Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Fast det blir en klumpig sladd från laddstolpen till bilen som blir svår att hantera.
Den vätskekylda 350kW kabeln som Ionity har är inte klumpig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av LarsL »

Fast den ger väl inte 1250A heller?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Fast det blir en klumpig sladd från laddstolpen till bilen som blir svår att hantera.
Den vätskekylda 350kW kabeln som Ionity har är inte klumpig.
Den levererar max 500A och för 350kW krävs det att spänningen är uppåt 800V. För 400V kommer maxeffekten vara 200kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Gustafsson »

Ja man får ju fundera noga på hur mycket laddeffekt som behövs. 250 kW räcker långt. Speciellt om batterierna kan ta emot den effekten under längre tid. Kanske ligger det optimala där nånstans.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av LarsL »

Beteendet ändras nog också med laddhastigheten. Men 50 kW planerar man en aktivitet under stoppet, med 100 kW en snabbfika, med 200 kW hinner man precis med ett toabesök och med 500 kW så laddar man först och pausar sedan. Redan nu med 100 kW för SR+ så har jag märkt att vi ofta stannar i bilen och tittar på film. Vi hinner inte riktigt medar få ut alla till matstället på den tid som behövs för att komma vidare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Jerker »

Ja, det är verkligen slående hur lite man hinner med på den stunden bilen laddar! Samma här med min SR+; man blir nästan lite stressad när man ska göra något under tiden som den laddar!
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av termosen »

Med småbarn laddar bilen alldeles för fort. Nästan stressande, när jag hunnit bytt blöja och varit på toaletten brukar det pipa till att den snart är klar, så har vi inte hunnit äta heller.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av taliz »

Brukar sätta gränsen på 100% när jag är på långresa. Så får det ladda tills jag/vi är klara med vad vi nu vill göra, å slipper stressa.
Inte sällan blir det lite över 90%, men helt fullt har det aldrig hunnit bli än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av clecab »

Vad det gäller spänning och val av detta så finns det många parametrar att ta hänsyn till.

När spänningen stiger behövs inte lika mycket ström. Dvs de resistive förlusterna minskar. Dock så ökar förlusterna som uppstår pga de högre elekriska fältet. De är dock mindre än de resistiva. Sedan så måste isolationen bli tjockare. Det gör att magnetfältet I tex en motor inte blir lika hårt kopplat och verkningsgraden I motorn minskar.

Det finns en anledning till att nästan alla tåg (tunnelbanan mfl) går på 600V och upp emot 1000V sedan så blir det "besvärligt".

Elkomponenterna som behövs vid högre spänningar behöver inte alla gånger bli bättre. Den inre resistansen ökar oftast för att de skall Klara den högre spänningen. Men förlusten följer Pf=R*I^2 så halveras strömmen så minskar förlusten till 1/4 men eftersom resistansen ökar dock inte med en factor 4 så vinner man på det ändå.
Nu börjar utbudet av komponenter öka och priset på dem minska. Komponenter för 650V (vanligast) kostar mindre än hälften mot de som klarar 1200V.

Tror att I framtiden så kommer nog 800V gälla för prestanda prylarna medans de billigaste bilarna som passer svenssons kommer hålla sig under 500V.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Laban »

[JM] skrev:
3,4. Om laddningen går 4ggr så fort så behöver man bara en fjärdedel så många laddare för att kunna serva samma mängd bilar per timme. Detta i kombination med punkt 2 ovan gör 800V attraktivt.
Precis. Tesla har varit tydligt med att V3 är ett sätt att få ner kostnaderna. Förre laddare ger mindre underhåll samt kräver mindre utrymme vilket ger just lägre kostnader. Man skulle väl också begränsa laddningen till 80% på V3 vilket tillsammans med laddhastigheten borde ge en betydligt snabbare omsättning än på en V2 station.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Allt fler hoppar på 800V tåget.
Porsche, Audi har redan hoppat på.
Hyundai kommer 2021 med 800V bilar.

