Mora SuC under vecka 9

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av erbo73 »

[JM] skrev:
Fast om du fick 93kW vid 45% med varmt batteri så är ju något knas. Borde fått 140 eller 120kW i början.
Eller var det snittet som var 93kW?
93 kW vid 45% låter helt OK för ett 100-pack. Går snabbt utför när man närmar sig 50%. Tror jag max sett 100 kW vid 49-50%.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Letar man boende i fjällen med laddning får man gärna komma till oss i Trysil. Trefas 14 kW finns i laddbox! ;)

https://www.novasol.se/semesterhus/norg ... bout-house (gamla bilder, men huset står kvar!)

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 520ac8f51e

Shameless self promotion
Ser jättefint ut, men tyvärr verkar många andra ha insett det också, fullbokat hela vintern :)

Du kanske kan lägga ut en påminnelse på TCS inför nästa säsong med lite framförhållning, jag skulle kunna tänka mig att boka in någon vecka och ta med hela släkten (10 sovrum :D ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
Teslaspolen skrev:
Letar man boende i fjällen med laddning får man gärna komma till oss i Trysil. Trefas 14 kW finns i laddbox! ;)

https://www.novasol.se/semesterhus/norg ... bout-house (gamla bilder, men huset står kvar!)

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 520ac8f51e

Shameless self promotion
Ser jättefint ut, men tyvärr verkar många andra ha insett det också, fullbokat hela vintern :)

Du kanske kan lägga ut en påminnelse på TCS inför nästa säsong med lite framförhållning, jag skulle kunna tänka mig att boka in någon vecka och ta med hela släkten (10 sovrum :D ).

/fth
Ja, man får ligga ca ett helt år i förväg för det mesta. Rejäl efterfrågan på vintern. Även jättefint på sommar och tidig höst med badsjö, vandring, cykel och fiske. :) Men det går även att höra av sig direkt på telefon eller PM, vi spärrar en del veckor själva också.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av [JM] »

erbo73 skrev:
[JM] skrev:
Fast om du fick 93kW vid 45% med varmt batteri så är ju något knas. Borde fått 140 eller 120kW i början.
Eller var det snittet som var 93kW?
93 kW vid 45% låter helt OK för ett 100-pack. Går snabbt utför när man närmar sig 50%. Tror jag max sett 100 kW vid 49-50%.
Njae. Inte enligt ABRP
https://forum.abetterrouteplanner.com/u ... 21bbd8.png

93kW borde inträffa runt 60% soc

Jag hade 103kW idag vid 52% (inte i Mora dock)
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av erbo73 »

[JM] skrev:
erbo73 skrev:
[JM] skrev:
Fast om du fick 93kW vid 45% med varmt batteri så är ju något knas. Borde fått 140 eller 120kW i början.
Eller var det snittet som var 93kW?
93 kW vid 45% låter helt OK för ett 100-pack. Går snabbt utför när man närmar sig 50%. Tror jag max sett 100 kW vid 49-50%.
Njae. Inte enligt ABRP
https://forum.abetterrouteplanner.com/u ... 21bbd8.png

93kW borde inträffa runt 60% soc

Jag hade 103kW idag vid 52% (inte i Mora dock)
Hmm. Kanske det är fel på mitt också?? Nytt 100-batteri, bil tillverkad maj-19. Min ska ju dessutom vara klar för högre laddhastighet.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av Teslaspolen »

[JM] skrev:
Fast om du fick 93kW vid 45% med varmt batteri så är ju något knas. Borde fått 140 eller 120kW i början.
Eller var det snittet som var 93kW?
Momentant. Stod ingen längre tid då jag inte behövde ladda för att komma hem utan provade kanske 2-3 minuter.

Mer testning kunde vara bra, passerar Mora om ett par veckor igen.
Användarvisningsbild
bjornemo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 apr 2019 18:22

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av bjornemo »

[JM] skrev:
Tyvärr finns det extremt få laddplatser i sälenfjällen.
Det finns en stolpe med 2st 16A type2 i Tandådalen. Samma i Hundfjället. Ca 4-6st i Lindvallen.
Dessutom har SkiStar förbjudit laddning från alla deras booenden som ju är uppskattningsvis 50-75% av alla stugor.
Så in på deras hemsida och klaga på bristen.

Edit: finns en 50kw DC laddare i sälens by men jag gissar att kön till den kvällen innan hemresa kommer vara tämligen lång.
Åk till Idre istället isf! Där finns flera Tesla Destination chargers (och även några andra stolpar). Var där i somras (och laddade gratis). Funkade perfekt. Däremot tycker jag placeringen av SuC i Mora är dålig. Fastnade i stillastående köer >30 min bara för att komma in dit i somras. Visserligen fint läge, men vill man bara ladda och komma vidare så hade jag mycket hellre sett att den låg i utkanten någonstans.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av termosen »

[JM] skrev:
RagWal skrev:
Sen är väl andelen S o X med fri SuC avsevärt högre än för M3. Många M3or fjösladdas nog i stugorna och kan ta sig förbi Mora utan att man vill/måste ladda på SuC i Mora. Givet då att Sälenfjällen med omnejd drar många besökare.

Men visst rejält många fler Teslor som rullar nu än för ett år sen.
Tyvärr finns det extremt få laddplatser i sälenfjällen.
Det finns en stolpe med 2st 16A type2 i Tandådalen. Samma i Hundfjället. Ca 4-6st i Lindvallen.
Dessutom har SkiStar förbjudit laddning från alla deras booenden som ju är uppskattningsvis 50-75% av alla stugor.
Så in på deras hemsida och klaga på bristen.

Edit: finns en 50kw DC laddare i sälens by men jag gissar att kön till den kvällen innan hemresa kommer vara tämligen lång.

Får de verkligen förbjuda om stugägaren själv godkänner det? Eller till och med installerat laddbox.

Oavsett har jag svårt att förstå SkiStar, att de inte satsar mer. Det är ju hopplöst dåligt med laddare i fjällen.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av Hertsh »

Jag laddade på SuC Mora två ggr över julen. Åkte sthlm-sälen den 22-29/12. Fullt på SuC båda gångerna. Jag tog sista platsen på vägen upp. När jag körde hem stod det tre bilar i kö när jag lämnade min plats. Jag tog sista även då så jag behövde själv inte stå i kö. Och detta vid tillfällen som i sig inte hade köer ute på vägarna.

Inget problem med farten.

Det kommer bli fullständigt kaos v9 2020.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Mora SuC under vecka 9

Inlägg av NEO »

erbo73 skrev:
[JM] skrev:
Fast om du fick 93kW vid 45% med varmt batteri så är ju något knas. Borde fått 140 eller 120kW i början.
Eller var det snittet som var 93kW?
93 kW vid 45% låter helt OK för ett 100-pack. Går snabbt utför när man närmar sig 50%. Tror jag max sett 100 kW vid 49-50%.
Här kommer laddfarter i min X med förvärmt batteri till 40°C:

20%: 132kW
36%: 134kW
38%: 115kW
40%: 109kW
45%: 103kW
50%: 100kW
56%: 101kW
66%: 82kW
85%: 42kW
90%: 33kW

Ensam på stolpen. 9-59% tog 25min
Skriv svar