Problemet är att Tesla i sin marknadsföring lovar garantier och fina laddhastigheter och sen levererar något annat.
Ett axplock av länkar;
Mjukvarubegränsad vid supercharging
viewtopic.php?f=10&t=19578&start=10
Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?
viewtopic.php?f=10&t=18829&start=50
USA-forumet (orkar inte klistra in allt – finns massor);
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ly.152322/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -1.156726/
ABRP-graf över laddningar;
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Batterikapacitet (aka. batterygate), inte detta denna tråd handlar om, bara med som relaterad/referens-information;
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
https://www.autoblog.com/2019/08/08/tes ... e-lawsuit/
Bakgrunden är alltså att flera olika batterier begränsats i effekt under laddning. Det är inte bara toppeffekten utan hela laddkurvan som förändrats vilket typiskt leder till att laddstoppet som skulle ta 30-40 minuter nu, beroende på modell, kan ta 60-80 minuter.
Alla bilar verkar inte drabbas. Det är vad jag förstår vissa 75, 85, 90 och 100 modeller som drabbats, kort sagt alla. Kanske även model 3 drabbas med tiden?
När jag tryckte på beställ-knappen så kommunicerade Tesla följande på sin hemsida (källa Wayback machine som sparar hur webbsidor såg ut vissa datum: https://web.archive.org/web/20170126064 ... percharger);
Texten kompletteras bl.a. med bilden ovan som klart och tydligt deklarerar att en model S 90 laddar 0-80% på 40 minuter och att ladda hela batteriet fullt tar 75 minuter. Att ladda mellan 10-80% går snabbt och ger normalt tillräcklig räckvidd mellan de flesta superchargers. Därifrån kommer de där ”30 minuters laddning” man brukar tala om.Så fungerar det
Normalt använder Tesla-fordon sin ombordladdare för att omvandla växelström (AC) från en väggmonterad laddbox till likström (DC) som lagras i batteriet. En Supercharger består av flera laddare som arbetar parallellt för att ge upp till 120 kW likströmseffekt direkt till batteriet. När batteriet närmar sig full laddning minskar bilens omborddator strömstyrkan till optimal nivå för att fulladda cellerna.
Att ladda varje cell är som att fylla ett glas vatten utan att spilla. När glaset fylls minskar man så småningom flödet för att få med varje droppe. För batteriet innebär det att strömstyrkan minskas successivt för att balansera cellspänningen för att slutligen minskas till en svag underhållsladdning. Den resulterande laddningsprofilen är skälet till att vi rekommenderar laddning till 80 %, vilket normalt räcker till nästa Supercharger-station.
Det är enkelt att använda Supercharger. Kör bara fram och sätt i sladden. Efter cirka 30 minuter har du tillräcklig räckvidd för att nå målet eller nästa station. Alla nya Model S och Model X levereras som standard klara för Supercharger-laddning.
Skapad för prestanda
Supercharging utnyttjar Teslas unika batteriarkitektur. Anslutningarna, kablarna, cellkemin och kylsystemet i varje batteri är konstruerade för att klara hög ström från batteriet vid kraftig acceleration och körning i uppförsbackar.
Vid körning (urladdning) och laddning används samma system för att ta ut och mata in energi i batteriet. Vid Supercharging utnyttjas systemets höga urladdningskapacitet "baklänges" för att snabbt föra in energi i batteriet, via speciella högspänningskablar. Bilens omborddator övervakar kontinuerligt batteriet under körning och laddning, för att säkerställa att det bibehåller bästa möjliga prestanda.
Tesla är för närvarande den enda elbilstillverkare som kan ladda fordon vid upp till 120 kW, vilket ger 270 km räckvidd på så lite som 30 minuter. Det finns många faktorer som påverkar den faktiska laddhastigheten, inklusive omgivningstemperatur, elnätsbegränsningar och laddningstrafik med mera. Vi tar hela tiden till oss ägarnas feedback i vårt arbete med underhåll, forskning och utveckling. Skulle du stöta på problem, kontakta oss.
Att vår nu 3 år gamla X behöver dubbelt så lång tid att ladda på varenda supercharger framgick inte. Hade det gjort det hade jag faktiskt inte beställt eftersom vanliga affärsresor nu tar ytterligare någon timme med ett par laddstopp och det är ju rätt trist när man bara vill hem till familjen efter en arbetsdag.
Än idag spinner man vidare på en något justerad marknadsföring och säger att ”Med det omfattande nätverket av Superchargers längs populära rutter behöver du vanligtvis inte ladda över 80 %” och även nu är 30 minuter det magiska talet vid laddstoppet. V3-laddarna ska bli ännu snabbare men det har man ju liten nytta av när bilen blir några år gammal.
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
Frågan är, har man ett juridisk case här? Tesla utlovar ju uttryckligen laddningsprestanda i sin marknadsföring som inte uppfylls.