Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LasseTM »

Jag lekte lite med ABRP med en s 75D med och utan nerf eftersom det gick att välja på den bilen.
Normalt åker den bilen ner till Malaga med laddstopp på 10h3min utan strypning, nerfad får laddstopp på 12h41min.
Nu vet jag som sagt inte hur rätt dessa siffror stämmer överens med verkligheten men 26% längre tid vid laddstationerna är ändå en markant skillnad.
En Model 3 LR AWD avverkar samma sträcka på 5h56min laddstopp :S
Model S framstår som en snigel i detta race.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av p1457 »

Verdi skrev:
Fast 1200 mil per år säger ingenting om behovet av snabbladdning. Man kanske åker tunnelbana till jobbet och använder bilen till fjällen på vintern och södra Europa på semestern?
Självklart kan det vara så. Jag vet lika lite som du om specifika personers användande av sina bilar.

Men tror du att det är ett vanligt användningsmönster så som du beskriver ovan? Vet du många personer som använder bilen på det sättet?
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

p1457 skrev:
Verdi skrev:
Fast 1200 mil per år säger ingenting om behovet av snabbladdning. Man kanske åker tunnelbana till jobbet och använder bilen till fjällen på vintern och södra Europa på semestern?
Självklart kan det vara så. Jag vet lika lite som du om specifika personers användande av sina bilar.

Men tror du att det är ett vanligt användningsmönster så som du beskriver ovan? Vet du många personer som använder bilen på det sättet?

Nej, men 1200 mil är även ett snitt på ALLA bilar. Även sportbilar, samlarbilar, veteranbilar, trasiga bilar som inte skrotats, småbilar, bilar ägda av pensionärer som inte kör så mycket, andrabilar som blir stående mycket och bara rullar korta sträckor osv osv.

Skulle vara roligt att veta hur mycket en ny V90/5-serie/A6/Model S rullar i snitt under de första tre åren. Lär vara betydligt mer än 1200 mil iaf.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Rapidgate, degradation & battery cooling 3-41 screenshot.png
Intressant ny video på Internet om Nissan Leaf's rapidgate. Batteripacket tål inte konstant upprepade snabbladdningar utan att batteripacket till slut permanent, fysiskt skadas.

Lösning? Begränsa laddeffekten. Japp, "nerfa" den.

Se hela videon nedan:
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Jag som kört min S75D 11.000 mil och till +95% har jag laddat på Teslas SuC.

Tappat ca 3% i räckvidd.
Hur snabbt laddar du nu?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Svar till Tibor

Först en fråga, varifrån får du uppgiften att det bara är 10 min skillnad på laddning?

Jag har veckopendlat 50 mil enkel väg. S85D. Laddar hemma på 3 fas begränsat till 10 A. Fungerar ypperligt.
Halvvägs har jag första SuC Ödeshög för att ladda till Stockholm krävs ytterligare 25 mils verklig kapacitet. Det skulle innebära i det närmaste full laddning vilket även tidigare innebar en lång tids laddning då ju som du beskriver laddkurvan alltid försämras ju närmare full laddning man kommer. Tack vare Tystberga som ligger 19 mil från Ödeshög har det tidigare räckt med 30 mils laddningsnivå (mätt enligt Typical som jag alltid avvänder) inkl liten marginal för det oväntade. Motorväg som dessutom fram till Linköping medger 120 km/h förbrukar som bekant en del extra. Eftersom jag inte kom tom till Ödeshög innebar det tidigare ca 40 min laddtid. Utmärkt med en måltid, så var den laddningn utan väs tidspillan. Samma laddning tar nu 70 min.
Norrköping har nu kommit som ett alternativ så man kan utnyttja att laddkurvan är mer gynnsam ”till vänster” dvs laddar ej så fullt i Ödeshög men måste å andra sidan svänga av i Norrköping så inte helt övertygad att jag vinner nämnvärd tid på detta.
Hela resan tog utan köer ca 6,5 h, nu 7,5 timmar.
Vid normal körning med fossilbil tar samma stäcka strax över 5 h. (4 tim o 15 min är rekord, vågar jag inte skriva, dvs inte mycket lägre än flyget dörr till dörr!)
Det var tidigare en uppoffring tidsmässigt att köra elbil, vilket kompenserades / doldes av matpaus (om än påtvingad) och gott miljösamvete och gratis laddning (som ju är självbedrägeri för laddningen ingick ju i bilens pris)
Att det bara handlar om enstaka minuter kan jag inte verifiera och undrar återigen var du har fått de uppgifterna ifrån?

