Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
Kom ihåg att det är vinter nu.
Som någon annan skrev, klagomål om långa laddtider dyker alltid upp just på vintern...
En hel del av de som tror att de blivit begränsade är nog inte det, utan de kommer få bättre hastighet till sommaren.
Nu är väl detta mer en principdiskussion omkring rätten att aktivt förlänga laddtider för att undvika garantifel men du har givetvis en poäng att man kanske inte ska dra några större växlar på detta i Januari eftersom utomhustemperaturen givetvis kan spela en hel del ägare ett spratt vid laddstolpen. Upplever att det numera tar mycket längre tid att få upp värmen i batteriet. Körde igår (+2 ute) över tio mil innan bilen gav full regen så jag tror som du att man kanske ska vara försiktig med slutsatser som är baserade på erfarenheter utifrån laddning på vintern.

Lite synd Taliz att de många relevanta och kloka poänger du har så lätt drunknar i allt fanboy-rantande. ;)
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Sådär, nu har det hänt igen :twisted: . Utökad laddtid som inte kan vara acceptabelt längre. Laddade idag från 22%-85%, det tog en timme och tio minuter. Bilen skönräknade laddtiden till 40 min (som med tidigare mått är redan långt), så hela 75% längre laddtid än beräknad :shock: ! Det hela blir helt värdelöst i längden. Och nej, batteriet var inte så kallt. Jag hade redan åkt i nästan 90 minuter och bilen hade förutbestämt denna laddning...

Och Du, taliz, gå och hitta en annan sandlåda, är Du snäll. Det är redan ganska trångt här.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

Jojo skrev:
Sådär, nu har det hänt igen :twisted: . Utökad laddtid som inte kan vara acceptabelt längre. Laddade idag från 22%-85%, det tog en timme och tio minuter. Bilen skönräknade laddtiden till 40 min (som med tidigare mått är redan långt), så hela 75% längre laddtid än beräknad :shock: ! Det hela blir helt värdelöst i längden. Och nej, batteriet var inte så kallt. Jag hade redan åkt i nästan 90 minuter och bilen hade förutbestämt denna laddning...

Och Du, taliz, gå och hitta en annan sandlåda, är Du snäll. Det är redan ganska trångt här.
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Remuz skrev:
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar
Det skulle jag gärna göra, om någon förklarar för en datatekniskt oinvigd hur man ska bära sig åt?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

Nu när fler och fler ser ut att vara/bli drabbade av längre laddtider på superchargers, hur ska man ställa sig / kontrollera om en enskild bil är drabbad? Tänker nu när jag själv så småningom letar efter en begagnad model S.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Först och främst måste man ju kolla så att det verkligen ÄR så och inte en effekt av de förändrade uppvärmningslogaritmerna vintertid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av GreenMachine »

Credde skrev:
Nu när fler och fler ser ut att vara/bli drabbade av längre laddtider på superchargers, hur ska man ställa sig / kontrollera om en enskild bil är drabbad? Tänker nu när jag själv så småningom letar efter en begagnad model S.
Skulle givetvis också vara intresserad av att höra hur man på bästa och mest vetenskapliga sätt mäter det över tid? Taliz har onekligen en poäng (bland allt annat knas ;) att man måste tänka på att det är vinter nu så det skulle ju därför vara värdefullt om man kunde hitta ett sätt att mäta detta över tid.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kenny »

Det bör väl vara förhållandevis korrekt om någon med tillgång till ScanMyTesla eller vad den heter kan köra batteriet tills det är tillräckligt varmt sen helt enkelt köra och ladda. Svårigheten är väl bara att veta hur pass varmt batteriet är, speciellt då nu på vintern?

Låter som ett uppdrag för TeslaBjørn, han kör ju med ScanMyTesla konstant så om någon tillhandahåller sin bil.. :)
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Du ser väldigt enkelt i scanmytesla hur varma cellerna är samt om batterivärmaren är igång.
Bara för att man buskör så man får full regen så är inte batteripack tillräckligt varmt för 120kW sc. Det tar en bra stund att få upp batteripack över 20 grader så det kan ta emot gott om juice .

