Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jo, det är ju exakt det som står där.OfarligTesla skrev:Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
.För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Problemet är att texten ändrats både en och flera gånger genom åren. Så vad som stod när de aktuella bilarna köptes får nog någon som är bättre på att göra arkeologiska utgrävningar av webbsidor än mig svara på.LarsL skrev:Fanns denna text när ni köpte bilarna så blir det förmodligen helt omöjligt att driva vidare klagomålen mot Tesla.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.LarsL skrev:Jo, det är ju exakt det som står där.OfarligTesla skrev:Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet..För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Fick VW-ägare i Sverige ersättning då man moddade bilarna med lägre effekt som följd?
Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
I ett annat land får det konsekvenser, se på bilden!
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.OfarligTesla skrev:Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.LarsL skrev:Jo, det är ju exakt det som står där.OfarligTesla skrev:Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet..För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Så du tycket på riktigt att man bör förvänta sig att man styr laddhastigheten genom att höja och sänka batterikapciteten? Det är ju två separata saker även om storleken på batteriet kan påverka laddhastighet.LarsL skrev:Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Så åter igen, det står inget om det.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag tycker inget!OfarligTesla skrev:Så du tycket på riktigt att man bör förvänta sig att man styr laddhastigheten genom att höja och sänka batterikapciteten? Det är ju två separata saker även om storleken på batteriet kan påverka laddhastighet.LarsL skrev:Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Så åter igen, det står inget om det.
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det står åter igen inget om begränsad batterikapacitet utan endast om laddhastighet. Det står snarare motsatsen till vad du försöker hävda, det står att de begränsar laddhastigheten för att maximera räckvidd så då blir det svårt att hänvisa till det när de aktivt begränsat batterikapaciteten. För det slår direkt på räckvidden när de artificiellt gör batterier mindre.LarsL skrev:
Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.OfarligTesla skrev:Det står åter igen inget om begränsad batterikapacitet utan endast om laddhastighet. Det står snarare motsatsen till vad du försöker hävda, det står att de begränsar laddhastigheten för att maximera räckvidd så då blir det svårt att hänvisa till det när de aktivt begränsat batterikapaciteten. För det slår direkt på räckvidden när de artificiellt gör batterier mindre.LarsL skrev:
Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Varför citerade du då den texten till mig när jag pratade om deras extra strypning av kapaciteten utöver degraderingen? Alla vet att batterier tappar kapacitet ja men alla vet inte att man helt plötsligt kan få en 10-15% strypning utöver vanlig degradering. Detta påverkade också laddhastigheten drastiskt eftersom laddkurvan beräknades då utifrån den lägre kapaciteten så vissa människors laddhastighetsproblem beror på det.LarsL skrev:Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.
Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Den stora stämningen i USA handlar ju t.ex. om fenomenet ovan och det har Tesla försökt friskriva sig ifrån ens idag.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Lösningen kanske är battery-swap. Det har man ju lovat, så det kommer nog när som helst...
https://www.tesla.com/videos/battery-swap-event
https://www.tesla.com/videos/battery-swap-event
Model S P85DL+
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Innan nästa torsdag förväntas jag få besked om var det skall göras.
Och det är inte ett skämt.
Däremot kanske vi inte skall tro att alla event-presentationer blir verklighet i närtid?
Och det är inte ett skämt.
Däremot kanske vi inte skall tro att alla event-presentationer blir verklighet i närtid?
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ersättning för vad då?RagWal skrev:Fick VW-ägare i Sverige ersättning då man moddade bilarna med lägre effekt som följd?
Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
Ingen fick modda min bil så länge jag hade den. Det var helt frivilligt att uppdatera eller inte.
Tycker att det här är helt fel jämförelse.
Tesla har väl moddat vissa bilar medan ägarna sov och utan att fråga om det är ok. VW skickade brev till kunderna och meddelade kunderna att det fanns uppdatering som var helt frivillig.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag kommenterar laddkapavitet, vilket för många var en nyhet och därför startades denna tråd där de försöker hävda sin konsumenträtt. Det kommer bli svårt om Tesla haft informationen tillgänglig vid köpet.OfarligTesla skrev:Varför citerade du då den texten till mig när jag pratade om deras extra strypning av kapaciteten utöver degraderingen? Alla vet att batterier tappar kapacitet ja men alla vet inte att man helt plötsligt kan få en 10-15% strypning utöver vanlig degradering. Detta påverkade också laddhastigheten drastiskt eftersom laddkurvan beräknades då utifrån den lägre kapaciteten så vissa människors laddhastighetsproblem beror på det.LarsL skrev:Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.
Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Den stora stämningen i USA handlar ju t.ex. om fenomenet ovan och det har Tesla försökt friskriva sig ifrån ens idag.
Att energikapaciteten i batteriet sjunker var definitivt ingen nyhet utan det viste vi ju om från ”början”. Kapaciteten styrs också att BMS och mjukvara som kontrollerar hur mycket energi batterierna kan eller tros kunna lagra. Leaf 30 fick ju en kraftig degenerering under de första åren men detta visade sig vara ett fel i BMS som gjorde att den underskattade laddningen eller laddningsmöjligheten i batteriet. Självklart skulle det kunna ske åt andra hållet också, alltså att mjukvaran har överskattat laddningskapaciteten och måste nu justeras.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nej, Tesla uppdaterade inget utan åtgärd från ägaren. Alla uppdateringar har krävt godkännande från ägaren eller att ägaren lämnat in bilen till Service Center. Det har dock inte varit tydligt vad man får för förändringar i uppdateringen.nek0 skrev:Tesla har väl moddat vissa bilar medan ägarna sov och utan att fråga om det är ok. VW skickade brev till kunderna och meddelade kunderna att det fanns uppdatering som var helt frivillig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nu har jag inte någon Tesla men om jag minns rätt vad jag läst så var man i princip tvungen att uppdatera bilen.Svenssons skrev:Nej, Tesla uppdaterade inget utan åtgärd från ägaren. Alla uppdateringar har krävt godkännande från ägaren eller att ägaren lämnat in bilen till Service Center. Det har dock inte varit tydligt vad man får för förändringar i uppdateringen.nek0 skrev:Tesla har väl moddat vissa bilar medan ägarna sov och utan att fråga om det är ok. VW skickade brev till kunderna och meddelade kunderna att det fanns uppdatering som var helt frivillig.
Kan ha fel men jag tror att man skrev om det.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Fast i det här fallet handlar det inte om att BMS räknat fel, utan Tesla valde av någon anledning att låsa bort delar av batteriet på redan sålda bilar vilket las ovanpå den vanliga degraderingen. Varför vet vi inte men det verkar ju ha att göra med bränderna som skedde (Tesla uttalade sig lite vagt om att de precis släppt uppdateringar som minskade risken för brand i samband med att de nerfade folks batterier). I stämningen i USA är det ju några som betalat för att låsa upp sin S60 till S75 som drabbats och efter begränsningen hamnat i princip på S60 nivån igen, Tesla har i det fallet tagit betalt för att låsa upp batteriet och sedan tagit tillbaka upplåsningen men behållt pengarna.LarsL skrev:
Jag kommenterar laddkapavitet, vilket för många var en nyhet och därför startades denna tråd där de försöker hävda sin konsumenträtt. Det kommer bli svårt om Tesla haft informationen tillgänglig vid köpet.
Att energikapaciteten i batteriet sjunker var definitivt ingen nyhet utan det viste vi ju om från ”början”. Kapaciteten styrs också att BMS och mjukvara som kontrollerar hur mycket energi batterierna kan eller tros kunna lagra. Leaf 30 fick ju en kraftig degenerering under de första åren men detta visade sig vara ett fel i BMS som gjorde att den underskattade laddningen eller laddningsmöjligheten i batteriet. Självklart skulle det kunna ske åt andra hållet också, alltså att mjukvaran har överskattat laddningskapaciteten och måste nu justeras.
