50/50 Effektdelning på SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Är det bra att effekten nu delas 50/50 på varje SUC-par?

Ja, det var på tiden.
21
31%
Nej, det var bättre förut.
32
48%
Det spelar ingen roll.
9
13%
Vet ej.
5
7%
 
Antal röster: 67

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av Zalman3 »

Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).

Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.

Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av Bjelke »

loftux skrev:
En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
loftux skrev:
En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)
Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Bjelke skrev:
loftux skrev:
En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)
Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
Kombinare med historisk laddhastighet senaste 7 dygn, så kan man väljda bort de som kanske inte mår så bra just då.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:
Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).

Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.

Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.
485E621F-F3DD-4787-9E79-BB77AEB88870.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10312
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av Legato »

NEO skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).

Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.

Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.
485E621F-F3DD-4787-9E79-BB77AEB88870.png
Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.

Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.

Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av NEO »

Legato skrev:
NEO skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).

Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.

Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.
Bilagan 485E621F-F3DD-4787-9E79-BB77AEB88870.png finns inte längre
Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.

Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.

Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
TOCN hade nyligen en träff vid SuC för att testa olika bilar mtp strypning av 85 batterier. Sigurd därifrån har bekrätat att de testat om 50/50 gäller samt bekräftat att det testats på nya 150kW laddare.
A752C704-5D95-424B-958F-78CE3854E63D.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
NEO skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).

Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.

Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.
485E621F-F3DD-4787-9E79-BB77AEB88870.png
Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.

Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.

Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
Tyvärr kan jag inte ladda mer än 82kW oavsett vilken laddare jag använder.
När bilen var ny så kom jag upp i ca 92kW.
Men efter ca 9300 mil och har till ca 95% laddat på SuC så har laddhastigheten minskat till ca 82kW som bäst.

Kan inte ladda hemma, så att med iskallt batteri åka och ladda nu på vintern tar lång tid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av NEO »

Då är din bil strypt, har du 85 eller 90 bil?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av chaffis75 »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
loftux skrev:
En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)
Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
Kombinare med historisk laddhastighet senaste 7 dygn, så kan man väljda bort de som kanske inte mår så bra just då.
Ja de borde helt klart göra något så att man kan få en rekommendation var man ska ställa sig så blir genomflödet bättre och mindre risk för konflikt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av Remuz »

Om Tesla bara släpper APIt till laddarna kommer ju någon ha integrerat det i någon söt app imorgon
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av Zalman3 »

NEO skrev:
Då är din bil strypt, har du 85 eller 90 bil?
Har en S75D från mars 2017.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 50/50 Effektdelning på SUC

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:
NEO skrev:
Då är din bil strypt, har du 85 eller 90 bil?
Har en S75D från mars 2017.
Kollat på batteriet att det är ett 350V 75kWh batteri? Låter som du har ett 85kWh.
Skriv svar