Var hittar du dom garantierna?LasseTM skrev:
Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?ChristerSjo skrev:Var hittar du dom garantierna?LasseTM skrev:
Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
har dom sänkt till 23 kW?Anderzzon skrev:De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?ChristerSjo skrev:Var hittar du dom garantierna?LasseTM skrev:
Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nää men dom kan ju göra, det har ju ingen koll på.ChristerSjo skrev:har dom sänkt till 23 kW?Anderzzon skrev:De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?ChristerSjo skrev:Var hittar du dom garantierna?LasseTM skrev:
Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
men vart går gränsen?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
LasseTM skrev:Nää men dom kan ju göra, det har ju ingen koll på.ChristerSjo skrev:har dom sänkt till 23 kW?Anderzzon skrev:De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?ChristerSjo skrev:Var hittar du dom garantierna?LasseTM skrev:
Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
men vart går gränsen?
Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.
Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.ChristerSjo skrev:
Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.
Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.chall skrev:Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.ChristerSjo skrev:
Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.
Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag köpte min Model 3 LR i sep-19 och har haft en batteri degradering på 4-5% efter cirka 1000 mil vilket är klart över snittet (väldigt lite SuC laddning). Skall jag börja klaga över det då jag tappat runt 2 mil? Nej det går inte inom garantin.chall skrev:Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.ChristerSjo skrev:
Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.
Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Detta med sämre laddkurva som del drabbats av ligger väl inom rimliga gränser. Går ju att driva det såsom att Tesla gör det för att slippa garantianspråk på batteriet men det de faktisk kanske gör att se till att de lever längre än garantitiden (dvs om de inte gör något kommer batteriet bli kass men fortfarande inte så dåligt att det täcks av garantin). Skall tilläggas att personligen laddar jag hemma och på SuC kanske 4-5 ggr per år och då i samma veva för att få ett längre break. Så förutsättningar för oss alla är olika när detta skall bli viktigt.
Men allt detta är hypotetiskt och lycka till om ni vill driva detta i rätten. I USA kan det säkert gå men inte i Sverige.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.Svenssons skrev:Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.chall skrev:Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.ChristerSjo skrev:
Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.
Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har inte hört många klaga på eNiro, Kona mfl som laddar långsammare än en nerfad S redan som nya. Tvärtom verkar många väldigt nöjda.Verdi skrev:Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.Svenssons skrev:Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.chall skrev:Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.ChristerSjo skrev:
Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.
Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har nu kört min Model 3 i 7400 mil och har (enligt Tronity) ett tapp på ungefär 4%. Det stämmer med mina egna observationer. Jag kan fortfarande köra E4 från Stockholm till Hudiksvall på en laddning och med lite kvar för de sista tre milen till vårt torp. I vintras med många minusgrader och snö fick vi stanna fem minuter på Gävle Bro.
Jag förstår att de som ofta kör med fler än en superladdning per resa ser detta som ett problem, men jag tvivlar på att ens jag (med 4500 mil per år) tillhör den gruppen.
Jag förstår att de som ofta kör med fler än en superladdning per resa ser detta som ett problem, men jag tvivlar på att ens jag (med 4500 mil per år) tillhör den gruppen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?Verdi skrev:
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
ChristerSjo skrev:Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?Verdi skrev:
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
När man köper en bil tror man att den kommer klara samma laddtider även efter de första åren. Klart det går att använda bilen ändå men det var ju inte det jag köpte... Alla gör vad de vill men jag har en smärtgräns.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det har vi alla, men elbilar är en ny företeelse och det tar tid innan saker som detta sätter sig. Det beror ju också om tillverkaren ha släppt på hela batteriet eller om de begränsar det upp eller ner till. Det är en jungfrulig marknad vi är i.Verdi skrev:ChristerSjo skrev:Vilken el bil är det som inte har räckt ett par års användning?Verdi skrev:
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
När man köper en bil tror man att den kommer klara samma laddtider även efter de första åren. Klart det går att använda bilen ändå men det var ju inte det jag köpte... Alla gör vad de vill men jag har en smärtgräns.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag visste vad jag köpte när jag köpte min e-Niro. Den relativt låga laddhastigheten är på gränsen med vad jag står ut med. Skulle de sänka den ytterligare skulle jag bli förbannad, sälja bilen, och aldrig köpa en Kia igen. Jag förstår upprördheten hos de som köpt en Model S för miljonen eller mer för att få tillgång SuC nätverket och väldigt snabb laddning (som ju är några av Teslas USP), och bilen sen efter ett par år inte tar sig fram snabbare än en simpel Kia på en långresa, på grund av att Tesla sänkt laddhastigheten.taliz skrev:Jag har inte hört många klaga på eNiro, Kona mfl som laddar långsammare än en nerfad S redan som nya. Tvärtom verkar många väldigt nöjda.Verdi skrev:Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.Svenssons skrev:Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.chall skrev:Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.ChristerSjo skrev:
Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.
Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Stämmer det?iAkita skrev:få tillgång SuC nätverket och väldigt snabb laddning (som ju är några av Teslas USP), och bilen sen efter ett par år inte tar sig fram snabbare än en simpel Kia på en långresa, på grund av att Tesla sänkt laddhastigheten.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Kian är ju väldigt snål så det är inte omöjligt att den är snabbare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
taliz skrev:Kian är ju väldigt snål så det är inte omöjligt att den är snabbare.
Vad innebär snabbare?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det skiljde 8 minuter mellan mig och en 90D med nedgraderad laddeffekt efter 320 mils körning i SECC2020, och då strulade jag ändå med laddningen i sammanlagt säkert en timme på sträckan Ystad-Haparanda. Sånt strul slipper man även med en "nerfad" Tesla, så så länge nätverket med hyperchargers inte är bättre utbyggt än vad det är i norra Sverige så finns iallafall SuC kvar som USP för Tesla. Frågan är bara hur länge det kommer kompensera för att bilen plötsligt laddar långsammare, med tanke på att det hela tiden byggs nya hyperchargers.ChristerSjo skrev:Stämmer det?iAkita skrev:få tillgång SuC nätverket och väldigt snabb laddning (som ju är några av Teslas USP), och bilen sen efter ett par år inte tar sig fram snabbare än en simpel Kia på en långresa, på grund av att Tesla sänkt laddhastigheten.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Lägg ner personpåhopp tack! Argumentera eller kom med fakta istället.Verdi skrev:
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Svenssons skrev:Lägg ner personpåhopp tack! Argumentera eller kom med fakta istället.Verdi skrev:
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Personpåhopp? Vad menar du?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Hela denna tråd handlar väl om att el-bilen alltid skall vara som ny hela tiden. Inget försämrat batteri ingen försämrad laddkurva etc. Det enda som det finns garantier på är batteriets kapacitet och det är väl tilltaget och kommer troligen hända i väldigt få fall att garantin faller ut.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Riktade till viss nedlåtande fråga....?Verdi skrev:
Det du inte förstår är
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Du vet inte vad jag förstår och sedan drar du upp ett helt hypotetiskt fall som inte är verklighet. Kom med fakta och argument istället.Verdi skrev:Svenssons skrev:Lägg ner personpåhopp tack! Argumentera eller kom med fakta istället.Verdi skrev:
Det du inte förstår är att om inte elbilar duger till mer än ett par års användande så kommer ingen vilja ha elbilar till sist.
Personpåhopp? Vad menar du?
Var är andra tillverkares garantier frågar jag? Det är inget som skiljer tillverkarna från varandra och att behöva vänta 10 minuter mer på en 50-60 mils resa är inte direkt mycket. Själv har du skrivit att "40 minuter på 100 mil är ingenting" när det tog 40 minuter extra tid att ladda på TeslaBjörns test.
Model S har funnits i 8 år och de som levererades då fungerar alldeles utmärkt även idag. Min egna bil är över 4 år och har visserligen blivit nerfad men inget som påverkar min vardag eller ens kännbart på långresor.
Sluta prata om vad du tror att jag eller någon annan förstår.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Själv var jag väldigt skeptisk i början till Tesla's batteriteknik och läste på ordentligt innan köpet 2015. Då stoltserade Tesla med långa garantier och en snygg laddkurva 0-80 på 45 min . Man var tydlig med hur noggrant bms kan läsa cellspänning etc.
Den har levererat precis detta i 4 år (med 5% degradering) till det kom en uppdatering som sa att bilen ej kommer kunna nås via appen om uppdatering ej körs. Då drog batteriet helt plötsligt en stor suck... Slut på det roliga
Den har levererat precis detta i 4 år (med 5% degradering) till det kom en uppdatering som sa att bilen ej kommer kunna nås via appen om uppdatering ej körs. Då drog batteriet helt plötsligt en stor suck... Slut på det roliga