Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av themax »

Bild

Startade i morse från Stockholm med 95% och höll GPS-hastighet hela vägen i störtregnet. Framme i Hudiksvall med 10% (och utan att det behövdes förvärmning av batteriet) så plockade det på rätt bra tycker jag ...

När jag hade lånebil (S85D) för två veckor sedan fick jag som mest 68 kW med 10% och varmt batteri ...

Jag har 4,5% degradering efter 7600 mil (enligt tronity.io) så jag är grymt imponerad. Hade jag haft en S85D hade jag varit frustrerad.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

Jag har 3.7% degradering efter 13000 mil med en P85D - GRYMT! Laddar med 113 som max och det är ju toppen, men bara under ett par minuter. Mestadels laddar jag under 80, vilket totalt sett leder till betydligt längre laddtid än innan. Toppen av laddningen är ju helt ointressant.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av point1 »

Har en lånebil nu S85D, med 10 200 mil på mätaren, har nu nästan kört den till Hemavan från Stockholm. Det är verkligen enormt seg laddning jämfört med min Model 3 LR och även min gamla Model S85, som jag dock sålde 2018.

Efter 50% ligger hastigheten på typ 60 kW och nu vid typ 60% ligger den på 50 kW (tom supercharger). Några sekunder i början som den ligger kring 110, men det är inte ens en minut över 100. Och då hade jag ändå kört 23 mil och kom in på typ 15%, yttertemp 6 grader. Tur att detta bara är en lånebil annars hade jag varit riktigt besviken. Min Model S85 hade gått ca 12 000 mil när jag sålde den och laddade mycket snabbare även då.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Model Y LR.
Model S70D
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Peter Andersson »

themax skrev:
Bild

Startade i morse från Stockholm med 95% och höll GPS-hastighet hela vägen i störtregnet. Framme i Hudiksvall med 10% (och utan att det behövdes förvärmning av batteriet) så plockade det på rätt bra tycker jag ...

När jag hade lånebil (S85D) för två veckor sedan fick jag som mest 68 kW med 10% och varmt batteri ...

Jag har 4,5% degradering efter 7600 mil (enligt tronity.io) så jag är grymt imponerad. Hade jag haft en S85D hade jag varit frustrerad.
Vilken bil kör du?
Årsmodell?
Hur långt har den gått?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av rockard »

frippe skrev:
15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Det beror på vilket batteri du har. Vårt batteri laddar långsamt fram till runt 15%
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

rockard skrev:
frippe skrev:
15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Det beror på vilket batteri du har. Vårt batteri laddar långsamt fram till runt 15%
Precis, därför jag skrev 85 och 70 batterierna. ;)

Speciellt på ett inlägg från en användare som just då körde en med 85 batteri.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av rockard »

frippe skrev:
rockard skrev:
frippe skrev:
15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Det beror på vilket batteri du har. Vårt batteri laddar långsamt fram till runt 15%
Precis, därför jag skrev 85 och 70 batterierna. ;)

Speciellt på ett inlägg från en användare som just då körde en med 85 batteri.
Sorry, my bad, läste för slarvigt! :) Men ja ja, någon kanske snubblar över tråden och läser lika slarvigt som jag och får uppfattningen att alla Teslor laddar på samma sätt, och då kan min lilla miss vara behjälplig ;)
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av point1 »

frippe skrev:
15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
:s jag har kört 12000 mil i en S85 på massor av roadtrips så har bra koll på hur man gör. Jag startade med 98% och körde 23 mil, nästa möjliga laddpunkt var 15 mil längre bort, så valet att köra ned till 0 fanns inte. Eller jo jag hade kunnat köra i cirklar kring superchargern. Jag har stenkoll på var laddkurvan är optimal, men den här är kraftigt nerfad jämfört med hur S85 var för 2-3 år sen.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kangru »

Danmark har man nu en grupptalan mot Tesla, se nedan.
188702644_1126796837820661_7257292971801651756_n.jpg
187530927_1126796841153994_5923159562915220716_n.jpg
Någon som tror detta är aktuellt i Sverige? Kanske skall man vänta på utgången i Danmark och se.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av wheels »

I Sverige står nog folk mest med mössan i handen och muttrar
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Polestar går väll upp i rätten i Norge snart för att de blev stämda pga att räckvidden inte stämmer med utlovade siffror. (polestar hänvisar till wltp)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Kriper »

wheels skrev:
I Sverige står nog folk mest med mössan i handen och muttrar
Jag uppmande till samling i min tråd "Har Tesla nerfat batterikapaciten" men gensvaret var måttligt. Nu har jag bytt P85DL till en 100D.

Individen är stark om du har råd och kollektivet svagt om ingen ser styrkan i att samarbeta.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kangru »

Enligt https://politiken.dk/forbrugogliv/forbr ... esla-ejere så verkar det vara ungefär 135kkr per bil i denna sak i Norge.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

kangru skrev:
Danmark har man nu en grupptalan mot Tesla, se nedan.

Någon som tror detta är aktuellt i Sverige? Kanske skall man vänta på utgången i Danmark och se.
Trodde också det var gällande for 90-modellerna men kanske inte. Intressant att se vad som kommer ut av det.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av NEO »

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Bjelke »

Bra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Skulle vara spännande att se vilken data de använder som sina bevis. För där ser jag det stora problemet.

Även intressant att läsa att tesla inte verkade bry sig om att dyka upp och föra sin talan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av bat »

Oj, kanske värt att dra i även för oss svenska drabbade kunder.
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av VjB »

Kriper skrev:
wheels skrev:
I Sverige står nog folk mest med mössan i handen och muttrar
Jag uppmande till samling i min tråd "Har Tesla nerfat batterikapaciten" men gensvaret var måttligt. Nu har jag bytt P85DL till en 100D.

Individen är stark om du har råd och kollektivet svagt om ingen ser styrkan i att samarbeta.
Kanske nytt försök att samla folk? Det var bara ett 30-tal personer i Norge. Och de fick rätt!

Tesla verkar inte ens vilja försvara sig. Borde inte vara så svårt
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

VjB skrev:
Kriper skrev:
wheels skrev:
I Sverige står nog folk mest med mössan i handen och muttrar
Jag uppmande till samling i min tråd "Har Tesla nerfat batterikapaciten" men gensvaret var måttligt. Nu har jag bytt P85DL till en 100D.

Individen är stark om du har råd och kollektivet svagt om ingen ser styrkan i att samarbeta.
Kanske nytt försök att samla folk? Det var bara ett 30-tal personer i Norge. Och de fick rätt!

Tesla verkar inte ens vilja försvara sig. Borde inte vara så svårt
Nja, nu har jag liten insyn i hur det norska juridiska systemet fungerar. Men blir väldigt förvånad om detta är det sista avgörandet i denna frågan. Att tesla inte bemödar sig att dyka upp kan tyda på att detta avgörande inte får så stor betydelse. Men vi får vänta och se.

Men om någon är villig att dra igång detta i Sverige är det väl bara positivt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
basunist
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 maj 2021 08:39

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av basunist »

Beskeden från Norge får mina fiskar varma. Registrerade mig här och följer tråden.

Leasar S85 uttagen 2014-12 och laddningen är mycket segare nu än vad reklamen säger.
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av VjB »

basunist skrev:
Beskeden från Norge får mina fiskar varma. Registrerade mig här och följer tråden.

Leasar S85 uttagen 2014-12 och laddningen är mycket segare nu än vad reklamen säger.
Låter bra! Jag är taggad med. Har samma bil
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av wheels »

Laddhastigheten kanske kommer tillbaka helt plötsligt :lol:
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av abagewitz »

Mkt spännande. Ingen som vet nåt om ifall någon liknande "grupptalan" finns eller ens går att göra i Sverige?
Skriv svar