Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Allt fler hoppar på 800V tåget.
Porsche, Audi har redan hoppat på.
Hyundai kommer 2021 med 800V bilar.

Nu kommer Mercedes EQA med 800V.
Mercedes lilla SUV-modell GLA får en helelektrisk motsvarighet kallad EQA under 2020.
Elsystemet är på 800V och batteriet kan snabbladdas. Räckvidden för konceptbilen angavs till 400 km, mycket talar för att EQA får längre räckvidd än så.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-2020/

Så Tesla måste också hoppa på 800V tåget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Mickep »

Tror att vi kommer se mer snabbare laddande bilar.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Tror att vi kommer se mer snabbare laddande bilar.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Nu var det väl Audi e-tron som kan ladda i 150kW, inte Mercedes EQC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av LarsL »

Ja, förmodligen kommer de traditionella tillverkarna designa system som laddar i platta kurvor. Det är för att de tror att deras kunder är lite ”dumma” och inte kan lära sig hur bilarna fungerar. Förhoppningsvis behåller Tesla den öppna lösningen där du får extremt hög laddning under en kort period och att den sedan trappas ner för att skydda batteriet. Plus att det går att utnyttja 100% av batterietskapacitet.

Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Ja, förmodligen kommer de traditionella tillverkarna designa system som laddar i platta kurvor. Det är för att de tror att deras kunder är lite ”dumma” och inte kan lära sig hur bilarna fungerar. Förhoppningsvis behåller Tesla den öppna lösningen där du får extremt hög laddning under en kort period och att den sedan trappas ner för att skydda batteriet. Plus att det går att utnyttja 100% av batterietskapacitet.

Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Coolt vore ju om nya S och X 2020 får 2x75kW batteri.
Som man på en 250kW V3 laddare kan ladda i 2x250kW=500kW!

50kWh på 6 min!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

In a call with investors, Tesla CEO Elon Musk said that the Cybertruck, Tesla’s new electric pickup truck, is “better than people realize” and there’s some information that the public doesn’t have yet.
https://electrek.co/2020/01/29/tesla-cy ... e-realize/

Jag är helt säker på att det Elon menar är att Cybertruck kan ladda i mer än 250kW!

Om modell 3 redan idag kan ladda i 3,3C med 75kWh batteri.
Så om Cybertruck har 200kWh batteri, så borde den gå att ladda i över 600kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
In a call with investors, Tesla CEO Elon Musk said that the Cybertruck, Tesla’s new electric pickup truck, is “better than people realize” and there’s some information that the public doesn’t have yet.
https://electrek.co/2020/01/29/tesla-cy ... e-realize/

Jag är helt säker på att det Elon menar är att Cybertruck kan ladda i mer än 250kW!

Om modell 3 redan idag kan ladda i 3,3C med 75kWh batteri.
Så om Cybertruck har 200kWh batteri, så borde den gå att ladda i över 600kW.
Ja Tesla Björn och andra har väl lagt upp filmer på YT där man är uppe på 195-200kW med en model 3.
Så om man tar 2.67 sådana batterier så blir det ju 200kWh och således borde man kunna förvänta sig en laddhastighet på 2.66*200kW=533kW från ett 200kWh pack.
Sen återstår att se hur mkt batteri Tesla mosar in i CT:en
En ökning från 533 till 600 är ju bara typ 13% vilket väl inte är en orimlig förbättring med nyare kemi.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av mans71 »

Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av [JM] »

mans71 skrev:
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Har för mig jag såg ett Tesla-patent för några månader sen där Tesla hade lagt till supercappar. Ska se om jag hittar en länk....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av taliz »

Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
Använder inte Rimac redan det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Laban »

mans71 skrev:
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Elon fick en fråga om superkondensatorer nyligen i en intervju. Menade på att det inte finns något behov av dem med dagens batterier. Sen kanske han med dagens batterier menar det som ska komma detta år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Bjelke »

När jag har tagit upp det som alternativ så har jag ofta kommit till att en av fördelarna vore
att man skulle kunna fortsätta att ha bra regenerering även vid hög SoC och/eller kallt batteri :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.

Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.

Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.

Jag gissar på 800V och 500kW.

Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.

Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.

Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.

Jag gissar på 800V och 500kW.

Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.

Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.

Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.

Jag gissar på 800V och 500kW.

Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?
Nej, inte direkt, dock indikerade flera grafer och siffror potential till väsentligt högre laddeffekt för de nya cellerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Laban »

V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av slugger75 »

Laban skrev:
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Kommer Cybertruck till Europa?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Laban »

slugger75 skrev:
Laban skrev:
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Kommer Cybertruck till Europa?
Antagligen inte, men en mindre version lär om inte annat finnas här om än kanske x antal år bort. Men vi kan väl säga Roadster 2 då istället :-)

För att fortsätta på laddspåret så kan man välja att fokusera på det som faktiskt står för effekten, dvs laddskåpen. Dom ger 1MW:

https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/

Så det här handlar nog inte så mycket om laddarna i sig som fordonen som ska ta emot laddningen. Dvs, "V4" laddarna är redan här, fordonen är det inte.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av NiklasTesla »

Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.

Skonsamt för elnätet (ladda upp grid-batterierna långsamt och gärna lite snabbare off peak) och lågt motstånd för elektronerna DC (grid-batteri)-DC (bil/lastbil).

Med 4680-Celler=hög effekt. Blir inte förvånad om peak kommer ligga långt över 600kw (4680-celler till 4680-celler).
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Mickep »

ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av NiklasTesla »

Mickep skrev:
ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).
:lol: :lol: :lol: Hehehe tror nog Tesla är smarta nog att placera laddare för deras lastbilar på en plats och bilar en annan plats ;-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Laban »

NiklasTesla skrev:
Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.

Skonsamt för elnätet..
Ja det blir dyra nätavgifter när man ska ladda några lastbilar samtidigt. På V3 i Infra City delar 8 stolpar på 800 kW (https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3-i-sverige/). Är det fullt får man alltså max 100 kW, inte 250 kW. För lastbilar är tid = pengar så där fungerar delning mindre bra, åtminstone inte ner till under halva effekten. Det måste nog till grid batterier för att hantera detta. Vi ser ju också redan att Electrify America köper Tesla batterier för deras laddare:

https://electrek.co/2020/09/17/tesla-ba ... -stations/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratas det om att V4 klarar 350 kW laddning.
20201022_180751.jpg

Tesla’s subtle Supercharger ‘V4’ hints are pointing at the Cybertruck’s 350 kW charge rate.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... rging/amp/

Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.

Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
Nu pratas det om att V4 klarar 350 kW laddning.
20201022_180751.jpg

Tesla’s subtle Supercharger ‘V4’ hints are pointing at the Cybertruck’s 350 kW charge rate.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... rging/amp/

Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.

Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.


V3 lär bli uppgraderat till att få över 350kw snart (om man tolkar Elon's tweet i länken).

V4 lär få långt mycket högre peakeffekt.
Skriv svar