Folkrörelsen blir väl att man laddar efter behov. Hemma och på destination har man inte bråttom och laddar med låg effekt, billigt. På resa kan man kanske vara beredd att slanta upp för hög effekt för att slippa vänta. Ett exempel där jag absolut tror på att det kan bli en fungerande marknad när operatörerna testat sig fram lite vilka priser de kan få ut.Mickep skrev:Det ser ut att vi går mot dyrare laddning. (kanske lika mycket per mil som vanliga bilar idag, om inte dyrare). Men det det en folkrörelse mot de så priserna hålls till en minimum (även när priset för elbilar gått ned)
Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Elektroniken som behövs för laddare upptill 500V är billig men ska man högre upp i spänning så finns det mindre att välja samt att de är mycket dyrare. Komponenterna är inte heller lika optimerade men det kommer att ändras när efterfrågan stiger. Men det är enkelt att skapa 500V DC ifrån vanlig 3-fas. Men 800V är svårare. Man måste ha något som höjer spänningen vilket sänker verkningsgraden. Eller mata den med en högre AC spänning. Men då behövs andra transformatorer.
Det är billigare med mellanspänningsinkoppling, 12kV än vanlig 400V. Smart drag av Tesla.
Det är billigare med mellanspänningsinkoppling, 12kV än vanlig 400V. Smart drag av Tesla.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
1. Nu var det nya roadstern och övriga framtida Teslor vi pratar om. Inte den befintliga flottan.EnTraktor skrev:1. S och X klarar max 150, 3 klarar max ca 200, kanske 250.[JM] skrev:1. Zalman3 visade i post 1 ovan att det är fullt rimligt.EnTraktor skrev:1. Bilarnas batteriet klarar ej ta emot så snabb laddningZalman3 skrev:Här kommer några vilda spekulationer.
Varför har Tesla knappt rullat ut några 250kW V3 snabbladdare?
Väntar man på att V4 ska ge ännu högre laddhastighet?
2. Dyr teknik
3. Höga kostnader för elmatning till SuC
4. Brist på el i allt fler områden
Redan nu klagas det på att laddning är för dyrt, ju snabbare laddning som kommer erbjudas, dessutom dyrare kommer det bli. Elmatning till laddare betalas förutom för själva användningen, även efter maxeffekt. Så ett 600kW abonnemang är typ 4 gånger dyrare än ett 150kW abonnemang, även om 99% bara laddar med 150kW.
2. 800V är framtiden. Är Tesla kända för att vänta på konkurrenterna?
3+4. Många som laddar långsamt eller få som laddar fort ger samma effekt. De ställen med effektbrist kan Tesla mitigera med batteribackup vid SuC:en.
Tesla ha egna transformatorer vid sina SuC som matas med 10kV. På vissa ställen har dom ju uppåt 30st stolpar. Dvs 15*150kW = 2250kW i toppeffekt. Rätt mkt mer än de 600kW du oroar dig över.
2. Framtiden är vad kunderna vill betala och kunderna är mest intresserade av lågt pris på laddning. Redan nu klagas det när man får betala 4 kr/kWh och med högre effekt stiger kostnaden i hela kedjan.
3-4. Att ha egen transformator är förutsättning för dom effekter Tesla kräver och Tesla har redan egen transformatorstation på alla sina stationer. Men transformatorstationen kräver ett nätabonnemang och nätabonnemanget är effektbasserat, så precis som hemma där 20A är dyrare än 16A och 25A är dyrare än 20A, så blir nätabonnemanget blir dyrare ju höger effekt man binder upp sig på. Så om 30 stolpar ska ha 600kW så pratar vi 18000kW som kostar uppåt miljonen i månaden i bara nätabonnemangskostnad. Elkostnaden tillkommer ovanpå.
2. 800V ger lägre förluster och tunnare kablar för samma effekt. Vilka bevis har du för att komponenter till 800V skulle vara dyrare än de för 400V?
3,4. Om laddningen går 4ggr så fort så behöver man bara en fjärdedel så många laddare för att kunna serva samma mängd bilar per timme. Detta i kombination med punkt 2 ovan gör 800V attraktivt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Jag är faktiskt tveksam till behovet av 800 V. Batteriet har kablage som klarar ludicrous + och detta sannolikt med marginal. Borde motsvara minst 500 kW/1250 A . Återstår kretsen från laddkontakt till batteri för laddningen. Kan väl inte vara dyrt att sätta in kablage även där som klarar överföring av 500 kW ?. 1250A drygt.
