Var det så här Tesla tänkte ?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av Martinen »

Kan ju vara lite frustrerande när det blir så här. Jag har inte haft någon som helst problem. Än så länge, men har mest kört i norden.
En viktigt sak att tänka på är att trip plannern är i betastadiet. Man får alltså räkna med ett antal buggar.
Får hoppas detta fixad snart så man kan ha igång den mer. Jag trycker alltid in nästa SC manuellt utan att den lägger in laddstopp så funkar det bra.
I övrigt tycker jag GPS kunde vara mycket bättre, men det finns trådar så det räcker om GPSen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av apkungen »

Haha. Har du verkligen beställt en land Rover eller försöker du bara göra oss upprörda? :lol:
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av Jorma »

apkungen skrev:
Haha. Har du verkligen beställt en land Rover eller försöker du bara göra oss upprörda? :lol:

Det är väl inte värre än att jag tänker behålla min Merca S-klass som är 1 år gammal när jag får Teslan som en backup ifall att det inte funkar med Teslan i alla lägen till att börja med.
Ska jag ned till Krakow och häls på min svärmor så blir det Mercan då det inte finns Superchargers där ännu, men om något eller några år tror jag att det blir Teslan som kommer att ta över alla långkörningar och Mercan får det bli när jag
ska hämta VIP-kunder från Japan eller Kina från Landvetter då Teslan inte kan mäta sig i bekvämlighet i baksätet. Men det kommer nog att bli mer att Mercan blir en backup då vi behöver 2 bilar i familjen och den kommer om planerna håller att gå ca. 500 mil/år framöver, alltså som shoppingbil och transportbil när vi behöver ett bekvämt baksäte ett par gånger per år :ugeek:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av Svenssons »

Jorma skrev:
apkungen skrev:
Haha. Har du verkligen beställt en land Rover eller försöker du bara göra oss upprörda? :lol:

Det är väl inte värre än att jag tänker behålla min Merca S-klass som är 1 år gammal när jag får Teslan som en backup ifall att det inte funkar med Teslan i alla lägen till att börja med.
Ska jag ned till Krakow och häls på min svärmor så blir det Mercan då det inte finns Superchargers där ännu, men om något eller några år tror jag att det blir Teslan som kommer att ta över alla långkörningar och Mercan får det bli när jag
ska hämta VIP-kunder från Japan eller Kina från Landvetter då Teslan inte kan mäta sig i bekvämlighet i baksätet. Men det kommer nog att bli mer att Mercan blir en backup då vi behöver 2 bilar i familjen och den kommer om planerna håller att gå ca. 500 mil/år framöver, alltså som shoppingbil och transportbil när vi behöver ett bekvämt baksäte ett par gånger per år :ugeek:
Du lär nog kunna köra med Teslan redan i år till Polen och ladda vid SuperChargers. Fem stycken stationer lär komma i år:
http://www.teslamotors.com/supercharger
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av Jorma »

Svenssons skrev:
Jorma skrev:
apkungen skrev:
Haha. Har du verkligen beställt en land Rover eller försöker du bara göra oss upprörda? :lol:

Det är väl inte värre än att jag tänker behålla min Merca S-klass som är 1 år gammal när jag får Teslan som en backup ifall att det inte funkar med Teslan i alla lägen till att börja med.
Ska jag ned till Krakow och häls på min svärmor så blir det Mercan då det inte finns Superchargers där ännu, men om något eller några år tror jag att det blir Teslan som kommer att ta över alla långkörningar och Mercan får det bli när jag
ska hämta VIP-kunder från Japan eller Kina från Landvetter då Teslan inte kan mäta sig i bekvämlighet i baksätet. Men det kommer nog att bli mer att Mercan blir en backup då vi behöver 2 bilar i familjen och den kommer om planerna håller att gå ca. 500 mil/år framöver, alltså som shoppingbil och transportbil när vi behöver ett bekvämt baksäte ett par gånger per år :ugeek:
Du lär nog kunna köra med Teslan redan i år till Polen och ladda vid SuperChargers. Fem stycken stationer lär komma i år:
http://www.teslamotors.com/supercharger

