Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

kontakten2 skrev:
4380-Ladekurver.jpg
Från abrp . Rejäl skillnad.
Det blir som sagt rätt stor skillnad i praktiken. Ska bli intressant att följa vad detta utmynnar i.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

kontakten2 skrev:
Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Man jämför uppenbarligen maj-aug med februari.
Det står titel på norska, så antar datat är därifrån?
Eller inkluderar det bilar i tex Kalifornien menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

kontakten2 skrev:
Från abrp . Rejäl skillnad.
De kurvorna stämmer mycket väl överrens med mina iakttagelser från helgen med min X90, maxeffekt 90kW och mycket snabbare avtrappning.

Enligt graferna tar 0-90% c:a 70% längre efter chargegate, det är faktiskt inte ok på något sätt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.

Detta har inget med årstiden att göra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

fth skrev:
taliz skrev:
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.

Detta har inget med årstiden att göra.

/fth
P.S. jag har OBD-adapter och ScanMyTesla på en Android-lur i bilen, i Ödeshög kollade jag batteritemperaturen under laddning, den var optimal, jag hade ändå max 90kW effekt trots att jag rullade in med 9% SoC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.


Notera bms max charge och battery power.
Screenshot_2020-03-05-17-48-10-595_com.emon.canbus.tesla.jpg
Och taliz kan notera celltempen ;)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Vad hände alltså? Jag förstod inte din mening.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

kontakten2 skrev:
Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.


Notera bms max charge och battery power.
Screenshot_2020-03-05-17-48-10-595_com.emon.canbus.tesla.jpg
Och taliz kan notera celltempen ;)
Tesla ändrade för ett tag sen att man delar 50/50 på paret.
Har inget med bilens mjukvara att göra utan hur SuC numera är konfigurerad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Splfredde »

Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?

Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.

Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Splfredde skrev:
Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?

Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.

Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kWh. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.

Korrigerat enheten på mängden laddat i efterhand.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Det finns väl lite olika saker som sänker laddhastigheten vid det här laget? Vissa batterier cappade väl Tesla spänningen på via OTA vilket ledde till begränsningar i laddhastighet, andra fick väl bara begränsad laddhastighet och sen kan väl alla bilar (inklusive de ovan) begränsas av att man laddat mycket DC. Det är iaf så jag förstått det, vissa ägare kan ha blivit begränsade av flera källor som läggs på varandra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:

Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
frippe skrev:

Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.
Ja, självklart, lite slarvig med enheterna bara.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jeppe_E »

Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av FlyingBlue »

Jeppe_E skrev:
Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)
Enligt en annan uppgift skall jorden gå under den 14:e Juni 2020, men jag har inte heller någon källa så jag vet ju inte om man kan lita på det
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Splfredde »

Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Tesla sidan 165 batteri.JPG
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
Model 3 skall, enligt uppgift begränsas till 100kW efter 20000kWh DC-laddning (all DC-laddning, inte enbart SuC)
Såg ett klipp på youtube från en som kört 20k mil med sin M3 LR och endast laddat på SUC, han hade ingen begränsning.
20k mil borde vara närmare det dubbla, dvs 40k kWh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Splfredde skrev:
Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av RagWal »

Är det så att man lagt in mjukvara som anpassar sig efter batteriets åldrande så bör väl inte det vara bedrägligt? Vad anser ni är felaktigt gjort egentligen?
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Vad säger jänkarna om det här? Alltså amerikanska Tesla bilsägare?
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

PhR34k skrev:
Vad säger jänkarna om det här? Alltså amerikanska Tesla bilsägare?
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
På s19 i denna tråd finns ett utdrag med länk till en pågående tvist i USA.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Splfredde »

RagWal skrev:
Är det så att man lagt in mjukvara som anpassar sig efter batteriets åldrande så bör väl inte det vara bedrägligt? Vad anser ni är felaktigt gjort egentligen?
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
Jo, fast kollar man på tex. solceller där man pratar garanti om 80% avgiven effekt efter 25 år är det en sak.
Men 50% i laddfart efter 4 år på en bil som haft som försäljningsargument att den är snabbast på marknaden?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jojo skrev:
Splfredde skrev:
Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.
Vad har ni för batterier och hur långt har era bilar gått och hur mycket har ni snabbladdat?


Min P85 från 2014 har gått drygt 9000 mil och jag har inte alls fått så stor ökning i laddtid.

Jag laddade från 5 till 90 % för några dagar sedan och det tog 1:16
Det har aldrig tagit mindre än en timme att ladda 5-90% tidigare, så jag skulle säga att det tar max en kvart längre nu än när det gått som snabbast.

Den maxade på 119 kW men sjönk snabbt och var under 100kW redan vid 11 %. Det är klart sämre än tidigare men det påverkar inte laddtiden jättemycket.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar