om maxeffekt är begränsad till typ 140kW skulle garantera minst 58kW till den som pluggar in som tvåa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar