Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Ja om man tycker ett stort plötsligt tapp av användbar kapacitet i kombination med sänkt laddhastighet (utöver normal degradering) inte spelar någon roll då är det nog inga problem. Tror nog de flesta skulle bry sig om det då.
Sänkning av max laddeffekt och ändrad laddkurva har ju bevisligen skett, jag har själv drabbats av det.

De här spekulationerna om sänkning av användbar kapacitet har dock jag iaf inte hört talas om tidigare, och jag har definitivt inte drabbats själv, min bil har bara c:a 4-5% degradering efter snart 12000 mil och i princip ingen förändring alls det senaste dryga året.

Var kommer dessa uppgifter från? Är det någon här som plötsligt har fått 15-20% lägre räckvidd?
Jag är själv mycket skeptisk till dessa uppgifter, det hade nog varit en betydligt större nyhet än ett par arga inlägg på TCS om det hade varit sant.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja om man tycker ett stort plötsligt tapp av användbar kapacitet i kombination med sänkt laddhastighet (utöver normal degradering) inte spelar någon roll då är det nog inga problem. Tror nog de flesta skulle bry sig om det då.
Sänkning av max laddeffekt och ändrad laddkurva har ju bevisligen skett, jag har själv drabbats av det.

De här spekulationerna om sänkning av användbar kapacitet har dock jag iaf inte hört talas om tidigare, och jag har definitivt inte drabbats själv, min bil har bara c:a 4-5% degradering efter snart 12000 mil och i princip ingen förändring alls det senaste dryga året.

Var kommer dessa uppgifter från? Är det någon här som plötsligt har fått 15-20% lägre räckvidd?
Jag är själv mycket skeptisk till dessa uppgifter, det hade nog varit en betydligt större nyhet än ett par arga inlägg på TCS om det hade varit sant.

/fth

Äntligen ett balanserat inlägg.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Du måste skämta... :lol:


Det är sociala mediers förbannelse att det skapas hysteri kring vissa fenomen och sedan skapas egna "sanningar" som flöjtar runt utan kontakt med verkligheten.

Fakta: Laddkurvan på S85 har förändrats för att batteriet skall hålla längre. Om man anser att det är det största problem som drabbat den bilburna mänskligheten så saknar man helt referenser. Bilen är fortfarande bättre än helt nya Audi e-tron vad gäller räckvidd... och det är nog inte otroligt att de på de allra flesta håll även är snabbare mätt över sträcka inkl laddtid och i alla händelser billigare. Och det för ca halva priset av en e-tron.

Ett värre problem är ju att man bara får 70kW om man måste dela laddpar med en annan. I takt med att det blir fler och fler Teslor ute i trafiken desto vanligare blir det. Dessutom är kunskapen låg och många kopplar in sig på samma par trots att det finns många lediga... Och delar man på effekten så är SuC bara aningen bättre än en 50kW-stolpe.

Kör man E-Tron har man inte det problemet.

Nu kommer många skriva hur de nästan alltid är ensamma på SuC och så vidare. Men vad hjälper det mig? När jag vill snabbladda vill allt som oftast en massa andra också göra det. Storhelger, sportlov, semester... De som laddar i Arboga en sömnig torsdag förmiddag i november lär aldrig behöva trängas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Förutom ändringarna som gjordes för 90kWh batteripack 2017 så gjordes ändringarna för alla andra äldre batterier förra året. Hur många år tar det för den större skaran ägare att känna att de är drabbade av en avsevärd försämring?
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

e-tron har absolut det problemet eftersom det inte finns annat laddnätverk än Teslas i stora delar av landet. Och då blir det 50kW. Om den är ledig...

Det var min poäng.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Sänkning av max laddeffekt och ändrad laddkurva har ju bevisligen skett, jag har själv drabbats av det.

De här spekulationerna om sänkning av användbar kapacitet har dock jag iaf inte hört talas om tidigare, och jag har definitivt inte drabbats själv, min bil har bara c:a 4-5% degradering efter snart 12000 mil och i princip ingen förändring alls det senaste dryga året.

Var kommer dessa uppgifter från? Är det någon här som plötsligt har fått 15-20% lägre räckvidd?
Jag är själv mycket skeptisk till dessa uppgifter, det hade nog varit en betydligt större nyhet än ett par arga inlägg på TCS om det hade varit sant.

