Vi får väl se, Teslas batteridag imorgon.Jwe skrev:Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Batteribrist hos Mercedes
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteribrist hos Mercedes
Har de gått ut med det?Jwe skrev:Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Re: Batteribrist hos Mercedes
För många så begränsas laddningen när de snabbladdare, Tesla säger själva att detta är för att skydda batterierna. Det finns även inprogrammerat i bilarna att efter att du laddat ett visst antal kWh DC så börjar laddhastigheten minskas.MarkusL skrev:Har de gått ut med det?Jwe skrev:Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Efter 86 sidor kommer det några inlägg som nog verkligen behövdes i den här tråden. Kan vi börja om nu? Trist när det blir konfrontation och man läser i andra trådar om medlemmar som tycker det är för mycket gnäll och tråkig stämning, som kanske rent av undviker TCS numera, något den här tråden nog är medskyldig till. Nya tag nu!zyax skrev:Mycket bra svarat. Vill inte framstå som någon som säger sluta klaga och vara nöjd, utan mer att man kan ha lite mer nyans i sitt klagande, det är ju inte bara kass eller bara bra att Tesla gör så här, men heller inte något som gör att det plötsligt är en fullständigt kass bil. Det finns flera sidor av myntet och jag följer som sagt gärna debatten här utan att välja sida helt.rockard skrev:Jag borde kanske inte tala för andra, men jag anser inte att tanken med tråden är att "klaga på internet", utan diskutera vad som konkret kan göras åt saken. Min känsla är att folk som drabbats söker upp denna tråd för att försöka följa läget och se vad man har för möjligheter att få upprättelse. Förhoppningen är att få uppdateringar kring vad som händer med stämningar i USA, anmälningar till ARN i Sverige och om det händer något mer i något annat land. Det kom också en uppmaning till Tibor om att skriva om saken så att potentiella elbilsköpare ska vara medvetna om att detta kan hända. Istället har tråden totalt kapats av folk som anser att folk ska "sluta klaga och vara nöjda" med påföljande irriterade svar från drabbade. Så om alla som agerar och resonerar som att Tesla är världens moraliska ledstjärna bara kunde hålla sig härifrån och sluta tjata hål i huvudet på alla de som anser att detta är ett reellt problem skulle vi nog se mycket mindre av "klagande" och mer av konkreta diskussioner. Tyvärr omöjliggörs detta av floden med kommentarer där man ska övertyga motparten om att de har fel.zyax skrev:Själv hade jag nog varit lätt sur över att få spendera mer tid på laddning men att klaga på internet över det känns mer fånig. Jag försvarar inte Tesla så mycket som jag försvarar alla tillverkare som kan hålla batterierna vid liv längre än de hade kunnat annars.
Model S P85DL+
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Batteribrist hos Mercedes
"visst antal kWh" Säkert? Eller är det månne så att det beror på batteriets egenskaper i form av ökad impedans som ger att högre effekter innebär för hög värmeutveckling och därför begränsas?vigge50 skrev:För många så begränsas laddningen när de snabbladdare, Tesla säger själva att detta är för att skydda batterierna. Det finns även inprogrammerat i bilarna att efter att du laddat ett visst antal kWh DC så börjar laddhastigheten minskas.MarkusL skrev:Har de gått ut med det?Jwe skrev:Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Hej igen
För de, inkl Tibor, som är övertygade om att Tesla alltid angivit att man inte skall använda Supercharger annat än för långresor.
Så här står det på Teslas hemsida:
Introduktion
Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.
Notera speciellt
"dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet."
För de, inkl Tibor, som är övertygade om att Tesla alltid angivit att man inte skall använda Supercharger annat än för långresor.
Så här står det på Teslas hemsida:
Introduktion
Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.
Notera speciellt
"dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet."
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nej, snälla, dra inte igång den där diskussionen igen nu när den äntligen tystnat. Ingen kommer övertyga någon annan om någonting, låt oss hålla den här tråden till dess verkliga ämne.Jwe skrev:Hej igen
För de, inkl Tibor, som är övertygade om att Tesla alltid angivit att man inte skall använda Supercharger annat än för långresor.
Så här står det på Teslas hemsida:
Introduktion
Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.
Notera speciellt
"dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet."
Svart X75D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det som står på Teslas hemsida är inte föremål för diskussion.
Däremot en värdefull upplysning till de drabbade att använda i sin argumentering vid kontakter med Tesla
Att andra hävdar annat riskerar att få de drabbade att "ge upp" då de inte ens på forumet får stöd i denna tråd som jag uppfattar hade till syfte att finna ut orsak och åtgärd mot Chargegate.
Däremot en värdefull upplysning till de drabbade att använda i sin argumentering vid kontakter med Tesla
Att andra hävdar annat riskerar att få de drabbade att "ge upp" då de inte ens på forumet får stöd i denna tråd som jag uppfattar hade till syfte att finna ut orsak och åtgärd mot Chargegate.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Samtidigt står det så här:Jwe skrev:Det som står på Teslas hemsida är inte föremål för diskussion.
Däremot en värdefull upplysning till de drabbade att använda i sin argumentering vid kontakter med Tesla
Att andra hävdar annat riskerar att få de drabbade att "ge upp" då de inte ens på forumet får stöd i denna tråd som jag uppfattar hade till syfte att finna ut orsak och åtgärd mot Chargegate.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/superchargingBehöver jag installera laddning hemma om det finns en Supercharger nära mig?
Att ladda där du parkerar är ett av de bästa sätten att leva med en Tesla och det finns ingen anledning att köra någonstans för att få en full laddning. Vi rekommenderar att använda en lättinstallerad nivå 2-laddare hemma eller vid ditt arbete om det är möjligt. Supercharger är idealiskt när man är ute och reser, eller gör ett besök i en annan stad, eller medan hemmaladdning håller på att installeras.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Min fetning i texten. Så vi kan veva runt det hur mycket som helst om när samt hur mycket SuC det är tänkt att använda eller ens nyttigt att använda. Det har också funnits olika skrivningar genom åren hur tesla ansett det vara tänkt att använda SuC.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Fanns denna text när ni köpte bilarna så blir det förmodligen helt omöjligt att driva vidare klagomålen mot Tesla.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jo, det är ju exakt det som står där.OfarligTesla skrev:Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
.För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Problemet är att texten ändrats både en och flera gånger genom åren. Så vad som stod när de aktuella bilarna köptes får nog någon som är bättre på att göra arkeologiska utgrävningar av webbsidor än mig svara på.LarsL skrev:Fanns denna text när ni köpte bilarna så blir det förmodligen helt omöjligt att driva vidare klagomålen mot Tesla.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.LarsL skrev:Jo, det är ju exakt det som står där.OfarligTesla skrev:Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet..För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Fick VW-ägare i Sverige ersättning då man moddade bilarna med lägre effekt som följd?
Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
I ett annat land får det konsekvenser, se på bilden!
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.OfarligTesla skrev:Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.LarsL skrev:Jo, det är ju exakt det som står där.OfarligTesla skrev:Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet..För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Så du tycket på riktigt att man bör förvänta sig att man styr laddhastigheten genom att höja och sänka batterikapciteten? Det är ju två separata saker även om storleken på batteriet kan påverka laddhastighet.LarsL skrev:Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Så åter igen, det står inget om det.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag tycker inget!OfarligTesla skrev:Så du tycket på riktigt att man bör förvänta sig att man styr laddhastigheten genom att höja och sänka batterikapciteten? Det är ju två separata saker även om storleken på batteriet kan påverka laddhastighet.LarsL skrev:Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Så åter igen, det står inget om det.
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det står åter igen inget om begränsad batterikapacitet utan endast om laddhastighet. Det står snarare motsatsen till vad du försöker hävda, det står att de begränsar laddhastigheten för att maximera räckvidd så då blir det svårt att hänvisa till det när de aktivt begränsat batterikapaciteten. För det slår direkt på räckvidden när de artificiellt gör batterier mindre.LarsL skrev:
Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.OfarligTesla skrev:Det står åter igen inget om begränsad batterikapacitet utan endast om laddhastighet. Det står snarare motsatsen till vad du försöker hävda, det står att de begränsar laddhastigheten för att maximera räckvidd så då blir det svårt att hänvisa till det när de aktivt begränsat batterikapaciteten. För det slår direkt på räckvidden när de artificiellt gör batterier mindre.LarsL skrev:
Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Varför citerade du då den texten till mig när jag pratade om deras extra strypning av kapaciteten utöver degraderingen? Alla vet att batterier tappar kapacitet ja men alla vet inte att man helt plötsligt kan få en 10-15% strypning utöver vanlig degradering. Detta påverkade också laddhastigheten drastiskt eftersom laddkurvan beräknades då utifrån den lägre kapaciteten så vissa människors laddhastighetsproblem beror på det.LarsL skrev:Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.
Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Den stora stämningen i USA handlar ju t.ex. om fenomenet ovan och det har Tesla försökt friskriva sig ifrån ens idag.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Lösningen kanske är battery-swap. Det har man ju lovat, så det kommer nog när som helst...
https://www.tesla.com/videos/battery-swap-event
https://www.tesla.com/videos/battery-swap-event
Model S P85DL+
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Innan nästa torsdag förväntas jag få besked om var det skall göras.
Och det är inte ett skämt.
Däremot kanske vi inte skall tro att alla event-presentationer blir verklighet i närtid?
Och det är inte ett skämt.
Däremot kanske vi inte skall tro att alla event-presentationer blir verklighet i närtid?
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ersättning för vad då?RagWal skrev:Fick VW-ägare i Sverige ersättning då man moddade bilarna med lägre effekt som följd?
Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
Ingen fick modda min bil så länge jag hade den. Det var helt frivilligt att uppdatera eller inte.
Tycker att det här är helt fel jämförelse.
Tesla har väl moddat vissa bilar medan ägarna sov och utan att fråga om det är ok. VW skickade brev till kunderna och meddelade kunderna att det fanns uppdatering som var helt frivillig.