Ny funktion för delning?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Ny funktion för delning?

Inlägg av Remuz »

Jag står just nu på SuC. Kom in med 7% och inte så mycket värme i batteriet så det började knackigt, men sedan gick det upp till 115kW vilket är rätt normalt för min bil. Sedan kom det en S och kopplade in sig på samma par, då dök det direkt till 76kW. Jag tipsade föraren om att det fanns mer i effekt i den lediga laddaren bredvid så hon bytte, vips gick det upp till 115kW igen.

Några minuter senare kommer en S till som kopplar in sig på mitt par. Även denna gång sjunker effekten till 76kW. Jag tipsar om en stolpe bredvid med en bil som stått länge och han byter.

Nu kommer det en taxi. Enda lediga är nu bredvid mig. Denna gången filmar jag min laddskärm när han kopplar in sig. Det dyker direkt när han kopplar in från 100kW till 80kW för att sedan stabilisera på 76kW (min gissningar är 16kW x 5 moduler, dvs 10 moduler i skåpet och jag får hälften nu när vi delar). Förr fick den som hade i sladden först maxa, men det är alltså ändrat. Jag tycker detta är bra, då man förr fick bra effekt först när batteriet inte längre kunde ta emot så det var ganska dåligt utnyttjande.

Beklagar i försväg att filmen är "åt fel håll" men jag stressade upp telefonen för att fånga det.

P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av frippe »

Remuz skrev:
Jag står just nu på SuC. Kom in med 7% och inte så mycket värme i batteriet så det började knackigt, men sedan gick det upp till 115kW vilket är rätt normalt för min bil. Sedan kom det en S och kopplade in sig på samma par, då dök det direkt till 76kW. Jag tipsade föraren om att det fanns mer i effekt i den lediga laddaren bredvid så hon bytte, vips gick det upp till 115kW igen.

Några minuter senare kommer en S till som kopplar in sig på mitt par. Även denna gång sjunker effekten till 76kW. Jag tipsar om en stolpe bredvid med en bil som stått länge och han byter.

Nu kommer det en taxi. Enda lediga är nu bredvid mig. Denna gången filmar jag min laddskärm när han kopplar in sig. Det dyker direkt när han kopplar in från 100kW till 80kW för att sedan stabilisera på 76kW (min gissningar är 16kW x 5 moduler, dvs 10 moduler i skåpet och jag får hälften nu när vi delar). Förr fick den som hade i sladden först maxa, men det är alltså ändrat. Jag tycker detta är bra, då man förr fick bra effekt först när batteriet inte längre kunde ta emot så det var ganska dåligt utnyttjande.

Beklagar i försväg att filmen är "åt fel håll" men jag stressade upp telefonen för att fånga det.

Har upptäckt samma sak. På ett sätt bra men på ett annat kasst. Gäller att alla förstår detta och faktiskt tänker till så man inte försämrar för någon annan.

Har varit med om att en bil kopplar in laddningen och jag tappar effekt, föraren i andra bilen har ingen aning om hur laddningen funkar med parkopplade stolpar. När jag påtalar att det går snabbare om han tar ett annat ledigt par (det fanns flera fast då hade han behövt backa in), så rycker han på axlarna och säger att han ändå ska äta och har tid och vänta..... Suck sa jag bara och fick flytta på mig.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av yps »

Känns som något tesla Sverige borde informera mera om via appen/utskick.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av fth »

Jag tycker nog detta är en försämring.

Algoritmen behövde ju förstås ändras iom effektökningen, annars skulle bil nr 2 inte få någonting initialt när bil 1 laddade med 140+kW, men denna "heldemokratiska" ändring tycker nog jag är alldeles för aggressiv.

Det bästa hade nog varit att när bil 2 kopplar in så återgick det till det "gamla normala", dvs max typ 120kW för bil 1 och min typ 40kW för bil 2, det var också så jag förutsatte att det skulle komma att fungera efter höjningen.

Den här ändringen riskerar ju att orsaka en massa irritation, särskilt som Tesla ju inte alls hjälper ovana supercharger-användare med etikett och principer, eller ledsagar bilar till "bästa stolpe".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av PoloPrinsen »

Helt klart borde Tesla - i mån av tid och förmåga - fixa en bra, långsiktlig lösning så att minimal irritation uppstår bland er teslaförare.

Om bilen (dvs teslas dataprogramm) strax innan man kommer fram till en SuC har valt hur bråttom/länge den vill stanna så.borde tesla kunna se till så att de som har bråttom får maximalt med effekt och de som skall äta middag i 70-80 minuter inte alls prioriteras upp i onödan tidigt.

Stallnummer på skärmen och blinkande laddplats borde gå att fixa så att rätt bil parkerar på rätt laddplats.

Släpvangnsekipage prioriteras upp till de genomfartsplatser som finns.

Framöver så borde man även såklart börja utnyttja självkörningen till att iaf lämna laddstolpen fri genom att köra undan några meter så att en annan bil kan ta den platsen och påbörja sin laddning.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av Zalman3 »

PoloPrinsen skrev:
Helt klart borde Tesla - i mån av tid och förmåga - fixa en bra, långsiktlig lösning så att minimal irritation uppstår bland er teslaförare.