/fth
Finns en stor tråd på TMC om det, med länkar till rättsfallet mm. Läser man igenom tråden finns det en hel del spread i hur mycket folk tappade.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
e-tron har absolut det problemet eftersom det inte finns annat laddnätverk än Teslas i stora delar av landet. Och då blir det 50kW. Om den är ledig...

Det var min poäng.

Ja, absolut är det brist på HPC-laddare i stora delar av Sverige. Jag tycker dessutom E-Trons räckvidd är lite för kort för att stoppen ska komma lika naturligt som de gör med Teslan, och så gillar jag inte riktigt VAG på grund av tidigare erfarenheter. Så nån sån kommer jag inte köpa. Men ska du t ex ner till norra Italien så går det i praktiken fortare med en E-Tron än med min S 100D. Enligt ABRP skiljer det några minuter till Audins nackdel men det räcker med att behöva dela laddpar 1-2 ggr så är rollerna ombytta. Så visst har Audin stora kvaliteter också.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av p1457 »

Det här börjar nästan låta som bensinupproret. Helt plötsligt måste man kunna köra max sträcka och ladda med max hastighet, annars är bilen värdelös. Och många argumenterar efter att alla använder sina bilar på det sättet - alltid. Man tror att ens egen verklighet är applicerbar på alla.
Ingen tror något, alla vet.

Efter den lilla mängd motorjournalistik jag har läst så har jag fått uppfattningen att en genomsnittlig körsträcka ligger på ca 1200 mil per år. Jag tror även att majoriteten av bilägare är totalt ointresserade av bilars specifikationer.

Att räckvidden blivit begränsad är för mig som kör mycket en värre förändring än laddhastigheten (i teorin, jag har ingen tesla). Och jag förstår att för ett fåtal personer är chargegate katastrof. Men jag är övertygad om att för de allra flesta är det här en icke-fråga.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Ni som upplever begränsningen som ett problem. Låt oss bättre förstå er situation:

Hur ofta snabbladdar ni? Berätta lite om era körvanor.

På vilket sätt hindrar begränsningen er i det dagliga användningen av bilen?

Vad motiverade er till att ändå behålla bilen?
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

p1457 skrev:
Det här börjar nästan låta som bensinupproret. Helt plötsligt måste man kunna köra max sträcka och ladda med max hastighet, annars är bilen värdelös. Och många argumenterar efter att alla använder sina bilar på det sättet - alltid. Man tror att ens egen verklighet är applicerbar på alla.
Ingen tror något, alla vet.

Efter den lilla mängd motorjournalistik jag har läst så har jag fått uppfattningen att en genomsnittlig körsträcka ligger på ca 1200 mil per år. Jag tror även att majoriteten av bilägare är totalt ointresserade av bilars specifikationer.

Att räckvidden blivit begränsad är för mig som kör mycket en värre förändring än laddhastigheten (i teorin, jag har ingen tesla). Och jag förstår att för ett fåtal personer är chargegate katastrof. Men jag är övertygad om att för de allra flesta är det här en icke-fråga.

Fast 1200 mil per år säger ingenting om behovet av snabbladdning. Man kanske åker tunnelbana till jobbet och använder bilen till fjällen på vintern och södra Europa på semestern?

Jag har knappt snabbladdat nåt alls senaste året. Tror det är 5-6 ggr. Men hade det varit ett vanligt år hade vi kört ner till Toscana. Då är det segt som det är, även utan nedsatt laddhastighet. Blir det ännu sämre så orkar jag inte. Är gränsfall som det är. Varför vi kör bil istället för att flyga? 1. Min fru är flygrädd. 2. Jag älskar att köra bil. 3. Jag har fri SuC.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LasseTM »

Jag lekte lite med ABRP med en s 75D med och utan nerf eftersom det gick att välja på den bilen.
Normalt åker den bilen ner till Malaga med laddstopp på 10h3min utan strypning, nerfad får laddstopp på 12h41min.
Nu vet jag som sagt inte hur rätt dessa siffror stämmer överens med verkligheten men 26% längre tid vid laddstationerna är ändå en markant skillnad.
En Model 3 LR AWD avverkar samma sträcka på 5h56min laddstopp :S
Model S framstår som en snigel i detta race.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av p1457 »

Verdi skrev:
Fast 1200 mil per år säger ingenting om behovet av snabbladdning. Man kanske åker tunnelbana till jobbet och använder bilen till fjällen på vintern och södra Europa på semestern?
Självklart kan det vara så. Jag vet lika lite som du om specifika personers användande av sina bilar.