Om det är någon i Skåne och Malmö/lund regionen som vill ha sitt batteri kollat kan jag hjälpa till
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TeslaM3 »

Med tanke på att värmen på batteriet är en så viktig faktor i ekvationen laddtid är det märkligt med alla anekdotiska bevis där man inte har någon koll öht på viktiga variabler. Hoppas fler som kan mäta värmen innan man kollar laddtiden så det blir en diskussion baserat på fakta.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Först måste man hitta en bil som skall vara utsatt för begränsningen. (inte bara en utan flera) att ta en anekdotisk bevisföring från en som inte är drabbad är också det inte givande.
Men det verkar som om det inte beror på väder utan beror på mjukvara, men hur man skall visa på det? (tesla har sagt att de begränsar de äldre, så det är klart (källa:björn nyland) men om de görs på nyare medvetet eller ej är något som måste klargöras)

Vintern har ju varit extrem mild, visa dagar nästan sommartemperaturer (en väldigt kall sommardag)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

Jojo skrev:
Remuz skrev:
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar
Det skulle jag gärna göra, om någon förklarar för en datatekniskt oinvigd hur man ska bära sig åt?

Jag gör ett försök att lägga in fler möjliga bilar i mitt php-skräp
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

Men vi känner väl våra bilar?
Min bil laddar runt 50kW vid 50% vinter som sommar ( förutsatt att man hunnit få upp lite värme i batteriet )
Det drar ner till ca 30kW rint 70%
0-5 ligger den och toppar på 115kW
Man ser dessutom tydligt att begränsningen inte tolkas av alla bilens system då den beräknar tid kvar helt fel
Tid kvar borde beräknas rätt oavsett om batteriet är varmt kallt eller hur många % man börjar med.
Här ser man att bilen tror att den kommer bli färdig om tex 20min utifrån gällande parameter och en förutbestämd laddkurva, men nu är den kurvan lägre och därmed ladtiden längre
Vad är det som är otydligt missvisande beror på väder värme osv osv...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Richardk »

Tesla har med senaste uppdateringen 2019.40.2.3 infört en varnings text ”Maximum batteri charge level reduced” Flera ägare med battery gate och charge gate har fått denna varning.

Beskrivs bra nedan:
I believe that 2019.40.2.3 has enabled my current path. Earlier updates implemented changes to limit charge rate and cap the max voltage charge limit. However, that was this summer. If someone at Tesla has been analyzing the effects of these changes and monitoring the performance/behavior. After 2019.40.2.3 was installed, then there was a rash of "Maximum battery charge level reduced" messages triggered. Perhaps someone inside Tesla set parameters - ok, if the battery sets these conditions, better to replace the battery. Thus, a bunch of us went from just being frustrated with our batteries circulating the drain to scheduling a transplant.

Mer info i denna tråden: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 856/page-4
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

Lägre spänning, men med höjningen på SuC borde denna ånga på i 125kW kan man gissa. Vore ju vettigt
P85D svart/svart med gratis SuC
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av juristen »

Remuz skrev:
Lägre spänning, men med höjningen på SuC borde denna ånga på i 125kW kan man gissa. Vore ju vettigt
Vikten borde väl också bli lägre, då det är ett 100-pack, fast med färre moduler. Funderar på att installera senaste uppdateringen och se vad som händer...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Att det fick just 85kwh måste ju nästan betyda att det är till för garanti-byten på gamla 85or.
Eller är det kanske nya SR-batteriet? (Är inte nuvarande 75 också en variant av 100-packet?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Inte så konstigt egentligen då biltillverkare måste hålla reservdelar en viss tid, läs år.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Om det är samma spänning som 75- batteriet men 10 kWh större så borde ju ett 100 batteri kunna bli drygt 110 kWh med samma celler förutsatt att modulerna är likadant organiserade som tidigare. Förtjänar nästan en egen tråd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Om det är samma spänning som 75- batteriet men 10 kWh större så borde ju ett 100 batteri kunna bli drygt 110 kWh med samma celler förutsatt att modulerna är likadant organiserade som tidigare. Förtjänar nästan en egen tråd.
Vore lite av en besvikelse om det bara blir 10% ökning IMO.
Tror nog Plad-batteriet blir 120-130 åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Jo fast i detta fall skulle man ju bara behöva använda en nyare och billigare och bättre cell utan att behöva ändra något för övrigt tänkte jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Provade starta bilen vid 7grader ute och ställde in suc som ligger ca 10min bort som destination.
Soc på ca 40%
Coolant heater kickar igång på ca 6kw 100% . Det tar tyvärr ca 20min att få upp temperaturen i batteri från ca 10grader till 20grader, utan att köra bilen.
Bms effekten hamnade då på ca 90kw
Körde sen till suc och coolant heater fortsatte vara igång en stund efter suc var inkopplad.

