Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
Fanns denna text när ni köpte bilarna så blir det förmodligen helt omöjligt att driva vidare klagomålen mot Tesla.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Problemet är att texten ändrats både en och flera gånger genom åren. Så vad som stod när de aktuella bilarna köptes får nog någon som är bättre på att göra arkeologiska utgrävningar av webbsidor än mig svara på.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
.
Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av RagWal »

Fick VW-ägare i Sverige ersättning då man moddade bilarna med lägre effekt som följd?

Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

E072F33E-891F-4A71-8F09-36F8874C1D6A.jpeg
Du har en poäng: i landet lagom händer inget, många är förlåtande, accepterande, tycker till och med att det är helt ok. Ingen vågar säga att kejsaren är naken.
I ett annat land får det konsekvenser, se på bilden!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
.
Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Så du tycket på riktigt att man bör förvänta sig att man styr laddhastigheten genom att höja och sänka batterikapciteten? Det är ju två separata saker även om storleken på batteriet kan påverka laddhastighet.

Så åter igen, det står inget om det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Så du tycket på riktigt att man bör förvänta sig att man styr laddhastigheten genom att höja och sänka batterikapciteten? Det är ju två separata saker även om storleken på batteriet kan påverka laddhastighet.

Så åter igen, det står inget om det.
Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Det står åter igen inget om begränsad batterikapacitet utan endast om laddhastighet. Det står snarare motsatsen till vad du försöker hävda, det står att de begränsar laddhastigheten för att maximera räckvidd så då blir det svårt att hänvisa till det när de aktivt begränsat batterikapaciteten. För det slår direkt på räckvidden när de artificiellt gör batterier mindre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Det står åter igen inget om begränsad batterikapacitet utan endast om laddhastighet. Det står snarare motsatsen till vad du försöker hävda, det står att de begränsar laddhastigheten för att maximera räckvidd så då blir det svårt att hänvisa till det när de aktivt begränsat batterikapaciteten. För det slår direkt på räckvidden när de artificiellt gör batterier mindre.
Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.

Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.

Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Varför citerade du då den texten till mig när jag pratade om deras extra strypning av kapaciteten utöver degraderingen? Alla vet att batterier tappar kapacitet ja men alla vet inte att man helt plötsligt kan få en 10-15% strypning utöver vanlig degradering. Detta påverkade också laddhastigheten drastiskt eftersom laddkurvan beräknades då utifrån den lägre kapaciteten så vissa människors laddhastighetsproblem beror på det.

Den stora stämningen i USA handlar ju t.ex. om fenomenet ovan och det har Tesla försökt friskriva sig ifrån ens idag.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

Lösningen kanske är battery-swap. Det har man ju lovat, så det kommer nog när som helst...

https://www.tesla.com/videos/battery-swap-event
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Innan nästa torsdag förväntas jag få besked om var det skall göras.
Och det är inte ett skämt.

Däremot kanske vi inte skall tro att alla event-presentationer blir verklighet i närtid?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

RagWal skrev:
Fick VW-ägare i Sverige ersättning då man moddade bilarna med lägre effekt som följd?

Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
Ersättning för vad då?
Ingen fick modda min bil så länge jag hade den. Det var helt frivilligt att uppdatera eller inte.
Tycker att det här är helt fel jämförelse.
Tesla har väl moddat vissa bilar medan ägarna sov och utan att fråga om det är ok. VW skickade brev till kunderna och meddelade kunderna att det fanns uppdatering som var helt frivillig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.

Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Varför citerade du då den texten till mig när jag pratade om deras extra strypning av kapaciteten utöver degraderingen? Alla vet att batterier tappar kapacitet ja men alla vet inte att man helt plötsligt kan få en 10-15% strypning utöver vanlig degradering. Detta påverkade också laddhastigheten drastiskt eftersom laddkurvan beräknades då utifrån den lägre kapaciteten så vissa människors laddhastighetsproblem beror på det.

Den stora stämningen i USA handlar ju t.ex. om fenomenet ovan och det har Tesla försökt friskriva sig ifrån ens idag.
Jag kommenterar laddkapavitet, vilket för många var en nyhet och därför startades denna tråd där de försöker hävda sin konsumenträtt. Det kommer bli svårt om Tesla haft informationen tillgänglig vid köpet.

Att energikapaciteten i batteriet sjunker var definitivt ingen nyhet utan det viste vi ju om från ”början”. Kapaciteten styrs också att BMS och mjukvara som kontrollerar hur mycket energi batterierna kan eller tros kunna lagra. Leaf 30 fick ju en kraftig degenerering under de första åren men detta visade sig vara ett fel i BMS som gjorde att den underskattade laddningen eller laddningsmöjligheten i batteriet. Självklart skulle det kunna ske åt andra hållet också, alltså att mjukvaran har överskattat laddningskapaciteten och måste nu justeras.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Tesla har väl moddat vissa bilar medan ägarna sov och utan att fråga om det är ok. VW skickade brev till kunderna och meddelade kunderna att det fanns uppdatering som var helt frivillig.
Nej, Tesla uppdaterade inget utan åtgärd från ägaren. Alla uppdateringar har krävt godkännande från ägaren eller att ägaren lämnat in bilen till Service Center. Det har dock inte varit tydligt vad man får för förändringar i uppdateringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Tesla har väl moddat vissa bilar medan ägarna sov och utan att fråga om det är ok. VW skickade brev till kunderna och meddelade kunderna att det fanns uppdatering som var helt frivillig.
Nej, Tesla uppdaterade inget utan åtgärd från ägaren. Alla uppdateringar har krävt godkännande från ägaren eller att ägaren lämnat in bilen till Service Center. Det har dock inte varit tydligt vad man får för förändringar i uppdateringen.
Nu har jag inte någon Tesla men om jag minns rätt vad jag läst så var man i princip tvungen att uppdatera bilen.
Kan ha fel men jag tror att man skrev om det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Jag kommenterar laddkapavitet, vilket för många var en nyhet och därför startades denna tråd där de försöker hävda sin konsumenträtt. Det kommer bli svårt om Tesla haft informationen tillgänglig vid köpet.

Att energikapaciteten i batteriet sjunker var definitivt ingen nyhet utan det viste vi ju om från ”början”. Kapaciteten styrs också att BMS och mjukvara som kontrollerar hur mycket energi batterierna kan eller tros kunna lagra. Leaf 30 fick ju en kraftig degenerering under de första åren men detta visade sig vara ett fel i BMS som gjorde att den underskattade laddningen eller laddningsmöjligheten i batteriet. Självklart skulle det kunna ske åt andra hållet också, alltså att mjukvaran har överskattat laddningskapaciteten och måste nu justeras.
Fast i det här fallet handlar det inte om att BMS räknat fel, utan Tesla valde av någon anledning att låsa bort delar av batteriet på redan sålda bilar vilket las ovanpå den vanliga degraderingen. Varför vet vi inte men det verkar ju ha att göra med bränderna som skedde (Tesla uttalade sig lite vagt om att de precis släppt uppdateringar som minskade risken för brand i samband med att de nerfade folks batterier). I stämningen i USA är det ju några som betalat för att låsa upp sin S60 till S75 som drabbats och efter begränsningen hamnat i princip på S60 nivån igen, Tesla har i det fallet tagit betalt för att låsa upp batteriet och sedan tagit tillbaka upplåsningen men behållt pengarna.

Nu får vi ju hoppas att det var en one-off och Tesla efter det löst de problemen som tvingade fram detta, men det är ju inte direkt betryggande att veta att det gjorts. Det har ju helt enkelt öppnat upp för möjligheten att min LR begränsas till SR+ nivån i nästa uppdatering.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

LarsL:

Det är mycket intressant om du hittar att Tesla varnat för snabbladdningens negativa konsekvenser innan 2018.

Så långt jag funnit säger dom inget om det i instruktionsboken fram till 2018; då kompletterade de med ett stycke om att Snabbladdning försämrar batteriet.
(Däremot poängterar man tydligt att laddning till 100% är skadligt för batteriet även i de tidigare versionerna av instruktionsboken.

Enligt mig är den enda dokumentation som är "bindande" är dokumentation som lämnas i samband med köpet, dvs instruktionsbok och /eller annan skriftlig handling som följer med köpet.
Allmänna meddelanden på hemsida efter inköpet kan ej vara gällande.
Sådana före köpet också tveksamma men troligen ej helt betydelselösa, i varje fall kommer dom att åberopas.

Därför intressant om du eller någon annan kan dokumentera att sådan funnits före 2018 och tidpunkten då den publicerades.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Ja, du svarar ju själv på varför. Det är ju BMS som har koll på batteriet och om batterier tex börjar brinna så har ju BMS räknat fel och bör programmeras om så att det inte händer. Att det inte ska börjar brinna ett av BMS:ns prime directives liksom själva orsaken till att man har BMS.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Ja, du svarar ju själv på varför. Det är ju BMS som har koll på batteriet och om batterier tex börjar brinna så har ju BMS räknat fel och bör programmeras om så att det inte händer. Att det inte ska börjar brinna ett av BMS:ns prime directives liksom själva orsaken till att man har BMS.
Nej, det de sänkte var Vmax, det är inte normal degradering att göra det och ingen felräkning av BMS då Vmax normalt inte sänks över tid. Gissningsvis klarade den batterikemin inte att hålla 4.2v stabilt i alla scenarion, i så fall var det ett defekt batteri från början och ett byte bör ske då Tesla sålt bilen med en viss batteristorlek som krävde 4.2V som Vmax.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Kör på den linjen men jag tror inte jag skulle våga i Sverige där man riskerar att få stå för motpartens rättegångskostnader. I USA kan man ju chansa med vad som helst då risken är obefintlig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Kör på den linjen men jag tror inte jag skulle våga i Sverige där man riskerar att få stå för motpartens rättegångskostnader. I USA kan man ju chansa med vad som helst då risken är obefintlig.
Nej, den är inte obefintlig i USA. Det finns risk att man får stå för motpartens kostnader i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Kör på den linjen men jag tror inte jag skulle våga i Sverige där man riskerar att få stå för motpartens rättegångskostnader. I USA kan man ju chansa med vad som helst då risken är obefintlig.
Nej, den är inte obefintlig i USA. Det finns risk att man får stå för motpartens kostnader i USA.
Inte när man lämnar in en stämning, däremot kan du säkert bli stämd av motståndaren som kräver ersättning för sina kostnader, du kan ju bli och blir stämd för allt i USA. I Sverige kommer du få stå för motståndarens advokat och domstolenskostnad om du förlorar målet.
Skriv svar