Men tror du att det är ett vanligt användningsmönster så som du beskriver ovan? Vet du många personer som använder bilen på det sättet?
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

p1457 skrev:
Verdi skrev:
Fast 1200 mil per år säger ingenting om behovet av snabbladdning. Man kanske åker tunnelbana till jobbet och använder bilen till fjällen på vintern och södra Europa på semestern?
Självklart kan det vara så. Jag vet lika lite som du om specifika personers användande av sina bilar.

Men tror du att det är ett vanligt användningsmönster så som du beskriver ovan? Vet du många personer som använder bilen på det sättet?

Nej, men 1200 mil är även ett snitt på ALLA bilar. Även sportbilar, samlarbilar, veteranbilar, trasiga bilar som inte skrotats, småbilar, bilar ägda av pensionärer som inte kör så mycket, andrabilar som blir stående mycket och bara rullar korta sträckor osv osv.

Skulle vara roligt att veta hur mycket en ny V90/5-serie/A6/Model S rullar i snitt under de första tre åren. Lär vara betydligt mer än 1200 mil iaf.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Rapidgate, degradation & battery cooling 3-41 screenshot.png
Intressant ny video på Internet om Nissan Leaf's rapidgate. Batteripacket tål inte konstant upprepade snabbladdningar utan att batteripacket till slut permanent, fysiskt skadas.

Lösning? Begränsa laddeffekten. Japp, "nerfa" den.

Se hela videon nedan:
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Jag som kört min S75D 11.000 mil och till +95% har jag laddat på Teslas SuC.

Tappat ca 3% i räckvidd.
Hur snabbt laddar du nu?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Svar till Tibor

Först en fråga, varifrån får du uppgiften att det bara är 10 min skillnad på laddning?

Jag har veckopendlat 50 mil enkel väg. S85D. Laddar hemma på 3 fas begränsat till 10 A. Fungerar ypperligt.
Halvvägs har jag första SuC Ödeshög för att ladda till Stockholm krävs ytterligare 25 mils verklig kapacitet. Det skulle innebära i det närmaste full laddning vilket även tidigare innebar en lång tids laddning då ju som du beskriver laddkurvan alltid försämras ju närmare full laddning man kommer. Tack vare Tystberga som ligger 19 mil från Ödeshög har det tidigare räckt med 30 mils laddningsnivå (mätt enligt Typical som jag alltid avvänder) inkl liten marginal för det oväntade. Motorväg som dessutom fram till Linköping medger 120 km/h förbrukar som bekant en del extra. Eftersom jag inte kom tom till Ödeshög innebar det tidigare ca 40 min laddtid. Utmärkt med en måltid, så var den laddningn utan väs tidspillan. Samma laddning tar nu 70 min.
Norrköping har nu kommit som ett alternativ så man kan utnyttja att laddkurvan är mer gynnsam ”till vänster” dvs laddar ej så fullt i Ödeshög men måste å andra sidan svänga av i Norrköping så inte helt övertygad att jag vinner nämnvärd tid på detta.
Hela resan tog utan köer ca 6,5 h, nu 7,5 timmar.
Vid normal körning med fossilbil tar samma stäcka strax över 5 h. (4 tim o 15 min är rekord, vågar jag inte skriva, dvs inte mycket lägre än flyget dörr till dörr!)
Det var tidigare en uppoffring tidsmässigt att köra elbil, vilket kompenserades / doldes av matpaus (om än påtvingad) och gott miljösamvete och gratis laddning (som ju är självbedrägeri för laddningen ingick ju i bilens pris)
Att det bara handlar om enstaka minuter kan jag inte verifiera och undrar återigen var du har fått de uppgifterna ifrån?

Ang långresor så har jag beskrivit hur det försämrats tidigare i denna tråd (påspätt i den brättelsen är motiverad rädsla för att SuC var blockerade/ur funktion. Menom man bortsere från det (som ju var en realitet) så tror jag man får en klar bild av att en resa i europa i dag inte lägre heller kompenseras av matpauser osv utan nu är ett evigt väntande på bilens laddning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Stort tack för din beskrivning Jwe!

