Använder inte Rimac redan det?taliz skrev:Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Elon fick en fråga om superkondensatorer nyligen i en intervju. Menade på att det inte finns något behov av dem med dagens batterier. Sen kanske han med dagens batterier menar det som ska komma detta år.mans71 skrev:Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
När jag har tagit upp det som alternativ så har jag ofta kommit till att en av fördelarna vore
att man skulle kunna fortsätta att ha bra regenerering även vid hög SoC och/eller kallt batteri
att man skulle kunna fortsätta att ha bra regenerering även vid hög SoC och/eller kallt batteri
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.
Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.
Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.
Jag gissar på 800V och 500kW.
Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.
Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.
Jag gissar på 800V och 500kW.
Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?Zalman3 skrev:Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.
Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.
Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.
Jag gissar på 800V och 500kW.
Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Nej, inte direkt, dock indikerade flera grafer och siffror potential till väsentligt högre laddeffekt för de nya cellerna.martinot skrev:Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?Zalman3 skrev:Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.
Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.
Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.
Jag gissar på 800V och 500kW.
Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Kommer Cybertruck till Europa?Laban skrev:V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Antagligen inte, men en mindre version lär om inte annat finnas här om än kanske x antal år bort. Men vi kan väl säga Roadster 2 då iställetslugger75 skrev:Kommer Cybertruck till Europa?Laban skrev:V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
För att fortsätta på laddspåret så kan man välja att fokusera på det som faktiskt står för effekten, dvs laddskåpen. Dom ger 1MW:
https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/
Så det här handlar nog inte så mycket om laddarna i sig som fordonen som ska ta emot laddningen. Dvs, "V4" laddarna är redan här, fordonen är det inte.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.
Skonsamt för elnätet (ladda upp grid-batterierna långsamt och gärna lite snabbare off peak) och lågt motstånd för elektronerna DC (grid-batteri)-DC (bil/lastbil).
Med 4680-Celler=hög effekt. Blir inte förvånad om peak kommer ligga långt över 600kw (4680-celler till 4680-celler).
Skonsamt för elnätet (ladda upp grid-batterierna långsamt och gärna lite snabbare off peak) och lågt motstånd för elektronerna DC (grid-batteri)-DC (bil/lastbil).
Med 4680-Celler=hög effekt. Blir inte förvånad om peak kommer ligga långt över 600kw (4680-celler till 4680-celler).
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Hehehe tror nog Tesla är smarta nog att placera laddare för deras lastbilar på en plats och bilar en annan platsMickep skrev:ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Ja det blir dyra nätavgifter när man ska ladda några lastbilar samtidigt. På V3 i Infra City delar 8 stolpar på 800 kW (https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3-i-sverige/). Är det fullt får man alltså max 100 kW, inte 250 kW. För lastbilar är tid = pengar så där fungerar delning mindre bra, åtminstone inte ner till under halva effekten. Det måste nog till grid batterier för att hantera detta. Vi ser ju också redan att Electrify America köper Tesla batterier för deras laddare:NiklasTesla skrev:Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.
Skonsamt för elnätet..
https://electrek.co/2020/09/17/tesla-ba ... -stations/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Nu pratas det om att V4 klarar 350 kW laddning.
Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.
Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.
https://www.teslarati.com/tesla-superch ... rging/amp/
Tesla’s subtle Supercharger ‘V4’ hints are pointing at the Cybertruck’s 350 kW charge rate.
Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.
Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Zalman3 skrev:Nu pratas det om att V4 klarar 350 kW laddning.
https://www.teslarati.com/tesla-superch ... rging/amp/
Tesla’s subtle Supercharger ‘V4’ hints are pointing at the Cybertruck’s 350 kW charge rate.
Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.
Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.
V3 lär bli uppgraderat till att få över 350kw snart (om man tolkar Elon's tweet i länken).
V4 lär få långt mycket högre peakeffekt.