Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Toppeffekten är antagligen kvar för syns skull när det kommer till 85khw batteripack.

Det är fler saker som inte står rätt till på dessa packen. Kylsystemet går konstant, vilket det inte ska göra då temperaturen på cellerna är ok. Det är med all sannolikhet knutet till risken för cellbrand Eller thermal run away enligt undersökningen som pågår i USA. Inte nog med att pumparna gå, det äter dessutom upp Soc.

Och snälla jämför inte med Nissan Leaf batteripack. De har ingen kylning och är byggt påhelt andra celler.
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av chall »

TiborBlomhall skrev:
Just VW ID.4 är ett utmärkt exempel på vad som pågår här. Den bilen har ungefär lika stora batterier som Model Y. Liknande teknologi, bilarna skulle kunna laddas lika snabbt.

Skillnaden är att VW ID.4 är "nerfad" redan från början. Varenda en av bilarna, oberoende av deras batterier.

Samma sak med Porsche som från början pratade om 350 kW max laddhastighet men som sedan "nerfade" alla sina Taycan till max 270 kW innan lansering.

Tesla tillåter högre laddhastighet när bilarna är nya. De allra flesta kunder, som snabbladdar endast då och då kommer njuta av snabbare laddhastighet. Märker Tesla efter hand att extremt höga laddhastigheten kan medföra problem kan de ju enkelt justera laddkurvan. För de flesta så pass subtilt att de knappt märker det - eller iaf inte tycker att det gör så mycket. En handfull ägare som kör mer än gemene man och snabbladdar oftare är vanligt kan eventuellt uppleva att tillverkaren "nerfar" just deras bil mer än andras. Visst, det är inte kul men majoriteten av kunderna kommer då inte drabbas i onödan så som ID.4 och Taycan.

Är man rädd för att Tesla någon gång i framtiden eventuellt ska "nerfa" ens bil kan man istället köpa en "redan färdignerfad" elbil från annan tillverkare.

Tibor, tycker du är snett ute med pratet.

Kan även uppfattas att Tesla höjer för att det låter bättre och säljer bättre. I och med att deras ”hälsotest” sedan efter visst antal semestrar säger uuscch då, batteriet håller visst på att brännas upp, vi kan få en massa garanti ärende, nu stryper vi. Online hälsokoll V2.

Skulle Tesla säljaren pratad som du gör nu skulle ja inte köpt bilen.
Jag köpte bilen baserat på vad jag läste och vad som berättades. Bilen laddade med en viss hastighet. 0-80% tar så här lång tid med variationer baserat på varmt batteri, ensam på ladd-par etc., de vanliga variationerna.

Det här med online ”hälsotest” av batteri är skitsnack när det handlar om de stora förändringar som har gjorts nu.
Att snabbladdning påverkar batterierna är väl inget nytt. Man måste väl ändå utgå ifrån att bilföretag testar den kylning, kemi, teknik på batteripacken som dom säljer genom cykler efter cykler i olika miljöer för att sedan basera laddkurva efter detta. I teslas fall verkar det som sälj bestämt hastighet i och med att dom ökade, sedan kom teknik och juridik in och ströp för att förhindra garantiförluster, stämningar etc.

Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.

Gillar fortfarande min Tesla och tycker detta det som händer är tråkigt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

chall skrev:

Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Själv tror jag det är en fantasivärld att tillverkare skall testa nya batterikemier i 5-8 år innan de börja användas. Jag har inte sett att någon tillverkare presenterar en laddkurva, än mindre garanterar att den ska hållas en viss tid eller viss mängd snabbladdning. Visst kan säljare säga annat men det är ju inte värt mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

chall skrev:


Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Det går inte att garantera en laddkurva, har inte sett någon tillverkare som gjort det. Batterier blir sämre med tiden och måste behandlas efter det.

Men jag kan ha fel, kan någon presentera en tillverkare som garanterat en laddkurva? De garanterar att batteriet skall vara X% av ursprunglig kapacitet efter Y antal mil.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av chall »

Svenssons skrev:
chall skrev:

Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Själv tror jag det är en fantasivärld att tillverkare skall testa nya batterikemier i 5-8 år innan de börja användas. Jag har inte sett att någon tillverkare presenterar en laddkurva, än mindre garanterar att den ska hållas en viss tid eller viss mängd snabbladdning. Visst kan säljare säga annat men det är ju inte värt mycket.
Jag påstod inte att dom ska testa 5-8 år. Industrin har ganska bra erfarenhet av att cykel testa allt så att dom slipper vänta 5-8 år. Sen brukar det riskbedömas.
Kanske är det riskbedömningen som hanteras olika.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

Den stora frågan är ju om man sänkt för att undvika batteri permanent eller förskjutit den bortom garantigränsen?
Kan man komma att sänka ännu mer framtid för att dom gamla batterierna fortfarande ska överleva?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
Den stora frågan är ju om man sänkt för att undvika batteri permanent eller förskjutit den bortom garantigränsen?
Kan man komma att sänka ännu mer framtid för att dom gamla batterierna fortfarande ska överleva?
Svar ja om de aldrig har garanterat en laddkurva.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LasseTM »

Nu är jag inte drabbad, men det är ju väldigt motstridigt att man har en batteri garanti på x antal år eller km och för att uppnå den så sänker man laddhastigheten efter ett tag för att slippa just denna garanti.
Hur mycket är det då åk att strypa hastigheten?
Räcker 11kW laddning i slutändan för att Tesla ska slippa undan ett garantiärende eller vart går gränsen?

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv, men valet ska vara ditt under dina garanti år inte Teslas.
Om sedan bilen inte klarar att hålla denna laddhastighet under garantitiden är det ett solklart garantiärende i min värld.
Efter garantin är slut så är det ju upp till kunden om han vill ladda med 1kW eller 2000kW för då är det inte Teslas bekymmer längre.

