Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Jwe » 16 sep 2020 13:48

Intressant video ( har bara sett halva)
Min tesla ger för jämförelsens skull ca 70 kW vid 25% laddnivå, i videons bil 80kW
6 min in i videon ger Björn utryck för sina ”känslor” angående detta.
för de som inte orkar se:
En ladd tid som förr på 30 min anser han acceptabelt , 45 min kanske tolerabelt. Men som nu ca en timme fungerar ej.

Vad mer som är intressant att via den uppspeedade filmhastigheten kan man jämföra Teslas ”klocka” jämfört med den verkliga.

När den verkliga klockan startar, slår Teslas kvarvarande laddtid över från 55 till 50 därefter sker följande, vi starta jämförelsen då

Tesla. Verklig klocka. Skillnad
50. 0
45. 6.30
40. 14.00
35. 21.40
30. 29.00
25. 36.00
20. 45.00
15. 50.00
10. 57.00
5. 1.04.40
0. 1.14.15

Skillnaden får ni fylla i själva för varje delsumma
Bara vid ett tillfälle överensstämmer Tesla återstående tid med verklig klocka och det är mellan Tesla tid 20-15 min, i övrigt är det betydande diskrepans.
Totalt svarar Teslas tid 50 min mot en verklig tid om nästan 1 timme och en kvart.
Därtill skall man jämföra med att detta är på en strypt bil som inte verkar så strypt så hård som min och andras.

Kanske luras många av Teslas klocka men den stämmer inte, den är väldigt optimistisk och filmen visar att 50 min i verkligheten är 75 minuter.

Vi har observerat samma fenomen på vår bil. Via videon kan man sätta siffror på detta.
Att Tesla har en annan tidräkning kan det förklara att tesla och Tibor o andra inte tycker att laddningen går sakta.
Klockan är nu 14.47 för de som tvekar.
Senast redigerad av Jwe 16 sep 2020 14:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 16 sep 2020 14:30

taliz skrev:
Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.


Nja det verkar baserat på en rad faktorer då rapporter verkar vara rätt spridda vad gäller vilka hastigheter folk uppnått. På amerikanska forumet fanns det förut vissa som är varit riktigt illa drabbade där de helt plötsligt inte kommer över 60 kW någon gång. Det är ju säkert samma algoritmer som beräknar någon ”wear” på batteripacken men allt från specifik batterikemi till laddningsvanor kan säkert påverka resultatet. Lite som att vissa fått begränsad Vmax (och då tappat kapacitet) medan andra inte fått det trots att de har samma batteripack.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Jojo » 16 sep 2020 14:32

Teslas tidsberäkning vid laddning går inte att lita på sedan över ett år tillbaka, så mina siffror har jag uppmätt själv (och även dessa är hyfsat optimistiska).
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
 
Inlägg: 786
Blev medlem: 07 okt 2014 17:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare frippe » 16 sep 2020 15:08

Jojo skrev:Teslas tidsberäkning vid laddning går inte att lita på sedan över ett år tillbaka, så mina siffror har jag uppmätt själv (och även dessa är hyfsat optimistiska).


Tycker nog att de aldrig har stämt på vår bil, mest för att jag inte vet vilken säkerhetsmarginal de räknar med.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1183
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav elbilist Anderzzon » 16 sep 2020 15:41

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.


Nja det verkar baserat på en rad faktorer då rapporter verkar vara rätt spridda vad gäller vilka hastigheter folk uppnått. På amerikanska forumet fanns det förut vissa som är varit riktigt illa drabbade där de helt plötsligt inte kommer över 60 kW någon gång. Det är ju säkert samma algoritmer som beräknar någon ”wear” på batteripacken men allt från specifik batterikemi till laddningsvanor kan säkert påverka resultatet. Lite som att vissa fått begränsad Vmax (och då tappat kapacitet) medan andra inte fått det trots att de har samma batteripack.

