Det blir som sagt rätt stor skillnad i praktiken. Ska bli intressant att följa vad detta utmynnar i.kontakten2 skrev:Från abrp . Rejäl skillnad.
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5490
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Man jämför uppenbarligen maj-aug med februari.kontakten2 skrev:Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Det står titel på norska, så antar datat är därifrån?
Eller inkluderar det bilar i tex Kalifornien menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
De kurvorna stämmer mycket väl överrens med mina iakttagelser från helgen med min X90, maxeffekt 90kW och mycket snabbare avtrappning.kontakten2 skrev:Från abrp . Rejäl skillnad.
Enligt graferna tar 0-90% c:a 70% längre efter chargegate, det är faktiskt inte ok på något sätt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.taliz skrev:Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Detta har inget med årstiden att göra.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
P.S. jag har OBD-adapter och ScanMyTesla på en Android-lur i bilen, i Ödeshög kollade jag batteritemperaturen under laddning, den var optimal, jag hade ändå max 90kW effekt trots att jag rullade in med 9% SoC.fth skrev:Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.taliz skrev:Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Detta har inget med årstiden att göra.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.
Notera bms max charge och battery power. Och taliz kan notera celltempen
Notera bms max charge och battery power. Och taliz kan notera celltempen
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vad hände alltså? Jag förstod inte din mening.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tesla ändrade för ett tag sen att man delar 50/50 på paret.kontakten2 skrev:Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.
Notera bms max charge och battery power. Och taliz kan notera celltempen
Har inget med bilens mjukvara att göra utan hur SuC numera är konfigurerad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?
Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.
Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?
Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.
Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kWh. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.Splfredde skrev:Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?
Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.
Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Korrigerat enheten på mängden laddat i efterhand.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det finns väl lite olika saker som sänker laddhastigheten vid det här laget? Vissa batterier cappade väl Tesla spänningen på via OTA vilket ledde till begränsningar i laddhastighet, andra fick väl bara begränsad laddhastighet och sen kan väl alla bilar (inklusive de ovan) begränsas av att man laddat mycket DC. Det är iaf så jag förstått det, vissa ägare kan ha blivit begränsade av flera källor som läggs på varandra.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.frippe skrev:
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja, självklart, lite slarvig med enheterna bara.LarsL skrev:Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.frippe skrev:
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Enligt en annan uppgift skall jorden gå under den 14:e Juni 2020, men jag har inte heller någon källa så jag vet ju inte om man kan lita på detJeppe_E skrev:Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Upplever det snarare som dubbel tid!
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Såg ett klipp på youtube från en som kört 20k mil med sin M3 LR och endast laddat på SUC, han hade ingen begränsning.Jeppe_E skrev:Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)
20k mil borde vara närmare det dubbla, dvs 40k kWh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.Splfredde skrev:Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är det så att man lagt in mjukvara som anpassar sig efter batteriets åldrande så bör väl inte det vara bedrägligt? Vad anser ni är felaktigt gjort egentligen?
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vad säger jänkarna om det här? Alltså amerikanska Tesla bilsägare?
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.
Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.
Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
På s19 i denna tråd finns ett utdrag med länk till en pågående tvist i USA.PhR34k skrev:Vad säger jänkarna om det här? Alltså amerikanska Tesla bilsägare?
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.
Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jo, fast kollar man på tex. solceller där man pratar garanti om 80% avgiven effekt efter 25 år är det en sak.RagWal skrev:Är det så att man lagt in mjukvara som anpassar sig efter batteriets åldrande så bör väl inte det vara bedrägligt? Vad anser ni är felaktigt gjort egentligen?
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
Men 50% i laddfart efter 4 år på en bil som haft som försäljningsargument att den är snabbast på marknaden?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5169
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vad har ni för batterier och hur långt har era bilar gått och hur mycket har ni snabbladdat?Jojo skrev:Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.Splfredde skrev:Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Min P85 från 2014 har gått drygt 9000 mil och jag har inte alls fått så stor ökning i laddtid.
Jag laddade från 5 till 90 % för några dagar sedan och det tog 1:16
Det har aldrig tagit mindre än en timme att ladda 5-90% tidigare, så jag skulle säga att det tar max en kvart längre nu än när det gått som snabbast.
Den maxade på 119 kW men sjönk snabbt och var under 100kW redan vid 11 %. Det är klart sämre än tidigare men det påverkar inte laddtiden jättemycket.
Model Y P
Model S P
Model S P