Man kan inte anpassa verkligheten i efterhand för att slippa stå för garantin för då är ju din garanti inte värd ett skit.
Helt övertygad om att ingen köper en bergvärmepump som ska leverera 10kW värme skulle nöja sig med att den bara levererar 1kW värme så du får frysa på vinter bara för att den ska hålla i 10 år och tillverkaren insåg efter 3 år att kompressorn kommer att dö om du tar ut högre effekt än 1kW.

Idag på ms skriver ju Tesla:
"Ladda upp till 214 km på 15 minuter vid en Supercharger-station"
Kan vara bra att spara för framtida MS ägare :)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
chall skrev:


Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Det går inte att garantera en laddkurva, har inte sett någon tillverkare som gjort det. Batterier blir sämre med tiden och måste behandlas efter det.

Men jag kan ha fel, kan någon presentera en tillverkare som garanterat en laddkurva? De garanterar att batteriet skall vara X% av ursprunglig kapacitet efter Y antal mil.

Blir elbilen kraftigt försämrad när den blir äldre så är projekt elbil lika död som projekt etanolbil.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

Svenssons skrev:
chall skrev:

Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Själv tror jag det är en fantasivärld att tillverkare skall testa nya batterikemier i 5-8 år innan de börja användas. Jag har inte sett att någon tillverkare presenterar en laddkurva, än mindre garanterar att den ska hållas en viss tid eller viss mängd snabbladdning. Visst kan säljare säga annat men det är ju inte värt mycket.
Du har helt rätt att man som tillverkare kan göra en felbedömning, sånt händer ju titt som tätt, inget konstigt med det. Som kund har man då som tur är något som heter garanti. För att undvika garantiärenden så har Tesla infört den här begränsningen - det är väl ändå helt uppenbart?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Anderzzon »

ChristerSjo skrev:
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Anderzzon skrev:
ChristerSjo skrev:
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?
har dom sänkt till 23 kW?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LasseTM »

ChristerSjo skrev:
Anderzzon skrev:
ChristerSjo skrev:
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?
har dom sänkt till 23 kW?
Nää men dom kan ju göra, det har ju ingen koll på.
men vart går gränsen?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

LasseTM skrev:
ChristerSjo skrev:
Anderzzon skrev:
ChristerSjo skrev:
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?
har dom sänkt till 23 kW?
Nää men dom kan ju göra, det har ju ingen koll på.
men vart går gränsen?

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av chall »

ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Jag köpte min Model 3 LR i sep-19 och har haft en batteri degradering på 4-5% efter cirka 1000 mil vilket är klart över snittet (väldigt lite SuC laddning). Skall jag börja klaga över det då jag tappat runt 2 mil? Nej det går inte inom garantin.

Detta med sämre laddkurva som del drabbats av ligger väl inom rimliga gränser. Går ju att driva det såsom att Tesla gör det för att slippa garantianspråk på batteriet men det de faktisk kanske gör att se till att de lever längre än garantitiden (dvs om de inte gör något kommer batteriet bli kass men fortfarande inte så dåligt att det täcks av garantin). Skall tilläggas att personligen laddar jag hemma och på SuC kanske 4-5 ggr per år och då i samma veva för att få ett längre break. Så förutsättningar för oss alla är olika när detta skall bli viktigt.

Men allt detta är hypotetiskt och lycka till om ni vill driva detta i rätten. I USA kan det säkert gå men inte i Sverige.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14496
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Jag har inte hört många klaga på eNiro, Kona mfl som laddar långsammare än en nerfad S redan som nya. Tvärtom verkar många väldigt nöjda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av themax »

Jag har nu kört min Model 3 i 7400 mil och har (enligt Tronity) ett tapp på ungefär 4%. Det stämmer med mina egna observationer. Jag kan fortfarande köra E4 från Stockholm till Hudiksvall på en laddning och med lite kvar för de sista tre milen till vårt torp. I vintras med många minusgrader och snö fick vi stanna fem minuter på Gävle Bro.

Jag förstår att de som ofta kör med fler än en superladdning per resa ser detta som ett problem, men jag tvivlar på att ens jag (med 4500 mil per år) tillhör den gruppen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?

När man köper en bil tror man att den kommer klara samma laddtider även efter de första åren. Klart det går att använda bilen ändå men det var ju inte det jag köpte... Alla gör vad de vill men jag har en smärtgräns.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:

Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?

När man köper en bil tror man att den kommer klara samma laddtider även efter de första åren. Klart det går att använda bilen ändå men det var ju inte det jag köpte... Alla gör vad de vill men jag har en smärtgräns.
Det har vi alla, men elbilar är en ny företeelse och det tar tid innan saker som detta sätter sig. Det beror ju också om tillverkaren ha släppt på hela batteriet eller om de begränsar det upp eller ner till. Det är en jungfrulig marknad vi är i.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Jag har inte hört många klaga på eNiro, Kona mfl som laddar långsammare än en nerfad S redan som nya. Tvärtom verkar många väldigt nöjda.
Jag visste vad jag köpte när jag köpte min e-Niro. Den relativt låga laddhastigheten är på gränsen med vad jag står ut med. Skulle de sänka den ytterligare skulle jag bli förbannad, sälja bilen, och aldrig köpa en Kia igen. Jag förstår upprördheten hos de som köpt en Model S för miljonen eller mer för att få tillgång SuC nätverket och väldigt snabb laddning (som ju är några av Teslas USP), och bilen sen efter ett par år inte tar sig fram snabbare än en simpel Kia på en långresa, på grund av att Tesla sänkt laddhastigheten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar