Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteribrist hos Mercedes

Inlägg av Zalman3 »

Jwe skrev:
Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Vi får väl se, Teslas batteridag imorgon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Batteribrist hos Mercedes

Inlägg av MarkusL »

Jwe skrev:
Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Har de gått ut med det?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteribrist hos Mercedes

Inlägg av vigge50 »

MarkusL skrev:
Jwe skrev:
Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Har de gått ut med det?
För många så begränsas laddningen när de snabbladdare, Tesla säger själva att detta är för att skydda batterierna. Det finns även inprogrammerat i bilarna att efter att du laddat ett visst antal kWh DC så börjar laddhastigheten minskas.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

zyax skrev:
rockard skrev:
zyax skrev:
Själv hade jag nog varit lätt sur över att få spendera mer tid på laddning men att klaga på internet över det känns mer fånig. Jag försvarar inte Tesla så mycket som jag försvarar alla tillverkare som kan hålla batterierna vid liv längre än de hade kunnat annars.
Jag borde kanske inte tala för andra, men jag anser inte att tanken med tråden är att "klaga på internet", utan diskutera vad som konkret kan göras åt saken. Min känsla är att folk som drabbats söker upp denna tråd för att försöka följa läget och se vad man har för möjligheter att få upprättelse. Förhoppningen är att få uppdateringar kring vad som händer med stämningar i USA, anmälningar till ARN i Sverige och om det händer något mer i något annat land. Det kom också en uppmaning till Tibor om att skriva om saken så att potentiella elbilsköpare ska vara medvetna om att detta kan hända. Istället har tråden totalt kapats av folk som anser att folk ska "sluta klaga och vara nöjda" med påföljande irriterade svar från drabbade. Så om alla som agerar och resonerar som att Tesla är världens moraliska ledstjärna bara kunde hålla sig härifrån och sluta tjata hål i huvudet på alla de som anser att detta är ett reellt problem skulle vi nog se mycket mindre av "klagande" och mer av konkreta diskussioner. Tyvärr omöjliggörs detta av floden med kommentarer där man ska övertyga motparten om att de har fel.
Mycket bra svarat. Vill inte framstå som någon som säger sluta klaga och vara nöjd, utan mer att man kan ha lite mer nyans i sitt klagande, det är ju inte bara kass eller bara bra att Tesla gör så här, men heller inte något som gör att det plötsligt är en fullständigt kass bil. Det finns flera sidor av myntet och jag följer som sagt gärna debatten här utan att välja sida helt.
Efter 86 sidor kommer det några inlägg som nog verkligen behövdes i den här tråden. Kan vi börja om nu? :) Trist när det blir konfrontation och man läser i andra trådar om medlemmar som tycker det är för mycket gnäll och tråkig stämning, som kanske rent av undviker TCS numera, något den här tråden nog är medskyldig till. Nya tag nu! :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Batteribrist hos Mercedes

Inlägg av RagWal »

vigge50 skrev:
MarkusL skrev:
Jwe skrev:
Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Har de gått ut med det?
För många så begränsas laddningen när de snabbladdare, Tesla säger själva att detta är för att skydda batterierna. Det finns även inprogrammerat i bilarna att efter att du laddat ett visst antal kWh DC så börjar laddhastigheten minskas.
"visst antal kWh" Säkert? Eller är det månne så att det beror på batteriets egenskaper i form av ökad impedans som ger att högre effekter innebär för hög värmeutveckling och därför begränsas?
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Hej igen
För de, inkl Tibor, som är övertygade om att Tesla alltid angivit att man inte skall använda Supercharger annat än för långresor.
Så här står det på Teslas hemsida:

Introduktion

Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.

Notera speciellt
"dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet."
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av rockard »

Jwe skrev:
Hej igen
För de, inkl Tibor, som är övertygade om att Tesla alltid angivit att man inte skall använda Supercharger annat än för långresor.
Så här står det på Teslas hemsida:

Introduktion

Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.

Notera speciellt
"dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet."
Nej, snälla, dra inte igång den där diskussionen igen nu när den äntligen tystnat. Ingen kommer övertyga någon annan om någonting, låt oss hålla den här tråden till dess verkliga ämne.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Det som står på Teslas hemsida är inte föremål för diskussion.
Däremot en värdefull upplysning till de drabbade att använda i sin argumentering vid kontakter med Tesla
Att andra hävdar annat riskerar att få de drabbade att "ge upp" då de inte ens på forumet får stöd i denna tråd som jag uppfattar hade till syfte att finna ut orsak och åtgärd mot Chargegate.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Jwe skrev:
Det som står på Teslas hemsida är inte föremål för diskussion.
Däremot en värdefull upplysning till de drabbade att använda i sin argumentering vid kontakter med Tesla
Att andra hävdar annat riskerar att få de drabbade att "ge upp" då de inte ens på forumet får stöd i denna tråd som jag uppfattar hade till syfte att finna ut orsak och åtgärd mot Chargegate.
Samtidigt står det så här:
Behöver jag installera laddning hemma om det finns en Supercharger nära mig?
Att ladda där du parkerar är ett av de bästa sätten att leva med en Tesla och det finns ingen anledning att köra någonstans för att få en full laddning. Vi rekommenderar att använda en lättinstallerad nivå 2-laddare hemma eller vid ditt arbete om det är möjligt. Supercharger är idealiskt när man är ute och reser, eller gör ett besök i en annan stad, eller medan hemmaladdning håller på att installeras.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging

Min fetning i texten. Så vi kan veva runt det hur mycket som helst om när samt hur mycket SuC det är tänkt att använda eller ens nyttigt att använda. Det har också funnits olika skrivningar genom åren hur tesla ansett det vara tänkt att använda SuC.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Fanns denna text när ni köpte bilarna så blir det förmodligen helt omöjligt att driva vidare klagomålen mot Tesla.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
Fanns denna text när ni köpte bilarna så blir det förmodligen helt omöjligt att driva vidare klagomålen mot Tesla.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Problemet är att texten ändrats både en och flera gånger genom åren. Så vad som stod när de aktuella bilarna köptes får nog någon som är bättre på att göra arkeologiska utgrävningar av webbsidor än mig svara på.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
.
Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av RagWal »

Fick VW-ägare i Sverige ersättning då man moddade bilarna med lägre effekt som följd?

Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

E072F33E-891F-4A71-8F09-36F8874C1D6A.jpeg
Du har en poäng: i landet lagom händer inget, många är förlåtande, accepterande, tycker till och med att det är helt ok. Ingen vågar säga att kejsaren är naken.
I ett annat land får det konsekvenser, se på bilden!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
.
Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Så du tycket på riktigt att man bör förvänta sig att man styr laddhastigheten genom att höja och sänka batterikapciteten? Det är ju två separata saker även om storleken på batteriet kan påverka laddhastighet.

Så åter igen, det står inget om det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.
Så du tycket på riktigt att man bör förvänta sig att man styr laddhastigheten genom att höja och sänka batterikapciteten? Det är ju två separata saker även om storleken på batteriet kan påverka laddhastighet.

Så åter igen, det står inget om det.
Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Det står åter igen inget om begränsad batterikapacitet utan endast om laddhastighet. Det står snarare motsatsen till vad du försöker hävda, det står att de begränsar laddhastigheten för att maximera räckvidd så då blir det svårt att hänvisa till det när de aktivt begränsat batterikapaciteten. För det slår direkt på räckvidden när de artificiellt gör batterier mindre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Jag tycker inget!
Jag läser bara vad Tesla skriver på sin sida. Om det stod där när de drabbade köpte sina bilar så kommer det bli svårt att få rätt mot Tesla.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Det står åter igen inget om begränsad batterikapacitet utan endast om laddhastighet. Det står snarare motsatsen till vad du försöker hävda, det står att de begränsar laddhastigheten för att maximera räckvidd så då blir det svårt att hänvisa till det när de aktivt begränsat batterikapaciteten. För det slår direkt på räckvidden när de artificiellt gör batterier mindre.
Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.

Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Jag har hela tiden talat om laddhastighet här. Det är väl också det tråden handlar om.

Alla vet ju att batterier tappar kapacitet över åren. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Varför citerade du då den texten till mig när jag pratade om deras extra strypning av kapaciteten utöver degraderingen? Alla vet att batterier tappar kapacitet ja men alla vet inte att man helt plötsligt kan få en 10-15% strypning utöver vanlig degradering. Detta påverkade också laddhastigheten drastiskt eftersom laddkurvan beräknades då utifrån den lägre kapaciteten så vissa människors laddhastighetsproblem beror på det.

Den stora stämningen i USA handlar ju t.ex. om fenomenet ovan och det har Tesla försökt friskriva sig ifrån ens idag.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

Lösningen kanske är battery-swap. Det har man ju lovat, så det kommer nog när som helst...

https://www.tesla.com/videos/battery-swap-event
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Innan nästa torsdag förväntas jag få besked om var det skall göras.
Och det är inte ett skämt.

Däremot kanske vi inte skall tro att alla event-presentationer blir verklighet i närtid?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

RagWal skrev:
Fick VW-ägare i Sverige ersättning då man moddade bilarna med lägre effekt som följd?

Prestandan har gått ner vilket är surt men det är inte bara dåligt utan följer snarare batteriets åldrande och får det att hålla längre.
Ersättning för vad då?
Ingen fick modda min bil så länge jag hade den. Det var helt frivilligt att uppdatera eller inte.
Tycker att det här är helt fel jämförelse.
Tesla har väl moddat vissa bilar medan ägarna sov och utan att fråga om det är ok. VW skickade brev till kunderna och meddelade kunderna att det fanns uppdatering som var helt frivillig.
Skriv svar