Ang långresor så har jag beskrivit hur det försämrats tidigare i denna tråd (påspätt i den brättelsen är motiverad rädsla för att SuC var blockerade/ur funktion. Menom man bortsere från det (som ju var en realitet) så tror jag man får en klar bild av att en resa i europa i dag inte lägre heller kompenseras av matpauser osv utan nu är ett evigt väntande på bilens laddning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Stort tack för din beskrivning Jwe!

11 minut skillnad tog jag från fthsom är den enda som faktiskt mätte upp förändringen, och aBetterRoutePlanner som mätte upp hundratals bilar.

Skulle du även kunna svara på vad som motiverade dig till att ändå behålla bilen? Det har ju ändå gått ett år.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Att telsa medvetet försämrar laddhastigheten är bevisat.
Det som återstår att avgära om det är en bra eller dålig sak.
Det står klart att det är inte bra för batteriet att snabbladda ofta. Så att åtgärder som tesla gör skyddar batteriet och i längden gör att det håller längre. (det påstående måste vara allmänt klarlagt)
Vad vill konsumenten? Vad ligger i dennes intresse? att ha snabbladdning men batteriet kraschar efter 9 år? (efter garantin). det kommer bli extremt dyrt för ägaran (eller nästa) och som upplagt för konflikter.
Det verkar som man klandrar tesla och menar att de försöker kringå garantiåtgärder, men det är bara om det inträffar inom garantiperioden.
Jag vill påstå att det är en tekniksk begränsning som kommer med tekniken (eg alla nuvarande elbilar) och kommer lösas först med teknikskifte.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:

Jag som kört min S75D 11.000 mil och till +95% har jag laddat på Teslas SuC.

Tappat ca 3% i räckvidd.
Hur snabbt laddar du nu?
Ny ca 92kW, nu ca 82kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Jwe skrev:

Jag har veckopendlat 50 mil enkel väg. S85D. Laddar hemma på 3 fas begränsat till 10 A. Fungerar ypperligt.
Halvvägs har jag första SuC Ödeshög för att ladda till Stockholm krävs ytterligare 25 mils verklig kapacitet. Det skulle innebära i det närmaste full laddning vilket även tidigare innebar en lång tids laddning då ju som du beskriver laddkurvan alltid försämras ju närmare full laddning man kommer. Tack vare Tystberga som ligger 19 mil från Ödeshög har det tidigare räckt med 30 mils laddningsnivå (mätt enligt Typical som jag alltid avvänder) inkl liten marginal för det oväntade. Motorväg som dessutom fram till Linköping medger 120 km/h förbrukar som bekant en del extra. Eftersom jag inte kom tom till Ödeshög innebar det tidigare ca 40 min laddtid. Utmärkt med en måltid, så var den laddningn utan väs tidspillan. Samma laddning tar nu 70 min.
Norrköping har nu kommit som ett alternativ så man kan utnyttja att laddkurvan är mer gynnsam ”till vänster” dvs laddar ej så fullt i Ödeshög men måste å andra sidan svänga av i Norrköping så inte helt övertygad att jag vinner nämnvärd tid på detta.
Hela resan tog utan köer ca 6,5 h, nu 7,5 timmar.
Vid normal körning med fossilbil tar samma stäcka strax över 5 h. (4 tim o 15 min är rekord, vågar jag inte skriva, dvs inte mycket lägre än flyget dörr till dörr!)
Det var tidigare en uppoffring tidsmässigt att köra elbil, vilket kompenserades / doldes av matpaus (om än påtvingad) och gott miljösamvete och gratis laddning (som ju är självbedrägeri för laddningen ingick ju i bilens pris)
Att det bara handlar om enstaka minuter kan jag inte verifiera och undrar återigen var du har fått de uppgifterna ifrån?