Om bilen (dvs teslas dataprogramm) strax innan man kommer fram till en SuC har valt hur bråttom/länge den vill stanna så.borde tesla kunna se till så att de som har bråttom får maximalt med effekt och de som skall äta middag i 70-80 minuter inte alls prioriteras upp i onödan tidigt.

Stallnummer på skärmen och blinkande laddplats borde gå att fixa så att rätt bil parkerar på rätt laddplats.

Släpvangnsekipage prioriteras upp till de genomfartsplatser som finns.

Framöver så borde man även såklart börja utnyttja självkörningen till att iaf lämna laddstolpen fri genom att köra undan några meter så att en annan bil kan ta den platsen och påbörja sin laddning.
Mvh PP.
Detta löses enklast med olika priser.
100kW billigt
250kW dyrare

Blir ju praktiskt att kunna välja, 100kW billigt då tar det ca 40min, du hinner äta.

250kW dyrare, 20 min, du kommer snabbt iväg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av Mickep »

Det kan också vara så att eftersom bilen vet vilka stall som är tomma skulle den kunna be föraren att ladda på en stolpe som inte delas ("Ladda på 12A", kan det stå). Föraren kan högaktningen strunta i detta förslag från bilen (om den märker att sin ärkefiende t.ex. laddar på en stolpe). Att försöka få till det med timeslots och låsta laddare (att kunna boka i förväg) tror jag bara är att överkomplicera saken.
Verdi

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av Verdi »

Det borde ju dels guidas till bästa stolpe. Men även sköta eventuellt köande. Kan vara rejält knepigt på många SuC då man kan ta sig dit från flera håll och det är svårt att få överblick. Kan vara 4 som köar från ett håll och så blir en plats ledig på motsatt sida som en bil som inte köar tar. T ex Lödde är ju väldigt öppet. Och i Ödeshög är det omöjligt att ha en enda kö eftersom man inte tar sig till alla stolpar från ett ställe på ett smidigt sätt.

Förhoppningsvis bygger de ut så vi slipper köa men om det nu händer så vore det jättebra med guidning via app/display så man slipper känna sig stressad över att hamna fel i köandet.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av Wahll »

Mickep skrev:
Det kan också vara så att eftersom bilen vet vilka stall som är tomma skulle den kunna be föraren att ladda på en stolpe som inte delas ("Ladda på 12A", kan det stå). Föraren kan högaktningen strunta i detta förslag från bilen (om den märker att sin ärkefiende t.ex. laddar på en stolpe). Att försöka få till det med timeslots och låsta laddare (att kunna boka i förväg) tror jag bara är att överkomplicera saken.
Väldigt bra förslag. Skulle ju undvika de flesta konflikter och sannolikheten att den som inte vet om delningsprincipen medvetet skulle motarbete bilens förslag känns som mindre sannolikt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av kenny »

Detta är väl exakt den effekt man får när man gör en mer kostnadseffektiv lösning, där den försämrade upplevelsen skjuts över på slutanvändaren. Det finns givetvis argument för det, men ur perspektivet som diskuteras här, dvs användarupplevelsen, så är den enda riktiga lösningen att effekten inte delas mellan stolparna tycker jag.
0daytesla
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 sep 2019 09:23

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av 0daytesla »

En snygg variant kunde ju vara att tesla appen flaggar för att laddaren fått ytterligare en ansluten bil och om ägaren som var först vill

1) dela effekt
2) ha Max effekt själv
3) låta nya bilen få mer och en själv mindre

Överdrivet många val o snällt men man kanske är mitt uppe i något o inte behöver krämen så akut.

Men SuC bör ju kanske enbart ha alt 1 o 2.
2019 Model 3 LR+ AWD white 18" Aero
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av GreenMachine »

Förstår faktiskt inte varför den som är ”först” ska ha högre effekt än den som kommer efter? Har den som är först mer bråttom och viktigare saker att göra?

Pax, dubbelpax, stjärnstopp-tusen-gånger-mer än-du-kan-säga .. det är min laddare.. så de så.. :geek:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ny funktion för delning?

Inlägg av taliz »

Vore ju sjukt bra om bilen föreslog vilken laddare man bör koppla sig till.
Tesla kan ju se vad andra bilar har för SOC, vad de har för laddgräns etc och därmed optimera placeringen.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av Verdi »

GreenMachine skrev:
Förstår faktiskt inte varför den som är ”först” ska ha högre effekt än den som kommer efter? Har den som är först mer bråttom och viktigare saker att göra?

Pax, dubbelpax, stjärnstopp-tusen-gånger-mer än-du-kan-säga .. det är min laddare.. så de så.. :geek:

Nä, att man delar lika är väl inte så dumt? Dessutom kommer minst en av bilarna snart att begränsas av sitt batteri och då får den andre mer kräm. Är ju inte så att båda står där med 76kW under hela laddningen.
kontakten2

Re: Ny funktion för delning?

Inlägg av kontakten2 »

Skulle inte förvåna mig om det kom en betalningslösning så du får högre effekt, som SAS plus och business.

På totalen kan det leda till att man laddar till lägre procent vid längre laddtideraa
Skriv svar