Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Jag tror/tycker att Tesla, liksom andra aktörer, nu bör satsa på att ta fram gemensamma standarder för laddning. Det är helt ointressant med ännu en laddtyp som kräver en ny runda med superchargers i hela världen.
Att effekten går upp är väl ganska klart, men laddhastigheten behöver inte öka så mycket mer än vad som är möjligt redan nu.
Att effekten går upp är väl ganska klart, men laddhastigheten behöver inte öka så mycket mer än vad som är möjligt redan nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Elbristen är ett problem idag och det kommer bara bli värre i framtiden. Utbyggnaden av elnätet är eftersatt och det byggs datacenter, batterifabriker i snabb takt. Ovanpå det ska fossilbilar ersättas med el. Det skapar väldigt stor belastning på elnätet med enorma kostnader att bygga ut nätet. I grund och botten är det inte brist på el, utan brist på effekt i vissa områden under vissa tider på dygnet. Då är inte lösningen att bygga ännu snabbare laddare som skapar ännu större betastning på nätet.Mickep skrev:Semi kommer laddas på lastområden (där elförsörjning inte är något problem).
Fokus borde istället ligga på att bygga ut nattladdning så att så många bilar som möjligt laddar på natten när det finns ett elöverskott. Det är här framtiden finns, ett balanserat elnät med jämn förbrukning över hela dygnet.
https://branschaktuellt.se/energi/eldis ... ar-elbrist
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... forklarar/
https://www.svt.se/nyheter/elbrist-och- ... -samtidigt
https://www.sydsvenskan.se/story/elbrist-i-skane
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Historiskt har ironiskt nog Teslas bilar med lägre systemspänningen (90S) varit effektivare.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Enklaste lösningen för lite större fordon är kanske att göra om laddplatserna något så t.ex. en semi kan ladda från 2 eller fler stall samtidigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Semi ska inte ladda på SuC, Punkt!
SuC är inte gjorda för att ta emot lastbilar.
SuC är inte gjorda för att ta emot lastbilar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Jag tror nog att de kommer att ha möjligheten. Annars blir användningsområdet för dem för smalt. De blir som järnvägstransporter som bara kan lasta och lossa vid specifika terminaler.EnTraktor skrev:Semi ska inte ladda på SuC, Punkt!
SuC är inte gjorda för att ta emot lastbilar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Om jag inte missminner mig så vid presentationen av Semi så sa man att man, när man designade räckvidden, hade tittat på hur långt lastbilar körde mellan, eller ToR, terminaler så skulle Tesla Semis räckvidd passa för en rätt stor andel (typ 80%) av de transporter som gjordes i USA. Alltså, man skulle ha särskilda laddstationer på terminalerna för att bilarna skulle kunna laddas medan man lossade och lastade (förutom över natten). Att Semi skulle laddas på SuC var inte tanken.Gustafsson skrev:Jag tror nog att de kommer att ha möjligheten. Annars blir användningsområdet för dem för smalt. De blir som järnvägstransporter som bara kan lasta och lossa vid specifika terminaler.EnTraktor skrev:Semi ska inte ladda på SuC, Punkt!
SuC är inte gjorda för att ta emot lastbilar.
Och nu är det ju mest företag med en egen flotta av transportfordon, typ Pepsi Cola, som har förbokat Semi. Och de kör mellan sina terminaler eller gör dagsturer utifrån samma terminal och lossar på flera olika ställen och då kommer laddningen att räcka utan att de behöver ladda på andra ställen än terminalerna.
Samma filosofi gäller för de mindre turbilar som redan byggs och används av t.ex. DHL. Den laddning de har på morgonen räcker för dagens rundtur och man behöver inte stanna och ladda förrän arbetsdagen är slut.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Tesla pratade dock även om Megachargers för Semi, helt andra laddare än Supercharger. Återstår att se hur mycket Tesla satsar på att bygga ut dessa eller om de låter köparna fixa laddningen.Jerker skrev:Om jag inte missminner mig så vid presentationen av Semi så sa man att man, när man designade räckvidden, hade tittat på hur långt lastbilar körde mellan, eller ToR, terminaler så skulle Tesla Semis räckvidd passa för en rätt stor andel (typ 80%) av de transporter som gjordes i USA. Alltså, man skulle ha särskilda laddstationer på terminalerna för att bilarna skulle kunna laddas medan man lossade och lastade (förutom över natten). Att Semi skulle laddas på SuC var inte tanken.Gustafsson skrev:Jag tror nog att de kommer att ha möjligheten. Annars blir användningsområdet för dem för smalt. De blir som järnvägstransporter som bara kan lasta och lossa vid specifika terminaler.EnTraktor skrev:Semi ska inte ladda på SuC, Punkt!