Lär komma ja, det har jag sett, men när då? Mot slutet av året om dom kommer i år och jag ska nog ned dit tidigare. Nästa år är det nog inget problem.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av kanylbullen »

Det kommer nog ta många batterigenerationer innan en elbil kan åka som ett spjut lika långt som föraren orkar köra i ett svep. Som svar på din fråga i rubriken så tror jag det var ungefär så det "var tänkt", självklart med förbättrad navi och fler valmöjligheter på SC såklart. För oss med barn och hund i bilen skulle en resa genom Europa i det läget inte ta längre tid över huvud taget jämfört med t.ex en diesel.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av LarsL »

Med 5% ökning i batterikapacitet så kommer du 60-70 riktiga mil om 10 år. Personligen har jag inte kört mer än 30-40 mil utan åtminstone en liten bensträckare.
Användarvisningsbild
Robert S
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 apr 2015 22:41
Ort: Skälderviken

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av Robert S »

apkungen skrev:
Haha. Har du verkligen beställt en land Rover eller försöker du bara göra oss upprörda? :lol:
Japp, får den levererad 3/8 - dagen efter jag kommer hem ifrån USA ;)
Hoppas det inte gör ngn upprörd.......

Varit på resa i Kalifornien nu snart i 3v och skall hem 1/8, gjort klassikern SF, Santa Cruz, LA, San Diego och har Grand Canyon och Las Vegas kvar innan retur till SF.
Besökte Tesla fabriken i Fremont på vägen söderöver ifrån SF :)

Många Teslor som rullar i Kalifornien - de flesta i södra delen runt LA, faktiskt inte så många norröver som jag trodde det skulle vara med tanke på fabriken och Teslas HK.

Inläggen som skrivits efter mitt första frustrerande inlägg med bild har jag full respekt för eftersom alla nyttjar sin Tesla efter egna förhållanden och behov. Kan vara att jag som relativt nybliven Teslaägare fortf tänker utifrån ett "fossilt" perspektiv - visst vi alla är "early adopters" - med tanke på hur många (få) bilar som rullar och vi får ha tålamod med att kunna använda våra Teslor i direkt jämförelse med vanliga fossilbilar.

90% av min körning är ToR bostad-arbete där min Tesla är klockren......så jag kan med gott samvete kör de sista 10% i Land Rovern....kanske kan X-serien i Gen II eller III fylla den luckan :P
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av apkungen »

Själv budar iaf för fullt på en nissan leaf och planerar köra till Göteborg så fort jag får den. Nästa resa blir odensviholm i Småland och sen Ockelbo utanför Gävle. Man har alla olika krav antar jag.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av kanylbullen »

LarsL skrev:
Med 5% ökning i batterikapacitet så kommer du 60-70 riktiga mil om 10 år. Personligen har jag inte kört mer än 30-40 mil utan åtminstone en liten bensträckare.
Jag ser fram emot det. Emellanåt lämnar man ju bort plågoandarna och sticker iväg på tu man hand och om man då turas om att köra så kan man ju utan problem avverka hundra mil i ett svep.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av kanylbullen »

Robert S skrev:
Japp, får den levererad 3/8 - dagen efter jag kommer hem ifrån USA ;)
Hoppas det inte gör ngn upprörd.......
Aporåpå Land Rover då:

_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:


Aporåpå Land Rover då:

Han verkade ju positiv. :D
Det skumma är att alla inbyggda navigationssystem som jag haft inbyggda i bilarna har varit dåliga. Förstår inte varför många av tillverkarna inte lyckas med detta. Trots att jag tycker teslan är dålig emellanåt, så är den bättre än mina 3 tidigare varianter.
Köper man billigaste tomtom så är den bättre än majoriteten av inbyggda navsystem (som jag testat)

Tesla har en bra grund, och ser vi bara till att komma med synpunkter så har dom all möjlighet att få den riktigt bra. Tvivlar inte på att denna kommer bli bra med tiden.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av leiflodde »

Robert S skrev:
Var på långresa i juni med min P85:a, körde ca 375 mil, Tyskland-Österrike-Frankrike-Belgien-Holland. Resan i sig är ett kapitel för sig, tog dubbelt så lång tid som normalt ner till Zell am See, SC på de mest udda och besvärliga ställen och inte direkt längs med vägen.

På väg ifrån Österrike till Paris laddade jag i Reims (bif bild), framför en hönsgård i en by ute på landet, inne på bakgården till ett litet pensionat - blev avledd ifrån motorvägen, fick köra på grusvägar, kostigar mm för att komma till denna fantastiska SC på pallar.
Faktum är att denna SC är i praktiken ett måste när du passerat gränsen ifrån Tyskland på väg till Paris..... :shock:

Teslas navi är ett skämt vad gäller uträkning till nästkommande SC beroende på förbrukning etc - i 8 fall av 10 vill den vända tillbaka till föregående SC för att "fylla" på mer, fick till slut stänga av den funktionen.. :x

På vägen hem blev jag mer eller mindre skogstokig och ringde o beställde en ny Land Rover Discovery 4:a som resebil istället för min Tesla....Teslan fungerar fint som en pendlarbil ToR arbetet - men långresa...nej tack.
image.jpg
Vi har precis kört genom Europa (Danmark-Tyskland-Holland-Belgien-Frankrike-Italien-Österrike-Tyskland-Danmark) och vissa saker angående navigatorn kan jag hålla med om, vid något tillfälle fanns inte min hemadress med som ligger som favoriter utan blev adress okänd... och precis när vi letade efter hotellet i Italien men då kom WAZE fram igen.

Vissa stationer i Frankrike kan jag hålla med om känns lite off men tror det beror på byråkratin inom elbilsområdet som gjort denna placering och även viss ångest fanns när vi sedan skulle ta sig igenom Frankrike (Normandie-Genève) då flera av dessa stationer bara har 2 laddare men här upplevde vi inga problem eller väntetider.

MEN jag kommer ihåg min senaste räkning på servicen av nu sålda Range Rover Sport och om jag minns rätt var den på 25 000:- + några gummidamasker 15 000:- så lite höns kan jag leva med :D
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av Jorma »

På 70-talet körde jag motorcykel nonstop från Salzburg till Göteborg 160 mil med 2 färjor, Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg på 18 timmar.
Det var med ett tankstop var 12-13 mil och soppaförbrukning på närmare 1 liter/mil. Det är inget man kan göra idag med dagens trafik och inget man vill heller, men då var man lite yngre också. Rekordet var med bil i början på 80-talet Göteborg till Salzburg på 12 timmar med bil, det gick ju att köra lite längre mellan tankstoppen och då var vi 2 som byttes om på gaspedalen. Men om man inte har så bråttom, och det har jag inte idag så tar man sig ned på 2 dagar och detta med en Tesla eller en fossilbil, man bör stanna och ta en paus varannan timma om man ska vara säker på att överleva, detta brydde jag mig inte om så mycket på den tiden, men att jag överlevt var nog inte bara skicklighet. en hel del tur var det också med en del vansinneskörningar där man inte var fullt medveten om att det tröttar ut att ligga på full speed i trafiken utan att ta en paus emellanåt.
Det är perfekt att ta en laddpaus på 1 timma varannan timma och det är vad jag tar idag oavsett om det är en fossilbil eller framöver med en Tesla.
Det ska bli gott att tvingas att ta en paus för laddning emellanåt istället för att vara styrd av räckvidd och möjlighet att gasa på i 5 timmar :mrgreen:
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av kanylbullen »

Ja man märker stor skillnad när man kommer fram efter en dags körning och inte är det minsta stel i ben eller rygg. Min fru sa att pauserna kändes mindre stressiga nu också eftersom det inte kändes som det tog tid från resan på samma sätt.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Skriv svar