Vi pratar korta ledningar dessutom.
Vi pratar korta ledningar dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Fast det blir en klumpig sladd från laddstolpen till bilen som blir svår att hantera.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Den vätskekylda 350kW kabeln som Ionity har är inte klumpig.LarsL skrev:Fast det blir en klumpig sladd från laddstolpen till bilen som blir svår att hantera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Den levererar max 500A och för 350kW krävs det att spänningen är uppåt 800V. För 400V kommer maxeffekten vara 200kW.Zalman3 skrev:Den vätskekylda 350kW kabeln som Ionity har är inte klumpig.LarsL skrev:Fast det blir en klumpig sladd från laddstolpen till bilen som blir svår att hantera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Ja man får ju fundera noga på hur mycket laddeffekt som behövs. 250 kW räcker långt. Speciellt om batterierna kan ta emot den effekten under längre tid. Kanske ligger det optimala där nånstans.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Beteendet ändras nog också med laddhastigheten. Men 50 kW planerar man en aktivitet under stoppet, med 100 kW en snabbfika, med 200 kW hinner man precis med ett toabesök och med 500 kW så laddar man först och pausar sedan. Redan nu med 100 kW för SR+ så har jag märkt att vi ofta stannar i bilen och tittar på film. Vi hinner inte riktigt medar få ut alla till matstället på den tid som behövs för att komma vidare.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Ja, det är verkligen slående hur lite man hinner med på den stunden bilen laddar! Samma här med min SR+; man blir nästan lite stressad när man ska göra något under tiden som den laddar!
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Med småbarn laddar bilen alldeles för fort. Nästan stressande, när jag hunnit bytt blöja och varit på toaletten brukar det pipa till att den snart är klar, så har vi inte hunnit äta heller.
Model Y LR
Model S 100D -18
Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Brukar sätta gränsen på 100% när jag är på långresa. Så får det ladda tills jag/vi är klara med vad vi nu vill göra, å slipper stressa.
Inte sällan blir det lite över 90%, men helt fullt har det aldrig hunnit bli än.
Inte sällan blir det lite över 90%, men helt fullt har det aldrig hunnit bli än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Vad det gäller spänning och val av detta så finns det många parametrar att ta hänsyn till.
När spänningen stiger behövs inte lika mycket ström. Dvs de resistive förlusterna minskar. Dock så ökar förlusterna som uppstår pga de högre elekriska fältet. De är dock mindre än de resistiva. Sedan så måste isolationen bli tjockare. Det gör att magnetfältet I tex en motor inte blir lika hårt kopplat och verkningsgraden I motorn minskar.
Det finns en anledning till att nästan alla tåg (tunnelbanan mfl) går på 600V och upp emot 1000V sedan så blir det "besvärligt".
Elkomponenterna som behövs vid högre spänningar behöver inte alla gånger bli bättre. Den inre resistansen ökar oftast för att de skall Klara den högre spänningen. Men förlusten följer Pf=R*I^2 så halveras strömmen så minskar förlusten till 1/4 men eftersom resistansen ökar dock inte med en factor 4 så vinner man på det ändå.
Nu börjar utbudet av komponenter öka och priset på dem minska. Komponenter för 650V (vanligast) kostar mindre än hälften mot de som klarar 1200V.
Tror att I framtiden så kommer nog 800V gälla för prestanda prylarna medans de billigaste bilarna som passer svenssons kommer hålla sig under 500V.
När spänningen stiger behövs inte lika mycket ström. Dvs de resistive förlusterna minskar. Dock så ökar förlusterna som uppstår pga de högre elekriska fältet. De är dock mindre än de resistiva. Sedan så måste isolationen bli tjockare. Det gör att magnetfältet I tex en motor inte blir lika hårt kopplat och verkningsgraden I motorn minskar.
Det finns en anledning till att nästan alla tåg (tunnelbanan mfl) går på 600V och upp emot 1000V sedan så blir det "besvärligt".
Elkomponenterna som behövs vid högre spänningar behöver inte alla gånger bli bättre. Den inre resistansen ökar oftast för att de skall Klara den högre spänningen. Men förlusten följer Pf=R*I^2 så halveras strömmen så minskar förlusten till 1/4 men eftersom resistansen ökar dock inte med en factor 4 så vinner man på det ändå.
Nu börjar utbudet av komponenter öka och priset på dem minska. Komponenter för 650V (vanligast) kostar mindre än hälften mot de som klarar 1200V.