Cellspänning för 90% 4.185
Screenshot_2020-01-16-18-01-31-464_com.emon.canbus.tesla.jpg
Screenshot_2020-01-16-18-12-10-551_com.emon.canbus.tesla.jpg
Screenshot_2020-01-16-18-42-10-083_com.emon.canbus.tesla.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
”Nu har Tesla lärt sig av det och finjusterat laddkurvor”

Så om nu Tesla lärt sig detta och som så frenetiskt försvarar deras agerande utifrån en bergsäker förståelse för varför ”Tesla gör som de gör” kanske då skulle kunna peka ut vart denna nyvunna kunskap framgår i dras marknadsföring att din bil kan närhedlt komma att strypas av Tesla närhelst de själva finner det lämpligt?
Varför skulle de marknadsföra det?
Jag kan inte dra mig till minnes någon tillverkare som frivilligt gör det.
Det är liksom underförstått att saker slits och blir sämre med åren, oavsett om det är en bil, en mobiltelefon eller whatever.

Apple fick förövrigt rätt mkt skit när det kom fram att de ströp prestandan för iPhones med dåliga batterier. Men kunderna fick inte nya batterier för det. De fick möjligheten att välja att telefonerna skulle krascha istället, och tillfälligt lägre pris på batteribyte.
Nej kunderna fick inte nya batterier men Apple fick lite böter
"Apple har gått med på att betala 264 miljoner kronor till franska myndigheter för att ha saktat ned gamla modeller av Iphone. Kritiker menar att bolaget gjort gamla telefoner långsamma för att få kunderna att köpa nya modeller, medan Apple försvarar sig med att det varit nödvändigt"
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... 48,33270&=
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

Credde skrev:
https://www.marketscreener.com/news/Bat ... -29064528/

Tydligen ligger det redan ett class action lawsuit i USA, utklipp

” The second lawsuit, titled "David Rasmussen v. Tesla, Inc.," case number 5:19-cv-04596-VDM was filed in the U.S. District Court, Northern District of California and arose after owners of affected Tesla vehicles began reporting significant range decreases following a series of software updates in May 2019 that appear to have bene issued by Tesla in response to recent cases of battery fires worldwide.

After several months of investigating potential causes for the range decrease, it appears that the most likely culprit is that Tesla discovered a widespread defect involving its Model S and Model X vehicles and knew that their vehicles would be at a high risk of catching on fire if charged to 4.2 volts, or 100% capacity, as advertised and sold to customers.

Lead counsel Edward Chen commented, "Tesla advertises these cars by their battery capacities like 60, 70, 75, 85 kWH etc. Tesla sold these cars with the advertised capacities and knew that they wouldn't be safe if charged fully to max battery capacity. Tesla knew that they shipped out and delivered cars with this defect, yet they failed to inform customers of the defect. They thought that they could sneak around disclosure by using software updates to limit the ability to fully charge the batteries. What happened after, of course, is that owners like [David] my client saw an immediate range drop of approximately 30 miles or so after updating his car with Tesla's updates [2019.16.1 and 2019.16.2].

What's even worse is Tesla's failure to acknowledge the fact that their own software updates limited the battery cap and throttled performance of their cars. They knew this and blatantly lied to people like [David] my client when he tried to get his battery replaced under warranty. ”

Nu texten från ena sidan i saken, men intressant att se vad som har hänt eller händer.

EDIT:
Det pågår nu medling mellan partnerna och fristen är satt till 28/2-2020
https://www.courtlistener.com/docket/16 ... tesla-inc/
Nu framflyttad till April/Maj:

"Defendant’s deadline to respond to Plaintiff’s
Class Action Complaint shall be April 14, 2020 and the Case Management Conference currently
scheduled for March 26, 2020, at 11:00 a.m. shall be continued to May 21, 2020 at 11:00 a.m.,"

https://www.courtlistener.com/docket/16 ... tesla-inc/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar