Allt fler hoppar på 800V tåget.
Porsche, Audi har redan hoppat på.
Hyundai kommer 2021 med 800V bilar.
Nu kommer Mercedes EQA med 800V.
Mercedes lilla SUV-modell GLA får en helelektrisk motsvarighet kallad EQA under 2020.
Elsystemet är på 800V och batteriet kan snabbladdas. Räckvidden för konceptbilen angavs till 400 km, mycket talar för att EQA får längre räckvidd än så.
Tror att vi kommer se mer snabbare laddande bilar.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Tror att vi kommer se mer snabbare laddande bilar.
Tror inte tillverkarna kommer gå på att öka maxeffekten utan att de tar en hög medeleffekt över hela laddkurvan. Som eqc som har 150 kw hela tiden.
Tror att 250 är siffran toppsegmentet kommer hamna på (det till 20-80%).
Anledning är att ström kostar och en del anser att det kostar för mycket. 350 laddare har jag svårt att se hur de blir lönsamma (möjligtvis för långtradare på industritomter, med de har andra prisbilder)
Givetvis innebär det att en stor del av batteriets kapacitet göms för användaren. Fördelen är att laddkurvan blir bättre och batteriet håller längre.
Nu var det väl Audi e-tron som kan ladda i 150kW, inte Mercedes EQC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja, förmodligen kommer de traditionella tillverkarna designa system som laddar i platta kurvor. Det är för att de tror att deras kunder är lite ”dumma” och inte kan lära sig hur bilarna fungerar. Förhoppningsvis behåller Tesla den öppna lösningen där du får extremt hög laddning under en kort period och att den sedan trappas ner för att skydda batteriet. Plus att det går att utnyttja 100% av batterietskapacitet.
Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Ja, förmodligen kommer de traditionella tillverkarna designa system som laddar i platta kurvor. Det är för att de tror att deras kunder är lite ”dumma” och inte kan lära sig hur bilarna fungerar. Förhoppningsvis behåller Tesla den öppna lösningen där du får extremt hög laddning under en kort period och att den sedan trappas ner för att skydda batteriet. Plus att det går att utnyttja 100% av batterietskapacitet.
Om ett 75 kWh batteri klarar 250 kW så borde ju ett 200 kWh klara 666 kW. Eller varför inte använda två v3 kablar och få 250 kW?
Coolt vore ju om nya S och X 2020 får 2x75kW batteri.
Som man på en 250kW V3 laddare kan ladda i 2x250kW=500kW!
50kWh på 6 min!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
In a call with investors, Tesla CEO Elon Musk said that the Cybertruck, Tesla’s new electric pickup truck, is “better than people realize” and there’s some information that the public doesn’t have yet.
In a call with investors, Tesla CEO Elon Musk said that the Cybertruck, Tesla’s new electric pickup truck, is “better than people realize” and there’s some information that the public doesn’t have yet.
Jag är helt säker på att det Elon menar är att Cybertruck kan ladda i mer än 250kW!
Om modell 3 redan idag kan ladda i 3,3C med 75kWh batteri.
Så om Cybertruck har 200kWh batteri, så borde den gå att ladda i över 600kW.
Ja Tesla Björn och andra har väl lagt upp filmer på YT där man är uppe på 195-200kW med en model 3.
Så om man tar 2.67 sådana batterier så blir det ju 200kWh och således borde man kunna förvänta sig en laddhastighet på 2.66*200kW=533kW från ett 200kWh pack.
Sen återstår att se hur mkt batteri Tesla mosar in i CT:en
En ökning från 533 till 600 är ju bara typ 13% vilket väl inte är en orimlig förbättring med nyare kemi.
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Har för mig jag såg ett Tesla-patent för några månader sen där Tesla hade lagt till supercappar. Ska se om jag hittar en länk....
Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
Använder inte Rimac redan det?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Elon fick en fråga om superkondensatorer nyligen i en intervju. Menade på att det inte finns något behov av dem med dagens batterier. Sen kanske han med dagens batterier menar det som ska komma detta år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
När jag har tagit upp det som alternativ så har jag ofta kommit till att en av fördelarna vore
att man skulle kunna fortsätta att ha bra regenerering även vid hög SoC och/eller kallt batteri
Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.
Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.
Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.
Jag gissar på 800V och 500kW.
Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Kommer Cybertruck till Europa?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Kommer Cybertruck till Europa?
Antagligen inte, men en mindre version lär om inte annat finnas här om än kanske x antal år bort. Men vi kan väl säga Roadster 2 då istället
För att fortsätta på laddspåret så kan man välja att fokusera på det som faktiskt står för effekten, dvs laddskåpen. Dom ger 1MW:
Så det här handlar nog inte så mycket om laddarna i sig som fordonen som ska ta emot laddningen. Dvs, "V4" laddarna är redan här, fordonen är det inte.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.
Skonsamt för elnätet (ladda upp grid-batterierna långsamt och gärna lite snabbare off peak) och lågt motstånd för elektronerna DC (grid-batteri)-DC (bil/lastbil).
Med 4680-Celler=hög effekt. Blir inte förvånad om peak kommer ligga långt över 600kw (4680-celler till 4680-celler).
ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).
ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).
Hehehe tror nog Tesla är smarta nog att placera laddare för deras lastbilar på en plats och bilar en annan plats
Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.
Skonsamt för elnätet..
Ja det blir dyra nätavgifter när man ska ladda några lastbilar samtidigt. På V3 i Infra City delar 8 stolpar på 800 kW (https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3-i-sverige/). Är det fullt får man alltså max 100 kW, inte 250 kW. För lastbilar är tid = pengar så där fungerar delning mindre bra, åtminstone inte ner till under halva effekten. Det måste nog till grid batterier för att hantera detta. Vi ser ju också redan att Electrify America köper Tesla batterier för deras laddare:
Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.
Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.
Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.
V3 lär bli uppgraderat till att få över 350kw snart (om man tolkar Elon's tweet i länken).