Tror att I framtiden så kommer nog 800V gälla för prestanda prylarna medans de billigaste bilarna som passer svenssons kommer hålla sig under 500V.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Precis. Tesla har varit tydligt med att V3 är ett sätt att få ner kostnaderna. Förre laddare ger mindre underhåll samt kräver mindre utrymme vilket ger just lägre kostnader. Man skulle väl också begränsa laddningen till 80% på V3 vilket tillsammans med laddhastigheten borde ge en betydligt snabbare omsättning än på en V2 station.[JM] skrev:3,4. Om laddningen går 4ggr så fort så behöver man bara en fjärdedel så många laddare för att kunna serva samma mängd bilar per timme. Detta i kombination med punkt 2 ovan gör 800V attraktivt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Allt fler hoppar på 800V tåget.
Porsche, Audi har redan hoppat på.
Hyundai kommer 2021 med 800V bilar.
Nu kommer Mercedes EQA med 800V.
Så Tesla måste också hoppa på 800V tåget.
Porsche, Audi har redan hoppat på.
Hyundai kommer 2021 med 800V bilar.
Nu kommer Mercedes EQA med 800V.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-2020/Mercedes lilla SUV-modell GLA får en helelektrisk motsvarighet kallad EQA under 2020.
Elsystemet är på 800V och batteriet kan snabbladdas. Räckvidden för konceptbilen angavs till 400 km, mycket talar för att EQA får längre räckvidd än så.
Så Tesla måste också hoppa på 800V tåget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Tror att vi kommer se mer snabbare laddande bilar.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Nu var det väl Audi e-tron som kan ladda i 150kW, inte Mercedes EQC.Mickep skrev:Tror att vi kommer se mer snabbare laddande bilar.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Ja, förmodligen kommer de traditionella tillverkarna designa system som laddar i platta kurvor. Det är för att de tror att deras kunder är lite ”dumma” och inte kan lära sig hur bilarna fungerar. Förhoppningsvis behåller Tesla den öppna lösningen där du får extremt hög laddning under en kort period och att den sedan trappas ner för att skydda batteriet. Plus att det går att utnyttja 100% av batterietskapacitet.
Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Coolt vore ju om nya S och X 2020 får 2x75kW batteri.LarsL skrev:Ja, förmodligen kommer de traditionella tillverkarna designa system som laddar i platta kurvor. Det är för att de tror att deras kunder är lite ”dumma” och inte kan lära sig hur bilarna fungerar. Förhoppningsvis behåller Tesla den öppna lösningen där du får extremt hög laddning under en kort period och att den sedan trappas ner för att skydda batteriet. Plus att det går att utnyttja 100% av batterietskapacitet.
Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Som man på en 250kW V3 laddare kan ladda i 2x250kW=500kW!
50kWh på 6 min!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
https://electrek.co/2020/01/29/tesla-cy ... e-realize/In a call with investors, Tesla CEO Elon Musk said that the Cybertruck, Tesla’s new electric pickup truck, is “better than people realize” and there’s some information that the public doesn’t have yet.
Jag är helt säker på att det Elon menar är att Cybertruck kan ladda i mer än 250kW!
Om modell 3 redan idag kan ladda i 3,3C med 75kWh batteri.
Så om Cybertruck har 200kWh batteri, så borde den gå att ladda i över 600kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Ja Tesla Björn och andra har väl lagt upp filmer på YT där man är uppe på 195-200kW med en model 3.Zalman3 skrev:https://electrek.co/2020/01/29/tesla-cy ... e-realize/In a call with investors, Tesla CEO Elon Musk said that the Cybertruck, Tesla’s new electric pickup truck, is “better than people realize” and there’s some information that the public doesn’t have yet.
Jag är helt säker på att det Elon menar är att Cybertruck kan ladda i mer än 250kW!
Om modell 3 redan idag kan ladda i 3,3C med 75kWh batteri.
Så om Cybertruck har 200kWh batteri, så borde den gå att ladda i över 600kW.
Så om man tar 2.67 sådana batterier så blir det ju 200kWh och således borde man kunna förvänta sig en laddhastighet på 2.66*200kW=533kW från ett 200kWh pack.
Sen återstår att se hur mkt batteri Tesla mosar in i CT:en
En ökning från 533 till 600 är ju bara typ 13% vilket väl inte är en orimlig förbättring med nyare kemi.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Model S P85DL+
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Har för mig jag såg ett Tesla-patent för några månader sen där Tesla hade lagt till supercappar. Ska se om jag hittar en länk....mans71 skrev:Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.