Nu kommer Mercedes EQA med 800V.
Mercedes lilla SUV-modell GLA får en helelektrisk motsvarighet kallad EQA under 2020.
Elsystemet är på 800V och batteriet kan snabbladdas. Räckvidden för konceptbilen angavs till 400 km, mycket talar för att EQA får längre räckvidd än så.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-2020/

Så Tesla måste också hoppa på 800V tåget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Mickep »

Tror att vi kommer se mer snabbare laddande bilar.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Tror att vi kommer se mer snabbare laddande bilar.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Nu var det väl Audi e-tron som kan ladda i 150kW, inte Mercedes EQC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av LarsL »

Ja, förmodligen kommer de traditionella tillverkarna designa system som laddar i platta kurvor. Det är för att de tror att deras kunder är lite ”dumma” och inte kan lära sig hur bilarna fungerar. Förhoppningsvis behåller Tesla den öppna lösningen där du får extremt hög laddning under en kort period och att den sedan trappas ner för att skydda batteriet. Plus att det går att utnyttja 100% av batterietskapacitet.

Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Ja, förmodligen kommer de traditionella tillverkarna designa system som laddar i platta kurvor. Det är för att de tror att deras kunder är lite ”dumma” och inte kan lära sig hur bilarna fungerar. Förhoppningsvis behåller Tesla den öppna lösningen där du får extremt hög laddning under en kort period och att den sedan trappas ner för att skydda batteriet. Plus att det går att utnyttja 100% av batterietskapacitet.

Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Coolt vore ju om nya S och X 2020 får 2x75kW batteri.
Som man på en 250kW V3 laddare kan ladda i 2x250kW=500kW!

50kWh på 6 min!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

In a call with investors, Tesla CEO Elon Musk said that the Cybertruck, Tesla’s new electric pickup truck, is “better than people realize” and there’s some information that the public doesn’t have yet.
https://electrek.co/2020/01/29/tesla-cy ... e-realize/

Jag är helt säker på att det Elon menar är att Cybertruck kan ladda i mer än 250kW!

Om modell 3 redan idag kan ladda i 3,3C med 75kWh batteri.
Så om Cybertruck har 200kWh batteri, så borde den gå att ladda i över 600kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
In a call with investors, Tesla CEO Elon Musk said that the Cybertruck, Tesla’s new electric pickup truck, is “better than people realize” and there’s some information that the public doesn’t have yet.
https://electrek.co/2020/01/29/tesla-cy ... e-realize/

Jag är helt säker på att det Elon menar är att Cybertruck kan ladda i mer än 250kW!

Om modell 3 redan idag kan ladda i 3,3C med 75kWh batteri.
Så om Cybertruck har 200kWh batteri, så borde den gå att ladda i över 600kW.
Ja Tesla Björn och andra har väl lagt upp filmer på YT där man är uppe på 195-200kW med en model 3.
Så om man tar 2.67 sådana batterier så blir det ju 200kWh och således borde man kunna förvänta sig en laddhastighet på 2.66*200kW=533kW från ett 200kWh pack.
Sen återstår att se hur mkt batteri Tesla mosar in i CT:en
En ökning från 533 till 600 är ju bara typ 13% vilket väl inte är en orimlig förbättring med nyare kemi.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av mans71 »

Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av [JM] »

mans71 skrev:
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Har för mig jag såg ett Tesla-patent för några månader sen där Tesla hade lagt till supercappar. Ska se om jag hittar en länk....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av taliz »

Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
Använder inte Rimac redan det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Laban »

mans71 skrev:
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Elon fick en fråga om superkondensatorer nyligen i en intervju. Menade på att det inte finns något behov av dem med dagens batterier. Sen kanske han med dagens batterier menar det som ska komma detta år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Bjelke »

När jag har tagit upp det som alternativ så har jag ofta kommit till att en av fördelarna vore
att man skulle kunna fortsätta att ha bra regenerering även vid hög SoC och/eller kallt batteri :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.

Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.

Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.

Jag gissar på 800V och 500kW.

Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.

Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.

Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.

Jag gissar på 800V och 500kW.

Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar