Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

kenjon skrev:
Du har ingen fråga med i "brevet". Om du förväntar dej ett svar bör du nog ha med en fråga. Nu är det mest en del konstateranden....
Jag tycker nog att min inställning (och yrkande) är ganska klar i och med näst sista stycket. De har svarat att de tittar på ärendet och ska återkomma om ca 4 veckor. (I början av augusti)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Är på väg upp till Sverige nu från Spanien, har hittils laddat två ggr och når bara upp till 110kw trotts rätt då tomma SuCs. Den jag laddar på nu är det bara en till som laddar och det är inte på samma slinga som mig. Jag har en 2019 pre Raven model X med runt 5500 mil, har kanske snabbladdat 60ggr

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

PhR34k skrev:
Är på väg upp till Sverige nu från Spanien, har hittils laddat två ggr och når bara upp till 110kw trotts rätt då tomma SuCs. Den jag laddar på nu är det bara en till som laddar och det är inte på samma slinga som mig. Jag har en 2019 pre Raven model X med runt 5500 mil, har kanske snabbladdat 60ggr

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
För hög SOC?
Gamla SUC(de första klarade ju "bara" 120kw)?
För varmt(om solen ligger på kan kablage/handtag bli för varma och då begränsas hastigheten)?

När dom stryper hastigheten är ju toppen runt 80-90kw. Men har det ännu drabbat någon med 100-pack?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Verkar eller får hoppas att d t är värme relaterat, nu är vi i Barcelona med runt 40c och den laddar inte ens 110kW. Vi får se längre fram..

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av jonas »

Jag har kommit upp i max 116kW i sommar. För ett år sedan fick jag ofta 145kW. Verkar som man strypt igen.
M3 MED 7000Mil

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

PhR34k skrev:
Är på väg upp till Sverige nu från Spanien, har hittils laddat två ggr och når bara upp till 110kw trotts rätt då tomma SuCs. Den jag laddar på nu är det bara en till som laddar och det är inte på samma slinga som mig. Jag har en 2019 pre Raven model X med runt 5500 mil, har kanske snabbladdat 60ggr

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Jag fick bara 116 kW i Ödeshög men 141 kW i Markaryd bara nån timme senare. 30-50% beläggning på båda, delade inte par. Jag tänker mig att nyare SuC är bättre än gamla?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Riktigt dåliga hastigheter på hela sträckan från Torrevieja till Besançon, har toppat 111kW.
Detta blandat vi med att en station var full har gjort att jag tappat över 2 timmar på 150 mil. Skulle varit framme runt 22.30 nu ska jag vara framme 00.30 om allt går som det ska till hotellet. Alltså runt 18 timmar för att köra 150mil ungefär.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av juristen »

Problemet med chargegate är inte låga toppar. Även jag med min gamla bil kan få 120 kw ibland under en sekund eller två. Problemet är att hela laddkurvan därefter sänkts med typ 30%.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

PhR34k skrev:
Riktigt dåliga hastigheter på hela sträckan från Torrevieja till Besançon, har toppat 111kW.
Detta blandat vi med att en station var full har gjort att jag tappat över 2 timmar på 150 mil. Skulle varit framme runt 22.30 nu ska jag vara framme 00.30 om allt går som det ska till hotellet. Alltså runt 18 timmar för att köra 150mil ungefär.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det är inte så farligt. Jag brukar köra 16-17 timmar 135mil med en diesel som tankas en gång under resan :)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Är väl ändå skillnad att ladda upp 50 kWh i 150kW än 110kW dessutom fortsätter de låga hastigheterna rakt igenom, tar runt 50min att ladda från 5-80%

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
PhR34k skrev:
Riktigt dåliga hastigheter på hela sträckan från Torrevieja till Besançon, har toppat 111kW.
Detta blandat vi med att en station var full har gjort att jag tappat över 2 timmar på 150 mil. Skulle varit framme runt 22.30 nu ska jag vara framme 00.30 om allt går som det ska till hotellet. Alltså runt 18 timmar för att köra 150mil ungefär.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det är inte så farligt. Jag brukar köra 16-17 timmar 135mil med en diesel som tankas en gång under resan :)
Fast 2 timmar på 150 mil är ju inte så mycket.