SuC är inte gjorda för att ta emot lastbilar.
Och nu är det ju mest företag med en egen flotta av transportfordon, typ Pepsi Cola, som har förbokat Semi. Och de kör mellan sina terminaler eller gör dagsturer utifrån samma terminal och lossar på flera olika ställen och då kommer laddningen att räcka utan att de behöver ladda på andra ställen än terminalerna.
Samma filosofi gäller för de mindre turbilar som redan byggs och används av t.ex. DHL. Den laddning de har på morgonen räcker för dagens rundtur och man behöver inte stanna och ladda förrän arbetsdagen är slut.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Jodå, jag är med på den principen avseende laddning för semin. Men en laddadapter som går att använda på SuC om det blir problem är ju fullt tänkbar. Det är väl vad de använder för att ladda prototyperna ? Vore surt att behöva bärgas om det finns en snabbladdare nära.Jerker skrev:Om jag inte missminner mig så vid presentationen av Semi så sa man att man, när man designade räckvidden, hade tittat på hur långt lastbilar körde mellan, eller ToR, terminaler så skulle Tesla Semis räckvidd passa för en rätt stor andel (typ 80%) av de transporter som gjordes i USA. Alltså, man skulle ha särskilda laddstationer på terminalerna för att bilarna skulle kunna laddas medan man lossade och lastade (förutom över natten). Att Semi skulle laddas på SuC var inte tanken.Gustafsson skrev:Jag tror nog att de kommer att ha möjligheten. Annars blir användningsområdet för dem för smalt. De blir som järnvägstransporter som bara kan lasta och lossa vid specifika terminaler.EnTraktor skrev:Semi ska inte ladda på SuC, Punkt!
SuC är inte gjorda för att ta emot lastbilar.
Och nu är det ju mest företag med en egen flotta av transportfordon, typ Pepsi Cola, som har förbokat Semi. Och de kör mellan sina terminaler eller gör dagsturer utifrån samma terminal och lossar på flera olika ställen och då kommer laddningen att räcka utan att de behöver ladda på andra ställen än terminalerna.
Samma filosofi gäller för de mindre turbilar som redan byggs och används av t.ex. DHL. Den laddning de har på morgonen räcker för dagens rundtur och man behöver inte stanna och ladda förrän arbetsdagen är slut.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Tror att SuC kan användas av Semin, men primärt kommer de ladda på industriområden (lastområden) där det finns gott om spänning (de har också andra avtal förutsättningar, så det är extremt mycket billigare)
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Precis, Megachagers som skulle finnas vid terminalerna. Då ligger det ju nära till hands att det är kunderna som själva pyntar för den. I sammanhanget antagligen en lätt investering med tanke på ur mycket de sparar på bränsle.vigge50 skrev:Tesla pratade dock även om Megachargers för Semi, helt andra laddare än Supercharger. Återstår att se hur mycket Tesla satsar på att bygga ut dessa eller om de låter köparna fixa laddningen.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Ja, så gör de nu, och det går väl åt två SuC-uttag för en Semi. De har säkert andra adaptrar också så att de i princip kan ladda var som helst som det finns uttag med lite högre effekt.Gustafsson skrev:Jodå, jag är med på den principen avseende laddning för semin. Men en laddadapter som går att använda på SuC om det blir problem är ju fullt tänkbar. Det är väl vad de använder för att ladda prototyperna ? Vore surt att behöva bärgas om det finns en snabbladdare nära.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Att höja spänningen i laddarna är ju inte särskilt dyrt i sig. Vad vet vi alla komponenter i laddarna kanske redan är klassade för 800V?
Någon form av batteri borde ju Tesla ha för att slippa de högsta effekttopparna. Fast det kanske inte är värt kostnaderna, om någon vet så är det Tesla.
De flesta Superchargers är ju inte gjorda för att få in en Semi på. Det är ju knappt att det finns plats för bilarna att ta sig runt. Men jag oroar mig inte för att Tesla inte skulle klara att bygga ut ett MegaCharger nätverk lika fort som Supercharger nätverket.
Dessutom kommer de nog vara betydligt tydligare med att det är hemmaladdning som är grunden. Ladda när bilen står still ändå och dimensionera så att laddningen är färdig när du ska åka iväg, inte innan.
Någon form av batteri borde ju Tesla ha för att slippa de högsta effekttopparna. Fast det kanske inte är värt kostnaderna, om någon vet så är det Tesla.
De flesta Superchargers är ju inte gjorda för att få in en Semi på. Det är ju knappt att det finns plats för bilarna att ta sig runt. Men jag oroar mig inte för att Tesla inte skulle klara att bygga ut ett MegaCharger nätverk lika fort som Supercharger nätverket.
Dessutom kommer de nog vara betydligt tydligare med att det är hemmaladdning som är grunden. Ladda när bilen står still ändå och dimensionera så att laddningen är färdig när du ska åka iväg, inte innan.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Det ser ut att vi går mot dyrare laddning. (kanske lika mycket per mil som vanliga bilar idag, om inte dyrare). Men det det en folkrörelse mot de så priserna hålls till en minimum (även när priset för elbilar gått ned)
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Tror inte alls att V4 600kW laddning kommer bli så speciellt mycket dyrare än V3 250kW laddning med batteribackup.EnTraktor skrev:1. Bilarnas batteriet klarar ej ta emot så snabb laddningZalman3 skrev:Här kommer några vilda spekulationer.
Varför har Tesla knappt rullat ut några 250kW V3 snabbladdare?
Väntar man på att V4 ska ge ännu högre laddhastighet?
2. Dyr teknik
3. Höga kostnader för elmatning till SuC
4. Brist på el i allt fler områden
Redan nu klagas det på att laddning är för dyrt, ju snabbare laddning som kommer erbjudas, dessutom dyrare kommer det bli. Elmatning till laddare betalas förutom för själva användningen, även efter maxeffekt. Så ett 600kW abonnemang är typ 4 gånger dyrare än ett 150kW abonnemang, även om 99% bara laddar med 150kW.
Huvudsäkringen behöver inte ökas eftersom det kanske är samma kWh över en månad som ska laddas.
Och batterierna tar spikarna ändå.
800V behöver inte vara så mycket dyrare än en 400V lösning.
Så varför inte framtidssäkra med 800V när man ändå satsar på batteribackup.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Folkrörelsen blir väl att man laddar efter behov. Hemma och på destination har man inte bråttom och laddar med låg effekt, billigt. På resa kan man kanske vara beredd att slanta upp för hög effekt för att slippa vänta. Ett exempel där jag absolut tror på att det kan bli en fungerande marknad när operatörerna testat sig fram lite vilka priser de kan få ut.Mickep skrev:Det ser ut att vi går mot dyrare laddning. (kanske lika mycket per mil som vanliga bilar idag, om inte dyrare). Men det det en folkrörelse mot de så priserna hålls till en minimum (även när priset för elbilar gått ned)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Elektroniken som behövs för laddare upptill 500V är billig men ska man högre upp i spänning så finns det mindre att välja samt att de är mycket dyrare. Komponenterna är inte heller lika optimerade men det kommer att ändras när efterfrågan stiger. Men det är enkelt att skapa 500V DC ifrån vanlig 3-fas. Men 800V är svårare. Man måste ha något som höjer spänningen vilket sänker verkningsgraden. Eller mata den med en högre AC spänning. Men då behövs andra transformatorer.
Det är billigare med mellanspänningsinkoppling, 12kV än vanlig 400V. Smart drag av Tesla.
Det är billigare med mellanspänningsinkoppling, 12kV än vanlig 400V. Smart drag av Tesla.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
1. Nu var det nya roadstern och övriga framtida Teslor vi pratar om. Inte den befintliga flottan.EnTraktor skrev:1. S och X klarar max 150, 3 klarar max ca 200, kanske 250.[JM] skrev:1. Zalman3 visade i post 1 ovan att det är fullt rimligt.EnTraktor skrev:1. Bilarnas batteriet klarar ej ta emot så snabb laddningZalman3 skrev:Här kommer några vilda spekulationer.
