TiborBlomhall skrev:Just VW ID.4 är ett utmärkt exempel på vad som pågår här. Den bilen har ungefär lika stora batterier som Model Y. Liknande teknologi, bilarna skulle kunna laddas lika snabbt.
Skillnaden är att VW ID.4 är "nerfad" redan från början. Varenda en av bilarna, oberoende av deras batterier.
Samma sak med Porsche som från början pratade om 350 kW max laddhastighet men som sedan "nerfade" alla sina Taycan till max 270 kW innan lansering.
Tesla tillåter högre laddhastighet när bilarna är nya. De allra flesta kunder, som snabbladdar endast då och då kommer njuta av snabbare laddhastighet. Märker Tesla efter hand att extremt höga laddhastigheten kan medföra problem kan de ju enkelt justera laddkurvan. För de flesta så pass subtilt att de knappt märker det - eller iaf inte tycker att det gör så mycket. En handfull ägare som kör mer än gemene man och snabbladdar oftare är vanligt kan eventuellt uppleva att tillverkaren "nerfar" just deras bil mer än andras. Visst, det är inte kul men majoriteten av kunderna kommer då inte drabbas i onödan så som ID.4 och Taycan.
Är man rädd för att Tesla någon gång i framtiden eventuellt ska "nerfa" ens bil kan man istället köpa en "redan färdignerfad" elbil från annan tillverkare.
Tibor, tycker du är snett ute med pratet.
Kan även uppfattas att Tesla höjer för att det låter bättre och säljer bättre. I och med att deras ”hälsotest” sedan efter visst antal semestrar säger uuscch då, batteriet håller visst på att brännas upp, vi kan få en massa garanti ärende, nu stryper vi. Online hälsokoll V2.
Skulle Tesla säljaren pratad som du gör nu skulle ja inte köpt bilen.
Jag köpte bilen baserat på vad jag läste och vad som berättades. Bilen laddade med en viss hastighet. 0-80% tar så här lång tid med variationer baserat på varmt batteri, ensam på ladd-par etc., de vanliga variationerna.
Det här med online ”hälsotest” av batteri är skitsnack när det handlar om de stora förändringar som har gjorts nu.
Att snabbladdning påverkar batterierna är väl inget nytt. Man måste väl ändå utgå ifrån att bilföretag testar den kylning, kemi, teknik på batteripacken som dom säljer genom cykler efter cykler i olika miljöer för att sedan basera laddkurva efter detta. I teslas fall verkar det som sälj bestämt hastighet i och med att dom ökade, sedan kom teknik och juridik in och ströp för att förhindra garantiförluster, stämningar etc.
Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Gillar fortfarande min Tesla och tycker detta det som händer är tråkigt.