Jag tror att folk pratar om lite olika saker ibland. Vissa har fått lägre toppeffekt, min uppfattning är sedan att alla 85:or har fått ändrad laddkurva vilket medför att det tar längre tid att ladda.
Jag körde min farsas 85D förra sommaren och den toppade fortfarande på typ 115 kW när batteriet var nästan tomt men sen sjönk den nästan direkt. Det tog absolut längre tid att ladda än när jag kört den tidigare. Tror att den hade gått ca 7000 mil då och ca 500-700 av dessa var laddade på SuC.
Anderzzon
elbilist
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 11 maj 2015 20:48

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 16 sep 2020 16:06

Anderzzon skrev:Jag tror att folk pratar om lite olika saker ibland. Vissa har fått lägre toppeffekt, min uppfattning är sedan att alla 85:or har fått ändrad laddkurva vilket medför att det tar längre tid att ladda.
Jag körde min farsas 85D förra sommaren och den toppade fortfarande på typ 115 kW när batteriet var nästan tomt men sen sjönk den nästan direkt. Det tog absolut längre tid att ladda än när jag kört den tidigare. Tror att den hade gått ca 7000 mil då och ca 500-700 av dessa var laddade på SuC.


Ja det går säkert att dela in begränsad laddkurva i flera olika effekter också.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare e5m1r » 16 sep 2020 16:28

Själv är jag inte påverkad till vardags laddar hemma men på europa resa vill man helst inte ladda över 50% och absolut inte över 70
Vid 50% är det runt 50kW och vid 70% runt 35kW
Nu är det som så att på autobahn så blir man sånilla tvungen och det är inte kul
I övrigt har bilen tappat 2 mil mot ny 16000 mil
( ca5% )
Även här är jag misstänksam att tesla maskar då kag behöver komma ner mot 175W/km för att nå typical som är baserad på 190w/km
Så var det inte tidigare heller
Behåller bilen för att jag är nöjd med den men är helt övertygad om att tesla twikat BMS för att unvika garantiärande
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 5858
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Referralkod: esmir2564

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 16 sep 2020 19:59

e5m1r skrev:Själv är jag inte påverkad till vardags laddar hemma men på europa resa vill man helst inte ladda över 50% och absolut inte över 70
Vid 50% är det runt 50kW och vid 70% runt 35kW
Nu är det som så att på autobahn så blir man sånilla tvungen och det är inte kul
I övrigt har bilen tappat 2 mil mot ny 16000 mil
( ca5% )
Även här är jag misstänksam att tesla maskar då kag behöver komma ner mot 175W/km för att nå typical som är baserad på 190w/km
Så var det inte tidigare heller
Behåller bilen för att jag är nöjd med den men är helt övertygad om att tesla twikat BMS för att unvika garantiärande


Det skrevs om det i USA förra året i samma veva som man sänkte Vmax, att de gjorde om räckviddsberäkningen för att dölja en del av kapacitetsbegränsningen. Vet inte vad som hände med det sen dock. Har du OBD så du kan kika på vad den rapporterar för Vmax vid 100%?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Idesta » 17 sep 2020 18:38

Har åkt upp till Åre igen, en resa jag gjort många gånger. Blev inte besviken av laddhastigheten. Toppade på 141 i Gävle (startade i Sth), hade över 100 vid 50%.

Har en P100D från mars 2017 som gått knapp 11 000 mil. En hel del Supercharging, många resor till Åre, till Köpenhamn och till Gardasjön.

Har folk med 100 batteri upplevt minskad laddhastighet?
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare frippe » 17 sep 2020 19:59

Idesta skrev:Har åkt upp till Åre igen, en resa jag gjort många gånger. Blev inte besviken av laddhastigheten. Toppade på 141 i Gävle (startade i Sth), hade över 100 vid 50%.

Har en P100D från mars 2017 som gått knapp 11 000 mil. En hel del Supercharging, många resor till Åre, till Köpenhamn och till Gardasjön.

Har folk med 100 batteri upplevt minskad laddhastighet?


Jaja, bara rub it in! :lol:
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1183
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bitman och 5 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.