Varför har Tesla knappt rullat ut några 250kW V3 snabbladdare?
Väntar man på att V4 ska ge ännu högre laddhastighet?
2. Dyr teknik
3. Höga kostnader för elmatning till SuC
4. Brist på el i allt fler områden
Redan nu klagas det på att laddning är för dyrt, ju snabbare laddning som kommer erbjudas, dessutom dyrare kommer det bli. Elmatning till laddare betalas förutom för själva användningen, även efter maxeffekt. Så ett 600kW abonnemang är typ 4 gånger dyrare än ett 150kW abonnemang, även om 99% bara laddar med 150kW.
2. 800V är framtiden. Är Tesla kända för att vänta på konkurrenterna?
3+4. Många som laddar långsamt eller få som laddar fort ger samma effekt. De ställen med effektbrist kan Tesla mitigera med batteribackup vid SuC:en.
Tesla ha egna transformatorer vid sina SuC som matas med 10kV. På vissa ställen har dom ju uppåt 30st stolpar. Dvs 15*150kW = 2250kW i toppeffekt. Rätt mkt mer än de 600kW du oroar dig över.
2. Framtiden är vad kunderna vill betala och kunderna är mest intresserade av lågt pris på laddning. Redan nu klagas det när man får betala 4 kr/kWh och med högre effekt stiger kostnaden i hela kedjan.
3-4. Att ha egen transformator är förutsättning för dom effekter Tesla kräver och Tesla har redan egen transformatorstation på alla sina stationer. Men transformatorstationen kräver ett nätabonnemang och nätabonnemanget är effektbasserat, så precis som hemma där 20A är dyrare än 16A och 25A är dyrare än 20A, så blir nätabonnemanget blir dyrare ju höger effekt man binder upp sig på. Så om 30 stolpar ska ha 600kW så pratar vi 18000kW som kostar uppåt miljonen i månaden i bara nätabonnemangskostnad. Elkostnaden tillkommer ovanpå.
2. 800V ger lägre förluster och tunnare kablar för samma effekt. Vilka bevis har du för att komponenter till 800V skulle vara dyrare än de för 400V?
3,4. Om laddningen går 4ggr så fort så behöver man bara en fjärdedel så många laddare för att kunna serva samma mängd bilar per timme. Detta i kombination med punkt 2 ovan gör 800V attraktivt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Jag är faktiskt tveksam till behovet av 800 V. Batteriet har kablage som klarar ludicrous + och detta sannolikt med marginal. Borde motsvara minst 500 kW/1250 A . Återstår kretsen från laddkontakt till batteri för laddningen. Kan väl inte vara dyrt att sätta in kablage även där som klarar överföring av 500 kW ?. 1250A drygt.
Vi pratar korta ledningar dessutom.
Vi pratar korta ledningar dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Fast det blir en klumpig sladd från laddstolpen till bilen som blir svår att hantera.
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Den vätskekylda 350kW kabeln som Ionity har är inte klumpig.LarsL skrev:Fast det blir en klumpig sladd från laddstolpen till bilen som blir svår att hantera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Den levererar max 500A och för 350kW krävs det att spänningen är uppåt 800V. För 400V kommer maxeffekten vara 200kW.Zalman3 skrev:Den vätskekylda 350kW kabeln som Ionity har är inte klumpig.LarsL skrev:Fast det blir en klumpig sladd från laddstolpen till bilen som blir svår att hantera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Ja man får ju fundera noga på hur mycket laddeffekt som behövs. 250 kW räcker långt. Speciellt om batterierna kan ta emot den effekten under längre tid. Kanske ligger det optimala där nånstans.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Beteendet ändras nog också med laddhastigheten. Men 50 kW planerar man en aktivitet under stoppet, med 100 kW en snabbfika, med 200 kW hinner man precis med ett toabesök och med 500 kW så laddar man först och pausar sedan. Redan nu med 100 kW för SR+ så har jag märkt att vi ofta stannar i bilen och tittar på film. Vi hinner inte riktigt medar få ut alla till matstället på den tid som behövs för att komma vidare.