Nu vid introduktionen av 90Kwh batteri (som för övrigt är möjligt att uppgradera gamla bilar med).
elon musk tyckte ju inte det var någon ide att uppgradera existerande 85kwh batterierna (om man inte redan låg på gränsen av räckvidden av nån anledning).
han rekommenderade att man väntade något år när batterierna har fått ännu större kapacitet.
Spekulerar lite i att tesla kanske kommer att modulera med batteristorlekar och supercharger, genom att när batterier finns i överflöd se till att man kan hoppa över superchargers vid långresor och samtidigt i och med större batterier ha ännu högre effekt på superchargrarna.
Kanske erbjuda batteriuppgraderingar till billigt pris för att slippa bygga fler superchargers exvis.
Vad tror ni?
Superchargers vs Batteri
Moderator: Redaktion
Re: Superchargers vs Batteri
Elon har vid flera tillfällen sagt att det är meningslöst att köra runt med för stora batterier till vardags. Kör man 90-95% av tiden under 200 km per dag och har 200-300 km mellan laddningarna så vore det lite dumt att släpa runt på ett mer än dubbelt så tungt batteri som kan ta dig 400-600 km. Leder till sämre bränsleekonomi, längre bromssträckor, större slitage på bil och vägar och sämre köregenskaper.
Som sades under presskonferensen så är 90 kWh batteri framtaget med tanke på Model X som behöver större batteri. Nu kommer Model X 90D ändå ha kortare räckvidd än Model S 85D verkar det som men skillnaden halveras ungefär.
Som sades under presskonferensen så är 90 kWh batteri framtaget med tanke på Model X som behöver större batteri. Nu kommer Model X 90D ändå ha kortare räckvidd än Model S 85D verkar det som men skillnaden halveras ungefär.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Superchargers vs Batteri
Vidareutvecklingen av batterierna blir nog i första hand att få mer eller samma kapacitet ur ett batteri som väger mindre.
Möjligt att Model x får ett större batteri än 90 kWh för att matcha Model S räckvidd. Just nu så har Tesla ändå så mycket mer räckvidd än alla andra så det känns inte som större batteri behöver prioriteras.
Möjligt att Model x får ett större batteri än 90 kWh för att matcha Model S räckvidd. Just nu så har Tesla ändå så mycket mer räckvidd än alla andra så det känns inte som större batteri behöver prioriteras.
Re: Superchargers vs Batteri
Att man går ut och erbjuder denna variant för S istället för att invänta X kan också vara att man inte vill vara sämre än Audi R8 E-Trons annonserade 90KW/h batteri. http://gas2.org/2015/06/23/the-new-audi ... n-battery/
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Superchargers vs Batteri
Visst är det en poäng i att man inte bör släpa omkring på onödig kapacitet, som bara används i sällsynta fall. En invändning man då kan rikta mot Model S är att den är onödigt stor, för i de allra flesta fall sitter det bara en person i en personbil och hen har vanligen inte mer packning än vad so ryms i en attachéväska.
Jag skulle gärna se att räckvidden ökade påtagligt, Superchargers till trots. När jag åker på långfärder så vill jag helst ha möjlighet att t ex kunna köra Uppsala – Skåne non-stop, i relativt hög fart. OK, jag är beredd att försaka den möjligheten för att få köra elektriskt och kan därmed acceptera att göra två stopp vid SC-stationer, men det är inte idealt. Samma gäller vid körning på motorvägar på kontinenten. Då föredrar jag att inte behöva stanna var 20 mil.
Jag skulle gärna se att räckvidden ökade påtagligt, Superchargers till trots. När jag åker på långfärder så vill jag helst ha möjlighet att t ex kunna köra Uppsala – Skåne non-stop, i relativt hög fart. OK, jag är beredd att försaka den möjligheten för att få köra elektriskt och kan därmed acceptera att göra två stopp vid SC-stationer, men det är inte idealt. Samma gäller vid körning på motorvägar på kontinenten. Då föredrar jag att inte behöva stanna var 20 mil.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.