11 minut skillnad tog jag från fthsom är den enda som faktiskt mätte upp förändringen, och aBetterRoutePlanner som mätte upp hundratals bilar.

Skulle du även kunna svara på vad som motiverade dig till att ändå behålla bilen? Det har ju ändå gått ett år.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Att telsa medvetet försämrar laddhastigheten är bevisat.
Det som återstår att avgära om det är en bra eller dålig sak.
Det står klart att det är inte bra för batteriet att snabbladda ofta. Så att åtgärder som tesla gör skyddar batteriet och i längden gör att det håller längre. (det påstående måste vara allmänt klarlagt)
Vad vill konsumenten? Vad ligger i dennes intresse? att ha snabbladdning men batteriet kraschar efter 9 år? (efter garantin). det kommer bli extremt dyrt för ägaran (eller nästa) och som upplagt för konflikter.
Det verkar som man klandrar tesla och menar att de försöker kringå garantiåtgärder, men det är bara om det inträffar inom garantiperioden.
Jag vill påstå att det är en tekniksk begränsning som kommer med tekniken (eg alla nuvarande elbilar) och kommer lösas först med teknikskifte.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:

Jag som kört min S75D 11.000 mil och till +95% har jag laddat på Teslas SuC.

Tappat ca 3% i räckvidd.
Hur snabbt laddar du nu?
Ny ca 92kW, nu ca 82kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Jwe skrev:

Jag har veckopendlat 50 mil enkel väg. S85D. Laddar hemma på 3 fas begränsat till 10 A. Fungerar ypperligt.
Halvvägs har jag första SuC Ödeshög för att ladda till Stockholm krävs ytterligare 25 mils verklig kapacitet. Det skulle innebära i det närmaste full laddning vilket även tidigare innebar en lång tids laddning då ju som du beskriver laddkurvan alltid försämras ju närmare full laddning man kommer. Tack vare Tystberga som ligger 19 mil från Ödeshög har det tidigare räckt med 30 mils laddningsnivå (mätt enligt Typical som jag alltid avvänder) inkl liten marginal för det oväntade. Motorväg som dessutom fram till Linköping medger 120 km/h förbrukar som bekant en del extra. Eftersom jag inte kom tom till Ödeshög innebar det tidigare ca 40 min laddtid. Utmärkt med en måltid, så var den laddningn utan väs tidspillan. Samma laddning tar nu 70 min.
Norrköping har nu kommit som ett alternativ så man kan utnyttja att laddkurvan är mer gynnsam ”till vänster” dvs laddar ej så fullt i Ödeshög men måste å andra sidan svänga av i Norrköping så inte helt övertygad att jag vinner nämnvärd tid på detta.
Hela resan tog utan köer ca 6,5 h, nu 7,5 timmar.
Vid normal körning med fossilbil tar samma stäcka strax över 5 h. (4 tim o 15 min är rekord, vågar jag inte skriva, dvs inte mycket lägre än flyget dörr till dörr!)
Det var tidigare en uppoffring tidsmässigt att köra elbil, vilket kompenserades / doldes av matpaus (om än påtvingad) och gott miljösamvete och gratis laddning (som ju är självbedrägeri för laddningen ingick ju i bilens pris)
Att det bara handlar om enstaka minuter kan jag inte verifiera och undrar återigen var du har fått de uppgifterna ifrån?

Ang långresor så har jag beskrivit hur det försämrats tidigare i denna tråd (påspätt i den brättelsen är motiverad rädsla för att SuC var blockerade/ur funktion. Menom man bortsere från det (som ju var en realitet) så tror jag man får en klar bild av att en resa i europa i dag inte lägre heller kompenseras av matpauser osv utan nu är ett evigt väntande på bilens laddning.
Detta täcker sig ypperligt med mina observationer, då jag har ungefär samma resa regelbundet. Det är inte enbart 'några få minuter' utan tidsödande väntetid som ifrågasätter hela idén med elektromobilitet.

För att svara på Tibors fråga om varför behålla bilen, jo det är helt enkelt så att ingen annan elbil motsvarar mina krav och förutsättningar. Men jag ska inte ge mina (eller företagets) pengar till ett företag som lurar mig efteråt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Jojo, skulle du kunna beskriva dina resor mer i detalj? Hur långt, hur ofta, hur många laddningar, hur mycket extra tid etc?

Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.

Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

TiborBlomhall skrev:
Jojo, skulle du kunna beskriva dina resor mer i detalj? Hur långt, hur ofta, hur många laddningar, hur mycket extra tid etc?

Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.

Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?
Självklart...
JKPG<->STHLM x2/v (ca35mil enkel väg), Supercharger x1-2/resa (x1 när jag laddar till 100% hemma innan avfärd och kör 'lättfotad'); extra tidsåtgång 30-45 min/resa (resan tar ca 3h när jag använder min gamla skramliga Land Rover, numera 3:45-drygt 4h med supermodern Tesla (3:15-3:30 innan 'Chargegate')).
På långfärd söderut i Europa jobbigt med långa laddtider längs motorvägar (ffa nattetid på sunkiga avlägsna ställen). Jag har tyvärr inga logg att bjuda på, brukar rensa min bils minne då den är tillräckligt slö redan och browsern är helt oanvändbar.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Tibor!

Tack för visat intresse, inte bara ang min beskrivning utan hela denna viktiga problematik.

De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!

Varför behåller jag bilen?
Jag har genom åren generellt haft mycket svårt att göra av med bilar, äger därför flera i varierande skick gränsande mot skrotning.
Bilarna jag köpte närmast före Teslan var två bilar i miljonklassen som jag inhandlade begagnade för dryga 200 tusen och därefter kört vardera ca 20 000 mil.

Min Tesla som nu också passerat 20 000 mil har fungerat utmärkt, endast lagt 1600 kr på nya p-bromsbackar. (Stenskott service osv oräknat)
Älskar bilen. Har nog indirekt sålt många Teslor genom min entusiasm för konceptet.

När laddhastighetsbegränsning blev känd dröjde det något innan jag drabbades. Får uppdateringarna sent.
Det diskuterades om att det var tillfälligt.
Det visade sig inte tillfälligt, berodde inte på att det var vinter osv.
Det var för mig så uppenbart drastiskt att jag avvaktat att Tesla själv kommer på en lösning.
Det ryktas att det tillverkas batterier enkom i avsikt att ersätta de drabbade, kanske finns det fog för det, vg se nedan.
Jag lämnade in bilen i febr för annan uppgradering (airbag och CCS) och påpekade då problemet.
Fick av kundmottagaren besked att någon ota ej var skyldig utan orsaken måste ligga i mitt batteri.
Dröjde länge innan besked om att det verkligen rörde sig om en ota åtgärd.
Det är ingalunda smidigt att få kontakt med någon på Tesla. Läs hopplöst.
När man får tag i någon så vill dom varje gång mäta upp bilen och få loggningar.
Helt plötsligt (en månad senare) kan man få ett meddelande om att dom hållit på med ärendet och vill återkomma, men återkommer aldrig.
Så börjar man om igen, osv osv
(Ja detta är i sig ett problem som många har, servicen har någon gång varit gudomlig, i bland korrekt, ofta obefintlig)
Tog bilen på en lägre resa runt Iberiska halvön. Utomordentligt test på om problematiken verkligen var störande eller bara psykologi.
Tyvärr är resultatet av den resan nedslående. Det blir många mycket sega laddstopp. Tveksamt ens om en pensionär står ut. Definitivt inte någon som har begränsade semesterdagar att spendera.

Problemet måste lösas, ny bil, nytt batteri, därför har jag efter upprepade kontakter , det tog nog 1,5 månad för att inte överdriva, så fick jag en offert på ett nytt batteri som enligt uppgift är ett nytt 90 kW.
Det har man väl slutat tillverka och var ju inte bra när det gjordes. Så är detta ett nytt gammalt från lagret eller är det som det ryktas (av hoppfulla?) ett specifikt nytillverkat ersättningsbatteri.

Avvaktar vad batteryday har att förmedla.

Coronan, ingen pendling f.n. Jag kanske också blir en av alla som bara kör till affären.

Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.

Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Delta »

Om tiden är så viktig, hur har folk tid att skriva alla dessa inlägg mitt på blanka arbetsdagen :?:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Så bilen laddar lite långsammare efter 20,000 mil utan i stort sett några servicekostnader. Den har fortfarande tillräckligt med räckvidd för långresor och gratis snabbladdning, fast inte lika snabb laddning som när den var ny.
Skriv svar