Nu får vi ju hoppas att det var en one-off och Tesla efter det löst de problemen som tvingade fram detta, men det är ju inte direkt betryggande att veta att det gjorts. Det har ju helt enkelt öppnat upp för möjligheten att min LR begränsas till SR+ nivån i nästa uppdatering.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
LarsL:
Det är mycket intressant om du hittar att Tesla varnat för snabbladdningens negativa konsekvenser innan 2018.
Så långt jag funnit säger dom inget om det i instruktionsboken fram till 2018; då kompletterade de med ett stycke om att Snabbladdning försämrar batteriet.
(Däremot poängterar man tydligt att laddning till 100% är skadligt för batteriet även i de tidigare versionerna av instruktionsboken.
Enligt mig är den enda dokumentation som är "bindande" är dokumentation som lämnas i samband med köpet, dvs instruktionsbok och /eller annan skriftlig handling som följer med köpet.
Allmänna meddelanden på hemsida efter inköpet kan ej vara gällande.
Sådana före köpet också tveksamma men troligen ej helt betydelselösa, i varje fall kommer dom att åberopas.
Därför intressant om du eller någon annan kan dokumentera att sådan funnits före 2018 och tidpunkten då den publicerades.
Det är mycket intressant om du hittar att Tesla varnat för snabbladdningens negativa konsekvenser innan 2018.
Så långt jag funnit säger dom inget om det i instruktionsboken fram till 2018; då kompletterade de med ett stycke om att Snabbladdning försämrar batteriet.
(Däremot poängterar man tydligt att laddning till 100% är skadligt för batteriet även i de tidigare versionerna av instruktionsboken.
Enligt mig är den enda dokumentation som är "bindande" är dokumentation som lämnas i samband med köpet, dvs instruktionsbok och /eller annan skriftlig handling som följer med köpet.
Allmänna meddelanden på hemsida efter inköpet kan ej vara gällande.
Sådana före köpet också tveksamma men troligen ej helt betydelselösa, i varje fall kommer dom att åberopas.
Därför intressant om du eller någon annan kan dokumentera att sådan funnits före 2018 och tidpunkten då den publicerades.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja, du svarar ju själv på varför. Det är ju BMS som har koll på batteriet och om batterier tex börjar brinna så har ju BMS räknat fel och bör programmeras om så att det inte händer. Att det inte ska börjar brinna ett av BMS:ns prime directives liksom själva orsaken till att man har BMS.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nej, det de sänkte var Vmax, det är inte normal degradering att göra det och ingen felräkning av BMS då Vmax normalt inte sänks över tid. Gissningsvis klarade den batterikemin inte att hålla 4.2v stabilt i alla scenarion, i så fall var det ett defekt batteri från början och ett byte bör ske då Tesla sålt bilen med en viss batteristorlek som krävde 4.2V som Vmax.LarsL skrev:Ja, du svarar ju själv på varför. Det är ju BMS som har koll på batteriet och om batterier tex börjar brinna så har ju BMS räknat fel och bör programmeras om så att det inte händer. Att det inte ska börjar brinna ett av BMS:ns prime directives liksom själva orsaken till att man har BMS.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Kör på den linjen men jag tror inte jag skulle våga i Sverige där man riskerar att få stå för motpartens rättegångskostnader. I USA kan man ju chansa med vad som helst då risken är obefintlig.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nej, den är inte obefintlig i USA. Det finns risk att man får stå för motpartens kostnader i USA.LarsL skrev:Kör på den linjen men jag tror inte jag skulle våga i Sverige där man riskerar att få stå för motpartens rättegångskostnader. I USA kan man ju chansa med vad som helst då risken är obefintlig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Inte när man lämnar in en stämning, däremot kan du säkert bli stämd av motståndaren som kräver ersättning för sina kostnader, du kan ju bli och blir stämd för allt i USA. I Sverige kommer du få stå för motståndarens advokat och domstolenskostnad om du förlorar målet.Svenssons skrev:Nej, den är inte obefintlig i USA. Det finns risk att man får stå för motpartens kostnader i USA.LarsL skrev:Kör på den linjen men jag tror inte jag skulle våga i Sverige där man riskerar att få stå för motpartens rättegångskostnader. I USA kan man ju chansa med vad som helst då risken är obefintlig.