Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Apple fick böta ”hela” 250 kr / telefon läste jag någonstans?
Mest vill jag bara att Tesla ger tillbaka möjligheten att ha bra laddhastighet även om jag så äventyrar garantin. Jag förstår att batteriets åldrande påskyndas men det är så sällan jag snabbladdar och om nu batteriet klappar ihop så finns det gott om alternativ.
Vad är svensk motsvarighet till ”förbrukarrådet”? Känner inte igen namnet... Kanske vi få som drabbats/bryr sig skulle kunna göra något motsvarande?
Mest vill jag bara att Tesla ger tillbaka möjligheten att ha bra laddhastighet även om jag så äventyrar garantin. Jag förstår att batteriets åldrande påskyndas men det är så sällan jag snabbladdar och om nu batteriet klappar ihop så finns det gott om alternativ.
Vad är svensk motsvarighet till ”förbrukarrådet”? Känner inte igen namnet... Kanske vi få som drabbats/bryr sig skulle kunna göra något motsvarande?
Model S P85DL+
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Motsvarigheten bör vara ARN, om det gäller privatköptafordon. Om det är leasing med företag inblandade är det nog enbart vanlig stämning i tingsrätt som gäller.
http://www.arn.se
http://www.arn.se
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Precis vad jag också tycker. Bara att Tesla inte vill fatta detmans71 skrev:Mest vill jag bara att Tesla ger tillbaka möjligheten att ha bra laddhastighet även om jag så äventyrar garantin. Jag förstår att batteriets åldrande påskyndas men det är så sällan jag snabbladdar och om nu batteriet klappar ihop så finns det gott om alternativ.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag tänker tvärt om skulle vilja kunna välja om det inte är fullt på SC att tex ta det lugnt och ladda tryggt så batteriet håller 30år. Sedan Supercharger hastighet när det är bråda av någon anledning..
Model S 90D Facelift 2016
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tyvärr är det ju inte bara maxeffekt som påverkas, hela laddkurvan har skiftats "till vänster" en bra bit, det påverkar total laddtid rejält.Gustafsson skrev:gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Jag körde min första längre tripp efter "chargegate" i helgen, Stockholm - Malmö ToR, och det var inte så kul, laddstoppen fördubblades nästan jämfört med tidigare när jag toppade på 120kW och höll >100kW en bra bit över 50% SoC.
Så kul är det inte att sitta och glo på Rasta i Markaryd
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag körde Åre->Sthlm i lördags med vår Model SP100D från mars 2017 med dryga 10 000 mil körda. Blev glatt överraskad, laddhastighet 145 kW i början, fortsatt 110 kW vid 50%. Ensam vid stolpparet i Hudiksvall. Bra hastighet i Fullerö/Uppsala också.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är ju snarare så att andrahandsvärdet påverkas negativt av den nedsatta laddningshastigheten...Gustafsson skrev:gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Om man hänger mycket på landsväg så köper man väl hellre en 100 eller M3. Kör man som folk gör mest har det ju ingen större betydelse trots allt. Snabbare är ju bättre förstås. Ingen dealbraker. Ingen som sett laddkurvor från typ ABRP ? Tar det dubbelt så lång tid förstår jag bättre problemet dock...Jojo skrev:Det är ju snarare så att andrahandsvärdet påverkas negativt av den nedsatta laddningshastigheten...Gustafsson skrev:gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det blir som sagt rätt stor skillnad i praktiken. Ska bli intressant att följa vad detta utmynnar i.kontakten2 skrev:Från abrp . Rejäl skillnad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Man jämför uppenbarligen maj-aug med februari.kontakten2 skrev:Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Det står titel på norska, så antar datat är därifrån?
Eller inkluderar det bilar i tex Kalifornien menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
De kurvorna stämmer mycket väl överrens med mina iakttagelser från helgen med min X90, maxeffekt 90kW och mycket snabbare avtrappning.kontakten2 skrev:Från abrp . Rejäl skillnad.
Enligt graferna tar 0-90% c:a 70% längre efter chargegate, det är faktiskt inte ok på något sätt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.taliz skrev:Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Detta har inget med årstiden att göra.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
P.S. jag har OBD-adapter och ScanMyTesla på en Android-lur i bilen, i Ödeshög kollade jag batteritemperaturen under laddning, den var optimal, jag hade ändå max 90kW effekt trots att jag rullade in med 9% SoC.fth skrev:Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.taliz skrev:Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Detta har inget med årstiden att göra.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.
Notera bms max charge och battery power. Och taliz kan notera celltempen
Notera bms max charge och battery power. Och taliz kan notera celltempen
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vad hände alltså? Jag förstod inte din mening.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tesla ändrade för ett tag sen att man delar 50/50 på paret.kontakten2 skrev:Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.
Notera bms max charge och battery power. Och taliz kan notera celltempen
Har inget med bilens mjukvara att göra utan hur SuC numera är konfigurerad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?
Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.
Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?
Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.
Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kWh. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.Splfredde skrev:Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?
Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.
Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Korrigerat enheten på mängden laddat i efterhand.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det finns väl lite olika saker som sänker laddhastigheten vid det här laget? Vissa batterier cappade väl Tesla spänningen på via OTA vilket ledde till begränsningar i laddhastighet, andra fick väl bara begränsad laddhastighet och sen kan väl alla bilar (inklusive de ovan) begränsas av att man laddat mycket DC. Det är iaf så jag förstått det, vissa ägare kan ha blivit begränsade av flera källor som läggs på varandra.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.frippe skrev:
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja, självklart, lite slarvig med enheterna bara.LarsL skrev:Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.frippe skrev:
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Model Y LR.
Model S70D