Dock har vi "familjebeslut" på att nästa medelhavstripp görs med diesel... Inte så mycket på grund av tiden som för känslan av ofrihet och tvånget att stanna på bestämda ställen. Är faktiskt inget vidare att behöva stanna på en bakgård i Frankrike och ladda med hungriga barn och inget vettigt i matväg att köpa....
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Kanske inte är hela världen men segt äre när man vet att det kan gå snabbare, lite som att sitta fast i en trafikolycka på Autobahn man tappar några timmar bara men sjukt segt

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Tars »

mans71 skrev:
models4karl skrev:
taliz skrev:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...
Precis. Jag har slutat att vara arg och inväntar hoppfullt en lösning typ ”här, förlåt men vi visste inte bättre, men här kan du nu uppgradera till ett nytt batteri som inte kommer tappa hastighet, XXX kr”.

Sen om jag som ägare väljer den vägen eller köper en ny bil får framtiden utvisa, men någon ny bil från ett företag som sysslar med den här typen av scam blir det inte för min del om inte motsvarande erbjudande kommer.
Typ 100 kWh. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Kriper »

Tars skrev:
mans71 skrev:
models4karl skrev:
taliz skrev:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...
Precis. Jag har slutat att vara arg och inväntar hoppfullt en lösning typ ”här, förlåt men vi visste inte bättre, men här kan du nu uppgradera till ett nytt batteri som inte kommer tappa hastighet, XXX kr”.

Sen om jag som ägare väljer den vägen eller köper en ny bil får framtiden utvisa, men någon ny bil från ett företag som sysslar med den här typen av scam blir det inte för min del om inte motsvarande erbjudande kommer.
Typ 100 kWh. Bild
Tars, du får faktiskt ändra signatur! :)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Nu är jag i Tyskland och bilen fortsätter med 113kW laddning. Frågade en tysk som laddar sin X här med brevid mig och han laddade 150kW. Jag får fråga Tesla när jag kommer hem.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Eliard »

Klagar inte här på det sättet, ville bara ställa mig i ledet. Men har också märkt att det 110 kW som gäller nu för mig med . Fick ofta ~140 kW tidigare med rätta parametrar
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Vill passa på att säga att jag har en 100kWh batteri, trodde inte dessa led utav problem med begränsningen

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av EnTraktor »

PhR34k skrev:
Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh
Jag körde upp en XP100DL, tillverkad en vecka innan raven, från Spanien till Sverige för 1 mån sedan. Fick precis som du max ca 120 kW. Oftast 114-116 kW under kort stund, sedan lägre. Vid 45% under 100 kW. Och så igår-idag körde jag min 3 år gamla S100D från Stockholm till Kiruna - 140-144 kW på nästan alla laddare. Konstigt att en 3 år gammal bil som gått 5600 mil laddar snabbare än en 1 år gammal bil som gått 2000 mil. Båda har samma revision på batteriet tror jag.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Skumt, vad kan det bero på?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.
Det krävs ju minst två förare plus att inte själva resan är en del av målet.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.
Det krävs ju minst två förare plus att inte själva resan är en del av målet.
Jag är van att alltid fått köra själv då tjejen inte haft körkort. Brukade vila i färjan mellan Rödby och Puttgarden sedan körde jag så länge jag orkade men natten brukade ta kol på mig så 1-2 timmars vila i Tyskland och sedan igen, köra så mycket man orkar och en vila på 1-2 vid Franska/Spanska gränsen. Så nu när man är några som har körkort i min Model X och alla stopp man måste göra längs med vägen för att ladda är det som en dröm. För mig hade jag kunnat kört oavbrutet hela vägen ner men några i mitt resesälskapp känner ett måste att vila på hotel så de fick bli en hotell natt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skriv svar