Ang långresor så har jag beskrivit hur det försämrats tidigare i denna tråd (påspätt i den brättelsen är motiverad rädsla för att SuC var blockerade/ur funktion. Menom man bortsere från det (som ju var en realitet) så tror jag man får en klar bild av att en resa i europa i dag inte lägre heller kompenseras av matpauser osv utan nu är ett evigt väntande på bilens laddning.
Detta täcker sig ypperligt med mina observationer, då jag har ungefär samma resa regelbundet. Det är inte enbart 'några få minuter' utan tidsödande väntetid som ifrågasätter hela idén med elektromobilitet.

För att svara på Tibors fråga om varför behålla bilen, jo det är helt enkelt så att ingen annan elbil motsvarar mina krav och förutsättningar. Men jag ska inte ge mina (eller företagets) pengar till ett företag som lurar mig efteråt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Jojo, skulle du kunna beskriva dina resor mer i detalj? Hur långt, hur ofta, hur många laddningar, hur mycket extra tid etc?

Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.

Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

TiborBlomhall skrev:
Jojo, skulle du kunna beskriva dina resor mer i detalj? Hur långt, hur ofta, hur många laddningar, hur mycket extra tid etc?

Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.

Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?
Självklart...
JKPG<->STHLM x2/v (ca35mil enkel väg), Supercharger x1-2/resa (x1 när jag laddar till 100% hemma innan avfärd och kör 'lättfotad'); extra tidsåtgång 30-45 min/resa (resan tar ca 3h när jag använder min gamla skramliga Land Rover, numera 3:45-drygt 4h med supermodern Tesla (3:15-3:30 innan 'Chargegate')).
På långfärd söderut i Europa jobbigt med långa laddtider längs motorvägar (ffa nattetid på sunkiga avlägsna ställen). Jag har tyvärr inga logg att bjuda på, brukar rensa min bils minne då den är tillräckligt slö redan och browsern är helt oanvändbar.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Tibor!

Tack för visat intresse, inte bara ang min beskrivning utan hela denna viktiga problematik.

De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!

Varför behåller jag bilen?
Jag har genom åren generellt haft mycket svårt att göra av med bilar, äger därför flera i varierande skick gränsande mot skrotning.
Bilarna jag köpte närmast före Teslan var två bilar i miljonklassen som jag inhandlade begagnade för dryga 200 tusen och därefter kört vardera ca 20 000 mil.

Min Tesla som nu också passerat 20 000 mil har fungerat utmärkt, endast lagt 1600 kr på nya p-bromsbackar. (Stenskott service osv oräknat)
Älskar bilen. Har nog indirekt sålt många Teslor genom min entusiasm för konceptet.

När laddhastighetsbegränsning blev känd dröjde det något innan jag drabbades. Får uppdateringarna sent.
Det diskuterades om att det var tillfälligt.
Det visade sig inte tillfälligt, berodde inte på att det var vinter osv.
Det var för mig så uppenbart drastiskt att jag avvaktat att Tesla själv kommer på en lösning.
Det ryktas att det tillverkas batterier enkom i avsikt att ersätta de drabbade, kanske finns det fog för det, vg se nedan.
Jag lämnade in bilen i febr för annan uppgradering (airbag och CCS) och påpekade då problemet.
Fick av kundmottagaren besked att någon ota ej var skyldig utan orsaken måste ligga i mitt batteri.
Dröjde länge innan besked om att det verkligen rörde sig om en ota åtgärd.
Det är ingalunda smidigt att få kontakt med någon på Tesla. Läs hopplöst.
När man får tag i någon så vill dom varje gång mäta upp bilen och få loggningar.
Helt plötsligt (en månad senare) kan man få ett meddelande om att dom hållit på med ärendet och vill återkomma, men återkommer aldrig.
Så börjar man om igen, osv osv
(Ja detta är i sig ett problem som många har, servicen har någon gång varit gudomlig, i bland korrekt, ofta obefintlig)
Tog bilen på en lägre resa runt Iberiska halvön. Utomordentligt test på om problematiken verkligen var störande eller bara psykologi.
Tyvärr är resultatet av den resan nedslående. Det blir många mycket sega laddstopp. Tveksamt ens om en pensionär står ut. Definitivt inte någon som har begränsade semesterdagar att spendera.

Problemet måste lösas, ny bil, nytt batteri, därför har jag efter upprepade kontakter , det tog nog 1,5 månad för att inte överdriva, så fick jag en offert på ett nytt batteri som enligt uppgift är ett nytt 90 kW.
Det har man väl slutat tillverka och var ju inte bra när det gjordes. Så är detta ett nytt gammalt från lagret eller är det som det ryktas (av hoppfulla?) ett specifikt nytillverkat ersättningsbatteri.

Avvaktar vad batteryday har att förmedla.

Coronan, ingen pendling f.n. Jag kanske också blir en av alla som bara kör till affären.

Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.

Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Delta »

Om tiden är så viktig, hur har folk tid att skriva alla dessa inlägg mitt på blanka arbetsdagen :?:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Så bilen laddar lite långsammare efter 20,000 mil utan i stort sett några servicekostnader. Den har fortfarande tillräckligt med räckvidd för långresor och gratis snabbladdning, fast inte lika snabb laddning som när den var ny.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle inte hoppas över huvud taget att Tesla tar upp utbyte av gamla batterier på battery day. De vill presentera framtiden för sina batterier. Det är nog det absolut sista de vill göra den dagen, påskina att de skulle ha problem med några batterier.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av 12man »

Delta skrev:
Om tiden är så viktig, hur har folk tid att skriva alla dessa inlägg mitt på blanka arbetsdagen :?:
De sitter väl och :twisted: :evil: på en SUC
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Jwe skrev:
Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.

Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”
Kom inte och påstå att en Mercedes från 20-talet med 20000+ mil är driftsäker. Jag har stor erfarenhet av dessa bilar och driftsäker är inte ett ord jag vill till dela dem. Däremot plötsliga stora fel som gör fordonet obrukbart och kostar 10-tals kronor att fixa. En service organisation som glömt hur man felsöker och lagar bilar, de kan bara byta delar. Fördelen med bilarna är att de är bekväma och att de har lång räckvidd plus att det är väldigt tätt mellan laddstationerna.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Mercedes ja. Jag minns när nya MB 200 rasade på löpande band 1987-88 pga kamaxelfel. Ägarna fick exakt noll kompensation eller goodwill.

Jag minns också rostproblematiken under hela 2000-talet. Miljonbilar som tre år senare uppvisade svåra rostskador runt dörrar, skärmar, strålkastare etc. Garanti? Pyttsan.

Säg ett märke förutom möjligen Toyota, Lexus eller Honda och jag lovar att ge tydliga exempel på där bilägare verkligen drabbats ekonomiskt och praktiskt redan vid moderata körsträckor och utan att tillverkaren tar det minsta ansvar.

Jag vill inte på något sätt påstå att teslaägare drabbas av förändrade laddkurvor, men sätta det i perspektiv att det oftast är betydligt värre saker det handlar om. Tesla har ju kunnat skita i det och hänvisa till att batteriet är bättre än 70%...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Ja, rosten! Min bil hade verkligen Gepard-läge.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Jwe skrev:
De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!
Jag har i denna tråd (och ett antal andra) skrivit att min bil har fått förändrad laddkurva efter mycket snabbladdning och detta visste jag redan i början av 2017 skulle hända. I maj 2017 gick Tesla ut med officiellt meddelande om varför de gör förändringen som jag länkade till tidigare. Det var dock inte förrän förra året som laddkurvan ändrades på min bil så att jag kunde se det. Antagligen pga att jag då hade kommit upp i högre mängd snabbladdning men kan även ha varit ny uppdatering under 2019. Jag känner mig dock inte särskilt drabbad då det inte riktigt påverkas av det. Visst tar laddningen lite längre nu men inte så att det stör mig eller gör att jag undviker längre resor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Jwe skrev:
Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Varför måste du byta batteri?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jwe skrev:
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig..
Det är ju just det den förhoppningsvis INTE har, pga begränsningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Alla bilar har batteribyte framför sig. Inget att oroa sig för
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar