Däremot ska man inte överskatta skillnaden mellan 150kW och 250kW eftersom det är under en begränsad SOC som bilarna laddar så snabbt ändå. Hur ser laddkurvorna ut för V3 förresten?
Det är ju just laddkurvan som gör det ännu viktigare att folk inte tar dem i onödan.
De som ska ladda till hög SOC/ta längre paus kan likväl stå på V2.
V3 är mest för de som ska vidare snabbast möjligt till nästa SUC.
Borde kanske t.o.m. va cap på typ 50%.
Det kommer nog först om/när det byggs hela SuC med endast CCS. Tämligen prisvärd uppgradering kan jag tycka, det är bara att boka.
/fth
Jag har svårt att tro att det kommer ens då. Vi får nog slanta upp om ett tag, om vi vill fortsätta se ett växande nätverk. Kan nog vara så att de gamla kablarna börjar bli färre om några år rentav.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det kommer nog först om/när det byggs hela SuC med endast CCS. Tämligen prisvärd uppgradering kan jag tycka, det är bara att boka.
/fth
Jag har svårt att tro att det kommer ens då. Vi får nog slanta upp om ett tag, om vi vill fortsätta se ett växande nätverk. Kan nog vara så att de gamla kablarna börjar bli färre om några år rentav.
Jag tror inte heller uppgraderingen kommer att bli gratis, det finns ju en gräns för hur länge vi gamla stötar kan få saker vi faktiskt inte har betalat för.
Jag tycker faktiskt Tesla är värda beröm för att öht göra det möjligt att uppgradera alla gamla S/X till CCS, till ett förhållandevis lågt pris dessutom.
Hade dom dock ersatt kablarna med endast CCS och lämnat gamla ägare i sticket så hade jag förstås inte varit så glad, men som det är nu har jag inga klagomål.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
I teorin borde det inte krävas uppgradering till CCS, bara själva adaptern för att ladda på V3. V3 lär ju ha samma kommunikation som V2 så det är frågan om olika kontakter bara. Har någon provat en S eller X utan uppgradering med adaptern på CCS kabeln på en vanlig supercharger?
I teorin borde det inte krävas uppgradering till CCS, bara själva adaptern för att ladda på V3. V3 lär ju ha samma kommunikation som V2 så det är frågan om olika kontakter bara. Har någon provat en S eller X utan uppgradering med adaptern på CCS kabeln på en vanlig supercharger?
Nyare S/X behöver bara adapter, äldre behöver konverteringen.
Edit: förstår vad du menar nu men inte säker på att jag skulle vilja testa det!
Tycker gott att fri supercharging endast skall gälla för v2 laddare. (högre spänning och säkring är inte gratis) (i praktiken är det nästan så om inte de gamla bilarna konverteras).
Var tror ni Sverige första V3 laddare kommer hamna? på befintlig eller ny plats?
Var tror ni Sverige första V3 laddare kommer hamna? på befintlig eller ny plats?
Skulle gissa på västkusten, för att serva Norrmännen. Annars kanske runt Jönköping?
Tror att det blir en ny station, eller eventuellt utökning av en befintlig.
Edit: taliz var några sekunder före...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
I teorin borde det inte krävas uppgradering till CCS, bara själva adaptern för att ladda på V3. V3 lär ju ha samma kommunikation som V2 så det är frågan om olika kontakter bara. Har någon provat en S eller X utan uppgradering med adaptern på CCS kabeln på en vanlig supercharger?
Nyare S/X behöver bara adapter, äldre behöver konverteringen.
Edit: förstår vad du menar nu men inte säker på att jag skulle vilja testa det!
De som är nya nog att bara behöva adapter och inte konvertering, de levereras dessutom med adapter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tycker gott att fri supercharging endast skall gälla för v2 laddare.
Det skulle jag kunna leva med, så länge dom inte konverterar över hela stationer till V3 bit för bit, och lämnar gamla S/X i sticket.
En av de stora potentiella miljövinsterna med elbilar är ju att dom bör ha en mycket lång livslängd, då känns det helt bakvänt med påtvingad pensionering av fungerande bilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tycker gott att fri supercharging endast skall gälla för v2 laddare.
Det skulle jag kunna leva med, så länge dom inte konverterar över hela stationer till V3 bit för bit, och lämnar gamla S/X i sticket.
En av de stora potentiella miljövinsterna med elbilar är ju att dom bör ha en mycket lång livslängd, då känns det helt bakvänt med påtvingad pensionering av fungerande bilar.