50/50 Effektdelning på SUC
Moderator: Redaktion
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)loftux skrev:En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.Bjelke skrev:Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)loftux skrev:En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Kombinare med historisk laddhastighet senaste 7 dygn, så kan man väljda bort de som kanske inte mår så bra just då.taliz skrev:Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.Bjelke skrev:Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)loftux skrev:En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.Zalman3 skrev:Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.NEO skrev:Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.Zalman3 skrev:Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.
Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
TOCN hade nyligen en träff vid SuC för att testa olika bilar mtp strypning av 85 batterier. Sigurd därifrån har bekrätat att de testat om 50/50 gäller samt bekräftat att det testats på nya 150kW laddare.Legato skrev:Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.NEO skrev:Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.Zalman3 skrev:Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.
Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Tyvärr kan jag inte ladda mer än 82kW oavsett vilken laddare jag använder.Legato skrev:Nej det om max 82 kW stämmer inte. Antar att Zalman skrev fel, givetvis får man mycket mer än 82 kW om man står ensam.NEO skrev:Stämmer det verkligen? Laddade i Tanum där de har nya 150kW stolpar och fick 145kW i Xen. Finns det flera som kan bekräfta detta med 50/50? I Norge verkar det inte gälla, har frågat flera som testat nyligen och där är det som förr. First come first serve, alltså max till första och resterande till nr 2.Zalman3 skrev:Gamla 120kW stoplar:
Ensam på stolpen, max 82kW.
Tvåa, i sämsta fall 30kW (sällan tvåa och i princip aldrig bara 30kW).
Nya 150kW stolpar.
Ensam på stolpen, max 82kW.
Två, i sämsta fall 75kW.
Nu är det väl i mindre än i 10% av fallen jag måste dela stolpe, så skillnaden är inte stor, men dela 50/50 är bättre.
Det nya är som sagt hur fördelningen sker när en andra bil pluggar in.
Märkligt om det varit annorlunda i Norge, har de verkligen haft koll på vilka laddare som varit i par?
När bilen var ny så kom jag upp i ca 92kW.
Men efter ca 9300 mil och har till ca 95% laddat på SuC så har laddhastigheten minskat till ca 82kW som bäst.
Kan inte ladda hemma, så att med iskallt batteri åka och ladda nu på vintern tar lång tid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Ja de borde helt klart göra något så att man kan få en rekommendation var man ska ställa sig så blir genomflödet bättre och mindre risk för konflikt.heldiggrisen skrev:Kombinare med historisk laddhastighet senaste 7 dygn, så kan man väljda bort de som kanske inte mår så bra just då.taliz skrev:Betydligt billigare, snabbare och effektivare att bygga in det i bilens mjukvara istället.Bjelke skrev:Sambon tyckte att Tesla-texten kunde skifta färg på precis det sätt du skrev... (Annars en liten lampa av något slag såklart...)loftux skrev:En enkel lösning vore om det fanns ett "trafikljus" på varje plats. Rött så är den upptagen, Gul tillgänglig men står i par med någon som är röd. Grön tillgänglig för full fart i laddningen. Då är det tydligt att man skall sikta på grön om det finns.
Borde vara en smal sak för dom att ordna så det står på displayen vilken/vilka stolpar man bör välja för bästa hastighet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Om Tesla bara släpper APIt till laddarna kommer ju någon ha integrerat det i någon söt app imorgon
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Har en S75D från mars 2017.NEO skrev:Då är din bil strypt, har du 85 eller 90 bil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 50/50 Effektdelning på SUC
Kollat på batteriet att det är ett 350V 75kWh batteri? Låter som du har ett 85kWh.Zalman3 skrev:Har en S75D från mars 2017.NEO skrev:Då är din bil strypt, har du 85 eller 90 bil?